[DTS] Wat heb ik nu wel en niet nodig op een receiver?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik zie door de DTS bomen het bos nier meer.. Er zijn zoveel verschillende varianten dat ik niet weet welke versie(s) ik nodig heb om van het HD beeldmateriaal en de bijbehorende audio te kunnen genieten dat via de bekende wegen binnen komt stromen.

Ik heb een mediacenter met een MacBook en Plex (XMBC voor de Mac), op dit moment gewoon nog op een sterosetje aangesloten. Binnenkort komt het vakantiegeld eraan en dan wil ik een reciever gaan kopen, waarmee ik dan al het geluid op 1 centraal punt regel.

Maar er zit nogal verschil in de ondersteuning voor DTS bij receivers in de prijsklasse waar ik zit te kijken (tot €500 incl. speakertjes). Ik kijk dus voornamelijk blu-ray rips en HD tv shows, maar aan welke codec voorwaarden moet zo'n receiver nou voldoen?!

Zelf uiteraard ook al even ingelezen (Wikipedia) en ik denk het volgende:
Standaard DTS: JA
DTS 70mm: NEE, wordt bijna niet gebruikt
DTS-ES: NEE, als hij het niet ondersteunt krijg je gewoon DTS = prima
DTS Neo:6, NEE, maakt van stereo DTS 5.1 of 6.1, dat boeit me niet
DTS 96/24: Hier kan ik het belang niet zo goed van inschatten?
DTS-HD: Volgens mij niet nodig, ik zie het ook nergens terugkomen in deze prijsklassen

Mijn voorlopige conclusie: ik zou alleen "gewoon" DTS nodig hebben voor de content die ik wil bekijken/beluisteren.

Iemand die even zijn licht wil laten schijnen over de DTS warboel?

Discussie over duurdere recievers en speakers hoeven NIET in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:41
Als je ooit een echte Bluray disc player gaat gebruiken zou ondersteuning voor de DTS-HD MA en Dolby TrueHD welgekomen zijn natuurlijk.
Hebben die "Bluray" rips dan een gewoon DTS spoor ?

DTS 96/24 (96Khz / 24 bit) zie je gebruikt bij sommige DVD-A (Audio DVD's) of concert-DVD's met hoogwaardige recordings
(heb het nog niet veel tegengekomen)
Standaard is het eerder 48Khz / 16 bits

Ik vrees dat in die prijsklasse de DTS-HD MA en Dolby Digital TrueHD ondersteuning niet te vinden gaat zijn...dus hou het maar op "gewoon" DTS dat in zowat elke surround-receiver zit.
Je zal er sowieso niets door missen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-07 12:06
Kijk eens naar de Onkyo 507, die heeft TrueHD en is nog betaalbaar ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-07 11:39

JT

VETAK y0

DTS:Neo 6 is gewoon een alternatief voor Pro Logic 2, om van een analoog signaal 5.1 te krijgen. Bijvoorbeeld bij series op tv ofzo of als je Divx hebt die stereo zijn. Volgens mij zit dat er sowieso toch wel op. Zelfde met DTS-ES, zit er ws ook wel op. Hiermee heb je 6.1/7.1. Kan je trouwens ook vinden voor gewoon te zoeken op Google ;)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Hoezo kan hij dat vinden met Google? Hij zegt in z'n openingspost reeds precies hetzelfde als jij zegt? Jij herhaalt hem alleen maar......
Hij heeft z'n huiswerk juist goed gedaan, zo'n 'sneer' is in deze zeker niet op z'n plaats. Eerder een 'sneer' voor jou omdat je niet goed leest.......

