Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-04 21:18
Asus Striker II Formula, nVidia nForce 780i SLI
Intel Core 2 Quad Q9450
4x 2GB DDR2 Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX PC2-6400
2x XFX GeForce 9800 GTX 512MB DDR3 Black, GeForce 9800 GTX 512MB DDR3 (, Actieve koeling, PCI-e 2.0 16x)
Samsung Spinpoint F1 DT HD103UJ, 1TB SATA-300, 32MB, 7200rpm
Cooler Master Cosmos 1000
Zalman ZM850-HP
mCubed T-Balancer bigNG
Windows Vista x64

Mijn PC (zie hier voor specs) heeft een Intel Q9450 als cpu op een Asus Striker II Formula moederbord (laatste bios) in combinatie met Corsair XMS2 6400 CL4 geheugen. Dit geheugen bestaat uit 4x 2GB-modules die op 4-4-4-12 @ 2,10V draaien. Dit zijn overigens de specs die de modules uit de fabriek hebben megekregen. Daarnaast zitten er twee 9800GTX-en in de PC en het benodigde vermogen wordt geleverd door een Zalman 850W-voeding. Deze PC heeft wat vreemde kuren.

Probleem 1
Zo start de pc regelmatig niet op. In zo'n geval gaan alle fans op vol vermogen draaien en blijft het harddisk-ledje constant branden. De power-led gaat echter niet eens aan. Het scherm blijft zwart.
Wanneer de PC vervolgens uitgezet wordt en een minuutje van het lichtnet wordt losgekoppeld, start de PC vaak wél weer op.

Probleem 2
De PC freezet soms helemaal. Geen BSOD, puur een freeze. De enige oplossing is dan het aan- en uitzetten van de PC.

Probleem 3
Heel soms, wanneer de PC uit z'n screensaver (blank screen) komt, is op de eerste monitor het beeld verstoord. Het omwisselen van de twee schermen (Samsung 206BW's) heeft geen effect. De horizontale beeldlijnen lijken heen en weer te 'dansen'. Omdat dit probleem zich niet heel vaak voordoet, is het moeilijk om hierop te testen.

Alle onderdelen van de PC zijn minder dan een jaar oud en nog binnen de garantie. Het moederbord is al tweemaal RMA geweest voor diverse problemen. Hiervoor zijn nieuwe borden teruggekomen. Probleem 3 bestond ook op de eerdere borden reeds.

Bij het aanschouwen van de problemen is het makkelijk het moederbord de schuld te geven en ik geloof ook dat de Striker II Formula niet de meest stabiele serie is, maar drie moederborden met dezelfde problemen lijkt me wel stug. Ik heb de hangen- en opstartentroubleshooter uiteraard doorgenomen en stuitte hier ook op de combinatie met 2.10V-geheugens. Zou dit het eerste (en tweede) probleem kunnen veroorzaken? En wat denken jullie van probleem 3? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 283814

ik denk dat het probleem in je ramgeheugen of/en videogeheugen zit. Heb je al memtest gedraaid en wat zijn de temperaturen van je graka?
edit: en heb je hem op een geaard stopcontact aangesloten?

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 283814 op 26-04-2009 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Asus borden geven wel vaker geklooi met geheugen, zeker als je 4 dimmen gebruikt. Als je slechts 2 dimmetjes gebruikt, blijf je dan dezelfde problemen houden?

Heb je de mogelijkheid om alle andere hardware eens op een ander bordje te prikken? Dan kun je iig uitsluiten of het niet aan het bord ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
Anoniem: 283814 schreef op zondag 26 april 2009 @ 17:40:
ik denk dat het probleem in je ramgeheugen of/en videogeheugen zit. Heb je al memtest gedraaid en wat zijn de temperaturen van je graka?
edit: en heb je hem op een geaard stopcontact aangesloten?
Memtest gaf nooit problemen, maar deze zal ik nog maar eens draaien. De temperaturen zijn allemaal dik in orde. De bovenste kaart (met Accelero Xtreme 9800) wordt niet warmer dan 60 graden C onder load en de onderste (met stock-cooler) niet warmer dan 75. Ook de koeling van de CPU is dik in orde (Zalman 9700).
De PC is inderdaad op een geaard stopcontact aangesloten, dat ik hier ooit nog eens speciaal voor heb aangelegd.
TERW_DAN schreef op zondag 26 april 2009 @ 19:06:
Asus borden geven wel vaker geklooi met geheugen, zeker als je 4 dimmen gebruikt. Als je slechts 2 dimmetjes gebruikt, blijf je dan dezelfde problemen houden?

