Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

ISP starten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.331 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben hier nieuw zal me eerst voorstellen, Mijn naam is Henry Bikkers ben ondernemer.

Ik ben al een tijdje van plan om een ISP te starten.

Nu heb ik eindelijk de tijd en wil er mee gaan starten. Nu hoor ik van veel mensen waarmee ik heb gepraat uit de ISP wereld dat je moet zorgen voor een goede leverstraat.

Aangezien een leverstraat veel tijd inbeslag neemt zat ik te denken om die uit te besteden.
Maar tot mijn verbazing kan ik daar helemaal niks over vinden op het internet.

Dus word ik hier lid en stel ik deze vraag.

Zijn er partijen waar ik een leverstraat kan uitbesteden.
Den hierbij aan orderverwerking lijn leverancier, email webhosting en billing.

Als jullie partijen weten hoor ik het graag

Groeten.

Henry Bikkers.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Je bent bij lange na niet de 1e die dit verzint. Je kan bij stapels bedrijven DSL lijnen afnemen (wholesale) en uitleveren naar jouw 'klanten'. Waar je echter snel op stukloopt is het verlenen van support, namelijk als er iets niet werkt bellen de klanten jou en kunnen ze jouw provider niet bellen...

En daarnaast blijft het zo dat het moeilijk geld verdienen is als je zo veel mogelijk diensten uitbesteed, immers die bedrijven vragen op hun beurt weer geld en daar moet jouw marge overheen voordat je het aan de klant berekent.

• DenTeD123
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je zult een behoorlijke kapitaalinjectie nodig hebben om succesvol een isp te beginnen. Denk aan hardware, eventueel personeel voor onderhoud van je servers, softwarematige oplossingen die je wilt gaan leveren (denk aan exchange, hosted drives etc.)
Als je alles gaat uitbesteden, zie ^^^

Verwijderd

Topicstarter
De lijnen regel ik direct bij de lijn leverancier alleen de rest (zo genoemde leverstraat) wil ik uit besteden.

Onder de leverstraat valt.

Order aanmelding bij lijn leverancier.

Versturen van de diverse brieven.

Email voor de eindgebruikers.

Billing.

Support is een ander verhaal waar ik ook over aan het nadenken ben. Maar eerst moet ik dit zien te regelen.

Dus graag hulp.

• basprofessional
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 21:54
Verwijderd schreef op maandag 27 april 2009 @ 19:01:
De lijnen regel ik direct bij de lijn leverancier alleen de rest (zo genoemde leverstraat) wil ik uit besteden.

Onder de leverstraat valt.

Order aanmelding bij lijn leverancier.

Versturen van de diverse brieven.

Email voor de eindgebruikers.

Billing.

Support is een ander verhaal waar ik ook over aan het nadenken ben. Maar eerst moet ik dit zien te regelen.

Dus graag hulp.
Tsjah maar is het dan nog wel jouw bedrijf als je er zelf helemaal niks aan wilt doen?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 27 april 2009 @ 19:01:
[...]
De beste hulp is denk ik je afraden hieraan te beginnen. Je wilt namelijk geen eigen ISP worden, maar alleen een tussenpersoon. Wat ga je eigenlijk zelf doen om mensen te trekken, en waar leg je aansprakelijkheid als de uitbestede diensten slecht worden verricht? Jij bent namelijk dan verantwoordelijk.

Ik krijg het idee dat je enthousiast bent maar je niet verdiept hebt in de materie. Een businessplan bediscussieer je ook niet op een forum ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• The CarNagE Man
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11 23:09

The CarNagE Man

SüperG33K

Er zijn genoeg partijen die dit leveren.. je moet alleen de contacten hebben zeg maar ;)
Het support verhaal is heel belangrijk. Heb je die niet op orde dan kan je net zo goed een groenteboer worden.. dan verdien je nog meer.
Qua marges levert het hoogstens 20% op als je geluk hebt.. Gezien er veel budget providers zijn moet je daar mee concurreren en moet je wel heel veel kunnen bieden voor weinig geld..
Denk hier maar eens over na..

