Hallo, ik heb een vreemd probleem met mijn laptop. Hij moet op 1 plek blijven staan anders bevriest hij steeds; ik kan dan niets doen, zelfs niet de laptop uitzetten met de knop. Als ik hem weer neerzet op de goede plek haalt hij alle opdrachten weer in en loopt alles weer. Ik kan hem dus niet op schoot zetten of ergens anders op de tafel of in de woonkamer want dan bestaat de kans dat ie weer bevriest. Apart probleem he? Wie kan mij hier bij helpen? Oja het is een Toshiba Satellite van 3 jaar oud.
Welke laptop heb je exact, er zijn zoveel Satellite's.... Ik denk eerlijk gezegd dat je harde schijf kapot aan het gaan si, wellicht een free fall sensor die iets te graag reageert op bewegingen? Probeer eens een Linux Live CD zoals die van Ubuntu.
Dat klinkt wel logisch ja, de harde schijf wordt met de week trager lijkt het wel terwijl er niet zoveel op mijn laptop staat/draait. Wat is een free fall sensor??
De harde schijven is het meest kwetsbare onderdeel van je laptop daar het een draaiend onderdeel is. Bij bewegingen kan het dus dat de lees-/schrijfkop te veel beweegt en de schijf beschadigd. Een free fall sensor detecteert, zoals de naam al zegt, vrije vallen van de laptop en blokkeert dan de schijf om te voorkomen dat deze beschadigd. Dit is overigens een feature die lang niet elke laptop haeft, enkel de wat duurdere versies.
Maar de harde schijf lijkt dus de oorzaak, zeker aangezien de laptop al 3 jaar oud is. Probeer dus een Linux Live CD van Ubuntu bv zoals ik al aangaf. Daarmee laadt je linux vanaf een CD (Je installeert niets) en blijft de harde schijf ongebruikt. Mocht deze Live CD niet crashen dan kunnen we er vrij zeker van zijn dat het je hdd is.
Maar de harde schijf lijkt dus de oorzaak, zeker aangezien de laptop al 3 jaar oud is. Probeer dus een Linux Live CD van Ubuntu bv zoals ik al aangaf. Daarmee laadt je linux vanaf een CD (Je installeert niets) en blijft de harde schijf ongebruikt. Mocht deze Live CD niet crashen dan kunnen we er vrij zeker van zijn dat het je hdd is.