Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• eth0stack
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-11 06:48
Over een maand ben ik klaar met mijn MBO Nivo 4 opleiding en ik heb al heel wat sollicitaties achter de rug. Na een tijdje heb ik een Junior systeembeheerder functie gevonden in mijn buurt. Na twee gesprekken zijn we akkoord gegaan over salaris en regelingen en hebben ze mij alle spullen toegestuurd die ik moet invullen. Ik heb alleen mijn vraagtekens staan bij dit:

Uit de Arbeidsovereenkomst:

Artikel 4. Arbeidsduur

De arbeidsduur bedraagt 40 uur per week
Werknumer is ermee bekend, dat de arbeidstijden in deze functie – gelet op de functie invulling – uitermatig flexibel kunnen zijn. In principe bedraagt de werktijd 40 uren per week. Werknumer weet echter dat van hem verwacht wordt en dat hij in voorkomende gevallen bereid is overwerk te verrichten, zonden dat hier een vergoeding tegenover staat. “

In het sollicitatie gesprek werd mij vertelt dat overwerken –redelijk vaak- voorkomt. Er is hier echter niet gesproken dat er geen vergoeding tegenover staat.

Heb telefonisch contact opgenomen en er werd mij verteld dat dit niet is omdat het opgenomen in mijn slaris is.

Mijn vraag is nu, hoe ga ik hier mee om? Want ik ben bang dat er misbruik van dit gemaakt kan worden en ik in de toekomst de hele avond of mijn zaterdag onbetaald sta te werken.

Heb voor de handigheid ook even het “loonstrookje” van het Wat verdient een ICTer gemiddeld topic ingevuld, Zover ik het weet.

Leeftijd: 21
Opleiding(en): MBO ICT Nivo 4
Certificaten: CCNA 1/2/3/4
Werkervaring: 1 Jaar stage, 1 jaar BBL
Werkgever: -
Huidige functie: -

Laptop: -
Vakantiegeld: -
Vakantiedagen: 25
13/14e maand of winstuitkering: -
GSM: Nee
Leaseauto*: Nee
Werkweek: 40 Uren
Pensioenregeling: -
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: -
Pensioenregeling: -
Land: Nederland
Reistijd**: 20 min auto.

Maand salaris(bruto): 1500,-

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Voor dit salaris zou ik het absoluut weigeren. Als je in wat hogere salarisregionen (3500+ ofzo )komt dan wordt er wel iets meer van je verwacht en dat je niet moeilijk doet als het een keer voorkomt.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:06
Krijg je niet gewoon tijd voor tijd?

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Als je nooit zaterdag werkt kan je dan ook niet opeens overwerken op zaterdag. Overwerken is werk na je reguliere werkdag. Als je ook op zaterdag/zondag op moet kunnen opdagen heb je het over standby, waar je ook weer geld voor vangt.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:49

Eijkb

Zo.

Ik zou toch proberen duidelijk te krijgen hoe vaak het voorkomt en wat er tegen over staat. Als systeembeheerder moet je soms taken uitvoeren buiten kantoortijd om gebruikers niet dwars te zitten, maar je kan dan bv. afspreken dat je de volgende dag later begint. Dat soort dingetjes maken het dragelijk, maar je moet natuurlijk wel weten waar je aan toe bent!

.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Voor 1500 euro bruto vind ik het niet realistisch om te zeggen dat overwerken 'Part of the job' is. In mijn functie wordt overwerken ook niet betaald, maar mijn salaris is ook wel wat hoger. Het komt volgens mij redelijk vaak voor dat overwerken niet vergoed wordt, maar dat is dan in mijn beleving wel voor de wat hogere functies.

Het probleem is denk ik echter dat je er nu niet zo veel mee kunt. Als je er niet mee akkoord gaat nemen ze iemand anders. Als de baan verder wel interessant is zou je het ook eerst eens kunnen aanzien. Als je eens een keer een avondje of zaterdag extra moet werken zou ik er niet zo zwaar aan tillen (als het bedrijf tenminste ook flexibel is als jij eens wat hebt). Als het wel structureer wordt (goed bijhouden!) moet je aan de bel trekken lijkt mij.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-11 11:36

dominic

will code for food

Als ontwikkelaar krijg ik mijn overuren ook niet betaald, het komt regelmatig voor dat ik 's avonds en in het weekend en zelfs tijdens vakanties moet werken. Motivatie van mijn werkgever was dat met een dergelijk salaris, overuren part-of-the-job zijn. Niet geheel mee oneens want m'n salaris is ok.

Download my music on SoundCloud

• eth0stack
Roadman schreef op maandag 27 april 2009 @ 12:19:
Krijg je niet gewoon tijd voor tijd?
De term "vergoeding" staat voor zowel tijd als geld denk ik. Omdat ik daar verantwoordelijk ben voor alles (servers, netwerk, workstations, etc etc) lijkt mij overwerken op weekelijke basis niet raar. Ik ben einde raad omdat ik bang ben dat hier echt misbuik van gemaakt zal worden. Dit is ook de laatste baan in mijn regio en de enigste baan waar ik aangenomen ben.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Is er ook een proeftijd opgenomen? Kan je altijd even aankijken hoe dit gaat uitpakken, als het teveel overwerk is kan je er alsnog vanaf zien.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• eth0stack
SinergyX schreef op maandag 27 april 2009 @ 12:43:
Is er ook een proeftijd opgenomen? Kan je altijd even aankijken hoe dit gaat uitpakken, als het teveel overwerk is kan je er alsnog vanaf zien.
Ja, ik heb een maand proeftijd.

