• whiteclear
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-01 14:14
Beste lezer,

Wij gaan een server installatie uitvoeren bij een klant. Deze server (ML350) is nieuw en heeft nu een werkgeheugen van 10GB, met 5x 300GB SAS DP schijven in een RAID5 opstelling. De oude server van hun is bijna overleden. We zaten te twijfelen tussen W2K3 64bit of Enterprise en SBS 2008 standaard.
Voor de kosten is het interessanter om voor SBS2008 te gaan omdat men ook Exchange nodig heeft.

Ik ben druk bezig om uit te zoeken of hun bestaande software compatibel is met SBS2008 / 64bit software.
Ik weet dat 2jaar geleden nog veel problemen waren met ondersteuning op drivers icm het 64bit platform. Wat belangrijk is: hun hebben voor een bedrijfstoepassingen "SQL 2005 Workgroup Edition" draaien.

De vraag geld als volgt: is SQL 2005 Workgroup Edition compatibel met SBS 2008 Standaard?
Ik heb de doos hier liggen, en het pakket is zo ie zo 64Bit compatibel. Maar is dit voldoende om te weten?

Ook:
Moeten de clients die bedrijfstoepassingen lokaal hebben draaien ook 64Bit zijn? Want daar draait namelijk alles 32Bit. Ze hebben bijvoorbeeld Afas DOS draaien lokaal op een pc die via het netwerk cijfers door geeft aan de belasting.

Ik dank jullie vriendelijk voor het lezen en evt een oplossing/antwoord.

Mvgr,
Whiteclear

[ Voor 4% gewijzigd door whiteclear op 26-04-2009 13:59 ]

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27
whiteclear schreef op zondag 26 april 2009 @ 13:57:
De vraag geld als volgt: is SQL 2005 Workgroup Edition compatibel met SBS 2008 Standaard?
Er is wel een 64-bits versie van SQL Server (ook 2005) maar of die ook in dezelfde doos zit die jij in je handen hebt weet ik niet precies. Dat kun je toch zelf wel uitzoeken neem ik aan? Het gaat er dan vooral ook om of je een 64-bits licentie hebt.

Als je alleen een 32-bits versie hebt kun je die ook wel op een 64-bits Windows platform installeren, maar qua performance is dat wel jammer. Databases profiteren over het algemeen wel van het gebruik van 64-bit registers (omdat allerlei interne datastructuren met het oog op grote databases toch al 64-bit groot zijn).
Moeten de clients die bedrijfstoepassingen lokaal hebben draaien ook 64Bit zijn? Want daar draait namelijk alles 32Bit.
Nee, database clients en de server kunnen verschillende platformen zijn. Je kunt dus prima de 32-bits clients blijven gebruiken.

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 21:02

SandStar

DPC-Crew

Zandster

SQL 2005 draait prima op SBS 2008. Er draait trouwens standaard 1 2005 database op. Sharepoint of de monitor database. Not sure.

Clients hoeven niet 64bit te zijn lijkt mij. Ik heb ook een omgeving met SBS 2008 premium en alle servers zijn 64bit met alleen maar 32bit clients. Tevens draai ik ook Afas Profit.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
clients kunnen gewoon 32bit zijn. letwel dat je dan wel even de 32bitprintdrivers installeerd op die sbs machine :)

http://blogs.technet.com/...-drivers-to-sbs-2008.aspx

A wise man's life is based around fuck you

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-11-2025

WPN

in geval avn afas moet je gewoon de helpdesk bellen voor ondersteuning, zij kunnen je dit precies uitleggen

volgens mij is het namelijk zo dat afas nog niet 2008 compatible is, ik heb ook afas draaien en beaufort maar 1 van de 2 is niet compatible, volgens mij afas niet maar weet uit mn hoofd even niet zeker....

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• whiteclear
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-01 14:14
Allereerst bedankt voor jullie reply _/-\o_

Als ik naar jullie berichten kijk moet SQL 2005 werken op SBS 2008. De SQL versie die hier ligt is geen OEM pakket. Er staat ook duidelijk bij de System Requirements dat hij compatibel is met 64bit (echter staat SBS 2008 uiteraard niet genoteerd) Ook staat er wat je op de verpakking nodig heb om SQL 2005 Workgroup op een 64bit systeem te draaien. Ik neem aan dat ze dit niet plaatsen als hij geen 64bit cd's heeft. (de verpakking die ik heb is leeg)

Over Afast: hier een pagina die ik heb gevonden op de site. Ik ga ze morgen bellen om te vragen of ze SBS 2008 ondersteunen. Als ik de pagina moet geloven zullen ze in Build5 (April 2009) SBS 2008 ondersteunen.

http://www.afas.nl/profit...g_en_productkoppeling.htm

Ik denk dat ik maar een test opstelling moet neerzetten voordat ik daar begint. Even de cd's van SQL 2005 krijgen om het op SBS 2008 te installeren.

Nogmaals bedankt. Alle input is zeker welkom.

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-11-2025

WPN

even die site bekeken..... bij bijna alles staat nog niet vastgesteld (ook voor 2003 systemen) dus ik denk niet dat die pagina als referentie gebruikt kan worden.... inderdaad even bellen

laat het wel weten, dan weet ik het ook weer ;)

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Verwijderd

Als AFAS niet onder 64bits 2008 werkt kan je deze ook virtual gaan draaien onder de 32bits, gezien dat je toch 10GB geheugen heb zou dat geen probleem moeten zijn.

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 21:02

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Ik draai Afas Profit op Windows Server 2008 met SQL 2008. Beide 64bit versies.
Gaat nog wel om een test opstelling (inrichten omgeving) maar tot nu toe werkt alles prima.

Alleen de client install map wordt nooit gemaakt op 64bit systemen, is wel op te lossen door zelf een config bestand te maken en installatie bestanden van dvd te kopiëren.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

een kleine tip:

Als je de SBS 2008 machine hebt geinstalleerd. en mocht je ooit denken dat je de IPv6 niet nodig hebt en je wilt het dan gaan uitschakelen? niet doen! de exchange installatie van sbs 2008 vind dit niet leuk. Ben er daar zelf toen achtergekomen op de verkeerde manier! :X (gelukkig op een testserver, maar toch)

de exchange server wil namelijk intern connecten naar ::1 (localhost)

[ Voor 5% gewijzigd door nIghtorius op 30-04-2009 09:20 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Pagina: 1