Heb je de mogelijkheid om alle andere hardware eens op een ander bordje te prikken? Dan kun je iig uitsluiten of het niet aan het bord ligt.
De tweede 4 GB's zijn later bijgeprikt, hiervoor bestonden de problemen ook al. Ik heb helaas niet echt de mogelijkheid om een ander bord te proberen, aangezien de boel nogal high-end is/was en ik slechts wat oudere borden heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
Schop.
Memtest lijkt niet veel op te leveren, al heb ik nog niet de tijd gehad om een écht lange run te doen.

[ Voor 89% gewijzigd door ERIKvanPAASSEN op 28-04-2009 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je niemand waar je evt een bordje van zou kunnen lenen? Een simpel P45je moet al voldoende zijn om al je hardware op aan te kunnen sluiten. Zo kun je in elk geval uitsluiten of het het mobo is dat iedere keer loopt te bokken, of dat het wellicht toch nog een ander onderdeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 300443

Heb je al gekeken of het geheugen compatibel is met het moederbord? Vaak heeft asus wel een lijstje van welk geheugen getest is en werkt met het moederbord, kijk anders even voor de zekerheid in het boekje van het mobo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
TERW_DAN schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 15:44:
Heb je niemand waar je evt een bordje van zou kunnen lenen? Een simpel P45je moet al voldoende zijn om al je hardware op aan te kunnen sluiten. Zo kun je in elk geval uitsluiten of het het mobo is dat iedere keer loopt te bokken, of dat het wellicht toch nog een ander onderdeel is.
Nee, helaas niet. Ik denk dat ik maar even ergens een bordje op de kop moet gaan tikken...
Anoniem: 300443 schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 16:53:
Heb je al gekeken of het geheugen compatibel is met het moederbord? Vaak heeft asus wel een lijstje van welk geheugen getest is en werkt met het moederbord, kijk anders even voor de zekerheid in het boekje van het mobo
Asus heeft altijd wel een QVL, maar deze is zoals altijd weer erg beperkt. Mijn modules staan er niet op en er is überhaupt maar één 2GB 800MHz-module op de lijst. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-05 21:35
Probleem 2 heb ik ook gehad. Dat heeft mij heel veel hoofdpijn veroorzaakt. Ik dacht zelfs even op basis van de logfiles dat ik last had van een rootkit. Uiteindelijk bleek het probleem te liggen bij Ntune. Ik had dus wel de laatste Nforce en Geforce drivers, maar de Nforce software zoals Perfomance, System Update en System Monintor van Nvidia was nog de versie van vorig jaar. Na installatie waren alle problemen opgelost.

edit: ik was nog vergeten te melden dat het bleek dat Ntune direct of indirect er voor zorgde dat core 1 van mijn E8400 plotseling werd afgesloten. Weet niet of het er mee te maken heeft, maar de bios update die ook de E8400 herkende werd pas veel later gereleased dan de processor zelf.

Iets anders, hebben jullie ook het idee dat de bijgeleverde programmaatjes zoals Asus AI Gear, AI Booster en AI Nap niet geweldig samenwerken met handmatig aangebrachte bios instellingen?