Misschien ben ik wel te paniekerig en valt het allemaal wel mee maar omdat er mij vertelt was dat overwerken redelijk vaak voorkomt ga ik van het ergste uit.

[ Voor 3% gewijzigd door eth0stack op 27-04-2009 12:49 ]

Verwijderd

Dit zijn altijd hele lastige zaken. Zoals al eerder gezegd is je startloon niet spannend, en is het dus wat kort door de bocht dat overwerk in het salaris verwerkt zou zitten. Aan de andere kant ken ik veel bedrijven waar dit soort voorwaarden gehanteerd worden, waarbij gewoon redelijk omgegaan wordt met overwerk als het echt erg gaat worden (tijd voor tijd, en anders nee is nee). Een paar uurtjes overwerk per week vind ik zelf nooit zo erg, maar mij zullen ze niet midden in de nacht bellen om een software ontwerp te maken, terwijl jij veel meer risico loopt dat je te pas en te onpas aan de slag moet.

Zo te lezen zit je nogal in een spagaat vanwege beperkt aanbod op de arbeidsmarkt. Mijn enige advies is dan:

1) Probeer hier wat helderheid in te krijgen, en vraag of de werkgever misschien iets van 'redelijkheid' in het contract op kan nemen. Dat is nog steeds vaag, maar een rechter kan daar in geval van conflict wel iets mee.
2) Het zal voor een groot deel een gevoelskwestie zijn: acht je de kans te hoog dat hier misbruik van gemaakt gaat worden, dan moet je het niet doen. Als het redelijke mensen lijken te zijn, en je de baan toch echt hard nodig hebt: neem de gok.

Je kan nooit van te voren weten of een werkgever op een redelijke wijze met haar werknemers omgaat, op allerlei gebieden. Je kunt altijd nog je proeftijd gebruiken om hier een beter beeld bij te krijgen.

Succes!

• SinergyX
  • Laatst online: 18:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik zou voor het tekenen dan het toch nog even aankaarten, juist omdat ze zeggen dat het redelijk vaak voorkomt heeft het bijzonder weinig zin hier achteraf flink tegenaan te lopen.

Dan beter er iets zwaarder over nadenken, dan achteraf 45-50 uur te draaien en maar 40 betaald krijgen :P
(5 uur in de week kom je al nagenoeg op een maandsalaris per jaar).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Proeftijd is toch wettelijk geregeld? Dat wil zeggen, binnen de eerste drie (?) maanden kan de overeenkomst toch zomaar verbroken worden met hoogstens een korte opzegtermijn?

Heel veel mensen vergeten dat proeftijd niet alleen goed is voor de werkgever, maar ook voor de werknemer. Overwerk is een verschijnsel van de branche en past in de "zeitgeist" van onze economie; sommige werkgevers gaan er goed mee om en daar kan je goed flexibel je eigen tijd plannen, bij sommige werkgevers is overwerk een structureel verschijnsel en worden werknemers er letterlijk ziek van. Aan je contract, noch aan het salaris, kan jij zien wat voor bedrijf jouw toekomstige werkgever is. En daar hebben we proeftijd voor: als het na twee maanden duidelijk dat ze daar de zaakjes niet goed op orde hebben, kan je bij wijze van spreken op een maandagmorgen je ontslag indienen en vrijdagmiddag afscheid nemen, no hard feelings.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• Roenie
  • Niet online
Allereerst zou je het salaris nog wat kunnen proberen naar boven te krijgen. En dan niet op vanwege het eventuele overwerk, maar gewoon, als basis ;) Maar wat let je inderdaad om het te proberen en dan vooral kijken hoe ze omgaan met de flexibiliteit vanuit hun kant.

Wederzijdse flexibiliteit geeft veel voordelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Roenie op 27-04-2009 13:05 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Let op: Arbeidstijdenwet dicteert dat wanneer je meer overwerk levert, je gecompenseerd moet worden door meer vrije uren.
Artikel 5:7
1. De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de jeugdige werknemer ten hoogste arbeid verricht gedurende:

a. 9 uren per dienst;
b. 45 uren per week, en
c. gemiddeld 40 uren per week in elke periode van 4 aaneengesloten weken.
2. De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder ten hoogste arbeid verricht gedurende:
a. 12 uren per dienst;
b. 60 uren per week, en
c. gemiddeld 48 uren per week in elke periode van 16 aaneengesloten weken.
3. De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder ten hoogste arbeid verricht gedurende gemiddeld 55 uren per week in elke periode van 4 aaneengesloten weken.
netvor schreef op maandag 27 april 2009 @ 12:58:
Dat wil zeggen, binnen de eerste drie (?) maanden kan de overeenkomst toch zomaar verbroken worden met hoogstens een korte opzegtermijn?
Dit is geregeld in het Burgerlijk Wetboek Boek 7:
Artikel 652
1. Indien partijen een proef tijd overeenkomen, is deze voor beide partijen gelijk.
2. De proef tijd wordt schriftelijk overeengekomen.
3. Bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd kan een proef tijd 4. Bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan een proef tijd worden overeengekomen van ten hoogste:
a. een maand, indien de overeenkomst is aangegaan voor korter dan twee jaren;
b. twee maanden, indien de overeenkomst is aangegaan voor twee jaren of langer.
5. Indien het einde van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd niet op een kalenderdatum is gesteld, kan een proef tijd worden overeengekomen van ten hoogste een maand.
6. Van de leden 4, onder a, en 5, kan slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.
7. Elk beding waarbij de proef tijd niet voor beide partijen gelijk is dan wel op langer dan twee maanden wordt gesteld, alsmede elk beding waarbij door het aangaan van een nieuwe proef tijd de gezamenlijke proef tijden langer dan twee maanden worden, is nietig.

