Ventilatoren in PCI-E slot

Pagina: 1
Acties:

• nzxtquad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:59
Beste tweakers,

Ik gebruik mijn pc vooral om te gamen maar ook voor MSN / Office / Internet. Hierdoor staat mijn pc dus de hele dag aan (behalve als ik op school ben)

Nu vind ik dat de componenten erg warm worden, ook tijdens "idle mode"
Ik voeg even de temperaturen toe die speedfan meet . Deze waarden zijn na 2 uur "idle" (msn, office, internet)

*GPU: 56C
*Core1: 48C
*Core2: 48C
*Core3: 48C
*Core4: 48C

Speedfan

Deze computer bestaat uit de volgende componenten:

Case: NZXT HU001 (Link naar Case)
Moederbord: gigabyte ( ben even het model vergeten)
CPU: Q6600 (2.4Ghz, stock speed)
CPU Fan: Zalman CNPS 8000
Geheugen: 2*2gb (800Mhz, Stock speed)
Grafische kaart: Nvidia XFX 8800GTS (640MB)

Verder 2 Harde schijven ( 1Tb & 500Gb )
1 DVD Lezer / Brander

Ik weet dat de temperaturen niet schrikbarend zijn maar ik vind het wel raar dat de CPU met deze koeler op stock speeds zo warm word. Nu denk ik zelf dat de warmte niet goed de kast uitgevoerd word waardoor de CPU koeler "warme lucht" naar de CPU blaast. Aangezien mijn GPU best warm word in idle mode. Denk ik dat de warme lucht hiervandaan komt.

Na enig google werk ben ik terecht gekomen op fans die een PCI-E slot gebruiken. ( Adda 0412HBG10 )
Heeft iemand hier op tweakers ervaring met dit soort fans ?.

Ik wil dit soort fans gebruiken omdat er geen plaats meer is voor een gewone standaard fan. En aangezien deze fans gemaakt zijn voor de GPU te koelen lijken mij deze ideaal.

Hoop wat van jullie te horen.
Alvast bedankt voor de informatie.

Glenn Abraas

[ Voor 3% gewijzigd door nzxtquad op 26-04-2009 20:06 ]

Verwijderd

ik kan je screen niet zien

• nzxtquad
ow ? hier werkt de screen wel namelijk

ah wacht waarschijnlijk staat het album op prive

zal het even fixen

*edit

heb er naar gekeken, maar is publiekelijk zichtbaar. En ik kan de screen ook zien van hieruit
ik zal de temps wel even bij het originele bericht zetten
Temps staan bij originele bericht

[ Voor 48% gewijzigd door nzxtquad op 26-04-2009 20:06 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-01 10:40
He Glenn,

Ventilator die je hebt gekozen gaat weinig verbeteren, je moet de airflow verbeteren met grote ventilatoren (80mm en groter) of gewoon betere koeling op de componenten plaatsen.

Je screenshot kan ik hier overigens wel zien.

groeten van een mede nid-er ;)

• nzxtquad
haha, kom ik hier ook nog een nid-er tegen :P

oke, bedankt voor de snelle reactie, het probleem is dat ik grotere ventilatoren niet kwijt komt onder mijn grafische kaart. Dan word het dus een andere koeling voor mijn GPU denk ik.

Greez, glenn

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
je kan ook met speedfan profielen aanmaken zodat die gpu fan eerder aanschiet als ik het goed heb.
Dan heb je iets meer herrie, maar minder hoge temps

Mijn rig

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-01 16:42
Een aftermarket koeler op je gpu zetten?
Bijvoorbeeld deze: http://www.zalman.com/ENG/product/Product_Read.asp?idx=283

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-01 10:40
Overigens is 56 graden nog niet eens zo gek veel voor een grafische kaart, kan hij makkelijk hebben.

Als je hem lager wilt hebben eerst airflow verbeteren en als het dan nog niet goed is andere vga koeler plaatsen.

