[NBBG] Workstationnotebook mei 2009
In navolging van de normale BBG's wil ik deze keer ook maar eens de hulp van mede GoTters inschakelen voor het kiezen van de beste notebook. Voor de workstationnotebook is een budget van 2000 euro bechikbaar. De notebook zal voor zwaar werk worden gebruikt op locatie. Dus, videobewerken, mixjes bakken of zware berekeningen uitvoeren. Eisen: Brute kracht, sloot geheugen, oerdegelijk en als het kan een quadrootje oid
Uiteindelijk moeten er 4 notebooks overblijven: 1 winnaar en 3 alternatieven. Het mooiste is uiteraard dat er wat diversiteit in dit alles zit qua specs, formaat, merk en prijs. Voor we zover zijn is het eerst tijd om allemaal interessante modellen er bij te pakken (een stuk of 10) en dan aan de hand van ervaringen en prijs/prestatie verhouding modellen weg te strepen.
Gezien de modellen denk ik dat we het in eerste instantie moetne houden op een met een Quadro/FireGL kaart, een notebook met uitzonderlijke specs (de Asus G71V?) en een wat goedkopere notebook met goede specs, maar zonder pro kaart. Daarnaast misschien nog een mini laptop?
Vorige delen:
[NBBG] Workstation Notebook - februari 2009
[NBBG] Workstation Notebook - december 2008
Voorlopige lijst van kanshebbers
pricewatch: Fujitsu Siemens Celcius H270Best leuke Fujitsu Siemens. Net geen 2000 euro en met Quadro FX 770 (lijkt een 9650M te zijn als ik afga op de eerste specs), 4GB DDR3, 15,4" en ook wel leuk: nog een seriële poort.
pricewatch: Lenovo Thinkpad W500
pricewatch: Lenovo Thinkpad W500
Een echte Lenovo kan ook niet ontbreken. Komt met FireGL en verder vrij vergelijkbaar met de notebook hierboven. Wel slechts 2GB RAM helaas, maar daar kan altijd wat aan worden gedaan.
(zie het verschil tussen die 2
pricewatch: HP Elitebook 8730w mobiel workstation (FU470EA)
17" HP workstation. Vergelijkbaar met de Lenovo hierboven
pricewatch: HP Elitebook 8530w mobiel workstation (FU461EA)
En zijn 15,4" broertje.
pricewatch: Asus W90VN
Vreemde eend in de bijt, een Asus 18,4"-er. Helaas dat er maar een P8400 in zit. De 9800M maakt veel goed voor de mensen die veel via Cuda doen. Misschien een noemenswaardig alternatief voor een techniek in opkomst.
pricewatch: Toshiba Qosmio G50-12G
Net als de Asus 18,4" maar deze heeft wel een fatsoenlijke processor. Misschien iets als lokaal videomontage rekenwonder op lokatie. Helaas mist deze blu-ray.
pricewatch: Asus G71V-7T095G
De gulden middenweg van de 2 laptops hierboven. Wel in de vorm van een gamersnotebook. Heeft tevens een quad in huis.
pricewatch: Lenovo Thinkpad T500 (NJ28WMH)
Wat goedkopere Thinkpad zonder professionele kaart. Met zuinige P8700 CPU heeft deze wel kracht in huis en lijkt me een leuke goedkopere oplossing.
pricewatch: Sony Vaio VGN-Z21XN/B
13,3", maar krachtige Sony Vaio met ook nog een dedicated 9300M. Klein maar fijn voor onderweg.
Verder moeten we Dell natuurlijk niet vergeten, maar daar wacht ik nog even mee.
Ik moet nog kijken of we notebooks van buiten de PW op kunnen nemen, Dell, Zepto, Xxodd en consorten zullen ook nog wel goede opties hebben namelijk.