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bijvoorbeeld.
Wat je feitelijk doet is een label in de markt zetten.
Hierdoor ben je zelf eigenlijk alleen met het marketing apparaat bezig. Overigens denk ik niet dat het zinnig is; Hoe meer je uit besteed, hoe lagere winst je kan maken. Bovendien is de ISP markt in Nederland erg verzadigt. Winstmarges zijn daarom klein. ( Tenzij je door een miljoenen budget honderd-duizenden abonnee kan werven, dan kan het er weer uit... )

In België zie ik nog wel kansen vanwege de hoge abonnementskosten en de download limieten.
Probleem is dat je tegen het Telenet / Belgacom monopolie moet concurreren en dat ga je verliezen.
( Als ze je al op hun netwerk gaan toelaten, want je hebt geen eigen netwerk / lijnen. )

Waar je naar zou kunnen kijken is managed services in combinatie met DSL lijnen.
Managed voice / VoIP doen al zat partijen, maar je kan denken aan het bieden van een clean pipe richting je klanten. ( Dus een datalijn die gefilterd wordt op virussen, phising aanvallen, spam en andere gevaren. )

Waar je eventueel ook naar kan kijken is WAN optimalisatie in combinatie met internet toegang.
( Met behulp van bijvoorbeeld Cisco WAAS, Bluecoat of Riverbed. )
Door gebruik te maken van caching, compressie en protocol optimalisatie, kan je meer data over een lijn trekken. Daardoor kunnen traditionele SDSL / ADSL lijnen een alternatief vormen voor dure glasvezel lijnen.
( Zeker als daar een eind voor gegraven moet worden. ) WAN optimalisatie wordt momenteel alleen gebruikt tussen vestigingen, maar je kan het natuurlijk ook voor snellere internet acces gebruiken. (Eventueel in combinatie met online backup services.)

Hardware... tja. Banken lenen momenteel niets dus je zult andere investeerder aan moeten trekken.
Hou er rekening mee dat voor het bedrag van een gemiddelde-BGP-internet-routerende-router je een aardige sportwagen / huis kan kopen. ( En i.v.m. redundancy heb je er twee nodig. )

Kortom: Je moet heel erg zeker zijn waaraan je begint of er niet aan beginnen.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je wilt een ISP starten en dus post je een vraag op een forum? Nofi, maar volgens mij heb je geen idee waar je mee bezig bent. Hoeveel miljoen heb je over?

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Ik weet dat Scarlet in België een whitelabel wholesale-dienst levert: zij regelen alles voor je, support, hosting, transit, enzovoorts: het enige wat jij moet regelen is de marketing. Je betaalt een fixed price per aansluiting, en daar zet je zelf je winstmarge op.

Je krijgt zelfs een eigen telefoonnummer voor support, en de helpdesk (die Scarlet regelt) neemt keurig op met "Goedemiddag, HENK Internet, u spreekt met... "

Dit lijkt me een betere manier om te beginnen :)

We are shaping the future

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Alex) schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 00:10:
Ik weet dat Scarlet in België een whitelabel wholesale-dienst levert: zij regelen alles voor je, support, hosting, transit, enzovoorts: het enige wat jij moet regelen is de marketing. Je betaalt een fixed price per aansluiting, en daar zet je zelf je winstmarge op.

Je krijgt zelfs een eigen telefoonnummer voor support, en de helpdesk (die Scarlet regelt) neemt keurig op met "Goedemiddag, HENK Internet, u spreekt met... "

Dit lijkt me een betere manier om te beginnen :)
Idd, dat lijkt me ook de meest 'eenvoudige' manier. Maar je zal wel moeten uitzoeken met hoeveel klanten dit minimaal rendabel gaat worden. Reclamecampagnes in (dag)bladen, internet en tv zijn ook niet heel goedkoop.

Is de markt sowieso niet erg verzadigd wat ISP's betreft?

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
In Nederland is de markt naar mijn mening sowieso verzadigd. De ADSL-markt zit vol met providers in allerlei prijsklassen, van budget (Telfort, Alice, ...) tot professional (XS4All, KPN Business, ...). De kabelmarkt kom je niet op en inbellen doet vrijwel niemand meer.

Als je door wilt breken in de Nederlandse internetmarkt zul je nieuwe dingen moeten bieden. Fiber-to-the-Home is hot, maar erg duur. Bovendien is dat een markt waar KPN en Reggefiber druk aan de weg aan het timmeren zijn. Als jij bij wijze van spreken voorstelt om een FttH-netwerk in Zierikzee aan te leggen, heeft Reggefiber de eerste spade al in de grond gezet terwijl jij nog met plannen bezig bent.