[ Voor 35% gewijzigd door PcDealer op 27-04-2009 13:28 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• eth0stack
Heb opnieuw contact gehad en afgesproken dat we zouden kijken hoe het loopt. Als het "te gek" zou worden dan kon ik aankloppen en erover praten. Dus, we zullen zien hoe het gaat.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:15
Ik snap niet dat jullie zeggen dat dit salaris, op basis van een net afgestudeerde MBO-er, laag is? Kan aan mij liggen, of ik ben anders gewend, maar ik vind het salaris an sich best netjes. Even los van het overwerk-vraagstuk.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• TrailBlazer
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik heb geen idee of het voor een MBO-er laag is maar het is wel laag om overuren niet betaald te krijgen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:18
TrailBlazer schreef op maandag 27 april 2009 @ 15:28:
Ik heb geen idee of het voor een MBO-er laag is maar het is wel laag om overuren niet betaald te krijgen.
Precies. Op dit (salaris)niveau dient overwerk of zeer incidenteel te zijn of gecompenseerd te worden (tijd-voor-tijd, danwel met een overwerkvergoeding).

De vraag is overigens of je bij een bedrijf wilt werken dat zelf al aangeeft dat er structureel overgewerkt moet worden.

• Janoz
  • Laatst online: 17:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Phusebox schreef op maandag 27 april 2009 @ 15:25:
Ik snap niet dat jullie zeggen dat dit salaris, op basis van een net afgestudeerde MBO-er, laag is? Kan aan mij liggen, of ik ben anders gewend, maar ik vind het salaris an sich best netjes. Even los van het overwerk-vraagstuk.
het salaris wordt ook niet laag genoemd. Wat wordt gezegd is dat het niet uitbetalen van overwerk bij een dergelijk salaris erg ongebruikelijk is. Dat overuren 'part of the job' zijn en daarom niet worden uitbetaald zie je over het algemeen meer bij salarissen van 2500+ a 3500+.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Rukapul
Daarnaast maakt ook nog de aard van het werk uit. Overwerk zonder compensatie is bijvoorbeeld verklaarbaar voor een functie waar relatief veel invloed uitgeoefend kan worden op het eigen werk (onderzoeker, manager, advocaat, ...), maar niet echt voor een functie waar de werknemer puur de workload van de werkgever in de vorm van opdrachten over zich heen krijgt gegooid (in-house software engineering functies) of in situatie waar externe voorvallen het werk bepalen (systeembeheer). Soms hangt het er tussenin: zo is er bijvoorbeeld een groot verschil tussen een software engineer die zelf de planning maakt en akkoord gaat en een die de deadline opgedrongen krijgt van bovenaf.

[ Voor 26% gewijzigd door Rukapul op 27-04-2009 15:48 ]

• Roenie
  • Niet online
slayerduck schreef op maandag 27 april 2009 @ 15:20:
Heb opnieuw contact gehad en afgesproken dat we zouden kijken hoe het loopt. Als het "te gek" zou worden dan kon ik aankloppen en erover praten. Dus, we zullen zien hoe het gaat.
In de praktijk blijkt de mogelijkheid om 'even aan te kloppen' ook niet meer te zijn dan dat. Dat kan dus nog wel eens een strijd geven.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Rukapul schreef op maandag 27 april 2009 @ 15:47:
Daarnaast maakt ook nog de aard van het werk uit. Overwerk zonder compensatie is bijvoorbeeld verklaarbaar voor een functie waar relatief veel invloed uitgeoefend kan worden op het eigen werk (onderzoeker, manager, advocaat, ...), maar niet echt voor een functie waar de werknemer puur de workload van de werkgever in de vorm van opdrachten over zich heen krijgt gegooid (in-house software engineering functies) of in situatie waar externe voorvallen het werk bepalen (systeembeheer). Soms hangt het er tussenin: zo is er bijvoorbeeld een groot verschil tussen een software engineer die zelf de planning maakt en akkoord gaat en een die de deadline opgedrongen krijgt van bovenaf.
Inderdaad. Vaak is het bij functies waar overwerk niet betaald word ook geen probleem als je de week daarop, mits het werk het toelaat natuurlijk, wat minder werkt. Het gaat dan over het algemeen over functies waar wat meer verantwoordelijkheid is, en vooral het eind-resultaat telt.

Het zou immers een vreemde situatie zijn als je de ene week 50 uur werkt, omdat het erg druk is, en gewoon 40 uur betaald krijg, en je de volgende week 30 uur werkt, omdat het rustig is, en je dan maar 30 uur betaald krijgt. Dit soort regelingen horen IMHO gewoon beide kanten op te werken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Rukapul
Heb opnieuw contact gehad en afgesproken dat we zouden kijken hoe het loopt. Als het "te gek" zou worden dan kon ik aankloppen en erover praten.
Ehm, je kent de uitdrukking met een kluitje in het riet gestuurd worden? Welk bezwaar heeft de werkgever tegen een tijd voor tijd principe? Is er uberhaupt een consignatiedienstregeling voor als de server het in het weekend begeeft?

