Stereo op batterij laten werken

Pagina: 1
Acties:

• Itsme.
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-01 01:22
Misschien is dit niet bepaald de juiste site om het op te vragen maar aangezien ik hier nu toch al lid was en het hier toch een beetje over gaat dacht ik het hier maar te posten.

Ik heb een tijdje geleden een hele stereo (voorzichtig gesloopt) en alle electronica er dus uitgehaald. Deze blijkt dus eerst een transformator te hebben die de ~220V uit het stopcontact omzet in 14V gelijkstroom. Nu wil ik hem eventjes om te testen aansluiten op 8 AA batterijtjes (en deze vervolgens vervangen door een iets langer meegaande batterij(en)).

Probleem is dat ik niet goed weet waar ik de batterijtjes juist moet aansluiten. Achter de transformator zit een printplaatje met 4diodes (die volgens mij de wisselspanning in gelijkspanning zullen omzetten zeker???) en een zekering en ook nog een connector waarop de rest van de modules kan aangesloten worden. Maar ik weet dus niet goed wat juist de plus en de min is.

Mijn eerste gedacht is om dus de 8AA batterijen in serie te schakelen en op de "stereo" aan te sluiten. En dus de transformator, en die eerste printplaat (voorlopig) weg te laten. Maar hoe kan ik dus juist ontdekken wat de plus en de min van die connector is?

Afbeeldingslocatie: http://img257.imageshack.us/img257/5222/spa0021.jpg
De twee zwarte puntjes die ik met paint getekend heb zijn de staafjes van de connector ;)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dude, 8 AA batterijen is dan wel 12V, maar het vermogen dat die batterijtjes kunnen leveren is gewoon veel te weinig om een stereo te laten spelen. Een AA batterij levert amper 3W, dus met 8 is dat 24W. Veel te weinig dus.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Aan de opstelling van de diodes zie je waar de plus en min zitten.

Haal trouwens maar een auto accu oid, dit schiet niet op.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als je niet na wil denken. of onzeker bent sluit je de batterijen aan op exact dezelfde draadjes als waar de trafo op zat
(kost je een klein beetje vermogen maar bij gebrek aan fatsoenlijke foto's)

Auto accu of hobby accu zet wat meer zoden aan de dijk dan penlites

[ Voor 16% gewijzigd door Fish op 27-04-2009 19:23 ]

Iperf

• Itsme.
Oke, dan zal ik eens achter eens gaan zoeken of ik ergens een auto accutje kan op de kop tikken. deze kan ik dan toch gewoon voor de transformator zetten zonder enige extra toevoegingen? Iemand zij me dat zo'n autobatterij veel te veel ampères zou hebben klopt dit?

[ Voor 116% gewijzigd door Itsme. op 27-04-2009 20:28 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee, de trafo moet je eruit halen.

Is het mischien een idee dat je eens leest wat je aan het doen bent? Want een accu kan veel stroom leveren. Dat is geen probleem, tot het ergens misgaat. Dan gaat je zekering eruit (zet die er dan ook in, hij zit meestal voor de trafo die je nu weghaalt) hoop je.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Als je het spul nou heel voorzichtig aansluit, en dan gewoon meet wat de plus en min is, met een multimeter....

En dan pak je een accu van 12V (autoaccu bijv.) en dan laat je dat hele stuk met de transformator en diodes weg, en sluit je hem rechtstreeks aan op de 2 draden die naar de stereo gaan.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

En je zet er een zekering in. Die accu kan veel stroom leveren en je versterker zo opsmoken!

• Itsme.
Boudewijn schreef op maandag 27 april 2009 @ 20:19:
En je zet er een zekering in. Die accu kan veel stroom leveren en je versterker zo opsmoken!
Moest die accu dan teveel stroom leveren hoe kan ik die dan juist verlagen?

Dan nog een klein vraagje, op de modules van de stereo speler zit geen enkele jack ingang en ik zou graag hebben dat ik er een mp3 speler op kan aansluiten, ik dacht er de cd module of kassete module uit te halen en die te vervangen door een jack ingang maar ik weet niet echt wat de kabeltjes van het geluid zijn. Is er een manier om daar eenvoudig achter te komen?

De kassete module heeft de volgende kabeltjes naar de hoofd module lopen (van links naar rechts):
oranje, rood, bruin en 6 grijze kabeltjes (die samen in een grijs "lint" zitten)

De cd module heeft de volgende kabeltjes naar de hoofd module lopen (van links naar rechts):
paars, rood, 3 grijze kabeltjes (die samen in een grijs "lint" zitten), oranje rood en bruin

[ Voor 56% gewijzigd door Itsme. op 27-04-2009 20:28 ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

mag ik je aanraden dit project af te breken?
Ik denk dat je zon cheap ass stereotorentje gesloopt heb en hier wil je vervolgens een versterker op batterijen van maken voor je ipod. Verspilde moeite. Je zit als je klaar bent met een gigantisch lomp printplaat overblijfsel en een hoop andere troep waar je veel te veel moeite in moet stoppen. Zoek een goedkope auto-versterker en een accu.

Wil je doorgaan voor de lol?
Kijk of het ding een aux ingang heeft, zo niet kun je volgens mij kun de draden die naar de kop van de cassettespeler gaan ook gebruiken, maar dan wel gigantisch verzwakt. Anders sloop je de boel.

Kwamen er trouwens nog meer draden uit die trafo? Namelijk veel kans dat er nog ergens een middenaftakking rondzwerft.

Maar als je slim bent gooi je dat ding weg, Ik spreek uit ervaring :)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Microkid schreef op maandag 27 april 2009 @ 19:10:
Dude, 8 AA batterijen is dan wel 12V, maar het vermogen dat die batterijtjes kunnen leveren is gewoon veel te weinig om een stereo te laten spelen. Een AA batterij levert amper 3W, dus met 8 is dat 24W. Veel te weinig dus.
Ik heb zelf een stereo waar je 8 D-cells in kunt stoppen. Is dan wel een redelijk crappy apparaat, maar die houdt het toch best een dagje vol. Het ligt dus erg aan watvoor hardware er aan hangt. Een 300watt class-A versterker met bijbehorende speakers zal idd niet ver komen op een paar batterijen maar de gemiddelde miniset doet het waarschijnlijk best prima.
Pagina: 1