• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
Beste tweakers,

Mijn schoonvader wil binnenkort een tv aanschaffen. Echter is hij nogal uhm een Sony fanboy om het zo te stellen. Toen hij de Sony KDL-46Z4500 met 200Hz zag was hij al verkocht voordat hij de prijs zag zeg maar. Uiteraard is het een super mooie tv maar ik vraag me af of het niet wat te overdone is voor zijn kijkgedrag.

Ik wilde nu graag weten of die 200Hz echt zo'n groot verschil gaat maken met de "standaard" 100Hz tv's. Ik kan hier geen echte reviews van vinden behalve een paar persoonlijke ervaringen. Dit is voor hem de hoofdreden om de tv te kopen want ja, [sarcasm on]200Hz is veeeeeeeeeeeeeeeeel beter dan 100Hz en dat gaat hij echt merken want zijn huidige CRT scherm heeft ook 200Hz.......dus..... [/sarcasm off](en ik merk daar helemaal niets van)

Daarnaast kijkt hij voornamelijk DVD's en DivX en deze zijn niet allemaal van de beste kwaliteit als je begrijpt wat ik bedoel. Hij heeft geen blue-ray speler en kijkt geen HD films (niet uitgesloten dat dit er nog gaat komen in te toekomst als hij ziet dat hij niet optimaal van zijn tv kan genieten). Verder is hij aangesloten op de digitale tv van UPC (niet de HD variant). Er zijn geen spelconsoles op aangesloten zoals de Xbox360 of PS3.

Ook is hij nogal anti plasma voor de obvious reason die iedereen voorheen had (energieverbruik, slechter beeld etc) maar het lukt me niet om hem te overtuigen dat dit "vroeger" zo was en dat plasma nu echt een stuk beter is.

Zijn budget lag/lligt rond de 2000 euro omdat hij de Sony voor dat bedrag bij de Media markt zag staan. Ik heb verteld dat ze voor 1600 euro te bestellen zijn via online shops maar hier is hij nogal huiverig over ivm garantie die hij dan denkt niet te hebben.

Ik zou graag van jullie tips en advies willen vragen waarmee ik hem kan overtuigen dat die bravia niet bij zijn tv kijk style past :) OF kunnen jullie mij overtuigen dat dit echt een must buy is en dat ik niet zo moet zeuren :)
De grootte van de tv moet wel minimaal 46inch zijn ivm grote kijkafstand van 3.5m + en hij "moet" ook Full HD zijn omdat ik hem nooit van zijn leven kan overtuigen dat hij dit niet nodig heeft :)

Als ik kijk naar 100Hz tv's van Plasma kom ik uit op bijv:of de 50 inchDeze zijn allemaal goedkoper en volgens mij niet echt minder. Zou hij dit ook echt merken qua tv/film ervaring?

kijk ik naar LCD schermen dan zijn goedkopere opties bijvIk hoop dat dit niet tegen de policies in gaat en dat jullie mij van wat advies kunnen voorzien want ik zie door de tv's het bos niet meer zeg maar :)

Dus: 200Hz een must of kan hij dat geld beter besteden aan andere zaken zoals eventueel een blue-ray speler oid.

-----
edit: net 2 reviews gevonden die ik ook ga doornemen [1] [2]

[ Voor 6% gewijzigd door thewizard2006 op 28-04-2009 08:56 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:56

Exirion

Gadgetfetisjist

Waarom voel jij de noodzaak om hem te overtuigen? Die Sony's zijn prima TV's, net zoals Philips, Samsungs en Panasonics dat zijn. Ook al laat hij zich leiden door het merk of vooroordelen over plasma TV's, wat maakt het uit. Hij wil die Sony en heeft blijkbaar het geld ervoor over. Hij moet er TV op kijken en niet jij :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-02 15:45

Twan V

...en er stralend uitzien

Exirion schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 08:55:
Waarom voel jij de noodzaak om hem te overtuigen? Die Sony's zijn prima TV's, net zoals Philips, Samsungs en Panasonics dat zijn. Ook al laat hij zich leiden door het merk of vooroordelen over plasma TV's, wat maakt het uit. Hij wil die Sony en heeft blijkbaar het geld ervoor over. Hij moet er TV op kijken en niet jij :)
Daar heeft Exirion een goed punt. Als je hem een andere tv adviseert en hij durft na aanschaf ook maar één puntje van kritiek te vinden, heeft hij eeuwig spijt van de aankoop en dan is het "jouw schuld".