Dit is het moment om te onderhandelen, niet wanneer je eenmaal afhankelijk bent van de baan.
Dus, we zullen zien hoe het gaat.
Mijn gok: je werkt je binnen no-time driedubbel in de rondte en de baas kijkt aan met hoeveel uur in de week je net niet omvalt.

Doe je zelf een plezier en houdt in elk geval zeer nauwkeurig je gewerkte uren bij.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:06
Je salaris is absoluut ontoereikend voor het niet betalen van overuren.
Als ik bij ons in het salarishuis kijk, dan treed die regel pas is boven schaal 11 (boven CAO).

Dat gezegd is het een baan, en heb ik er geen kijk op in hoeverre de banen voor je voor het oprapen liggen. Ik zou je willen aanraden zoals hierboven vermeld gewoon goed bij te houden hoeveel uren je maakt per week. Soort van schaduwboekhouding om het zo maar te zeggen.

Het nadeel van niet betaalde overuren is dat je erg snel over het hoofd kunt gaan zien hoeveel tijd er in gaat zitten. Af en toe een avondje bijspringen. Probleempje oplossen in het weekend. Paar keer wat vroeger komen zodat alles op tijd klaar staat.

Ik krijg geen overuren uitbetaald en vind zelf mijn salaris daar voldoende voor. Ik heb het echter wel bijgehouden, en ik had afgelopen jaar meer verdiend als ik in een lagere schaal gezeten had en wel overuren betaald had gekregen. Dit maakt mij echter niet uit, omdat ik mijn salaris gewoon toereikend vind en ik het goed naar mijn zin heb op het werk. Vooral met een paar mensen nog even doorzetten om zaken af te krijgen kan voldoening geven ondanks dat je er niet voor betaald wordt.

Dus uurtjes bijhouden, maar je er niet druk om maken. Geniet van je eerste baan en laat zien wat je waard bent. Dan kun je de extra gewerkte uren altijd nog bij een volgende salarisonderhandeling gebruiken als je hebt laten zien wat je waard bent.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:11
Eerst geef je aan dat er regelmatig overuren gemaakt worden. Dat zie je niet zitten, vervolgens ga je naar je toekomstige baas toe en die zegt uiteraard dat het wel mee zal vallen. Je laat met die reactie je wel heel erg makkelijk afwimpelen.

1500 euro is een mooi startsalaris voor jouw opleiding maar als overuren gratis zijn voor de werkgever dan is het een karig salaris. Laat je overuren concreet in je contract opgenomen worden via een van de volgende opties:

- Basissalaris omhoog: Als het zo structureel is, vraag dan of hij er misschien 1700 euro van kan maken ipv 1500 euro;
- Tijd-voor-tijd;
- Overuren boven je contract of na een bepaald tijdstip (bv 18:00 uur): 150% of 200% uitbetalen.

Het mogen misschien moeilijke tijden zijn maar dat betekent niet dat de werkgever met dit soort dingen zomaar weg kan en mag komen. Gaat je werkgever niet akkoord met een aanpassing in je contract, dan is het misschien handig en verstandig om verder te solliciteren.

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-11 23:12
Ik heb 2 jaren geleden dezelfde situatie meegemaakt. Ik werd aangenomen voor 1800 brutoloon (enkele kleine voordelen) in een 40 uren systeem. Allemaal lekker en wel, maar wat men er niet had bij gezegd was dat ze het normaal vonden dat je 50 uren deed. De eerste 3 maanden heb ik dat wel gedaan omdat ik in "opleidingsfase" was, dus daar had ik niet zo een probleem mee. Daarna bij in de uren beginnen opschrijven.

De volgende maand werd ik al op een gesprek getracteerd met de manager. Met verschillende dreigementen werd mij duidelijk gemaakt dat ik dit maar beter deed, want anders zou mijn carrière binnen het bedrijf van korte duur zijn. Ik heb tijdens het gesprek toen te kennen gegeven dat ik dit niet normaal vond aangezien mijn loon niet echt royaal was. Maar er werd mij nogmaals gezegd geen overuren te noteren op de tijdsregistratie. Ik heb dat dan ook niet meer gedaan, en heb netjes mijn 40 uren afgemaakt per week (wel elke dag netjes de taken afgewerkt).

Niet heel lang daarna, ik gok een 2 tal weken, mocht ik al opnieuw op gesprek komen, ontslagen. Er zijn toen echt nog veel discussies geweest, maar dat heeft niets kunnen veranderen (ik ben er uiteindelijk vertrokken met een vergoeding van 3 maandlonen, die ik er heb kunnen uithalen). Maar het beste van al. Ik had 1 week na mijn ontslag al een nieuwe baan 2200 bruto + bedrijfswagen, met een leuke baas die mij niet uitbuit, en nog belangrijker, met zeer toffe collega's en een goede werksfeer, en ook nog eens minder werkdruk _/-\o_

Dus naar mijn mening (zelfs met de crisis in het achterhoofd) moet jij gewoon even zeggen OF meer loon, of ik zoek het wel ergens anders. Feit dat je in jou contract bijvoorbeeld al hebt staan dat men van je verwacht dat je structureel overuren zal moeten doen die niet zijn betaald geeft mij zo al het gevoel van :/

Maar ja dat is hoe het gaat zeker, de werknemer doet het liefst niets voor zoveel mogelijk geld, en de werkgever betaald het liefst zo weinig mogelijk om zoveel mogelijk werk gedaan te krijgen, je zult altijd van die extreme gevallen hebben, en daar blijf je als ze in jou nadeel zijn beter zo ver mogelijk vandaan.

