SAS drives niet zichtbaar bij installatie OS

Pagina: 1
Acties:

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:19
Of dit nou bij OM, PNS of WSS hoort weet ik even niet, maar dit lijkt me de meest geschikte plek...

Ik heb een Dell Poweredge 1950 (3rd gen) met 2x SAS 2.5" 73GB 10k rpm harddisks aan een raid controller. In de raid-bios zijn de schijven zichtbaar en werken 100%.
Echter, bij de installatie van Windows Server 2003 is het mij tot op heden niet gelukt de schijven zichtbaar te krijgen om vervolgens het OS op te installeren.

Dell adviseert om een dergelijke installatie met Dell System Manager te installeren, maar ook deze (laatste versie) software zegt dat er geen harddisks gevonden zijn.

De SAS raid controller firmware heb ik geupdate maar ook dat hielp niet. Een installatie van FreeBSD werkt gewoon dus er is niks mis met de controller of de schijven.

Via Nlite heb ik de SAS drives bij de Windows Server installatie CD toegevoegd maar nogsteeds krijg ik de melding dat de schijven niet te vinden zijn.
Zie ik iets over het hoofd of is het onmogelijk om Windows Server 2k3 te installeren op een SAS schijf? Op een normale 250GB SATA werkt het prima.

Ioniq 5 P45

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als de schijven in een geinitialiseerd array zitten en de bios is geladen moeten ze gezien kunnen worden.. Is er geen driver disk nodig tijdens de installatie?

specs

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Is dat niet wat TS aangeeft met "Via Nlite heb ik de SAS drives bij de Windows Server installatie CD toegevoegd"?

Welke versie van 2003 is het?

• Spiller
Ik heb geprobeerd om een array te maken (raid1) of met losse schijven, maar beide keren geen succes, in Windows installatie of Dell sysmanager.
Wanneer ik F6 druk om externe drivers te installeren zegt Windows dat er geen raidcard gevonden is en dus geen driver installatie plaats kan vinden.

Windows Server std 2003 R2 met SP2, 32bit.

[ Voor 7% gewijzigd door Spiller op 26-04-2009 17:44 ]

Ioniq 5 P45

• Graviton12
Ben eens gaan zien op de Dell support site, zijn meer mensen geweest die hetzelfde aan de hand hadden maar werd geen oplossing gegeven in de topics, enkel vragen wat er kon zijn.

Dus je bent hier de juiste drivers/system manager gaan ophalen (just to be sure :) )

http://support.dell.com/s...WNET&osl=en&catid=&impid=

• Spiller
Juist, het probleem wordt aangegeven bij dell en er is zogenaamd een firmware update voor, maar deze lost het probleem helaas niet op.

Overigens:
Seagate drives not seen during SMTD installation or after adding additional drives online
in Linux. This is a special release targeted only for 5 Seagate SAS drives listed in the Fixes and Enhancements section.

R211868 is intended for all other firmware updates.
Dell geeft aan dat het probleem zich voor zou doen in Linux (ok BSD is geen linux maar evengoed..) werkt het juist prima terwijl Windows problemen geeft.

[ Voor 62% gewijzigd door Spiller op 26-04-2009 19:09 ]

Ioniq 5 P45

• Graviton12
Heb je al eens geprobeerd via de Dell (Live) support line?

Als je paar andere "niet Seagate SAS" erin stopt geraak je er wel door met 2003?
Dat zou mijn eerste test zijn, als je dan nog hetzelfde probleem hebt weet je eigenlijk direct dat het niet hetgene is wat Dell aangeeft met die firmware update.

• Spiller
Dell support line is dicht, maar die kan ik morgen wel even proberen.

Met een andere fabrikant is wel een goed idee. Ben nu aan het testen met 73GB 15k rpm SAS van Dell (hopelijk niet onderhuids gewoon een Seagate maar we zullen zien).

Helaas, dit werkt volgens mij ook niet.

Afbeeldingslocatie: http://hugobos.nl/got/error.jpg

Ook windows heeft er moeite mee:

Afbeeldingslocatie: http://hugobos.nl/got/error2.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Spiller op 26-04-2009 19:55 ]

Ioniq 5 P45

• Spiller
Heb nog even een andere raid kaart getest, maar blijf hetzelfde probleem houden. Iemand nog een fris idee?

Met Dell Live support gesproken, alwaar een custom iso voor me werd gemaakt. Deze boot met de goede drivers waardoor Windows eindelijk geinstalleerd is :)

[ Voor 42% gewijzigd door Spiller op 28-04-2009 15:50 ]

Ioniq 5 P45

Pagina: 1