Toon posts:

Tx chipset met meer dan 64 mb?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eens gelezen dat een tx chipset niet meer dan 64 mb kan adresseren. Dit in verband met de maar 512 kb cache.

Maar als ik nu 128 mb erin stop, doet hij daar dan wat mee of gebruikt hij echt niet.
Ik kan het nog niet proberen, want ik heb het moederbord nog niet (ik "koop" het moederbord pas als ik zeker weet dat er 128 mb in kan).
Heeft iemand de oplossing voor mij????

:):):)

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:51
't probleem was de TAG ram die niet meer kon adresseren. Sommige moederborden hebben daarvoor een grotere tagram en op sommige kan je 'm uitbreiden dat je geheugenbereik van je cache groter is. Je TX kan dus wel meer adresseren maar je cache kan niet groter cachen.
Het werkt dus wel met meer geheugen maar hij schakelt z'n cache uit, wat performance verlies ten gevolg heeft.

Je zou dan kunnen kijken of je je tagram chip kan 'upgraden' (ipv. 8 bit tagram 11 bit tagram bijv.). Die dingen zijn niet zo heel duur maar wel zeer lastig te krijgen.

Verwijderd

Ik draai hier een P166MMX op een 430 TX plankje met 160 MB Ram en het werkt prima.

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:23
Ik heb een K6-2 300 op een Asus TX97-X met 96 Mb en dat ding is met 64 Mb ook niet vooruit te branden :)

Verwijderd

De TX kan niet meer dan 64Mb cachen. Als het geheugen groter wordt, wordt dit niet meer gecached en zal de performance dus achteruit gaan, maar het werkt wel.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Overigens is het verschil in zo'n geval misschien meetbaar, maar niet merkbaar ...

Het niet-cachen gaat trouwens op voor het gedeelte wat op dat moment niet gebruikt wordt ... Dus tegen de tijd dat je meer als 64 MB echt gebruikt wordt je bakkie iets van 5% langzamer (lijkt mij dat je CPU tegen die tijd al de bottleneck is ..)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• GijsbertatNL
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-08 10:29
Het probleem is dat Windows de nare eigenschap heeft als eerste de hoogste 64 MB te gebruiken bij 128 MB, dus zal met TX chipset Windows altijd in niet gecached geheugen draaien. Fijn.

Oplossing:

1. Neem genoegen met performance verlies. In ieder geval zal harddisk swapping verminderen / ophouden.

2. Zorg dat 128 MB wel ondersteund wordt door cache uitbreiden (geen idee of dat kan) of..
Koop een AMD K6-2+ of AMD K6-III+ CPU, (controleer of voltages door mobo ondersteund worden). Deze CPU, hebben on-die cache, welke geloof ik tot 2 GB RAM geheugen cachen.

Zie mijn configuratie 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moederbord is een Abit PX-5. Met een Intel Pentium 233 processor. Kan ik hier een k6-2 in hangen denken jullie??

Ik ga eens kijken of dit moederbord 2,2 volt aan kan.
Pagina: 1