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
- nu onderhandelen, niet wachten
- evt tijd voor tijd, anders betaald (uitzonderingen daargelaten). inkomen is niet hoog genoeg om meer te verwachten van je.
- contract is op basis van 40 uur, als daar constant meer uren voor gewerkt moet worden is het geen 40 uur contract meer.
- niemand wil een zeikertje, maar als ze bij je sollicitatie al zeggen dat overwerk vaak voorkomt, meten ze helaas gewoon nog wat meer mensen aanemen, of je in elk geval compenseren voor de extra inzet. het zijn geen goede tekenen.
- ik zou aandringen op een 3 maanden contract ipv 1 maand. kun je de situatie zonder meer iets langer aanzien en na 3 maanden zeggen toedeledoki!. 3 maanden de schijn ophouden lukt toch niet en heb jij genoeg gezien om je beslissing te nemen.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• eth0stack
Ik had gevraagd of het op zwart en wit mocht dat er geen misbruik van dit gemaakt kon worden, dit wou hij echter niet doen omdat het te moeilijk te omschrijven was wat en hoeveel uur “misbruik” zou zijn.

En ook nog iets, in de Arbeidsvoorwaarden staat ook dat ik alles geheim moet houden wat in mijn contract staat. Dus ik mag mijn collega's ook niet vragen of ze dit hebben want dan krijg ik een boete van 5000 euro :|

Het is allemaal extreem fishy als het aan mij ligt, maar het is wel een baan waar ik veel kan leren en het zal ook goed voor mijn CV zijn als eerste baan. Ik heb wel jammer genoeg maar een maand proef tijd en daarna zit ik er voor een half jaar aan vast.

bedankt voor alle support en adviezen. Ik zal zeker mijn uren voor me eigen opschrijven en het er beste van te maken.

Het is jammer genoeg in deze tijd voor mij dit, of vakken gaan vullen :/

Ze vragen overal wel systeembeheerders, maar dan wel met jaren ervaring.

[ Voor 4% gewijzigd door eth0stack op 28-04-2009 00:43 ]

Verwijderd

slayerduck schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 00:39:
Het is allemaal extreem fishy als het aan mij ligt
Eens. Niets vast willen leggen, alvast aankondigen dat het overwerken zal worden, en vastleggen in het contract dat je het niet met collega's mag hebben over de inhoud van jouw contract... Dat riekt naar verdeel-en-heers.
bedankt voor alle support en adviezen. Ik zal zeker mijn uren voor me eigen opschrijven en het er beste van te maken.
Hoewel de volgende opmerking misschien niet lijkt te stroken met wat ik een alinea hoger schrijf, moet ik zeggen: lijkt me een goede keus. Er wordt hier nogal 'sterk' gesproken over onderhandelingen, maar het salaris en andere zaken waren al besproken, en in deze fase krijg je het gewoon niet meer voor elkaar om nog eisen te stellen. Als je te moeilijk gaat doen, dan is de kans groot dat men de aanbieding intrekt. Als je dan inderdaad, zoals je aangeeft, weinig mogelijkheden ziet tot een vergelijkbare job, dan zou ik hier even genoegen mee nemen. Als het echt niet goed gaat, heb je het maximaal 6 maanden niet naar je zin, maar in die tijd verdien je wel gewoon geld, en doe je ook nog eens ervaring op. Kom je erachter dat je toch asap weg wil, dan kan je de tijd dat je niet moet overwerken gebruiken om naar een andere job te zoeken. ;)

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Ik had gevraagd of het op zwart en wit mocht dat er geen misbruik van dit gemaakt kon worden, dit wou hij echter niet doen omdat het te moeilijk te omschrijven was wat en hoeveel uur “misbruik” zou zijn.
Tja je kunt ook het positieve ervan inzien. Een kwartiertje per dag extra werken kan jouw interpretatie zijn overwerk, terwijl jouw baas van jou verwacht dat je minimaal 1 uur per dag overwerkt.

In principe heeft je baas geen poot om op te staan, want overwerk is een ruim begrip welke op meerdere manieren is uit te leggen. Zoals hier al eerder is genoemd zijn de ARBO wetten duidelijk, laat je baas weten wanneer HIJ die wetten overtreedt. Als werknemer heb je ook zelf verantwoordelijkheid te nemen dat je niet tegen je max. aanloopt als het neerkomt op arbeidstijden.