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

• thewizard2006
Omdat ik het ook prettig zou vinden als iemand mij kan overtuigen dat mijn investering bij lange na niet aan mijn patroon voldoet. Heb al vaak genoeg mooie gadgets en zaken gezien die in eerste instantie echt super lijken maar wanneer je er over gaat nadenken absoluut het verschil in prijs niet waard zijn tov de manier hoe jij hem gaat gebruiken.
Bijv: ik kan wel een super game systeem kopen van 3000 euro maar met mijn speelpatroon heeft dit absoluut geen toegevoegde waarde en kan ik met een systeem van 1000 euro ook goed af.
of je koopt een super de luxe tefal pannen set van 500 euro terwijl je 5 dagen in de week brood eet en eten besteld.

Daarnaast kijk ik ook regelmatig daar tv :) dus ik moet er ook naar kijken :) Ik zou het niet erg vinden als hij die Bravia aanschaft, dont get me wrong. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit niet bij zijn manier van kijken en beleving past :)

@Bills: dan kunnen we 3/4e van dit forum ook wel sluiten omdat het advies dat hier gegeven wordt ook wel eens tegen kan vallen.....
En daarom kom ik eerst hier vragen, bij de experts voordat ik allemaal dingen ga roepen tegen hem

[ Voor 11% gewijzigd door thewizard2006 op 28-04-2009 09:03 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

thewizard2006 schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 09:02:
Omdat ik het ook prettig zou vinden als iemand mij kan overtuigen dat mijn investering bij lange na niet aan mijn patroon voldoet.
"Ik"
Bijv: ik kan wel een super game systeem kopen van 3000 euro maar met mijn speelpatroon heeft dit absoluut geen toegevoegde waarde en kan ik met een systeem van 1000 euro ook goed af.
"Ik"
Daarnaast kijk ik ook regelmatig daar tv :) dus ik moet er ook naar kijken :)
"Ik"

Het gaat niet om jou maar om hem. Overigens ben ik zelf al lang geleden mensen te adviseren want uiteindelijk doen ze toch wat ze zelf willen. En zoniet, dan krijg je het eeuwig te horen als iets niet bevalt aan wat jij ze hebt aangeraden. Who cares wat hij koopt, waar maak je je druk om.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01 19:26

pvr

Oude review van tweakers.net 4 juni 2008.

Uit de test kwam plasma als beste uit de test.
Nu heeft Pioneer ook een plasma met 1080 beeldlijnen.

http://tweakers.net/revie...-topsegment-pagina-5.html

Ik zou toch met je schoonvader de iets duurdere audio/tv winkels langs gaan, om te kijken, en te vergelijken.
Als je eenmaal een model op het oog hebt, kopen bij een webwinkel.

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

• thewizard2006
redelijk out of context exirion....
Ten eerste omdat het absoluuts niets te maken heeft met de initiele vraag: 200Hz, ga je het merken
Daarnaast lijkt het me dat niet alleen "ik" het prettig vind als iemand mij behoed voor een "slechte" aankoop maar zou je het zelf ook prettig vinden..... daargelaten of het later eventueel, misschien tegen kan vallen om wat voor reden ook
Voorbeeldje van de pc kan je ook "hij" invullen of "iedereen". Anders zouden de BBG's niet zo'n succes zijn, denk je ook niet.
Als laatste de "ik" in de "ik ga ook tv kijken". Jij zei zelf, en ik citeer "Hij moet er TV op kijken en niet jij" en dit weerleg ik.

Maar goed, ik heb niet de behoefte aan dit soort discussies en daar is dit topic ook niet voor bedoeld. Als je wat te melden heb over het 200Hz gebeuren en prijs/kwaliteit verhouden ten opzichte van zijn kijk gedrag dan hoor ik het graag.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

thewizard2006 schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 09:21:
Als laatste de "ik" in de "ik ga ook tv kijken". Jij zei zelf, en ik citeer "Hij moet er TV op kijken en niet jij" en dit weerleg ik.
Als jij denkt mee te moeten beslissen over de aanschaf van een TV die komt te staan bij iemand waar je af en toe op bezoek komt... :')

• thewizard2006
Exirion schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 09:24:
[...]

