Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik ben wat aan het bijleren over de terminologie omtrent lcd-schermen. Nu las ik dat de resolutie het aantal pixels in hoogte en breedte weergeeft. Ik zie schermen van 52 inch, 48 inch, ... en schermen van 22 inch, 24 inch. Nu vraag ik me toch af, als ik een scherm wil met een resolutie van 1920 x 1080 pixels, ga ik dan niet beter voor het 24 inch scherm dan voor het 52 inch scherm, gezien de kwaliteit van het beeld? De contrastverhoudingen zijn allebei hetzelfde, alsook de lichtsterkte. Nu nog een vraag, waarom zou je letten op het dynamisch contrast, als je eerder op het reëel contrast moet letten?
Alvast bedankt,

naf10

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Een 24inch zit je ook mischien een meter vanaf, een 52inch toch zeker 2-3meter. De 'gevoelsgrootte' blijft dan nagenoeg gelijk. Kwaliteit in het beeld is dan enigzins relatief, het verschil dus een HD 24inch en HD 52inch is de afstand tussen de pixels onderling. Ze hebben allebei evenveel pixels, maar door de afstand kom je qua zicht zo'n beetje op hetzelfde neer.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Topicstarter
Wilt dit dan eigenlijk zeggen dat bij een groter scherm de pixel worden uitgerokken zodat ze het scherm volledig 'bekleden'? Technisch gezien is een kleiner scherm dan toch scherper, omdat hier evenveel pixels op een kleiner oppervlakte zitten, niet?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja, als je op 10cm van je scherm wilt gaan zitten, moet je geen 52" nemen. Maar als je op 4meter van je scherm zit, dan zie je ook op een 52" scherm geen pixels en wordt het beeld van de 24" ook niet scherper. Alleen kleiner (waardoor je dus minder details ziet, omdat je maar 300x400 van die 1080x1920 pixels kan zien.

Ik vind het een beetje een gek uitgangspunt om eerst de resolutie te kiezen en dan het formaat. Naar pixels kijk je niet op een normale kijkafstand, maar het formaat van het scherm heeft wel veel impact.

Mijn mening: Je bent teveel met de specificaties bezig en weinig om waar het toe doet: Formaat en kwaliteit van het scherm (en die kan je niet in specificaties terugvinden).

[ Voor 30% gewijzigd door JvS op 28-04-2009 13:24 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5CnbLYggjpgDxT2GLfIRKXXg/full.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2009 14:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:22:
Ja, als je op 10cm van je scherm wilt gaan zitten, moet je geen 52" nemen. Maar als je op 4meter van je scherm zit, dan zie je ook op een 52" scherm geen pixels en wordt het beeld van de 24" ook niet scherper. Alleen kleiner (waardoor je dus minder details ziet, omdat je maar 300x400 van die 1080x1920 pixels kan zien.

Ik vind het een beetje een gek uitgangspunt om eerst de resolutie te kiezen en dan het formaat. Naar pixels kijk je niet op een normale kijkafstand, maar het formaat van het scherm heeft wel veel impact.

Mijn mening: Je bent teveel met de specificaties bezig en weinig om waar het toe doet: Formaat en kwaliteit van het scherm (en die kan je niet in specificaties terugvinden).
Ik heb het eerder over het technische aspect hiervan. Als ik een lcd-scherm wil kopen, dan ga ik wel in de winkel zelf zien of het scherm kwaliteitvol is. Ik heb het gewoon moeilijk om te begrijpen waarom de resolutie niet groter wordt als de grootte van het scherm groter wordt. Dit lijkt me toch logischer?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan je afbeelding jammer genoeg niet bekijken. :)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:21:
Wilt dit dan eigenlijk zeggen dat bij een groter scherm de pixel worden uitgerokken zodat ze het scherm volledig 'bekleden'? Technisch gezien is een kleiner scherm dan toch scherper, omdat hier evenveel pixels op een kleiner oppervlakte zitten, niet?
De pixel zelf is natuurlijk ook veel groter, en afhankelijk dus van de kijkafstand.

Waarom zou je een 24inch HD nemen, als er ook een mobiel scherm is van7-8inch met 1080 pixels? Toch nog scherper? Die redenatie gaat dus niet op, omdat het afhankelijk is van het doel en kijkafstand :)

Natuurlijk kan je een 52inch scherm maken met een 3840x2160 (fictief) pixels, maar wat is het nut ervan? Elke 'film' pixel wordt gesmeerd over 4 pixels, het beeld wordt er echt niet beter op. Ok, computer erop zou je wel gebruik kunnen maken van elke pixel beschikbaar, maar de 'technische waarde' weegt niet op tegen het 'praktisch nut'.

Vergelijk het een beetje met een videowall, 4-5meter doorsnee. Op 1 meter afstand is het niet om aan te zien, maar op 20 meter zie je het 10x 'scherper' dan een 24inch op 20meter (of dat uberhaubt nog te zien is).

@plaatje:
Forbidden
This is a private link for an image. Either this image does not exist, does not belong to you or you need to be logged on.

Kapoet ;)

[ Voor 25% gewijzigd door SinergyX op 28-04-2009 13:31 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Topicstarter
SinergyX schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:26:
[...]

De pixel zelf is natuurlijk ook veel groter, en afhankelijk dus van de kijkafstand.

Waarom zou je een 24inch HD nemen, als er ook een mobiel scherm is van7-8inch met 1080 pixels? Toch nog scherper? Die redenatie gaat dus niet op, omdat het afhankelijk is van het doel en kijkafstand :)

@plaatje:
Forbidden
This is a private link for an image. Either this image does not exist, does not belong to you or you need to be logged on.

Kapoet ;)
Nog eens, het gaat mij niet om de praktische kant, maar om de technische kant. :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:29:
[...]

Nog eens, het gaat mij niet om de praktische kant, maar om de technische kant. :)
Nou om je gelijk te geven: De schermen worden technisch slechter als ze groter worden bij dezelfde resolutie.

Dat is zo, omdat dat niet erg is, omdat je er van een afstand naar kijkt. Dat is toch gewoon heel logisch?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 11:25

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:25:
[...]

Ik heb het eerder over het technische aspect hiervan. Als ik een lcd-scherm wil kopen, dan ga ik wel in de winkel zelf zien of het scherm kwaliteitvol is. Ik heb het gewoon moeilijk om te begrijpen waarom de resolutie niet groter wordt als de grootte van het scherm groter wordt. Dit lijkt me toch logischer?
De resolutie wordt ook groter over het algemeen. Kleine TV's vind je meestal niet in Full HD, omdat dat weinig zin heeft (monitor-tv's daargelaten).

Er is echter een max aan zinvolle resolutie, gezien de HD standaard en dat is 1920 x 1080.

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:45:
[...]

Nou om je gelijk te geven: De schermen worden technisch slechter als ze groter worden bij dezelfde resolutie.

Dat is zo, omdat dat niet erg is, omdat je er van een afstand naar kijkt. Dat is toch gewoon heel logisch?
Idd, daar heb je gelijk in. Ik begrijp wel dat je het misschien niet kan zien met het blote oog, maar ik wou gewoon de reden weten waarom ze de resolutie niet mee groter maken. Maar dit is nu duidelijk, bedankt! :)
Pagina: 1