Dus heb jij het gevoel dat je baas je misbruikt? Gebruik de wet, die staat aan jouw kant. Afhankelijk van je verdere ontwikkelingen op de arbeidsmarkt (ik zou nu deze baan pakken en meteen weer verder gaan zoeken) hoeft het helemaal niet zover te komen natuurlijk.
En ook nog iets, in de Arbeidsvoorwaarden staat ook dat ik alles geheim moet houden wat in mijn contract staat. Dus ik mag mijn collega's ook niet vragen of ze dit hebben want dan krijg ik een boete van 5000 euro :|
LOL! Zoiets heb ik nog nooit gehoord. Dus eigenlijk heb je deze al overtreden gezien je aan ons al hebt verteld wat je salaris zal zijn? Zie... Dit is toch niet te handhaven. Enige reden die ik kan bedenken dat ze deze belachelijke regel hebben ingesteld is om te voorkomen dat Jantje tijdens zijn functioneringsgesprek opslag wilt omdat Pietje ook zoveel verdient. Maarja, als Jantje en Pietje in het 'geniep' toch van elkaar weten wat ze verdienen, dan hoeft Jantje Pietje's naam toch helemaal niet te noemen als hij om opslag vraagt? Onzinnige en niet te handhaven regel...
Het is allemaal extreem fishy als het aan mij ligt, maar het is wel een baan waar ik veel kan leren en het zal ook goed voor mijn CV zijn als eerste baan. Ik heb wel jammer genoeg maar een maand proef tijd en daarna zit ik er voor een half jaar aan vast.
Ik denk dat je binnen een maand wel een goede indruk kan krijgen van het bedrijf en de werkdruk die op je afkomt. Kan je niet na de proeftijd ook zonder opzegtermijn weer weg? Dat zou wat lastig worden als je toch na bijv. 2 maanden een andere leukere baan vindt. Naja hier nu nog op terugkomen is wat laat, maar houdt er rekening mee bij de eerstvolgende keer als je over je contract onderhandelt. Zorg ervoor dat je zelf altijd maar aan één maandje opzegtermijn zit, ook bij contract voor bepaalde tijd. Dat is wel zo prettig.
Het is jammer genoeg in deze tijd voor mij dit, of vakken gaan vullen :/

Ze vragen overal wel systeembeheerders, maar dan wel met jaren ervaring.
Tja ik kwam net van school toen in de dot.com crash, dat was ook geen beste periode voor starters. Had het geluk altijd wat ISP supportwerk te hebben gedaan, dus dat stond al beter op m'n c.v. dan de 'echte' newbee. Vakkenvullen is wat overdreven natuurlijk, maar een baantje bij een helpdesk van een stuk software of internetprovider is zo beroert nog niet om te beginnen. Ik verdiende op m'n 19e al iets van 1600 bruto (bij 1 FTE, ik werkte maar 2 dagen per week) door simpel de telefoon op te nemen en mensen helpen bij het instellen van hun netwerkkaart. Tja, het is een beetje simpel werk, maar als je het fulltime doet kun je je imho wel snel opwerken tot 2e lijn of groepssjefje, etc. Of als je bij een grotere toko zit zelfs wel een stap opzij of omhoog naar een ander team. En je leert iets over communicatie met klanten, support-lijnen, ITIL, incidentregistratie, technische tools, etc. Dat heeft mij persoonlijk denk ik wel sneller geholpen aan een betere baan, ook toen de economie shit was.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Om die regel zou ik me totaal niet druk maken: elke rechter zal zo ongeveer de slappe lach krijgen als het bedrijf probeert dat af te dwingen*. Het geeft me een beetje de indruk van een werkgever die denkt dat de economische malaise hem opeens almachtig maakt, hij zal niet de eerste zijn die grootheidswaanzin krijgt.

* IANAL
Onderhandelen dus, en vast blijven rondkijken naar andere banen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Als het "te gek" zou worden dan kon ik aankloppen en erover praten.
"Te gek" voor wie ? Wat is de bandbreedte van "te gek" ?

Erover praten : "We werken hier altijd zes dagen ipv vijf. Doen ze in Japan ook" Ja ik chargeer.
Dus, we zullen zien hoe het gaat.
Denk dat ik het wel kan uittekenen.

Maar los daarvan, Pak de ervaring mee, leer wat je er kan leren, en neem dat mee in je volgende job.
Dan weet je in ieder geval in welke valkuilen je niet meer moet stappen, en je toont karakter dat je toch het een periode gedaan hebt.

Succes.

Abort, Retry, Quake ???

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

gambieter schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 02:02:
[...]

Om die regel zou ik me totaal niet druk maken: elke rechter zal zo ongeveer de slappe lach krijgen als het bedrijf probeert dat af te dwingen*.
Mmmm denk daar niet te lichtzinnig over hoor, er is in Nederland gewoon vrijheid van contract dus zolang je er een krabbel onder zet kun je afspreken wat je wilt, zolang het niet vloekt met van toepassing zijnde wetgeving. Dat is vergelijkbaar met het hardnekkige fabeltje dat rechters consequent de vloer aanvegen met concurrentiebedingen, maar ook daar geldt dat dat alleen het geval is als het beding de werknemer onredelijk benadeelt. De inhoud van een persoonlijk contract geheim moeten houden is geen onredelijke beperking en dus wel degelijk iets om serieus te nemen als je er je handtekening onder hebt gezet.

Al met al wel een kutwerkgever overigens, IMNSHO.

Professionele website nodig?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...
...
Wat is dat voor een gestoorde regel... Maar goed, je mag het wel hebben over wat op het papier stond voordat dat het arbeidscontract werd, zolang je maar niet zegt dat dat het contract is. :+

Ik vraag me serieus af of dat soort bepalingen wel kan.

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:26
Gezien mijn levenservaring/mensenkennis, zou ik er al niet willen werken, als er in een contract staat dat overwerk niet vergoed wordt, kom op zeg, wie werkt er nu gratis? in die uren verdien je ook geld voor je werkgever, dus moet je ook betaald krijgen en in mijn geval was dat 125% of 180% op een zaterdag.
Volgens mij is die bepaling ook strijdig met de wet.
Het lijkt me iig een klassiek geval, van een jochie, die net van school komt en eens flink misbruikt gaat worden door de geslepen manager.
Ik zou iig, al je overwerkuren bijhouden en als het te gortig wordt, kan het altijd nog voor de rechter worden uitgevochten, heeft je werkgever een ondernemingsraad of zijn ze lid van de bond?

