Toon posts:

Combinatie Wlan voor internet en Lan voor lokaal netwerk.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik zit met het volgende probleem;

Ik beschik over een nieuwe wlan router die aan het internet hangt en een oudere router die er niet aan hangt.
De oudere router moet dienen om een paar pc's aan elkaar te hangen in een LAN netwerk. (Bijvoorbeeld voor videostreaming, WLAN is hier net iets te traag voor).
Wel moeten alle pc's op het internet kunnen geraken via WLAN en data tussen mekaar wisselen via het LAN netwerk.

Ik heb beide routers in dezelfde IP-range gezet. 192.168.2.3->192.168.2.100
De standaardgateway van de WLAN router is 192.168.2.1 en de andere 192.168.2.2 zodat beide contacteerbaar zijn.
Als enkel het WLAN netwerk aangesloten is, lukt het internet prima en werkt het netwerk (weliswaar traag) ook prima. Koppel ik de LAN kabel aan, valt het internet gewoon weg en blijft er enkel een lokaal netwerk over.
Hoe kan ik fixen dat én het internet beschikbaar is én het LAN netwerk gewoon werkt.

Een kabel tussen beide routers leggen is geen optie.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Die WLAN router heeft niet gewoon LAN ingangen?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
Falcon schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 10:52:
Die WLAN router heeft niet gewoon LAN ingangen?
Die heeft dat wel, maar praktisch gezien heb ik geen lange kabels...
Neem aan dat die WLAN router op een onbereikbare locatie staat via draad en enkel via draadloos kan benaderd worden.
De pc's die aangesloten worden op de bekabelde router staan in dezelfde kamer en zijn allemaal draadloos en bekabeld verbonden met beide routers.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem komt er volgens mij op neer dat Windows vanaf het moment er een kabel wordt aangesloten al het internet over WLAN laat vallen en ook internet wil bereiken via die LAN verbinding.

Hoe maak ik de computers wijs dat de lan verbinding niet dient om te surfen?

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-03 15:22
Zet op je tweede router de DHCP-server uit en gebruik alleen de LAN-poorten van het ding. Zo werkt hij als switch en dat is wat je eigenlijk wilt. Nu zitten twee routers tegen elkaar in te DHCP'en.

edit: oh wacht, ik zie nu pas dat je de verbinding van de ene naar de andere router eigenlijk via WLAN wilt doen... dan zit de situatie natuurlijk weer iets anders, maar volgens mij blijft mijn DHCP-verhaal wel staan.

[ Voor 35% gewijzigd door dreamscape op 28-04-2009 11:02 ]

Punctuality is the politeness of kings

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:04

ralpje

Deugpopje

Kun je eens een simpel tekeningetje maken van je opstelling, zodat wel zien welke pc's / laptops je hebt, en hoe je routers zijn aangesloten? Dat verduidelijkt vaak veel.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Topicstarter
ralpje schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 11:03:
Kun je eens een simpel tekeningetje maken van je opstelling, zodat wel zien welke pc's / laptops je hebt, en hoe je routers zijn aangesloten? Dat verduidelijkt vaak veel.
Afbeeldingslocatie: http://www.frissevis.be/tweakers/WLAN%20schema.jpg
Dit is het schema.

Verwijderd

Topicstarter
dreamscape schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 11:01:
Zet op je tweede router de DHCP-server uit en gebruik alleen de LAN-poorten van het ding. Zo werkt hij als switch en dat is wat je eigenlijk wilt. Nu zitten twee routers tegen elkaar in te DHCP'en.

edit: oh wacht, ik zie nu pas dat je de verbinding van de ene naar de andere router eigenlijk via WLAN wilt doen... dan zit de situatie natuurlijk weer iets anders, maar volgens mij blijft mijn DHCP-verhaal wel staan.
De routers moeten onderling niet verbonden worden via WLAN. Elke pc beschikt over een WLAN en LAN verbinding dus is dat niet nodig.

Wat betreft de DHCP server. Elke pc heeft een uniek adres via WLAN en LAN.
Het is dus niet zo dat er een pc via WLAN 192.168.2.3 heeft en een andere pc datzelfde adres heeft via LAN.
Neen neen, ik heb de IP's via LAN handmatig ingesteld en goed gekeken dat de WLAN router, niet hetzelfde IP heeft toegewezen.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:04

ralpje

Deugpopje

Is de makkelijkste optie niet om de pc's een statisch adres in een ander subnet te geven, zonder default gateway?
Je kan -door op het ene of op het andere ip te connecten- zelf kiezen welke verbinding er gebruikt wordt.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Topicstarter
ralpje schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:16:
Is de makkelijkste optie niet om de pc's een statisch adres in een ander subnet te geven, zonder default gateway?
Je kan -door op het ene of op het andere ip te connecten- zelf kiezen welke verbinding er gebruikt wordt.
ik heb het nu ondertussen gevonden, maar met een redelijke omweg.
De routers kunnen niet rechtstreeks met mekaar verbinden...
De PC's willen hoe je het draait of keert niet en op het internet én lokaal...
Ik heb een WRE54G aan de tweede router (een conexant router) aangesloten,
De DNS handmatig ingesteld in de tweede router, alle twee de routers op dezelfde range, maar elk een verschillende DHCP reeks. Internet werkt prima, en tweede netwerk ook.
Pagina: 1