[NBBG] Workstationnotebook mei 2009

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07

[NBBG] Workstationnotebook mei 2009

Modbreak:Dit is een samenstel topic, GEEN adviestopic. Zie daarvoor *LET OP* - Wat moet ik kopen

In navolging van de normale BBG's wil ik deze keer ook maar eens de hulp van mede GoTters inschakelen voor het kiezen van de beste notebook. Voor de workstationnotebook is een budget van 2000 euro bechikbaar. De notebook zal voor zwaar werk worden gebruikt op locatie. Dus, videobewerken, mixjes bakken of zware berekeningen uitvoeren. Eisen: Brute kracht, sloot geheugen, oerdegelijk en als het kan een quadrootje oid :)

Uiteindelijk moeten er 4 notebooks overblijven: 1 winnaar en 3 alternatieven. Het mooiste is uiteraard dat er wat diversiteit in dit alles zit qua specs, formaat, merk en prijs. Voor we zover zijn is het eerst tijd om allemaal interessante modellen er bij te pakken (een stuk of 10) en dan aan de hand van ervaringen en prijs/prestatie verhouding modellen weg te strepen.

Gezien de modellen denk ik dat we het in eerste instantie moetne houden op een met een Quadro/FireGL kaart, een notebook met uitzonderlijke specs (de Asus G71V?) en een wat goedkopere notebook met goede specs, maar zonder pro kaart. Daarnaast misschien nog een mini laptop?

Vorige delen:
[NBBG] Workstation Notebook - februari 2009
[NBBG] Workstation Notebook - december 2008
Voorlopige lijst van kanshebbers
pricewatch: Fujitsu Siemens Celcius H270
Best leuke Fujitsu Siemens. Net geen 2000 euro en met Quadro FX 770 (lijkt een 9650M te zijn als ik afga op de eerste specs), 4GB DDR3, 15,4" en ook wel leuk: nog een seriële poort.

pricewatch: Lenovo Thinkpad W500
pricewatch: Lenovo Thinkpad W500
Een echte Lenovo kan ook niet ontbreken. Komt met FireGL en verder vrij vergelijkbaar met de notebook hierboven. Wel slechts 2GB RAM helaas, maar daar kan altijd wat aan worden gedaan.
(zie het verschil tussen die 2 :? )

pricewatch: HP Elitebook 8730w mobiel workstation (FU470EA)
17" HP workstation. Vergelijkbaar met de Lenovo hierboven

pricewatch: HP Elitebook 8530w mobiel workstation (FU461EA)
En zijn 15,4" broertje.

pricewatch: Asus W90VN
Vreemde eend in de bijt, een Asus 18,4"-er. Helaas dat er maar een P8400 in zit. De 9800M maakt veel goed voor de mensen die veel via Cuda doen. Misschien een noemenswaardig alternatief voor een techniek in opkomst.

pricewatch: Toshiba Qosmio G50-12G
Net als de Asus 18,4" maar deze heeft wel een fatsoenlijke processor. Misschien iets als lokaal videomontage rekenwonder op lokatie. Helaas mist deze blu-ray.

pricewatch: Asus G71V-7T095G
De gulden middenweg van de 2 laptops hierboven. Wel in de vorm van een gamersnotebook. Heeft tevens een quad in huis.

pricewatch: Lenovo Thinkpad T500 (NJ28WMH)
Wat goedkopere Thinkpad zonder professionele kaart. Met zuinige P8700 CPU heeft deze wel kracht in huis en lijkt me een leuke goedkopere oplossing.

pricewatch: Sony Vaio VGN-Z21XN/B
13,3", maar krachtige Sony Vaio met ook nog een dedicated 9300M. Klein maar fijn voor onderweg.

Verder moeten we Dell natuurlijk niet vergeten, maar daar wacht ik nog even mee.

Ik moet nog kijken of we notebooks van buiten de PW op kunnen nemen, Dell, Zepto, Xxodd en consorten zullen ook nog wel goede opties hebben namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

mooie line-up laat ik de eerste zijn om te reageren ;)

als ik deze 2 vergelijk:

Fujitsu Siemens Celcius H270

en

HP Elitebook 8530w mobiel workstation (FU461EA)

weet ik onmiddelijk welke ik zou kiezen

de fujitsu:

wat heeft hij meer te bieden ?

quadro FX770 (beter dan V5700)

dan heb je 4 GB aan DDR3 ram tov 2 GB DDR2 ram

een minpunt is mss de opslagcapaciteit en de onboard NIC

maar aan ongeveer dezelfde prijs lijkt mij dat fujitsu een mooie workstation heeft ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Nou biedt DDR3 nog geen voordelen met zulke timings alhoewel ik in deze prijsklasse wel 4GB had verwacht.

