Toon posts:

Sata pci card probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ok ik heb een xp home machine met een ide 80 gb hd daarin met een redelijk nieuwe windows installatie,maar ik had nog een externe usb 500 gb hd liggen waarvan de voeding was gemold (aansluitstekker alleen) dus ik dat ding open gemaakt en zag dat het sata was dus ik een pci card gehaald van sitecom ding geinstald en dat werkt naar behoren en ik zie dus ook de 500 gb schijf in schijfbeheer

maar nu wil ik dus die 500 gb gaan gebruiken als C schijf en daar dus windows opzetten en dan bestanden en/of instellingen overzetten en dan beginnen de probs

heb nu dus schijf afgekoppeld

maar aangekoppeld start bios op en ziet dus mijn ide schijf wel (normaal want dat is nu de c schijf) dan komt zeg maar ff dat menu van die kaart voorbij om wat met raid te doen (wil ik niet dus laat hem gaan en druk niets in ,opties die er zijn hebben te maken met raid maken dus) pc start door en dan blijft scherm zwart

dus power eraf en stekker los van de sata schijf (power) starten dus bios komt blabla dan dat raid schermpje volg daar hetzelfde als hierboven na paar secs start dus de pc gewoon door en werkt alles zoals het was

vervolgens ben ik dus helemaal in windows en gaat naar schijfbeheer en koppel dus mijn 500 gb aan en deze wordt dan ook gevonden (MAAR niet in deze computer)

het enigste wat ik wil bereiken is dat deze 500 gb schijf kan gebruikt worden voor een nieuwe windows instal en dan van mijn externe locatie gewoon bestanden en instellingen overzetten en dan ben ik klaar volgens mij maar ik kan dus niet met de ide schijf afgekoppeld een schone install beginnen op die 500 gb schijf want hij zegt dat er geenschijf is ;( heb ook al geprobeerd om met een img file wat te doen maar dat lukte ook niet (was er 3 uur mee bezig ) wou niet booten

wat ook niet lukt is als ik beide hd aangesloten heb om dan van cd te booten wat wel lukt met alleen de ide schijf en ook de f6 functie gaf geen resultaat(heeft volgens mij ook geen zin want de kaart staat gewoon in hardware als ok en in windows zelf wordt de hd 500 gb ook gezien als ik heb aansluit)

boot volgorde is cd rom- hd 0 (systeem )- en als 3e dan scsi(is de pci -sata kaart)

het is trouwens een mobo msi ms 6570

hoop hiermee voldoende info gegeven te hebben om mijn probleem op te lossen want ik heb alle faqs doorgeworsteld en van alles geprobeerd maar kon niet iets vinden dat hielp (of ik heb wat gemist na 4,5 uur lezen)

probleem is dus : - windows start niet door met sata eraan en wanneer op bureaublad bent dan kan ik hem dus aansluiten en wordt deze gezien onder windows schijfbeheer
-schone installatie niet mogelijk met alleen sata schijf eraan want dan boot cd geeneens blijft dan hangen bij druk op knop om vanaf cd opte starten

ik zal wel iets verkeerd doen want ik loop te klootzakken

(wijze les van mijn ouweheer "als je loopt te klootzakken doe je iets verkeerd")

wel ik weet dat ik wat fout doe MAAR weet niet wat

grts gsi

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is het PCIkaartje dat je gebruikt sowieso bootable? Zeker de goedkope kaartjes kunnen niet altijd booten.

Verwijderd

Topicstarter
well dat denk ik wel want als de boot begint zonder de 500 gig aangekoppeld te hebben dan komt hij ook die silicon kaart tegen en start dan wel door maar is 500 gb erop aangesloten start hij niet door

dus ja ik als leek zeg hij boot mee en in bios zie ik de kaart ook onder de pci pherpials staan alleen in dat blauwe menu wat ik ook zoek staat niet die schijf (die ik dus wel ziet als ik hem aankoppel als ik in windows al ben en dan naar schijfbeheer gaat, als ik dan reboot start comp niet verder door nadat hij mij de keus geeft om f4 in te drukken om de raid uttil in te gaan,heb ik ook al geprobeerd om de ide en sata in raid 1 te krijgen maar in die utill ziet hij de ide niet

Verwijderd

Hetzelfde probleem hiero, ook een Sitecom CN-033?

de short keys om in de bios van het kaartje te komen werken hier ook niet: CTRL-S of F4 volgens menu en CTRL-F4 volgens handleiding.

Als je ergens RAID/BOOT instellingen aan/uit moet kunnen zetten zal dat wel in de bios van het kaartje zijn.

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Met bootable bedoelt men dat van deze schijf bv een OS opgestart kan worden, niet dat hij herkend wordt of begrijp ik je verkeerd.

Verwijderd

Topicstarter
nou heb het internet afgelezen en dingen geprobeerd maar ik ben bang dat mijn moederbord het misschien niet aankan of dat ik het verkeerde kaartje heb , 5 uur surfen en het probleem blijft zoals omschreven

windows start wel op zonder de sata aangesloten
windows gestart sata aansluiten en ziet deze gewoon
windows setup start ook niet door als sata er aan zit
wel als deze er niet aan zit
raid tooltje gebruikt wat op cd stond en dan krijg ik hem wel te zien maar ik kan niet mijn ide schijf zien

tips,suggesties ,links welkom;)

wil gewoon mijn 80 gb ide installatie op die 500 gb sata hebben en dan die 500 gb sata als systeem schijf gebruiken geen partitie's en shit het is nl de comp van de kids waarmee ook gedownload wordt dus wil maar 1 schijf en dat is dan de c schijf kids letten toch niet op waar ze wat neergooien

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2009 23:24 . Reden: aanvulling ]

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30
Je zult in de BIOS van je moederbord de pci-kaart moeten zetten om van te kunnen booten, als die keuze mogelijkheid niet aanwezig is, gaat dit wat jij wilt niet werken.

De enige manier om dit aan het werk te krijgen is om je IDE schijf (80 GB) als bootdevice (C ) te houden en je S-ATA schijf (500 GB) puur voor opslag (D ) te gebruiken, je kunt bijvoorbeeld alle muziek en documenten op je D-schijf houden, dit blijft ook altijd als windows crashed bewaart en kun je eenvoudig windows opnieuw installeren.

Verwijderd

Topicstarter
wel ik stop met het gepruts ik gaat voor die kids gewoon een mobo halen met een budget processor waar gewoon sata onboard zit en heb ik gelijk mogelijkheid om xp pro upgrade te doen

toch bedankt voor jullie tips en info maar 3 dagen etteren op een comp die al geloof ik 6 jaar oud is kan ik beter een upgrade doen naar wat nieuwer spul ik geen stress en kids een snellere comp _/-\o_
Pagina: 1