[Win 7 64bits] Geen maximaal gebruik van RAM-geheugen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holograph
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-11-2015
Hallo allemaal!

Laat ik maar meteen beginnen met mijn verhaal.
1 maand geleden had ik 4GB ram gekocht. Ik stopte deze erin, en eenmaal opgestart in Windows 7 zei 'ie dat ie maar 2.94 GB kon gebruiken. Ik dacht dat het lag omdat het een x86 versie was. Ik las dus dat de Windows 7 RC was uitgelekt. Meteen gedownload, maar dan de x64 versie (zodat ik mijn 4GB volledig kon gebruiken). Helaas was dat niet het geval. Toen ik wilde kijken wat mijn WEI was, zag ik hetzelfde bericht als bij x86!
"Installed memory (RAM): 4,00 GB (2,94 usable). Is dit een Software probleem of een hardware probleem? Windows Task Manager zegt dat ik 3007 MB ram heb dus volgensmij is het meer een software probleem. Mijn vraag: Hoe los ik dit op?!

Alvast bedankt!,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:54

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Of het een hardware of software probleem is kun je vrij makkelijk achterhalen volgens mij. Duik het BIOS eens in en kijk wat daar wordt weergegeven, wordt hier ook 3GB weergegeven dan heb je waarschijnlijk een probleem/ beperking met de chipset of incompatible geheugen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankbuster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 15:04
Zo te zien heb je nog steeds de x86 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
Ofwel heb je nog steeds de x86 versie ofwel heb je een onboard videokaart die 1024+ MB RAM reserveert voor het videogeheugen

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holograph
Tankbuster schreef op zondag 26 april 2009 @ 19:33:
Zo te zien heb je nog steeds de x86 versie.
Nee het is écht de x64 versie. Kan geen x86 bestanden instaleren, en windows zelf zegt dat t x64 is.
_Dune_ schreef op zondag 26 april 2009 @ 19:33:
Of het een hardware of software probleem is kun je vrij makkelijk achterhalen volgens mij. Duik het BIOS eens in en kijk wat daar wordt weergegeven, wordt hier ook 3GB weergegeven dan heb je waarschijnlijk een probleem/ beperking met de chipset of incompatible geheugen.
Die zegt ook gewoon 4 GB

[ Voor 44% gewijzigd door Holograph op 26-04-2009 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennetjee
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-08 12:32
Waar zie jij staan dat er maar 2,94GB usable is? Kijk anders even in je Resource Monitor (CTRL+SHIFT+ESC -> tabje Performance -> Resource Monitor) om te zien waar de rest dan naar toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Holograph schreef op zondag 26 april 2009 @ 19:35:
[...]

Nee het is écht de x64 versie. Kan geen x86 bestanden instaleren, en windows zelf zegt dat t x64 is.

[...]

Die zegt ook gewoon 4 GB
In de bios heb je misschien een remap functie, zet deze eens aan als je die hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 00:54

DJH

Ik heb precies hetzelfde "probleem" als de topicstarter. Ben benieuwd wat hieruit komt!

Gebruik win7 7100 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

Hebben jullie een Asus moederbord? Bij Asus moet je in de BIOS even een optie enablen (Memory remapping) om van meer Gb gebruik te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat hierboven kan dus ook bij andere moederborden dan Asus het geval zijn. Je moet ergens in de bios een knopje om zetten die de bios adressen boven de 4Gb grens laat "mappen", anders kan je OS er nog niks mee.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maar jullie weten zeker dat er geen geheugen ingenomen wordt door de viedokaart?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH

DJH

anandus schreef op maandag 27 april 2009 @ 12:31:
Maar jullie weten zeker dat er geen geheugen ingenomen wordt door de viedokaart?
Ja opzich wel ja :) ik heb een P5B deluxe.

Er is inderdaad iets van mapping in de BIOS. Wordt het geheugen niet traag als je dat gaat mappen? Of is dit een hele domme vraag :P

Zal vnvnd meteen proberen :)

p.s. windows ziet dus wel 4gb, maar zegt dat er ongeveer 3gb bruikbaar is. Die laatste gb kan windows niet gebruiken vanwege de bios?

[ Voor 14% gewijzigd door DJH op 27-04-2009 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Remappen "remapped" geheugen adressen die samenvallen met bijv je videokaart naar boven de 4gb, waar dus alleen een 64 bits of een 32bit PAE OS er bij kan.

