Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:
Ik heb nu een tijdje Telfort 20MB internet (zonder telefonie). Sinds kort heb ik op modem die ik gebruik (Zyxel P-2602R-D1A) een wifi aangesloten (Linksys WRT160N). Via de vaste netwerkkabel kon (en kan) ik utorrent gebruiken via een open poort. Als ik de linksys aansluit dan is de poort niet open.

Wat ik heb gedaan tot nu toe:
  • Instellingen op portforward gevolgd
  • GoT FAQ portmapping gelezen
  • GoT topics omtrent poortforwarding gelezen
Als ik mijn laptop direct op de Zyxel aansluit is het poortforwarden probleem. Dan is de poort open. Werk ik wifi via de lynksys dan is de poort niet open...

Ik wil dit graag oplossen zonder dat ik een statisch IP-adres moet gebruiken, dat moet neem ik aan mogelijk zijn. Blijkbaar zie ik iets over het hoofd, maar wat :|

De instellingen zijn conform portforwarding.com, zie hieronder voor screenshot van de routers.

Zyxel:
http://img207.imageshack.us/img207/4051/zyxel.jpg

Linksys:
http://img207.imageshack.us/img207/79/linksysg.jpg
http://img207.imageshack.us/img207/207/linksys1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 14:15
Je moet de zyxel router als DHCP server instellen. En je linksys als soort van Switch dus:

DHCP uit
Wan poort niet gebruiken

Dan werkt je Linksys als een switch en alle apparaten die je erop aansluit zal een ip van de Zyxel krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord. Ik heb nu dhcp bij de wifi uitgeschakeld. Verder heb ik gechecked dat de zyxel onder dhcp als server staat ingesteld. Helaas krijg ik nog steeds dezelfde melding. Mis ik nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17
Je hebt nu twee routers achter elkaar (ja die zyxel routert ook). En dat geeft problemen.
Je kan tweemaal gaan poortmappen maar dat is geen ideale manier.

Je kan zoals hhoekstra zegt je linksys instellen als een soort van draadloze switch, maar dan ben je me de aanwijzingen van hhoekstra nog niet klaar. Zie: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Een andere oplossing is: je zyxel instellen als bridge modem. (je sluit dan het router gedeelte van de zyxel uit).
Je linksys resetten naar de fabrieksinstelling en dan deze gewoon gebruiken zoals het bedoeld is.
Het enige nadeel van deze oplossing is dat je dan geen voip via de zyxel kan gebruiken.

Je moet dus 1 van beide oplossingen gebruiken. Niet allebei.

[ Voor 6% gewijzigd door job op 28-04-2009 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je zoals hhoekstra zegt de WAN poort niet gebruikt, maar de LAN poort? Als je een LAN poort gebruikt om te uplinken vanaf je Zyxel hoef je in de Linksys niets meer te doen met portforwarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayera
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-07 10:59
buiten het feit dat ik niet zeker ben of je de portforward instellingen op de goede pagina hebt gedaan, vind ik het raar dat je poort 35 hebt gekozen.
Kan zijn dat poort 35 al in gebruik is namelijk.
Informatie over poort 35
Lijst van wikipedia met poort nummers en uitleg

Meestal word toch wel aangeraden om een poort boven de 20.000 te gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door Ayera op 28-04-2009 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het advies van hhoekstra, job & collie519 gevolgd, bedankt daarvoor.

Ik heb de wifi gereset en daarna alleen DHCP uitgeschakeld. Het wifinetwerk geeft nu in windows aan dat het een acces point is. Dus dat lijkt mij goed. de Zylex staat als DHCP ingesteld (hier heb ik niks aan veranderd)

Verder ga ik er vanuit dat het ip-adres van de linksys in de range van de zylex ligt. Laten we zeggen 192.168.1.120. Zylex internetadres is 192.168.1.80 en de poolsize 32

Op het moment dat ik de netwerkkabel tussen de linksys en zylex doe verdwijnt het interneticoontje. Het lijkt erop dat het internet niet wordt doorgegeven door de linksys. Zie ik nog iets over het hoofd?

@Ayera: ik had de laatste drie cijfers weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ook van alles gedaan zo als de beschrijving zegt maar kreeg het ook niet voor elkaar.
ik zag ook dat ik twee ip nummers had een ip nummer van de (Zyxel P-2602R-D1A)en een ip nummer van de pc/of me (Linksys WRT160N).
ik heb uiteindelijk me ip nummer van me Zyxel P-2602R-D1A ook in de Zyxel P-2602R-D1A ingesteld en toen deed hij het ik had een open verbinding in combinatie met Utorrent.ik werk dus nu gewoon draadloos.
bij mij werkt het nog steeds dus wie weet heb je hier iets aan aan deze info.
succes

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2009 15:07 ]

Pagina: 1