• lordsanny
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-05-2025
Hallo,
Ik heb een pc met een Fatal1ty fp-in9 SLI moederbord. Laast probeerde ik mijn Q6600 te overclocken naar ongeveer 3 Ghz, maar ik krijg hem niet stabiel boven 2.7Ghz.
Nu heb ik gelezen dat dat door mijn moederbord komt, en ook dat mijn moederbord Dual-cores wel goed overclocked. Zou het mogelijk zijn en zou mijn pc ook echt sneller worden door bijvoorbeeld 2 cores uit te schakelen, en hem dan veel hoger te clocken?

Mvg,
Lordsanny

Verwijderd

Je gaat veel meer merken van die 2 cores extra dan van die 300 mhz die je er anders bij krijgt.

• lordsanny
Bedankt voor je reactie, ik denk ook dat ik met 4 cores beter prestaties heb, maar ik wil het toch graag testen 8)7 . Weet iemand hoe ik 2 cores tijdelijk uit kan schakelen?

Verwijderd

Je vertelt niet welk OS je gebruikt. Onder Linux kun je het aangeven mbv een kernel parameter: maxcpus=1. Onder FreeBSD zou je hw.ncpu aan kunnen passen. Voor OS X en Windows heb ik echt geen idee.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2009 17:37 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 27 april 2009 @ 16:56:
Je gaat veel meer merken van die 2 cores extra dan van die 300 mhz die je er anders bij krijgt.
Alleen als je die 2 core's ook gebruikt is dat zo. Ga je gamen heb je bij de meeste spellen helemaal niets aan die 2 extra core's omdat spellen die niet ondersteunen. En dan heb je juist meer aan die extra 300MHz dan aan die 2 extra core's.

Wat je zegt klopt dus niet in de meeste situaties.

• lordsanny
PilatuS schreef op maandag 27 april 2009 @ 17:37:
[...]

Alleen als je die 2 core's ook gebruikt is dat zo. Ga je gamen heb je bij de meeste spellen helemaal niets aan die 2 extra core's omdat spellen die niet ondersteunen. En dan heb je juist meer aan die extra 300MHz dan aan die 2 extra core's.

Ik game vooral d:)b

Edit: Ik gebruik Windows Vista Home premium 64bit

[ Voor 5% gewijzigd door lordsanny op 27-04-2009 17:39 ]

Verwijderd

PilatuS schreef op maandag 27 april 2009 @ 17:37:
[...]

Ik game zelf niet maar ik verwacht toch dat in de huidige tijd de games toch wel MT zijn om net dat beetje extra performance eruit te trekken. Daarnaast kan een OS ook 1 core zich volledig laten concentreren op een game en met de overige core's de overige systeem taken kunnen uitvoeren.

• PilatuS
  • Niet online
Ik game zelf niet maar ik verwacht toch dat in de huidige tijd de games toch wel MT zijn om net dat beetje extra performance eruit te trekken.
Er zijn maar een handje vol spellen die wat hebben aan meer dan 2 core's. Oa GTA4 en Supreme Commander hebben wat aan meer dan 2 core's. Meer dan 90% van alle spellen hebben geen voordeel bij meer dan 2 core's. En dan kan je beter 2 core's hebben die op 3GHz lopen, dan 4 core's die op 2.7GHz lopen.

Ik kan mij voorstellen dat je verwacht dat huidige spellen wat hebben aan meerdere core's, maar helaas is dat nog steeds niet zo.
Daarnaast kan een OS ook 1 core zich volledig laten concentreren op een game en met de overige core's de overige systeem taken kunnen uitvoeren.
Daar zijn 2 core's voldoende voor.

Ik ben zelf een tijd terug van een E6600 @ 3.2GHz naar een Q6600 @ 3GHz gegaan. En toen ben ik er qua spellen op achteruit gegaan. Nu met een ander moederbord loopt die zelfde Q6600 op 3.5GHz en heb ik wel een voordeel tegenover de E6600, maar dan is alleen omdat hij harder loopt, niet omdat hij meer core's heeft.

Alleen in GTA4 merk ik dat 4 core's een beetje nut hebben. Ik krijg 3 core's op 100%. Bij vrijwel alle andere spellen loopt er maar 1 core op 100% te draaien.

Dus je hebt vrijwel altijd meer aan een hogere snelheid dan aan meer core's.

@ TS.

Ik heb geen idee hoe je die 2 core's kan uitschakelen. Wat ik hier boven vertel over de E6600 en Q6600 is precies het zelfde wat jij hebt. Ik had toen een P5W en die klokte ook erg slecht met een Quad-Core. Met dat moederbord ging de Q6600 niet harder dan 3GHz, en met mijn huidige P5Q Pro loopt ie op 3.5GHz.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 27-04-2009 17:52 ]

• lordsanny
Ik weet dat ik via msconfig 2 cores in windows 'uit' kan schakelen, maar zijn die dan ook echt uit? Of lopen die toch nog mee?

• PilatuS
  • Niet online
lordsanny schreef op maandag 27 april 2009 @ 18:48:
Ik weet dat ik via msconfig 2 cores in windows 'uit' kan schakelen, maar zijn die dan ook echt uit? Of lopen die toch nog mee?
Hardwarematig draaien ze nog steeds. Daarmee los je het probleem dus niet op.

Ik heb nog even op Google gezocht en er is wel iemand die de core's van zijn Q6600 kon uitschakelen. Alleen is dat gedaan in de BIOS. Zijn moederbord ondersteunde het in de BIOS uitzetten van core's, alleen is dat bij jou waarschijnlijk niet zo.

Ik denk dat je beste oplossing is, een andere CPU of moederbord kopen. De Q6600 is nog wel aardig gewilt, misschien dat je die kan ruilen voor een E6850 of iets in die richting.

Persoonlijk zou ik nog wel op Google zoeken wat andere mensen halen met jouw moederbord en CPU. Als iedereen blijft steken op 2.7GHz mag het duidelijk zijn dat het aan het moederbord ligt. Mocht het zo zijn dat andere mensen wel de 3GHz of meer halen moet dat voor jou ook mogelijk zijn. Heb je bijvoorbeeld het CPU voltage als een iets verhoogd ?

[ Voor 18% gewijzigd door PilatuS op 27-04-2009 18:56 ]

• lordsanny
Ik weet zeker dat het aan mijn moederbord ligt. Heel veel mensen (waarschijnlijk iedereen) met een Q6600 + fp-in9 sli hebben hetzelfde probleem.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:06

Nemesizz

Untouchable

fp-in9 is geen goede overklokker helaas (ook niet met sommige dual cores). Ik er zelf ook een maar overklok prestaties zijn droevig (kon een E2140 op 2.1Ghz krijgen, maar m'n huidige E2200 wil geen 1Mhz hoger vanwege de BIOS).

Probleem is metname het chipset (erg veel beperkingen en memory holes, matige quad-core support) en nogal brakke BIOS versies (versie 13 ofzo is de beste voor overklokken, maar zit je vaak met het probleem dat veel CPU's daar nog niet support worden). Zelf heb ik nu BIOS 16 (omdat anders m'n processor niet herkent word) maar die is super brak voor overklokken.

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05-2025
Binnenkort komt Operation Flashpoint2 Dragon Rising uit.Dan kan je maar beter je cores allemaal inschakelen.Er word gezegt dat t spel beter op een quad zal lopen, volgens de ontwikkelaars.
kijk dan heb je wat aan je quad.Als je m dan ook nog een lekker endje overklokt, heb je helemaal schik van je CPU.
Pagina: 1