Van remappen wordt het niet trager.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH

DJH

maratropa schreef op maandag 27 april 2009 @ 12:38:
Remappen "remapped" geheugen adressen die samenvallen met bijv je videokaart naar boven de 4gb, waar dus alleen een 64 bits of een 32bit PAE OS er bij kan.

Van remappen wordt het niet trager.
Duidelijk, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Maar het probleem is nu opgelost? :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH

DJH

anandus schreef op maandag 27 april 2009 @ 13:13:
[...]
Maar het probleem is nu opgelost? :)
Ik ga vanavond meteen proberen, zodra ik thuis ben ;)

overigens starte ik dit topic niet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH

DJH

Memory remapping stond inderdaad disabled in de bios. Nu geeft win7 wel 4GB aan en kan het ook gebruiken.

thx 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holograph
Edgarz schreef op maandag 27 april 2009 @ 12:28:
Hebben jullie een Asus moederbord? Bij Asus moet je in de BIOS even een optie enablen (Memory remapping) om van meer Gb gebruik te kunnen maken.
Ik heb idd een ASUS motherboard. Ik kom alleen niet zo vaak in de BIOS, en heb wel bij een paar onderdelen gekeken maar durfde niet zo veel aan te veranderen aangezien de laatste keer dat ik iets aan de bios had veranderd windows niet meer wou opstarten. Onder welk "kopje" moet ik kijken? Dan heb ik iig meer zekerheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 22:04
Hetzelfde probleem speelt bij mij nog steeds ondanks een verse installatie van zowel Windows 7 32 als 64 bits.

Zonder memory remapping in het bios aan:
Bios geeft 3007MB geheugen aan bij boot
Windows 7 64bits geeft 4,00GB (2,94GB usable)
In Task Manager onder Resource Monitor geeft Windows aan dat er 1089MB is gereserveerd voor hardware

Met memory remapping in het bios aan:
Bios geeft 4096MB geheugen aan bij boot
Windows 7 64 bits geeft 4,00GB (2,00GB usable)
In Task Manager onder Resource Monitor geeft Windows aan dat er 2049MB is gereserveerd voor hardware

Onder Windows 7 32 bits zal ik het nog even testen...
Ohja, zonder overklokken ook dezelfde resultaten.

Mmm, ASUS heeft niet stilgezeten en sinds de door mij gebruikte versie 1226 van het bios nog een aantal nieuwere versies, wel allen beta, te hebben uitgebracht!
Morgen even bios updaten...

[ Voor 15% gewijzigd door Leader98 op 20-09-2009 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Laatst online: 18-09 22:04
Na biosupdate 1238 (Asus P5B Deluxe)

Met memory remapping in het bios aan:
Bios geeft 4096MB geheugen aan bij boot
Windows 7 64 bits geeft 4,00GB (3,00GB usable)
In Task Manager onder Resource Monitor geeft Windows aan dat er 1025MB is gereserveerd voor hardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 16:42
Mag ik dit topic opmhoog werken?

Ik heb precies hetzelfde probleem met een gisteren vers geinstalleerde Windows 7 64 bit versie. Build 7600.

Ik heb 4 GB geheugen geinstalleerd, maar bij mij wordt maar 2,87 GB gebruikt.

Hieronder een plaatje:

1= plaatje uit Everest
2= plaatje uit 'dxdiag'
3= plaatje van systeem
Afbeeldingslocatie: http://img215.imageshack.us/img215/6073/geheugen.jpg

Het moederbord is een MSI MegaBook M660/M662 (MS-1034) (Volgens Everest). Helaas kan ik maar bar weing instellen in het BIOS.

Verder heb ik weinig over dit probleem kunnen vinden.

In taakbeheer --> Broncode staat bij mij het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://img297.imageshack.us/img297/8427/geheugen2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doctormetal
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 13:31
Het staat letterlijk in het plaatje: gereserveerd voor hardware.
De grafische kaart heeft shared memory, dus dat wordt gewoon van het geheugen afgesnoept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Laatst online: 08-09 06:16
Voor bovenstaande poster:

Let op dat er een verschil is tussen "shared memory" en "addressable memory". Hoe je het went of keert, als je een videokaart hebt die gebruik maakt van het geheugen van de computer, wat dus bij veel laptops het geval is, dan krijg je nooit de volledige 4 GB, zelfs niet met een 64bit OS.

