Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DIY iPhone 3g lader van batterijen werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:01
Beste mede tweakers,

Ik heb voor een aankomende wandelvakantie een iphone 3g lader gemaakt die moet werken op 4 aa batterijen.
Ik heb hem gebouwd uit een doosje voor 4 batterijen die serieel aangesloten zitten. (kant en klaar gekocht en na gemeten, spanning bij verse batterijen: 5.25 volt) daarna vast gemaakt aan een usb port van een moederbord extensie bracket geval.

Toen dit niet bleek te werken wat gaan googelen. Hierbij las ik dat de iphone op de data lijnen gesignaleerd moet worden dat er een device aanzit alvorens deze begint met laden.
Dus heb ik vervolgens de lader aangepast met 2 lijntjes vanaf de +5 naar de D+ en D- via 2 470k weerstanden (werd op een forum aanbevolen) dit werkte niet. toen aangepast naar 150k weerstanden (gevonden op ander forum) wederom geen succes.

Vervolgens heb ik de boel aangepast naar dit schema (wat ook gelinkt word in een oud t.net artikel):
http://tzywen.com/modules...News&file=article&sid=645

Maar hij doet het nog steeds niet.

Alles is gemaakt en nagemeten met een voltmeter door iemand met zeer veel kennis van en ervaring met het ontwerpen en bouwen van allerhande electronica dus daar zal het niet aan liggen.

Edit:
Update:
Ik ben ook in het bezit van dit apparaat:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15926
Als ik deze aansluit geeft de iphone wel aan dat hij aan het laden is maar de accu raakt niet voller (hij lijkt wel langzamer leeg te lopen).
Dus deze hebben we maar even open gemaakt, en bleek dezelfde voltages te outputten als wat we zelf gemaakt hebben 8)7.

Is er iemand die hier zijn/haar licht op kan laten schijnen?

[ Voor 18% gewijzigd door martijnve op 28-04-2009 00:36 . Reden: Aanvulling ]

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:23
To charge an iPhone 3G / iPod Touch 2nd gen, usb data- (25) should be at 2.8v, usb data+(27) should be at 2.0v. This can be done with a few simple resistors: 33k to +5v (23) and 22k to gnd(16) to obtain 2v and 33k to +5v and 47k to gnd to obtain 2.8v. This is a "notification" to the iphone that it is connected to the external charger and may drain amps from the usb.
Dat lijkt me de juiste oplossing? Voor zover mij bekend is 470K alleen nuttig als accessory detect (serial).

• martijnve
  • Laatst online: 14:01
Thralas schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 00:44:
[...]

Dat lijkt me de juiste oplossing? Voor zover mij bekend is 470K alleen nuttig als accessory detect (serial).
Inmiddels dit schema gemaakt.
Hij geeft nu wel aan op te laden... maar doet dit niet :-(
Als ik hem niets laat doen lijkt het batterij niveau ongeveer stil te staan en als ik die gps logger aanzet is de accu in 2 uur leeg 8)7.

edit:
Ik zit me nu als weet ik hoe lang te verbazen over dit probleem: Hoe kan het dat de iphone na dat het laden correct getriggert is alsnog uitvallen terwijl hij gewoon (nagemeten tijdens het "laden") 5 volt tot zijn beschikking heeft?

[ Voor 20% gewijzigd door martijnve op 28-04-2009 15:38 ]

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• leecher
  • Laatst online: 08-11 10:07
even vloeken in de kerk: wel eens naar zoiets gekeken? ik weet het, kant en klaar op tweakers is foute boel :P

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Is die voltmeter niet toevallig een multimeter en kan je dan meten hoeveel stroom er loopt?

Er is zoiets genaamd een USB standaard namelijk, en die verplicht apparaten om eerst netjes te vragen voor meer stroom (via het protocol) voordat ze het ook daadwerkelijk gaan gebruiken. Dus het kan best zijn dat je iPhone verzoekt (via USB) voor meer stroom, maar geen antwoord krijgt, en dus blijft wachten tot er meer stroom beschikbaar is. Maar zonder USB controller gaat 'ie nooit antwoord krijgen en dus ook nooit opladen. :)

De juiste google keywords om je verder op weg te helpen. Hit nummer 2 is het in ieder geval met mij eens en geeft meer details. Note dat je dus een USB controller nodig gaat hebben, de LTC4053 die google suggereert is dus precies de verkeerde kant van het verhaal.

Er zal vast wel een oplossing te bedenken zijn maar met een paar weerstandjes gaat het je niet lukken ben ik bang. Misschien een microcontroller met USB OTG stack ofzo, of een software stack welke je zal moeten hacken.

Spolap: Interactive webcomic

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

of je iphone hacken, mijn motorola v3 doet precies hetzelfde, en dat was n questie van 1 bitje omzetten in n hex editor en hij laad op wanener dr 5v beschikbaar is.
enige is dat ik niet weet of de iphone ook zo makkelijk te hacken is, waarschijnlijk niet, omdat apple nogal moeilijk doet over hun software..
Pagina: 1