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Tijd voor tijd lijkt me bij deze werkgever helemaal niets. Je wordt geacht (veel) over te werken, dus wanneer ga je je tijd opmaken? Meer salaris is het enige wat nog kan, naast verder zoeken.
Galactic schreef op maandag 27 april 2009 @ 23:51:

Niet heel lang daarna, ik gok een 2 tal weken, mocht ik al opnieuw op gesprek komen, ontslagen. Er zijn toen echt nog veel discussies geweest, maar dat heeft niets kunnen veranderen (ik ben er uiteindelijk vertrokken met een vergoeding van 3 maandlonen, die ik er heb kunnen uithalen).
Je had een half jaar contract? Dan vind ik die drie maandlonen niet zo spannend. En ontslagen: bedoel je daarmee een vaststellingovereenkomst waarin wordt aangegeven dat je vrijgesteld bent van werkzaamheden tot einddatum contract bepaalde tijd? Dan hadden ze de resterende contractmaanden sowieso moeten betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door PcDealer op 28-04-2009 07:29 ]

• Rukapul
curry684 schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 03:26:
[...]

Mmmm denk daar niet te lichtzinnig over hoor, er is in Nederland gewoon vrijheid van contract dus zolang je er een krabbel onder zet kun je afspreken wat je wilt, zolang het niet vloekt met van toepassing zijnde wetgeving. Dat is vergelijkbaar met het hardnekkige fabeltje dat rechters consequent de vloer aanvegen met concurrentiebedingen, maar ook daar geldt dat dat alleen het geval is als het beding de werknemer onredelijk benadeelt. De inhoud van een persoonlijk contract geheim moeten houden is geen onredelijke beperking en dus wel degelijk iets om serieus te nemen als je er je handtekening onder hebt gezet.

Al met al wel een kutwerkgever overigens, IMNSHO.
Er staat me wel iets bij dat het verplichten tot geheimhouding van het salaris of arbeidsvoorwaarden tegenover collega's etc. onredelijk is. Ook tegenover de buitenwereld valt het bekendmaken van het eigen salaris typisch onder de vrijheid van meningsuiting. Vanaf de andere kant is het nog duidelijker: de werkgever ondervindt er geen redelijk nadeel van aangezien verdeel en heers spelletjes op de werkvloer daar niet onder vallen ;)

@topicstarter: als je echt niets anders kunt vinden op korte termijn dan kun je er ook gaan werken, je proeftijd overleven, en de resterende 5 maand keurig de uren volgens contract werken + beperkt niet-structureel overwerk, terwijl je ondertussen solliciteert bij niet-uitbuiters. Blijkt de werkgever geen uitbuiter dan zit je goed, blijkt hij wel een uitbuiter dan kan hij niet binnen de 6 maanden van je af. Structureel vragen om meer te werken dan de contractureel overeengekomen uren is namelijk geen grond voor ontslag op staande voet. Binnen 6 maanden zou het moeten lukken om een alternatieve werkgever te vinden.

• DSK
  • Laatst online: 03-11 22:54

DSK

boeiend...

Mijn ervaring in dergelijke situatie:
Loon was niet 100% naar mn wens, overuren werden niet betaald (ook niet op zaterdag e.d.) maar het werk was wel aangenaam en leuke collega's. Dit hou je een paar maand vol en dan begin je te kijken naar iets anders omdat je constant het gevoel hebt dat men van je profiteert.

Andere collega's reageerden met veel gezaag (elke dag) over hun loon, de overuren, dat niks van voordelen kon e.d. maar bleven er werken. Uiteindelijk zijn we bijna 2 jaar later en geen enkele van hen werkt er nog.

Wat is nu duurder voor de baas? Iemand tevreden stellen met zn loon en af en toe iets extra, dan (in mijn geval dan) na 3 maand iemand nieuw te zoeken, laten wennen aan de omgeving, tijd steken in solicitaties,...

Ik zou, als ik alles lees, er niet starten. Zeker de regel dat je niet over je contract/loon mag praten en de €5000 boete is gewoon belachelijk en maakt het bedrijf totaal onprofessioneel.

Blog (Linux-related)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zoals ik ernaar kijk heb je een contract voor 40 uur per week deze baas wil dit graag heel flexibel ingevuld zien en niet meteen vanwege avonduren extra kosten hebben. Dit contract geeft je gewoon de ruimte om 1 op 1 je uren te compenseren hetgeen mij gewoon redelijk lijkt. Ieder andere interpretatie is verboden want dan zou je theoretisch verplicht kunnen worden continu te werken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Er staat toch wel iets anders hoor:
"In principe bedraagt de werktijd 40 uren per week. Werknumer weet echter dat van hem verwacht wordt en dat hij in voorkomende gevallen bereid is overwerk te verrichten, zonden dat hier een vergoeding tegenover staat."

Dus hij zou inderdaad gratis 148 uur moeten werken. Dat is natuurlijk totaal onredelijk en in strijd met arbo-wetgeving maar toch ;)

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 28-04-2009 14:21 ]

• thefxr
begintmeta schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:20:
Er staat toch wel iets anders hoor:
"In principe bedraagt de werktijd 40 uren per week. Werknumer weet echter dat van hem verwacht wordt en dat hij in voorkomende gevallen bereid is overwerk te verrichten, zonden dat hier een vergoeding tegenover staat."