Wel kun je de laptop - indien deze het aankan natuurlijk - upgraden naar 2 x 4 GB = 8 GB, en dan kun je met je x64 Windows fijn 7 Gb gebruiken. :)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Je kan natuurlijk wel het geheugengebruik wat naar beneden draaien, 1GB geheugen is wat veel voor de videokaart. Hij kan met 256MB ook prima uit de voeten, als je wat nieuwere games speelt 512MB. Heb je toch 0,5 - 0,75GB bruikbaar geheugen erbij.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
TerraGuy schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 01:19:
Je kan natuurlijk wel het geheugengebruik wat naar beneden draaien, 1GB geheugen is wat veel voor de videokaart. Hij kan met 256MB ook prima uit de voeten, als je wat nieuwere games speelt 512MB. Heb je toch 0,5 - 0,75GB bruikbaar geheugen erbij.
En hoe schroef ik het geheugen terug dan wat door de videokaart wordt weggesnoept?

EDIT: In dat plaatje wat ik plaatste staat dus dat er 1161 MB gereserveerd is voor hardware. Is dat dan alleen voor de videokaart of ook nog voor andere hardware. Als het natuurlijk alleen voor de videokaart is, kan dat inderdaad een stuk omlaag.

Blijf ik nog met 1 vraag zitten: In de 3e afbeelding, van het eerste plaatje wat ik uploadde, staat bij Geinstaleerd geheugen 4,00 GB en tussen haakjes 2,87 GB. Waarom is dit dan? Houdt dit niet meer in dat de overige 1,13 GB gereserveerd is voor Hardware?
Op mijn vaste PC staat er namelijk gewoon bij Geinstalleerd geheugen 4,00 GB, en voor de rest niets.

[ Voor 40% gewijzigd door Buffalo op 01-12-2009 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Laatst online: 08-09 06:16
Buffalo schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 12:08:
En hoe schroef ik het geheugen terug dan wat door de videokaart wordt weggesnoept?

EDIT: In dat plaatje wat ik plaatste staat dus dat er 1161 MB gereserveerd is voor hardware. Is dat dan alleen voor de videokaart of ook nog voor andere hardware. Als het natuurlijk alleen voor de videokaart is, kan dat inderdaad een stuk omlaag.
In de BIOS zou je dat moeten kunnen instellen. Maar het kan dus zijn dat je een "kinderBIOS" hebt die door de merk-fabrikant erop is gezet (ipv de BIOS maker), waarmee je veel en veel minder kunt instellen.
Blijf ik nog met 1 vraag zitten: In de 3e afbeelding, van het eerste plaatje wat ik uploadde, staat bij Geinstaleerd geheugen 4,00 GB en tussen haakjes 2,87 GB. Waarom is dit dan? Houdt dit niet meer in dat de overige 1,13 GB gereserveerd is voor Hardware?
Op mijn vaste PC staat er namelijk gewoon bij Geinstalleerd geheugen 4,00 GB, en voor de rest niets.
4096 - 1161 = 2935.

Met de 1024 regel is dat dus 2,866210938 Gb, ofwel afgerond naar boven 2,87 GB.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
maartena schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 17:52:
[...]

In de BIOS zou je dat moeten kunnen instellen. Maar het kan dus zijn dat je een "kinderBIOS" hebt die door de merk-fabrikant erop is gezet (ipv de BIOS maker), waarmee je veel en veel minder kunt instellen.

[...]

4096 - 1161 = 2935.

Met de 1024 regel is dat dus 2,866210938 Gb, ofwel afgerond naar boven 2,87 GB.
Ik vrees inderdaad dat ik een 'kinder BIOS' heb :P . Er is echt werkelijk niks in te stellen. Ik had al gezocht op een BIOS update. Ik ben toen op AMI BIOS 8 uitgekomen, maar hier moet je voor betalen 8)7 Ik vraag me ook af of dit het juiste is.

Wat ook opmerkelijk is dat American Megatrends een tootlje aanbiedt, ' AMIBIOS Flash Utility' maar dit niet voor Windows 7 geschikt is.

In Everest wordt ook aangegeven dat een BIOS update aangeraden wordt, aangezien mijn BIOS uit 2006 is, maar dan wordt naar een 1 of andere website verwezen, waar je uiteindelijk moet betalen en daar staat niet tussen wat ik zoek.

Iemand die mij opweg kan helpen naar een juist BIOS?? Het moederbord in de laptop is de volgende: MSI MegaBook M660/M662 (MS-1034)

Er werd trouwens in Everest ook verwezen naar MSI, daar kon ik online controleren of er updates zijn, maar helaas werkte dat niet.