Als jij denkt mee te moeten beslissen over de aanschaf van een TV die komt te staan bij iemand waar je af en toe op bezoek komt... :')
Bedankt voor de nuttige bijdrage. Iemand anders nog meer handige tips?

• Yoki1985
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-02 08:32
Exirion schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 09:24:
[...]

Je zegt dat het je niet boeit wat iemand koopt. maar je zit hier wel al 3X commentaar te leveren op de TS. Blijkbaar kan het je wel boeien :z

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

yoki2007 schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 09:52:
Je zegt dat het je niet boeit wat iemand koopt. maar je zit hier wel al 3X commentaar te leveren op de TS. Blijkbaar kan het je wel boeien :z
Ik verbaas me over het feit dat iemand zich wil bemoeien met de aankoop van iemand anders omdat ie denkt dat ie het beter weet, maar ondertussen wel hier komt vragen waarom een andere TV wel of niet beter zou zijn. Als je geen idee hebt waarom een Sony 200Hz beter of slechter zou zijn, doe dan ook niet zo bijdehand en laat iemand lekker de TV kopen die hij zelf wil.

• Yoki1985
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-02 08:32
Daar heb je zeker gelijk in. Maar hij is ook hier om bij te leren dus ipv bezig te blijven over dat hij iemand anders goede raad wilt geven, kun je hem beter het verschil uit leggen. Daarvoor dient dit forum: om iets bij te leren

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-02 12:27
- Hoe meer Hertz hoe rustiger het beeld voor de ogen. Vooral voor mensen met erg goede ogen en of met bepaalde brillen wil het wel helpen om een tv te hebben boven de 100 Hertz.

- Of je het verschil dus ziet hangt echt persoonlijk af. In een winkel met kunstlicht zag ik vrij weinig verschil. Al moet ik wel zeggen dat ik het beeld op de een natuurlijker vond. De tvś waren van hetzelfde merk en alleen de Hertz was anders. Maar dit is wel 2 maanden terug.

- Een groot scherm met rustig beeld vinden vooral oudere mensen prettig is mijn ervaring. Hoe stiller het beeld hoe minder kans op hoofdpijjn. Maar ja het is al getypt net het is iets persoonlijks.

- Is het geen optie om gewoon me hem naar een winkel te gaan en dan wat tvś bekijken als je zo graag tegenwoord wilt geven?

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Als zijn budget EUR 2000,- is dan is het toch vrij simpel? Dan moet ie gewoon de Pioneer PDP-LX-5090 kopen. Zoek wat reviews (bv op hdtvtest.co.uk, trustedreviews.com of whathifi.co.uk) en je zult zien dat die TV vrijwel zonder uitzondering wordt gezien als de beste tv en dat hij de standaard zet (alleen zijn broertje (KRP-500A) met losse tuner geeft een nog ietstjes beter beeld, door de nog betere beeldverwerking, maar die is volgens mij behoorlijk veel duurder in Nederland).

Nadeel is wel dat hij zonder standaard en luidspreker wordt geleverd.

[ Voor 3% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 28-04-2009 10:13 ]

• thewizard2006
Voor de duidelijkheid. Ik wil niets bewijzen of aantonen dat ik het beter zou weten. Ik wil hem alleen behoeden voor een aankoop die niet bij hem past. In dit geval iets waar hij teveel voor betaald voor de functies die hij gebruikt. Als ik alles al zou weten zou ik hier niet om raad vragen.

Wellicht handig om inderdaad een keer naar bijv de media markt te gaan en te vergelijken. Ik zal het aan hem voorstellen.

Die pioneer ziet er mooi uit maar dat is denk ik teveel van het goede voor het geen dat hij op de tv wil zien (dvd's, divx en digitale tv/sport). Ik bedoelde meer te zeggen dat zijn initiele bedrag rond de 2000 euro lag. Het streven is om aan te tonen dat een tv van 1000-1200 voor zijn doen een net zo goed beeld laat zien.

Bedankt cave boy voor je ervaringen. Dat is altijd handig.

Pagina: 1