[ Voor 18% gewijzigd door onzichtbaar op 29-04-2009 11:31 ]

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onzichtbaar schreef op woensdag 29 april 2009 @ 01:21:
Iets anders, hebben jullie ook het idee dat de bijgeleverde programmaatjes zoals Asus AI Gear, AI Booster en AI Nap niet geweldig samenwerken met handmatig aangebrachte bios instellingen?
Bij de diverse bordjes die ik ter review heb gehad viel me dit ook op inderdaad. Zeker de OC progs werken niet echt top in dat geval.
ERIKvanPAASSEN schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 17:53:
Asus heeft altijd wel een QVL, maar deze is zoals altijd weer erg beperkt. Mijn modules staan er niet op en er is überhaupt maar één 2GB 800MHz-module op de lijst. :/
Maar zeker bij Asus borden is het wel aan te raden je aan die QVL te houden. Asusjes staan immers bekend om zeer kieskeurig met betrekking tot het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 300443

Je kunt ook even tijdelijk met kingston geheugen testen, kingston werkt vaak wel op ieder mobo goed en zonder problemen. Heb je niet iemand waar je tijdelijk even 2 gb of 4gb van kunt lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
Het bord blijkt soms ook CMOS Checksum errors te geven, nadat de PC afgesloten is geweest van de stroom. Ik zal het batterijtje gaan vervangen en kijken of dat helpt.

Daarnaast bedacht ik me dat er ook zo'n LCD-displaytje bij het bord zat, dus die zal ik er ook eens aan hangen, maar ik vrees dat dit bord (net als eerdere) blijft hangen op 'CPU INIT', welbefaamd bij dit type bord.
onzichtbaar schreef op woensdag 29 april 2009 @ 01:21:
Probleem 2 heb ik ook gehad. Dat heeft mij heel veel hoofdpijn veroorzaakt. Ik dacht zelfs even op basis van de logfiles dat ik last had van een rootkit. Uiteindelijk bleek het probleem te liggen bij Ntune. Ik had dus wel de laatste Nforce en Geforce drivers, maar de Nforce software zoals Perfomance, System Update en System Monintor van Nvidia was nog de versie van vorig jaar. Na installatie waren alle problemen opgelost.
Volgens mij draai ik al met de nieuwste versie, maar ik zal de boel nogmaals installeren dan.
Ik heb deze tooltjes maar weer gedeïnstalleerd, omdat ze meer problemen geven dan voordelen. Toch jammer dat Asus zo slordig is met zulke high-end borden. :(

[ Voor 57% gewijzigd door ERIKvanPAASSEN op 29-04-2009 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
Ok, ik heb de afgelopen weken even verder getest. Op zo'n moment waarom de PC niet wilde booten heb ik het geheugen verwisseld voor vrij standaard Transcend-modules (2x 1GB) en nog bootte het bord niet. Ookal staat dit geheugen ook niet op de QVL, ik denk toch dat we geheugen kunnen uitsluiten hier.

Wat wellicht het vermelden waard is: de LCD poster geeft -meestal- geen melding, wanneer het bord blijft hangen. In zo'n geval blijft ook de fan van videokaart 1 en (en misschien ook videokaart 2) blijft op 100% draaien, terwijl deze normaal gesproken bij het posten automatisch terugschroeft.

Helaas is het niet mogelijk de twee videokaarten om te draaien, omdat videokaart 1 een grotere koeler heeft dan kaart 2.

Dan blijven er eigenlijk nog twee waarschijkelere opties over:
  1. Het bord is brak.
  2. De eerste videokaart is kapot
Minder waarschijnlijk:
  • Voeding instabiel
  • CPU kapot.
Mijn vraag nu: is het mogelijk dat videokaart 1 de problemen veroorzaakt? Of kan ik beter het bord RMA sturen en een ander 780i-bord kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb je je graka's aan een molex hangen of aan je 12V lijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
Anoniem: 283814 schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 17:16:
heb je je graka's aan een molex hangen of aan je 12V lijn?
M'n voeding (ZM850-HP) heeft vier PCI-E-connectoren, dus deze gebruik ik ervoor. Ik heb me er niet heel erg in verdiept hoe de rails intern zitten verdeeld, maar het lijkt mij dat dit niet zo'n probleem mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dan vrees ik toch een RMA...
Pagina: 1