En wat valt er onder een workstationnotebook te verstaan? Aan de preselectie te zien hoeft het niet persé een Latitude te zijn of iets dergelijks. Voor het bedrag verwacht ik dan op z'n P&R-garantie en dan kun je meteen XXODD en Zepto buiten beschouwing laten. Deze merken bieden geen P&R aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:21
Wellicht is de non-workstation-GPU versie van de HP 8530w ook 't vermelden waard ( pricewatch: HP Elitebook 8530p (FU455ET) ), die is namelijk een heel stuk goedkoper in basisversie en dus meer vergelijkbaar met de T500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Goeie Leftblank.

@ DaMarcus: Latitude kan nog, maar ik wacht nog even op het antwoord van Olaf mbt non-PW producten. Een goede garantieregeling lijkt me een pré, maar ik denk dat we even moeten kijken wat het aanbod is en wat we uiteindelijk kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dell Precisions zijn ook wel kanshebbers wat mij betreft. Daar is ook een mooie 14" met quadro van.

[ Voor 26% gewijzigd door maratropa op 28-04-2009 08:51 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik heb het fiat om Dell laptops mee te laten dingen. Komt u maar met leuke configs. Let wel even op de prijs di emoet wel incl. BTW zijn terwijl Dell exc. hanteert bij zakelijke notebooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
wat ik wel een mooie vind is een DEll M2400;

Intel® Core™ 2 Duo T9600 (2.8GHz,1066MHz,6MB)
4GB, 800MHz DDR2 Dual Channel (2*2048)
14.1in Wide WXGA+ (1440X900) Antiglare with LED
250GB Serial ATA (7200RPM) Hard Drive (Free fall sensor)
Discrete nVidia FX370M Graphics Card (with 256MB dedicated memory)

1,735 euro ex btw.

14"en toch een beetje power voor wat 3D workstation toepassingen.

Voor ongeveer hetzelfde bedrag heb je z'n grote 15" broer maar dan heb je ook de keuzen binnen het budget tussen OF een 2.8ghz proc, of een LED 1920*1200 scherm. Plus daar zit een betere quadro in.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• judgem
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04-2014

judgem

Lord of Metal

Ik zit er dus sterk aan te denken om de Asus G71V aan te schaffen maar dan als ontwikkelmachine. Ik zit er dan ook aan te denken om het te bestellen bij 4Launch hier in Eindhoven omdat zij wat afwijkende, en ik vind gunstigere, specs hebben. Wat mij aanspreekt:

- het is een Asus en daar heb ik bijzonder goede ervaringen mee alleen is mijn oude L3000D nu echt wel aan vervanging toe
- Quad-core
- DDR3
- groot scherm (17") met Full HD resolutie en Blu-Ray speler en HDMI-poort aan boord dus ook nog eens geschikt om na het code kloppen te relaxen met een filmpje :)
- 2 harde schijven (2x 320GB, 7200 rpm) dus ik denk dat ik me aan aan RAID configuratie ga wagen. Laatst al een tutorial gevonden hoe dat handig te doen valt met Vista Ultimate
- cardreader/bluetooth/webcam/wifi/etc.. heeft hij allemaal al aan boord

Het enige wat me nog doet twijfelen is dat ik her en der lees dat de accu leeg is voor je met je ogen geknipperd hebt en het ding wel erg veel tierelantijnen heeft zoals diverse LED's op allerlei plaatsen. Ik hoop dat ik die uit kan schakelen omdat het anders weleens irritant zou kunnen worden als er veel naar moet kijken. Ook dat hij met zijn uitgebreide en vooruitstrevende specs niet meer dan 4GB geheugen lust dat vind ik op zijn zachtst gezegd vreemd.

reviewlinks:

- http://reviews.cnet.co.uk...9030092,49300321-2,00.htm
- http://www.productwiki.com/asus-g71v/

Prijs (incl BTW): € 1655.50
Prijs (excl BTW): € 1391.18

[ Voor 4% gewijzigd door judgem op 29-04-2009 13:06 . Reden: reviewlinks toegevoegd ]

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Een link naar de review zou voor ons wel handig zijn overigens.

