Nieuwe NAS voor bedrijfsomgeving

Pagina: 1
Acties:

• VR46
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-02 12:49
Hallo,

Afgelopen heeft onze Synology DS207+ NAS de geest gegeven en de ingebouwde RAID functionaliteit heeft zich niet bepaald bewezen.. :(
We zijn nu op zoek naar een nieuwe NAS die voorzien is van een echte RAID-controller, zodat de RAID-arrays niet meer softwarematig beheerd worden. Het liefst moet de NAS ook rackmountable zijn.

Nu heb ik even rondgekeken maar ik heb tot nu toe nergens kunnen lezen welke NAS apparaten voorzien zijn van een RAID-controller... De NASsen die ik heb gevonden zijn de volgenden:
  1. QNAP TS-409U 4-bay 1U Rack NAS
  2. Thecus 4500S rackmount 1U 4-Bay SATA II
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, meningen en of jullie weten of deze apparaten voorzien zijn van een ingebouwde RAID-controller. Bij de productspecificaties staat wel "Controller voor opslag", maar dat wil niet per se zeggen dat de RAID-arrays hard- of softwarematig zijn lijkt mij. :/
Mochten deze twee niet aan mijn eisen voldoen, heeft iemand dan alternatieven?

Alvast bedankt!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:22
Wij hebben hier een NETGEAR ReadyNAS 1100 staan als extra backup unit naast de tapes.

Werkt prima en kunnen 4 schijven in en is rackmountable.

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Heb je hier al eens gekeken, te beginnen bij de "populaire" reeks? http://tweakers.net/pricewatch/cat/685
Staan ook alle links bij van de fabrikanten dus zie je gelijk de volledige specs.
Meeste zijn wel voor huis en tuin maar is een begin.

• VR46
Bedankt voor de reacties tot dusver
MADG0BLIN schreef op maandag 27 april 2009 @ 14:31:
Wij hebben hier een NETGEAR ReadyNAS 1100 staan als extra backup unit naast de tapes.

Werkt prima en kunnen 4 schijven in en is rackmountable.
Ziet er goed uit, ik vrees alleen dat die iets boven ons budget ligt... We zijn op zoek naar een appliance die niet al te veel meer dan €700,- kost.
Heb je hier al eens gekeken, te beginnen bij de "populaire" reeks? http://tweakers.net/pricewatch/cat/685
Ja al naar gekeken, het zijn er alleen wel erg veel, en de meeste zijn zoals jij al zei inderdaad iets te 'huis, tuin en keuken'.

Heeft iemand ervaringen met die QNAP server?

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:03

chromeeh

the Gnome

Nog veel belangrijker: Wat is je budget?

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• VR46
chromeeh schreef op maandag 27 april 2009 @ 14:53:
Nog veel belangrijker: Wat is je budget?
We zijn op zoek naar een appliance die niet al te veel meer dan €700,- kost.
:)

Zojuist geskyped met de support afdeling van QNAP, die me vertelde dat die NAS niet over hardware RAID beschikt, en ook geen andere producten uit hun huidige lijn.

Kan het kloppen dat hardware RAID NASsen stukken duurder zijn dan?

We hoeven eigenlijk niet per se een NAS, het is ook best als we een 'gewone' server krijgen en daar dan bijvoorbeeld FreeNAS op kunnen zetten. Ik denk alleen dat ook dat erg duur gaat worden omdat we wel hotswap bays willen hebben en een volwaardige RAID controller...

Iemand nog suggesties? :?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:13
Misschien moet je eens kijken naar een instap Dell of HP server met freenas? Paar schijfjes er in, en klaar

Rond 800 exl btw ben je dan ongeveer klaar. Maar dan heb je wel een echte server met veel CPU power. Garantie.

• VR46
Rolfie schreef op maandag 27 april 2009 @ 14:59:
Misschien moet je eens kijken naar een instap Dell of HP server met freenas? Paar schijfjes er in, en klaar

Rond 800 exl btw ben je dan ongeveer klaar. Maar dan heb je wel een echte server met veel CPU power. Garantie.
Dat zou inderdaad een goede optie zijn. Alleen voor €800,- krijg je geen server met hotswap bays oid, of vergis ik me?

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 19:02
Die kleine NASjes zijn leuk maar wat je ervoor krijgt zijn ze erg duur.

Een server met een raid-kaart en freenas/openfiler en je hebt meer performance en bent een stuk flexibeler.
Een Shuttle is een leuk ding als je een kleine NAS wilt anders bv. een Dell R200/R300.

• VR46
Redje schreef op maandag 27 april 2009 @ 15:05:
Die kleine NASjes zijn leuk maar wat je ervoor krijgt zijn ze erg duur.

Een server met een raid-kaart en freenas/openfiler en je hebt meer performance en bent een stuk flexibeler.
Een Shuttle is een leuk ding als je een kleine NAS wilt anders bv. een Dell R200/R300.
Hmm.. Die R200/R300 zijn alleen niet hotswappable, niet? Dat is verder wel het enige minpuntje wat ik kan bedenken.

//Edit: Ik heb zojuist even een kijkje genomen naar onze huidige Dell R300, die heeft inderdaad geen hotswap bays, jammergenoeg..

Denken jullie dat ik het met ons budget haal als ik zelf een fileserver in elkaar schroef uit losse componenten?