In België maak je meer kans, denk ik, maar het probleem is wel dat een Belg merkvast is. Waar een Nederlander makkelijk overstapt van KPN naar Telfort naar Ziggo naar Alice, zal een Belg eerder bij Telenet blijven, ook al kan hij elders beter krijgen. Je moet echt een enorme meerwaarde kunnen bieden, om Belgen over te krijgen, is mijn vermoeden.

meer over Scarlet Wholesale België

We are shaping the future

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

En vergeet ook niet de praktische probleempjes zoals dat zowat elke ISP een gratis modem levert (met VOIP poorten én WiFi) en dat nieuwe klanten dat dus ook van jou verwachten. Ik denk dat je een harde dobber gaat hebben om met bijvoorbeeld Telfort te concurreren die al een lichtelijk concurrentievoordeel heeft doordat je geen linesharing fee hoeft te betalen (aangezien Telfort eigenlijk gewoon KPN Huismerk is).

De enige insteek zou dan de zakelijke markt zijn, die wordt juist een beetje gek van de relatief dure lijnen die over het particuliere netwerk gaan en dus even onbetrouwbaar zijn. Maar ja dan dien je wel weer je SLA te kunnen naleven met echt binnen enkele uren (! dus ook als je in de bios zit!) oplossingen bieden...

Verwijderd

Even los van het kostenplaatje: op welke manier denk jij je te gaan onderscheiden in ISP-land? Wat beweegt je om een ISP op te willen richten? Dat zijn essentiele vragen die gesteld moeten worden alvorens zaken als het uitbesteden van diensten te bespreken. Eenmaal een doelgroep vastgesteld stel je daar je product op in. Het enige waar je je in kunt onderscheiden is support; de lijnen zijn immers allemaal hetzelfde. Als nieuwkomer is het echter ontzettend lastig om een voet tussen de deur te krijgen bij white-label leveranciers. Immers, zonder volume heb je bij dergelijke partijen gewoon een lagere prioriteit. Tenzij je dure SLA's afsluit, waarna je vervolgens alleen maar dure verbindingen kunt aanbieden en niets verkoopt. Klanten willen namelijk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ik wil je niet ontmoedigen, maar wel waarschuwen: het is een hele lastige markt om nu nog in te stappen, zeker met een klein netwerk en weinig kapitaal.

• frissie
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zelf ben ik isp geweest van 1995 - 2000 (gouden tijd) en
op tijd alles verkocht _/-\o_
Investeringen liepen in die tijd al in de tonnen guldens :)

Wat ik nu hoor van oud collega isp's, en oude contacten,
is dat er weinig tot niets meer te verdienen is.
En dat de kosten nog steeds hoog zijn.

Hosting is tegenwoordig ook geen drol in te verdienen ...
Ik heb vele hosting abonnementen in 95 verkocht voor
150,- per maand ... Moet je nu zien .... :?

Mijn advies ... moeilijke tijd, markt en weinig verdienen ....

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je zou ook naar de andere kant van een ISP kunnen kijken, in een datacentrum.
Je eigen routers en switches goede uplink's naar meerdere carriers.
AFAIK wordt dat ook gewoon een ISP genoemd. Dit is veel beter te doen volgens mij, je moet dan misschien concurreren met de grotere partijen of de studenten.
Hierdoor kan je een stabiel netwerk opleveren en bijvoorbeeld ook hosted of managed diensten aanbieden.

Het lijkt mij niet echt te doen om een eigen ADSL/SDSL ISP op te starten, of je moet een groot kapitaal lees: enkele miljoenen achter de hand hebben.
En dan nog hoe ga je dit verkopen, 9/10 adsl abonnementen hebben een jaar contract, die stappen niet 1,2,3, over....
Het is in tijden van crisis zoals eerder gezegd niet makkelijk om geld te lenen, hoe kan je En een reclame campagne EN het volledige netwerk realiseren voor zo een laag mogelijke kosten?

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Te ruime topic start, moet te vinden zijn ook zonder internet met wat rond bellen. Topic start met voorstel en groetjes (tegen beleid in) etc etc etc.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.