Anyway: je conclusies zijn idd ok. "Officiële" BluRays, die dan wellicht met DTS-HD worden geleverd moeten volgens de afspraak/standaarden ook met 'gewone' DTS geleverd worden. Met RIPS weet je het natuurlijk nooit. Daar kan nou juist standaard DTS weg gelaten zijn om ruimte te besparen.
Maar als je (nog) geen waarde hecht aan HD geluid (7.1) dan hoef je ook geen receiver te kopen die dat ondersteund nee.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hmmm....klopt, maar als hij alles heeft gelezen, waarom vraagt hij dan welke hij wel en niet moet hebben ;)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
ehhhh, wellicht een bevestiging/dubbel check?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ok, bedankt voor de reacties! Het was inderdaad een checkje of ik het nou goed begrepen had! Ben al een tijdje aan het oriënteren en heb vanmorgen even goed zitten lezen wat al die termen nou eigenlijk betekenen. Voor mij is standaard DTS dus gewoon voldoende, dat is mooi want dat scheelt een hoop in de kosten. :)

Bedankt allemaal voor zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Volgens mij zitten op al die receivers alle vormen van DTS behalve DTS-HD. En ik dacht dat dat zelfs op wat goedkopere receivers zat. Ik zou er even over nadenken hoe lang je die receiver wilt gebruiken; als je het over 5 jaar of meer hebt dan lijkt het me verstandig om er eentje met DTS-HD of Dolby-HD te kiezen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
waar je naar moet kijken is het aantal digitale ingangen die een all-in-one setje (waar je met 500 euro budget toch naar gaat kijken) heeft, meestal is dat er maar 1 en dat is erg weinig! Wil je een echte HT receiver, die wel meerdere ingangen hebben, dan zit je erg krap met 500 euro, want je moet bijna 100 euro per luidspreker tellen en zelfs een beetje luidsprekerset bestaande uit satellieten loopt al aardig op qua euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-07 13:16

ReseTTim

Chocolate addicted

wat voor speakers heb je op je huidige stereo aangesloten? Als het kan gebruik die speakers voorlopig als front of rear speakers, hiermee bespaar je weer geld waardoor je meer geld kunt uitgeven aan een versterker of speakers.

ik heb 1,5 jaar geleden een Sony DG510 gekocht a 200,- euro + 130,- voor een pioneer subwoofer (sw80 volgensmij). De speakers had mijn vriendin, ik wil dan in de toekomst de front speakers nog upgraden.

een andere oplossing is een all-in-one set zoals eerder genoemd is of stapsgewijs je set upgraden.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
De sets die ik nu op het oog heb zijn de Onkyo HT-5205 en de Sony HT-SS2300.

Voor de relevantie van dit topic, die eerste (Onkyo) biedt dus meer DTS formaten aan, maar dat heb ik waarschijnlijk niet nodig. Voor zover ik kan zien hebben ze beide gewoon genoeg ingangen.

[ Voor 7% gewijzigd door MrAcid op 28-04-2009 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Bij Raf staat de Mordaunt Short Premiere set te koop voor 300. Als je dan voor 250-300 een receiver koopt, dan heb je imho iets veel beters.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 300526

Quote:

"DTS-ES: NEE, als hij het niet ondersteunt krijg je gewoon DTS = prima"

Ja, je hebt altijd "standaard" DTS. Of zelfs nog Dolby Digital. Dat laatste staat bekend als kwalitatief minder, maar kan soms een voordeel hebben. Je hebt namelijk minder dynamiek, dus minder harde pieken. Dit is trouwens instelbaar op een hoop receivers.

Met DTS benader je natuurlijk het bioscoopgeluid meer, maar het is dan wel handig om over voldoende vermogen te besckikken.

DTS-ES kan toch voordelen hebben. Je kan dan dan 2 surrounds aan de zijkant plaatsen en EEN recht achter/boven je. Ben ik zelf heel tevreden over. Sommige DVD/Blu-rays hebben dat, maar niet altijd.

Wel kan je receiver zo instellen dat van 5.1 DTS een 6de kanaal word bijgemaakt. Persoonlijk vind ik dat surround op die manier het beste word weergegeven. Maar daar moet je mee expierimenteren.

Volgens mij zijn alle recievers "downward compatable."
Als de laatse varianten van DTS decoders aanwezig zijn, zijn ook de standaard DTS en zelfs Dolby Digital aanwezig.

Je zal als je nu dus een receiver aanschaft allerlei decoders aan boord hebben. Welke je gebruikt kan je gewoon zelf beslissen als je de film start.

Ik zou dus wel een receiver aanschaffen die ALLE decoders heeft. Kan je altijd een treedje lager.

Een treddje omhoog met wat je NI|ET hebt word HEEL moeilijk 8)7
Pagina: 1