In mijn PC zit op dit moment een 320 GB Seagate 7200.10 HD met hierop een C (systeem) en een D (data) partitie. Deze is aangesloten op de Intel ICH8R southbridge. Omdat mijn HD een beetje vol raakt, zit ik er aan te denken om een extra HD te kopen. Omdat een 1 TB HD tegenwoordig niet zo gek veel meer kost, maar ik al die ruimte waarschijnlijk niet nodig heb, kan ik natuurlijk als backup de C: en D: van de 1e schijf kopieren naar de 2e HD en de extra vrije ruimte gebruiken als nieuwe opslag. Nu zat ik er aan te denken om dit als RAID 1 te doen, om zo te profiteren van de snellere gegevensuitwisseling.
Is het mogelijk om de nieuwe (1 TB) HD te partitioneren in een 320 GB partitie en een (1 TB - 320 GB) ~ 680 GB partitie, en dan op de 320 GB partitie een RAID 1 te maken met de 1e HD ? Wellicht is het duidelijker in een schema:
Het doel is dus om uiteindelijk een C en D station te hebben die via RAID 1 op zowel de 1e HD als de 2e staan, en een ~680 GB E station dat alleen op de 2e HD staat.
Weet iemand of dit überhaupt mogelijk is? En kan dit ook met behoud van data op de 1e HD? Mijn systeem loopt namelijk nog als een zonnetje, en ik zit er niet op te wachten om alles opnieuw te installeren.
Ik heb de RAID FAQ al doorgelezen, maar daar niks kunnen vinden wat op mijn vraag lijkt. Iemand een antwoord of tips?
Is het mogelijk om de nieuwe (1 TB) HD te partitioneren in een 320 GB partitie en een (1 TB - 320 GB) ~ 680 GB partitie, en dan op de 320 GB partitie een RAID 1 te maken met de 1e HD ? Wellicht is het duidelijker in een schema:
| Disk 1 | C partitie | D partitie | samen 320 GB | |
| ⇑⇓ RAID 1 | ⇑⇓ RAID 1 | |||
| Disk 2 | C partitie | D partitie | E partitie | samen 1 TB |
Het doel is dus om uiteindelijk een C en D station te hebben die via RAID 1 op zowel de 1e HD als de 2e staan, en een ~680 GB E station dat alleen op de 2e HD staat.
Weet iemand of dit überhaupt mogelijk is? En kan dit ook met behoud van data op de 1e HD? Mijn systeem loopt namelijk nog als een zonnetje, en ik zit er niet op te wachten om alles opnieuw te installeren.
Ik heb de RAID FAQ al doorgelezen, maar daar niks kunnen vinden wat op mijn vraag lijkt. Iemand een antwoord of tips?