//Edit 2: Wat denken jullie hiervan:
  • 19" Case 1U 250W Travla TE-1160 19" 1U (€344,50)
    [linkje]
  • MSI IM-945GC Atom MiniITX (€158,-)
    [linkje]
  • Kingston DDR2 RAM 2048MB 667 (€28,-)
  • PCI Risercard (€15,-)
  • Slimline DVD speler S-ATA (€49,-)
  • Promise TX4310 RAID 0,1,5,10,JBOD (€127,-)
    [linkje]
Harddisks heb ik hier al voldoende liggen, 4 identieke Seagate 750GB 32mb S-ATAII schijven.

[ Voor 56% gewijzigd door VR46 op 27-04-2009 16:10 ]

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
waarom moet het hotswappable zijn, als je immers een RAID 5 array hebt en dr gaat een schijf stuk moet je alsnog alles opnieuw uitrekenen voordat je bij de data kunt. De downtime die je hebt door het opnieuw uitrekenen van alle data is dan velen malen groter dan de server offline halen en het schijfje vervangen. En als je een RAID 1 array neerzet dan kun je ook voor 1 dag doordraaien op die ene schijf en savonds de kapotte schijf verwisselen. Of gewoon 15 minuten downtime voor lief nemen om de schijf te vervangen. In ieder geval, dat lukt mij met shutdown/reboot (weleenswaar van linux, boot toch sneller dan MS Server 2003) op een gemiddelde HP bak prima. Je moet je afvragen of je je in het geval van disk failure 15 minuten downtime kunt permiteren. Met een budget van 700 euro ga ik er van uit dat het geen groot bedrijf is, je kunt dus mogelijk een centraal koffiemoment inbouwen, het personeel drinkt een goede bak leut, jij vervangt het schijfje. Als je het snel doet kun je nog een bakkie meepikken :)

Het lijkt me dat als er "slechts" 700 euro budget is dat het niet echt om een high availability systeem gaat, dat kost immers geld. Verder even op het hart drukken dat RAID natuurlijk geen backup is. Het is aan te raden om of met tapes, of online over SFTP oid altijd een backup te hebben draaien. Op die manier ben je niet afhankelijk van je RAID schijfjes. Wat immers als er wordt ingebroken bij je bedrijf en de NAS wordt gejat, of er breekt brand uit. Allemaal niet erg waarschijnlijk maar toch vrij lullig als je ineens al je data kwijt bent. Met een goede backup ben je dus ook niet afhankelijk van een software RAID array op een NAS omdat als die NAS dan kapot gaat en je kunt je data niet meer bereiken je altijd nog je backup hebt. Goede backuplossingen (leuke Ultrium tapedrive) met goede software (Veritas) kost je ergens tussen de 1500 - 2000 E maarja, als high availabitility een issue is dan moet daar ook gewoon voor betaald worden

*edit*
Even ingaan op je componenten. Een HP ML110 G5 heb je al voor de prijs van je 1U behuizing en het plankje bij elkaar. Zet daar een betere RAID kaart in (ben zelf fan van de 3ware 9650SE) icm met je SATA schijfjes, extra NIC dr in en je bent klaar met een bak die je in de toekomst voor meer kun gebruiken (machine leent zich perfect voor virtualisatie dmv ESXi) In eerste instantie maak je dan alleen een VM aan met daarop bijv freenas. Meer VM's? denk dan aan het bijprikken van geheugen en vervolgens aanmaken die hap. Je kunt er ook nog 19" kits voor bestellen

[ Voor 16% gewijzigd door nielsl op 28-04-2009 00:09 ]

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 19:02
Als je een kant en klare server koopt weet je bij wie je moet zijn bij problemen met de hardware.
Als je alles los koopt is het altijd maar de vraag waar je moet wezen en zo nog meer downtime veroorzaakt.

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Een beetje goede hardware raid controller kost je al makkelijk 400 Euro. Dus als je dat in een 1U servertje wil met een beetje processor (dual core Atom, Pentium dual core), mobotje, 1GB, etc, dan kan je al makkelijk over de 700 zitten.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
Device Manager schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 00:11:
Een beetje goede hardware raid controller kost je al makkelijk 400 Euro. Dus als je dat in een 1U servertje wil met een beetje processor (dual core Atom, Pentium dual core), mobotje, 1GB, etc, dan kan je al makkelijk over de 700 zitten.
TS vermeldt dat het zou gaan om een systeem met 4 schijven. de 9650se die ik hierboven noem is te koop voor E265,- (pricewatch: 3Ware 9650SE-4LPML (4x SATA300, 256MB, PCI-e)). Multi-lane kabeltje dr bij voor 2 tientjes en je bent klaar. Natuurlijk heb je dr dan nog gee batterij opzitten, maar ik neem aan dat je server aan een PSU komt te hangen, dat vermindert de noodzaak van zo'n batterij drastisch. 400 is dus overdreven, maar een goede RAID kaart is wel duurder dan wat TS noemt

• VR46
Tijdje niet van me laten horen; inmiddels hebben we reeds een beslissing genomen, we hebben een 1U rackserver bij Coreto besteld. Dat was denk ik de beste middenweg.
De samenstelling bestaat uit:

- 1U Chenbro RM124 rackserver
- AMD Athlon X2 4450e 2,3Ghz
- 4GB DDR2 ECC RAM
- Adaptec 1430SA RAID controller
- 4x plaatsen voor 3,5" hotswap S-ATA schijven
- Tyan Tomcat n3400B moederbord met 2x G-LAN

Dat alles voor 812,- euro, leek me best een fatsoenlijk prijsje, niet?
Er zitten overigens geen schijven bij, die hebben we hier liggen. Dat worden waarschijnlijk 4 schijven in RAID10 opstelling.
Pagina: 1