Dus hij zou inderdaad gratis 148 uur moeten werken. Dat is natuurlijk totaal onredelijk en in strijd met arbo-wetgeving maar toch ;)
De insteek van de regering is altijd geweest dat mensen wat minder werken(atv) en daarom meer mensen aan het werk kunnen, dit bedrijf probeert het tegen de wet in om te draaien, met zo min mogelijk mensen zoveel mogelijk werk te verrichten door ze maar over te laten werken, als dit structureel is, dan heeft het bedrijf gewoon personeel tekort en moeten ze meer mensen aannemen.
Hoe groot is het bedrijf, 50 mensen of 200?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:05

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

PcDealer schreef op maandag 27 april 2009 @ 13:21:
Let op: Arbeidstijdenwet dicteert dat wanneer je meer overwerk levert, je gecompenseerd moet worden door meer vrije uren.

[...]

[...]
Dit is geregeld in het Burgerlijk Wetboek Boek 7:

[...]
Waar haal je dat vandaan dan ?
Ik heb me er ook ooit in verdiept, en de arbeidstijdenwet heeft het alleen over hoeveel uur je mag werken enzo. Er is volgens mij NERGENS geregeld dat je voor overwerk daadwerkelijk betaald moet worden (in loon of uren) alleen dat je een max aantal uren mag maken en bij bepaalde hoeveelheid uren rusttijd moet nemen.
Er is ook nergens iets geregeld dat overuren bijvoorbeeld meer dan 199% van je uurloon zou moeten zijn.

Verder zeg ik niet tekenen want volgens de arbeidswet is het weigeren van overuren (zolang deze binnen de arbeidstijdenwet valt) simpelgweg werkweigering en dus reden voor ontslag op staande voet.
Oftewel : je baas kan je voor het loon gewoon stuctureel 50 uur per week laten werken zonder dat het 'm een cent kost - en hij kan je nog ontslaan ook wanneer je dat niet doet.

Tijd voor een nieuwe sig..

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik snap niet helemaal waarom je mijn post quote voor dit stukje.

Koffie, volgens mij mag je overwerk weigeren als je daardoor 48 uur werken per week zeker zou overschrijden. Wat is trouwens 'overwerk' officieel/juridisch?

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 03-05-2009 10:03 ]

Verwijderd

Overwerken en niet betaald krijgen :/ . Ik zou proberen iets anders te vinden en als je echt geen andere opties hebt dan...

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

begintmeta schreef op zondag 03 mei 2009 @ 10:00:
[...]

Ik snap niet helemaal waarom je mijn post quote voor dit stukje.

Koffie, volgens mij mag je overwerk weigeren als je daardoor 48 uur werken per week zeker zou overschrijden. Wat is trouwens 'overwerk' officieel/juridisch?
Juist, om iets preciezer te zijn:
Arbeidstijd

Artikel 5:7
1. De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de jeugdige werknemer ten hoogste arbeid verricht gedurende:
a. 9 uren per dienst;
b. 45 uren per week, en
c. gemiddeld 40 uren per week in elke periode van 4 aaneengesloten weken.
2. De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder ten hoogste arbeid verricht gedurende:
a. 12 uren per dienst;
b. 60 uren per week, en
c. gemiddeld 48 uren per week in elke periode van 16 aaneengesloten weken.
3. De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder ten hoogste arbeid verricht gedurende gemiddeld 55 uren per week in elke periode van 4 aaneengesloten weken.
4. Bij collectieve regeling kan, met inachtneming van het tweede lid, van het derde lid worden afgeweken. Elk beding, waarbij op een andere wijze dan in de vorige zin is bepaald, wordt afgeweken van het derde lid, is nietig.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Koffie schreef op zondag 03 mei 2009 @ 09:51:
[...]

Waar haal je dat vandaan dan ?
Ik heb me er ook ooit in verdiept, en de arbeidstijdenwet heeft het alleen over hoeveel uur je mag werken enzo. Er is volgens mij NERGENS geregeld dat je voor overwerk daadwerkelijk betaald moet worden (in loon of uren) alleen dat je een max aantal uren mag maken en bij bepaalde hoeveelheid uren rusttijd moet nemen.
Er is ook nergens iets geregeld dat overuren bijvoorbeeld meer dan 199% van je uurloon zou moeten zijn.
Je ziet toch dat ik quote en verwijs naar de wet d.m.v. een link :? Waar schrijf ik over betaling?

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:10

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

(ik heb niet de hele draad gelezen)

Slayerduck, om wat voor baan gaat het eigenlijk? Of overuren wel of niet uitbetaald worden hangt namelijk ook veel af van of je in die baan een resultaatplicht of een arbeidsplicht hebt (of hoe dat ook precies heet). Van de een (meestal met een hogere baan) wordt verwacht dat hij bepaalde resultaten levert, ongeacht hoeveel tijd dat kost, en dan worden overuren dus niet betaald (maar is het loon veelal ook een stuk hoger), van de ander (meestal met een lagere baan) wordt verwacht dat hij een bepaalde hoeveelheid arbeid levert, ongeacht de resultaten, en dan worden overuren dus wél betaald.

Met een bruto-loon van €1500 en je profiel van net MBO-diploma op zak zou ik in eerste instantie vermoeden dat je tot die laatste categorie behoort, dus dat er van je verwacht kan worden dat je een bepaalde hoeveelheid (lees: tijd) arbeid levert, wat logischerwijze inhoudt dat je overuren gecompenseerd moeten worden door tijd voor tijd of door uitbetaling.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• thefxr
wanneer moet de TS precies aan het werk? Heb je nog sollicitaties lopen?

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
ik denk dat hij nog aan het werk is :*)

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Pagina: 1