Huidig BIOS is volgens mij de volgende: A1034IG6 V1.40 05/30/06 (Ben op mijn werk, dus dit is ook maar van internet geplukt, maar ik weet vrijwel 100% zeker dat dit hem is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
Niemand die mij opweg kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 12:35
Buffalo schreef op maandag 07 december 2009 @ 12:28:
Niemand die mij opweg kan helpen?
Sorry, maar jouw overige specs zijn dusdanig minimaal dat het al de moeite & fuss niet waard is. Ook al zou die de rest van het geheugen detecteren, dan nog zijn de overige specs de bottleneck. Sommige oudere spullen gaan juist langzamer werken van al dat extra geheugen, want adresseren kost ook CPU vermogen.

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

onzichtbaar schreef op maandag 07 december 2009 @ 12:38:
Sorry, maar jouw overige specs zijn dusdanig minimaal dat het al de moeite & fuss niet waard is. Ook al zou die de rest van het geheugen detecteren, dan nog zijn de overige specs de bottleneck. Sommige oudere spullen gaan juist langzamer werken van al dat extra geheugen, want adresseren kost ook CPU vermogen.
De overige specs zijn dan misschien minder en een mogelijke bottleneck, dat maakt het probleem niet minder voor de gebruiker. Moet je is proberen bij een klant die bij je komt in een winkel... "Ja sorry meneer, maar ik kan je niet helpen omdat de specificaties van de PC te laag zijn..."... ;)

Buffalo, heb je al contact opgenomen met MSI? Wellicht hebben zij wel een nieuwe BIOS hiervoor klaar liggen, danwel een oplossing voor dit probleem. Kan je eventueel in de BIOS instellen hoeveel MB je videokaart mag gebruiken? Dan zou je eens kunnen testen of het daar aan ligt, door de waarde aan te passen naar een andere waarde. Als er dan meer geheugen vrij komt die niet gereserveerd is, weet je gelijk waar het probleem ligt.

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 07-12-2009 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 12:35
GJtje schreef op maandag 07 december 2009 @ 13:03:
[...]
Moet je is proberen bij een klant die bij je komt in een winkel... "Ja sorry meneer, maar ik kan je niet helpen omdat de specificaties van de PC te laag zijn..."... ;)
De winkel/fabrikant kan wel zeggen, "mijnheer, dit product is helemaal niet bedoeld voor wat u ermee wil gaan doen. Er is een reden, waarom de specs zo minimaal zijn, de bios vereenvoudigd en de prijs maar 300 Euro. Want dit apparaat kan helemaal geen applicaties draaien waarbij meer dan 2 Gb wordt gebruikt. Het doet mij denken aan de posts die je straks gaat tegenkomen zoals "help, mijn Office 2010 loopt vast op mijn Windows XP."

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
GJtje schreef op maandag 07 december 2009 @ 13:03:
[...]
De overige specs zijn dan misschien minder en een mogelijke bottleneck, dat maakt het probleem niet minder voor de gebruiker. Moet je is proberen bij een klant die bij je komt in een winkel... "Ja sorry meneer, maar ik kan je niet helpen omdat de specificaties van de PC te laag zijn..."... ;)

Buffalo, heb je al contact opgenomen met MSI? Wellicht hebben zij wel een nieuwe BIOS hiervoor klaar liggen, danwel een oplossing voor dit probleem. Kan je eventueel in de BIOS instellen hoeveel MB je videokaart mag gebruiken? Dan zou je eens kunnen testen of het daar aan ligt, door de waarde aan te passen naar een andere waarde. Als er dan meer geheugen vrij komt die niet gereserveerd is, weet je gelijk waar het probleem ligt.
Zover ik heb kunnen zien kan ik het geheugen niet aanpassen in het huidige BIOS. Ik zal het BIOS binnenkort nog eens goed doorlopen, maar ik had al gezien dat er maar heel weinig in te stellen is.

Zal daarna inderdaad eens contact opnemen met MSI. Ik ga kijken of dat lukt, want officieel staat op mijn laptop de merknaam 'Transtec'. Maar als ik alle informatie moet geloven uit Everest is het gewoon MSI. Everest liet ook een type nummer zien van die laptop, en toen kwam ik op internet precies dezelfde laptop tegen, met als merknaam MSI erop.
Pagina: 1