• nzxtquad
heej marko,

Bedankt voor de info. Ik zal even aan de slag gaan met SpeedFan, hoewel in denk dat dit niet veel zal uitmaken. Nu, ongeveer 45minuten na die screen is de temparatuur nog even hoog, waardoor ik denk dat de GPU gewoon niet goed gekoeld word door de fan die erop zit

Toch bedankt,

Glenn

• KiLLaHeRTz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-01 23:12
56 graden is niks voor een GPU, ik snap het probleem niet :s

• nzxtquad
Ik weet dat het niet TE warm is(staat ook in originele post btw) maar omdat de pc naast me staat (ongeveer 35cm) hoor ik de fans goed. Om deze rede was ik aan het kijken voor oplossing om hem stiller / koeler te maken.

Greez,

Glenn

• Practics
  • Laatst online: 05:27
Ik heb de zelfde kast. Ik weet van die kast dan ook dat de koeling voldoende is wat er in zit.
Je kunt je fans upgraden naar wat snellere ( ook meer geluid) * waar je volgens mij die kast voor koopt
hij is redelijk stil en heeft ook isolatie matriaal* inderdaad naar een aftermarked koeler gaan kijken.
maar die zijn meestal ook pasief. of alleen waterkoeling kopen voor je grafiche kaart als je het echt zo belangerijk vind ;)

• nzxtquad
Nou de pc kwam als een compleet samengestelde pc van hiq computers in duitsland (www.hiq24.de)
Ik heb dus niet bewust voor de kast gekozen, maar ik snap je punt Practics.

Nou waterkoeling vind ik ook wel weer erg ver gaan ( als het budget het toe zou laten natuurlijk wel )

Ik hou het wel uit met de pc zo :)
anders kan ik nog altijd voor een aftermarket GPU koeler kijken zoals Wouterdv al opmerkte.

bedankt voor de reacties.

Glenn

• Lubbers92
  • Laatst online: 19-12-2025
hoe is je kabelmanagement in je kast? als je dat iets verbeterd hoeven je fans ook minder hard te draaien en dus ook minder geluid... (geluid is toch je probleem) en anders kun je natuurlijk ook de fans die je nu hebt vervangen door betere ( minder dB en zelfde luchtverplaatsing ofzo) aftermarketcooler is ook een optie, maar dan verloopt je garantie wel voor zover ik weet

• G3lderland
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-03-2021
De temperatuur van je GPU zal sowieso zakken als je een fatsoenlijke koeler monteert, bijv. een Zalman VF1000 oid. Wellicht ook fijn dat daardoor het geluid minder wordt.

Verder ga ik ervan uit dat die 120mm fan in de afbeelding daadwerkelijk in de kast gemonteerd is. Zo niet, zet m er in. Wel gemonteerd? Draai de fan dan voor de gein eens om zodat hij lucht naar binnen blaast en check dan de temp nog eens (idle en load).

Suc6

• artificial_sun
  • Laatst online: 07:10

artificial_sun

Mazda Rx7

Als je de fan voorin en achterin in gebruik hebt (voor intake achter outout) dan zou het goed moeten zijn. Als het niet koel genog is fans gebruiken met meer luchtstroom.

Stadia was beter....

• nzxtquad
@lubbers92: Ik heb vanmorgen mijn schijven verplaatst ( ze hielden nogal wat lucht tegen omdat deze vlak voor de intake fan zaten. Toen ik hiermee bezig was zag ik dat het kabelmanagement..... nou niet echt de term management verdient. Hier zal ik dan ook wat aan doen deze week ergens.

@ g3lderland: Nou de fans die je op het plaatje ziet zitten er niet meer in. Deze koelden de kast niet goed vond ik zelf, er zitten nu dan ook andere fans in (enermax of iets dergeljks) Bedoel je de "outtake fan" lucht aan laten zuigen ?

@ artificial_sun: deze zitten erin ja.

bedankt voor al jullie input

Glenn

• Axeor
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-07-2023
Outtake zuigt de warme lucht uit de kast naar buiten, de beste plek is hoog achterin, intake blaast koele lucht in de kast de beste plek is onderin voorin :) en rond de 50C kan nog wel hoor, ik heb mijn 8600GT wel eens de 82C aan zien raken :X ( silent )

[ Voor 3% gewijzigd door Axeor op 30-04-2009 00:42 ]

Pagina: 1