Vista herkent 9800gx2 niet op Tiger K8WE moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoihoi

Gezien de recente problemen met mijn setup heb ik een ander moederbord (Tyan Tiger K8WE) en CPU (1x 270) gepakt. Deze zit in het eerste PCIe slot, en in de manual staat nergens dat ik een 2e CPU nodig heb om dit slot te benutten.

Nu is het zo dat windows vista prima installeert, maar de grafische kaart (9800gx2) niet herkent, deze staat dus ook niet in de device manager! Ook de nvidia driver ziet deze niet.De device manager ziet wel het onboard ati dingetje, maar dat gaat niet opschieten met 2 dikke 24" full hd LCDs.

Dit is op zich niet heel raar, maar de kaart werkt wel in de bios en windows. Als in: Zonder 3d ondersteuning.
BIOS is uiteraard gereset, en het primary display device in de bios staat ook op PCI (kan kiezen tussen onboard en PCI), maar volgens mij geldt dat alleen voor de POST en BIOS fase van het opstarten.

Weet iemand waar dit probleem aan kan liggen?

Zowel de drivers van de fabricant (gigabyte) als van nvidia als de nvidia beta drivers geven dit issue.

Mobo drivers uiteraard allang geinstalleerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 28-04-2009 01:35 ]

Verwijderd

Heb je de onboard VGA controller wel uitgezet ?

http://www.tyan.com/manuals/m_s2877_101.pdf

Pagina 48.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hij hoeft in principe niet uit , als in : de 3d kaart geeft nu ook gewoon beeld?

Ik kan het kaartje ook niet in de bios uitzetten, maar wel met een jumper.

Raar, zal hem zo eens dmb de jumper uitzetten.

Okay nu heb ik heb ik uberhaupt geen display adapter meer in de device manager staan , maar wel beeld :P .

edit1:

Okay mijn klomp breekt: een 8800gt wordt wel herkend, in hetzelfde slot.
Zouden dan de perikelen rond mijn andere moederbord die 3dkaart ook gemold hebben? :X

9800GX2: piept en laat systeem niet meer booten
Dit bedoel ik dan met name.

edit2:
Heb de stoute schoenen aangetrokken nu het wel werkt met de 8800gt en die eruit gehaald en de 9800gx2 erin gepropt.
Als ik nu ga kijken bij display en dan adapter lees ik dat er een device conflict is.

Conflicting device list:

Inout/Output Range 03b0-03bb used by:
PCI standard PCI-to-PCI bridge.

Idem voor 03c0-03df, en een memory range.

Grapig is dat het merk\type etc van de adapter nu op vgasave staat, terwijl de device manager helemaal niets vindt. De windows install is btw schoon (zelfs 2x gedaan) zodat het daar iig niet aan ligt.

En ja hoor, onder ubuntu werkt het wel (lspci ziet hem, beeld is meteen hi-res bij de install).

Wat is hier nou weer aan de hand 8)7?

[ Voor 122% gewijzigd door Boudewijn op 28-04-2009 02:32 ]

Verwijderd

Zie dat het bordje tot en met 2007 werd ondersteund. Je kan nakijken of de laatste BIOS er wel op staat en of er nieuwere .inf files op de site staan. Verder blijf ik denken dat de onboard ATI chip uit moet voor een goeie Pci-e werking.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Die ATI chip is al uitgezet, dmv de jumper.

Het rare is dat de kaart onder Linux wel gewoon werkt (hij wordt herkend, linux begint ook over proprietaire drivers te miepen, en high-resolution werkt en animaties lijken ook over de GPU te gaan ipv CPU).

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Iemand nog suggesties?

Updaten van de BIOS van het bordje is een optie, maar zou niet verklaren waarom de kaart wel @ linux werkt.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:15

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

heb je nou al weer gelazer met die kaart ?

maar heb je een output signaal op de kaart of alleen op de andere kaart ?

Signature

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:44
De 9800x2 staat iig niet op de lijst met ondersteunde videokaarten. Mogelijk heeft de Nvidia chipset moeite met de chip op de vga kaart die het PCIe 16x signaal opdeelt naar de beide gpu's. Kan zo trouwens zo in de specs niet vinden of die sloten op het mainboard PCIe v1.0 of 2.0 zijn.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
De 9800gx2 geeft netjes beeld in windows, maar de device manager ziet hem niet. Daardoor kan ik niet in high-res werken (>1024x768 oid, dat is geen porum op fullHD scherm...) of drivers installeren (want die melden dat er geen kaart in het systeem zit. Dit is uiteraard getest ZONDER de 8800 erbij in de machine.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Nielson schreef op woensdag 29 april 2009 @ 15:00:
De 9800x2 staat iig niet op de lijst met ondersteunde videokaarten. Mogelijk heeft de Nvidia chipset moeite met de chip op de Ati kaart die het PCIe 16x signaal opdeelt naar de beide gpu's. Kan zo trouwens zo in de specs niet vinden of die sloten op het mainboard PCIe v1.0 of 2.0 zijn.
Mijn vorige mobo (supermicro h8dc8) met dezelfde chipset deed het prima met die kaart. Die had wel geen onboard vga maar die is ook uitgezet middels een jumper.
Edit: aaah je bedoelt op de 9800gx2. Tsja, waarom is het mobo dan wel SLI capable? En waarom kan ik in Linux wel gewoon beide beeldschermen (een beeldscherm per kaart) aansturen?

Sowieso: waarom ziet windows hem niet en linux (lspci heb ik gebruikt en de nvidia-tool) hem wel?
Verder staat die kaart er niet in omdat het mobo gewoon oud is gok ik zo.

offtopic:
Woops dubbelpost, sorry

[ Voor 24% gewijzigd door Boudewijn op 29-04-2009 15:11 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Het probleem treedt trouwens niet op in windows XP, daar wordt de kaart ook gezien.
Het lijkt dus echt een software matig issue.

2 CPUs erin zetten en een nieuwe voeding (coolermaster 700w dingetje) helpt ook niet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op verzoek naar VB.
Pagina: 1