Ik zie door de DTS bomen het bos nier meer.. Er zijn zoveel verschillende varianten dat ik niet weet welke versie(s) ik nodig heb om van het HD beeldmateriaal en de bijbehorende audio te kunnen genieten dat via de bekende wegen binnen komt stromen.
Ik heb een mediacenter met een MacBook en Plex (XMBC voor de Mac), op dit moment gewoon nog op een sterosetje aangesloten. Binnenkort komt het vakantiegeld eraan en dan wil ik een reciever gaan kopen, waarmee ik dan al het geluid op 1 centraal punt regel.
Maar er zit nogal verschil in de ondersteuning voor DTS bij receivers in de prijsklasse waar ik zit te kijken (tot €500 incl. speakertjes). Ik kijk dus voornamelijk blu-ray rips en HD tv shows, maar aan welke codec voorwaarden moet zo'n receiver nou voldoen?!
Zelf uiteraard ook al even ingelezen (Wikipedia) en ik denk het volgende:
Standaard DTS: JA
DTS 70mm: NEE, wordt bijna niet gebruikt
DTS-ES: NEE, als hij het niet ondersteunt krijg je gewoon DTS = prima
DTS Neo:6, NEE, maakt van stereo DTS 5.1 of 6.1, dat boeit me niet
DTS 96/24: Hier kan ik het belang niet zo goed van inschatten?
DTS-HD: Volgens mij niet nodig, ik zie het ook nergens terugkomen in deze prijsklassen
Mijn voorlopige conclusie: ik zou alleen "gewoon" DTS nodig hebben voor de content die ik wil bekijken/beluisteren.
Iemand die even zijn licht wil laten schijnen over de DTS warboel?
Discussie over duurdere recievers en speakers hoeven NIET in dit topic.
Ik heb een mediacenter met een MacBook en Plex (XMBC voor de Mac), op dit moment gewoon nog op een sterosetje aangesloten. Binnenkort komt het vakantiegeld eraan en dan wil ik een reciever gaan kopen, waarmee ik dan al het geluid op 1 centraal punt regel.
Maar er zit nogal verschil in de ondersteuning voor DTS bij receivers in de prijsklasse waar ik zit te kijken (tot €500 incl. speakertjes). Ik kijk dus voornamelijk blu-ray rips en HD tv shows, maar aan welke codec voorwaarden moet zo'n receiver nou voldoen?!
Zelf uiteraard ook al even ingelezen (Wikipedia) en ik denk het volgende:
Standaard DTS: JA
DTS 70mm: NEE, wordt bijna niet gebruikt
DTS-ES: NEE, als hij het niet ondersteunt krijg je gewoon DTS = prima
DTS Neo:6, NEE, maakt van stereo DTS 5.1 of 6.1, dat boeit me niet
DTS 96/24: Hier kan ik het belang niet zo goed van inschatten?
DTS-HD: Volgens mij niet nodig, ik zie het ook nergens terugkomen in deze prijsklassen
Mijn voorlopige conclusie: ik zou alleen "gewoon" DTS nodig hebben voor de content die ik wil bekijken/beluisteren.
Iemand die even zijn licht wil laten schijnen over de DTS warboel?
Discussie over duurdere recievers en speakers hoeven NIET in dit topic.