Prestatie verschil ECC/Registered vs Unbuffered

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 22:30

ThaHandy

Discovery Channel

Topicstarter
Ik ben al een aantal weken aan het kijken naar een nieuw systeem (intel + DDR3 memory ect.)
als start wou ik beginnen met 3x4GB (om er later nogeens 3x4 bij te gooien) voor ramdrive ect.

nou kwam ik al snel bij ECC geheugen omdat het bijna 4x goedkoper is dan de unbuffered versie

zover heb ik al kunnen vinden dat ene site zegt van ~30% trager andere site "ietjes"

vroeg ik mij af was nou echt het verschil is in prestatie:

* in alemeen gebruik
* gamen (zover ik heb kunnen lezen niet)
* encoderen
* rarren/parren
* andere bandbreedte gerelateerde software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08-2024
mwoa voor thuisgebruik, dus geen workstations/servers is het gebruik van ECC/Registered en Buffered geheugen meestal irrelevant.
Het zijn extra bitjes die je krijgt daarom is 't duurder :) Gewoon voor de zekerheid e.d.

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Hij zegt dat de ECC goedkoper is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het verschil in prestaties zul je niet hebben als het enkel ECC is. Je hebt namelijk een extra chip, maar die gebruik je niet als het systeem niet met ECC overweg kan, hij negeert die extra chip in dat geval.

Je moet alleen even uitzoeken of een i7 ook met registered geheugen overweg kan. Als dat namelijk niet het geval is dan heb je er nog niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 22:30

ThaHandy

Discovery Channel

Topicstarter
de Asus P6T6 WS Revolution ondersteund deze bijde

deze ondersteund:
Core™ i7 Processor (Extreme Edition)
Xeon® 3500 Series Processor en E5502/E5504/E5506

en dus ook ECC, maar ook registered weet ik niet reker. maakt dat wat uit?

in mijn geval de xeon 3570 voor ecc of een i7 965 (975 later) voor unbuffered

[ Voor 45% gewijzigd door ThaHandy op 26-04-2009 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08-2024
ik begreep uit z'n verhaal dat ECC goedkoper was dan Registered (wat logisch is)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:08

The Third Man

The Third Jellyfish

Registered zijn fysiek andere DIMMs, dus die vallen sowieso af aangezien dat bord (en de meeste Nehalem borden) dat niet ondersteunt. ECC wordt ondersteund en is zelfs vereist voor de Xeon varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Registered gaat volgens mij wel passen (hoewel ze idd anders zijn, doordat er nog wat register chips opzitten). Registered geheugen is in de regel wel ietsje trager. De vraag is alleen of je dat gaat merken of niet. Maar volgens mij gaat registered niet werken, enkel ECC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

TERW_DAN schreef op maandag 27 april 2009 @ 11:17:
Registered gaat volgens mij wel passen (hoewel ze idd anders zijn, doordat er nog wat register chips opzitten). Registered geheugen is in de regel wel ietsje trager. De vraag is alleen of je dat gaat merken of niet. Maar volgens mij gaat registered niet werken, enkel ECC.
Registered vereist een wijziging op de fysieke laag (tevens buffering bij de controller) en is daarom d.m.v. een 'key' (het 'hapje' uit de DIMM tussen de contactpunten) fysiek ook aangepast zodat hij niet in unbuffered DIMM sloten past en omgekeerd. Zie Wikipedia: DIMM

ECC werkt echter puur via een extra geheugenchip (1 per elke 8 chips) en daarom ook mogelijk via unbuffered lijnen en daarom ook in unbuffered sloten (mits de module niet tevens registered is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Lekkere Kwal schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 12:07:
[...]
Registered vereist een wijziging op de fysieke laag (tevens buffering bij de controller) en is daarom d.m.v. een 'key' (het 'hapje' uit de DIMM tussen de contactpunten) fysiek ook aangepast zodat hij niet in unbuffered DIMM sloten past en omgekeerd. Zie Wikipedia: DIMM
Ehh, weet je dat heel zeker.
Ik heb gewoon ECC Registered DDR1 in een bord geprikt waar ook m'n standaard mem prima in werkte.

DDR3 heb ik zelf nog niet registered in 'n handen gehad, maar ik kan nergens vinden dat dat niet zou gaan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik denk dat het dan niet registered was... Er is in de semi-professionele omgeving ook altijd bergen verwarring over, ik heb zelf een bij elke pc-bouwer bekend trauma meegemaakt:

Lekkere Kwal en KasperNL gaan een server bouwen, bestellen duur Intel server mobo met 2 Clovertown Xeon's.
Kiezen via de Kingston Memory Configurator 8 GB RAM erbij.
Alles geleverd, server in elkaar zetten en al access aangevraagd bij datacentrum.
RAM installeren: "hey dat past niet"! Nog 10x kijken, van elke hoek opnieuw bekijken.
Wat blijkt: servermobo eist registered ECC... Kingston had unbuffered ECC 'voorgesteld'. Dank u Kingston.

Hier nog linkje van Micron: http://download.micron.com/pdf/technotes/DT47.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 28-04-2009 12:22 ]

Pagina: 1