Verder, voor advies hoor je in [NBBG] Workstation Notebook - februari 2009 te posten. Hier selecteren we de notebooks voor de volgende NBBG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Ik wil de Dell Latitude E6500 nomineren. De zwaarste uitvoering, en dan met 4 GB en de snellere harde schijf. Incl. BTW, excl verzending kom ik nu op 1731 Eur uit. Er is op dit moment wel een korting van toepassing.

Ik heb zelf geen ervaring met dit systeem, wel met zijn voorganger (Latitude D820) die ik al 2.5 jaar vrijwel iedere dag heen en weer sleep. In al die tijd moest slechts een keer het toetsenbord worden vervangen, de afhandeling van Dell (Next Business Day service) was fantastisch.

Dit systeem heeft een 15.4" scherm, zijn kleinere broertje E6400 heeft een 14.1" scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Voor ongeveer hetzelfde bedrag heb je z'n grote 15" broer maar dan heb je ook de keuzen binnen het budget tussen OF een 2.8ghz proc, of een LED 1920*1200 scherm. Plus daar zit een betere quadro in.
Dat vind ik wel een goed optie. Ik zat te vogelen met de 17"-Precision omdat een groter scherm volgens mij wel een pre is bij een mobiel werkstation, maar met 2000 euro moeten we teveel concessies doen op de specs.

De M4400 met wuxga-scherm is echter een mooi alternatief:

- Core 2 Duo T9550, 2,66GHz
- 4GB
- Nvidia FX770M, 512MB
- 15,4 inch en dan de 1920x1200-optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Alle comments meegewogen en na nog een rondje langs alle kandidaten gemaakt te hebben, kom ik tot de volgende lijst. Probleem is dat de Dell M4400 in december ook tot beste koop is verklaard. Mijn inziens is het dat nog steeds dus ik zie niet in waarom deze niet opnieuw kan winnen? Overigens lijkt 4GB mij wel met minimum waarmee de workstations uitgerust moeten zijn.

1. Dell Precision M4400
- T9550, 2,66GHz
- 4GB
- Nvidia FX770M, 512MB
- 320GB 5400rpm-schijf
- 15,4 inch (1920x1200-optie)

prijs: € 2039,66 incl. btw en korting

overschrijding met 40 euro is te verantwoorden imho, anders moeten we de 14"-Precision nemen

2. Asus W90VN
- P8400, 2,26GHz
- 6GB
- GeForce 9800M GS
- 640GB 5400rpm hdd
- 18.4" (1920x1080)

Prijs: € 1.923,75

3. Fujitsu Siemens Celcius H270
- T9400, 2,53GHz
- 4GB
- Quadro FX 770M
- 160GB 7200rpm
- 15,4" (1920x1200)

4. over deze laatste ben ik nog niet uit. Ik twijfel tussen een goedkoper model en een lichter model als alternatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Momenteel zijn de puntjes op de i aan het plaatsen. Ik wil iedereen bedanken voor zijn of haar input! Daarnaast wens ik jullie alvast veel leesplezier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-09 15:57
Olaf schreef op maandag 18 mei 2009 @ 14:13:
Overigens lijkt 4GB mij wel met minimum waarmee de workstations uitgerust moeten zijn.
Totaal mee eens, als op je systeem een VMWARE server draait, dan is 2GB net te doen, eigenlijk gewoon weinig! 4Gb minimaal, meer is altijd welkom. Quadcore, mag, een stevige Duo is ook prima. Een goede grafische kaart is afhankelijk waar jij je mee bezig houdt! Photoshop CS4 maakt gebruik van een GPU Weet niet zeker, volgens mij alleen voor het in/uit zoomen), dus hier kan een stevige grafische kaart ook een plus zijn. Scherm resolutie minimaal 1600x1200, beeld diameter, minimaal 15". Ook hier zal de breedbeeld meer in trek zijn, dan is 1680x1050 wel het minimum. bij 15,4".
Audio, daar heb ik geen idee van.

Als je mij vraagt wat het verschil is tussen een stevige multimedia notebook en een workstation, is dat een workstation juist in bepaalde (reken kracht, video, audio) toepassingen heel sterk is.

edit:typos

[ Voor 55% gewijzigd door Fermion op 01-06-2009 16:39 ]

Pagina: 1