Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 15:52
Zoekwerk op google en GOT hebben mij nog geen antwoorden gegeven.
Wat wel te vinden is, zijn TFT's die constant piepen. Dit zou aan verschillende dingen kunnen liggen, zoals transformatoren, condensatoren etc.

Mijn TFT piept dus bij bepaalde beelden. (rasters/'grids')
Het is me voor het eerst opgevallen bij excel, of eigenlijk openoffice calc.
Bij weergave van het raster hoor ik een pieptoon die harder wordt naarmate ik het venster van calc vergroot.
Als ik het venster minimaliseer of sluit stopt de pieptoon.
Andere rasters (even gezocht op google images) geven ook een pieptoon, maar wel op een andere toonhoogte.

Het veranderen van de frequentie van de standaard ingestelde 59 Hz naar 60Hz mocht niet baten.
Het verlagen van brightness en contrast naar 0 heeft wel een verminderend effect, helaas is het scherm niet echt bruikbaar met deze instellingen en met een kleine verhoging is de piep weer terug.

1. Is dit een bekend probleem en/of zijn er meer mensen die dit ervaren? (met name het beeldafhankelijke aspect)
2. Is er wat aan te doen? (dus zonder contrast en brightness op 1 :P)
3. Is het schadelijk?

Op zich is het niet heel storend, omdat ik calc niet heel veel gebruik en het geluid verder niet echt hoor.
Toch ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
Niemand? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axeor
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-07-2023
Ik heb dit gehad bij mijn oude monitor, een echte klassieke CRT :) , daar kwam het door stof binnenin. Wat nog wel eens hielp is de resolutie te veranderen, hoewel het probleem terug kwam na een week of 2.

[ Voor 14% gewijzigd door Axeor op 27-04-2009 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
Hmm, dit scherm is vrij nieuw.. dus door stof zal het wel niet komen, lijkt me.
Toch bedankt voor je reactie.

Als er mensen zijn die ook een syncmaster 2443BW hebben: Willen jullie 'open office calc' of 'microsoft excel' eens opstarten en het raster dan fullscreen maken?
Horen jullie dan ook een pieptoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19
Ik heb hetzelfde scherm en die van mij wil ook wel eens piepen. ( heel lichtjes en amper hoorbaar tenzij ik mijn pc uitzet)

Het hielp bij mij om een beetje met de contrast en brightness instellingen te rommelen, nu piept hij dus nog wel maar amper hoorbaar.

Schijnt dat er een slechte reeks in omloop is waar dit probleem bij speelt. Ik hebe er nu in ieder geval geen last meer van maar het viel me aan het begin wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Staat dynamisch contrast toevallig aan? Zo ja, zet dat eens uit.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
Mojo schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 16:39:
Staat dynamisch contrast toevallig aan? Zo ja, zet dat eens uit.
dat zal ik eens proberen.
ik ben nu niet thuis, maar morgen geeft ik een update. :)
edit:
nope, dynamic contrast stond uit.

[ Voor 8% gewijzigd door daan! op 02-05-2009 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhepius
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-02-2023
Ik ben het probleem één keer tegengekomen met mijn splinternieuwe Samsung SyncMaster 2333SW. Wanneer ik de grootte van dit pdf bestand op 200% heb staan hoor ik een lichte pieptoon. Gelukkig heb ik dit bestand niet dagelijks open staan en heb ik geen andere programma's/bestanden gevonden waarin het probleem zich voordoet. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door rhepius op 03-05-2009 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
Bij dat bestand hoor ik ook een hele zachte pieptoon, maar ik moet erg m'n best doen om het te horen.
De pieptoon bij excel is echter heel makkelijk te horen.

Als ik het goed begrijp is dit dus een normaal verschijnsel dat iedere 2443BW, of misschien wel iedere TFT met een TN paneel heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Ik heb ook even het pdfje geopend en ook ik hoor een hele zachte piep. Ik moest wel echt mijn oor een centimeter van het beeld af houden om het te kunnen horen maar wanneer ik de tab sloot stopte de piep wel meteen. Voor de rest nooit last van gehad (waarschijnlijk omdat het amper hoorbaar is). Ik gebruik hier trouwens een oude 17" Iiyama ProLite E430S.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
i7x schreef op maandag 04 mei 2009 @ 12:15:
Ik heb ook even het pdfje geopend en ook ik hoor een hele zachte piep. Ik moest wel echt mijn oor een centimeter van het beeld af houden om het te kunnen horen maar wanneer ik de tab sloot stopte de piep wel meteen. Voor de rest nooit last van gehad (waarschijnlijk omdat het amper hoorbaar is). Ik gebruik hier trouwens een oude 17" Iiyama ProLite E430S.
Dat is er ook een met een TN paneel.
Hoe hard is de pieptoon bij een fullscreen excelsheet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:26
Ik heb dezelfde monitor. Het ligt niet aan een raster of excel bestand maar aan de hoeveelheid wit die de monitor moet weergeven. Als je de brightness lager dan 100 zet dan dimt de monitor de witte pixels. Deze dimmer produceert een zachte hoge toon die je hoort als je je oor tegen de monitor legt, of erg goed luisterd. Er is geen manier om die piep weg te krijgen. Persoonlijk hoor ik hem niet of nauwelijks, voor mij is het iig niet storend. Als je er van af wilt kun je de dimmer uitschakelen door te werken met 100 % brightness. Dan werkt de dimmer niet en hoor je hem niet meer.

Ontspan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhepius
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-02-2023
Magnolia schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 18:42:
Ik heb dezelfde monitor. Het ligt niet aan een raster of excel bestand maar aan de hoeveelheid wit die de monitor moet weergeven. Als je de brightness lager dan 100 zet dan dimt de monitor de witte pixels. Deze dimmer produceert een zachte hoge toon die je hoort als je je oor tegen de monitor legt, of erg goed luisterd. Er is geen manier om die piep weg te krijgen. Persoonlijk hoor ik hem niet of nauwelijks, voor mij is het iig niet storend. Als je er van af wilt kun je de dimmer uitschakelen door te werken met 100 % brightness. Dan werkt de dimmer niet en hoor je hem niet meer.
Ik heb het probleem enkel gezien bij bepaalde rasters. Het aanpassen van de brightness naar 100% maakt geen verschil.

[ Voor 4% gewijzigd door rhepius op 13-05-2009 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Samsung 206BW, en ik hoor ook af en toe een penetrant hoog piepje, maar bij mij lijkt het meer op random momenten te gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik had dit probleem bij een Acer TFT monitor die dus constant een hoge fluittoon had, waarna ik deze dus teruggebracht heb naar de pc-zaak. Zelf heb ik nogal een goed gehoor en voor mij was dit echt niet acceptabel waarna ik toen een Novita TFT gekocht heb en tot nu toe geen enkele fluittoon te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:10
Ik heb ook dit scherm 2443, en het komt alleen voor bij grote witte vlakken.

Gaude et aude

Pagina: 1