Bepalen status CD-R

Pagina: 1
Acties:

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-02 13:30
Ik heb van mijn broer een CD-R gekregen met daarop een plakkertje met de tekst 'FOTO'. Volgens mijn broer staan er foto's op de CD-R. Mijn broer heeft mij gevraagd om de foto's die volgens hem op de CD-R staan te redden.

Onderzoeksresultaten
  1. De CD wordt door brandprogramma's gedetecteerd als Sony (dat klopt) en er wordt aangegeven dat de CD-R leeg is (blank CD).
  2. Als ik kijk naar de 'brandzijde' van de CD-R dan zie ik geen kleurverschil die er op kan duiden dat de CD-R is beschreven. Normaal zie je een cirkelvormige band van het midden naar buiten toe. Ik heb dit ook vergeleken met een van mijn eigen gebrande CD-R's van hetzelfde merk en daar zie ik wel duidelijk een cirkelvormige band.
Het vreemde is dat de 'brandzijde' wel aardig wat krassen vertoont wat wijst op intensief gebruik.

Ik heb de volgende vragen:

Vraag 1 : Zijn bovenstaande onderzoeken juist en volledig?

Vraag 2 : Welke manieren zijn er nog meer om te bepalen of er iets op de CD-R staat?

Vraag 3 : Kan ik de CD-R veilig proberen te branden om er op die manier achter te komen of de CD-R reeds beschreven is?

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:27
Vermoed dat de cd gewoon leeg is. Misschien haalt hij wel en grap met je uit _/-\o_

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik heb wel eens succes gehad met CDRoller bij het redden van data uit bijvoorbeeld een vorige sessie op een multi-session CD-R.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als ie als leeg herkend wordt, kun je er volgens mij redelijk zeker vanuit gaan dat ie ook leeg is. De test in vraag 3 is inderdaad een goeie.

Klinkt als een klassieke user fout waarbij ze het in windows naar de CD kopiëren, CD eruit drukken en afgeven, zónder "Deze bestanden op CD branden" te doorlopen. 8)7 "Nee, hij heeft ze echt gekopieerd!" haha _O-

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 25-04-2009 10:11 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• One_Gandalf
Cave_Boy schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 10:06:
Vermoed dat de cd gewoon leeg is. Misschien haalt hij wel en grap met je uit _/-\o_
Ik weet zeker dat hij geen grap met me uithaalt.
Henk007 schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 10:07:
Ik heb wel eens succes gehad met CDRoller bij het redden van data uit bijvoorbeeld een vorige sessie op een multi-session CD-R.
Ik heb al uitgebreid via internet onderzoek gedaan naar herstelmethodes. Ik wil echter eerst proberen te achterhalen of er wel wat op staat. Anders zou ik de CD-R mogelijk voor niets onherstelbaar beschadigen.
Room42 schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 10:10:
Als ie als leeg herkend wordt, kun je er volgens mij redelijk zeker vanuit gaan dat ie ook leeg is. De test in vraag 3 is inderdaad een goeie.

Klinkt als een klassieke user fout waarbij ze het in windows naar de CD kopiëren, CD eruit drukken en afgeven, zónder "Deze bestanden op CD branden" te doorlopen. 8)7 "Nee, hij heeft ze echt gekopieerd!" haha _O-
De klassiek user fout die jij beschrijft behoort inderdaad tot de mogelijkheden. Mijn broer is hiertoe wel in staat ;) . Maar dan blijft het vreemd dat er een sticker op is geplakt met de tekst 'FOTO' en dat de brandzijde krassen vertoont. Als de CD-R geen foto's bevat waarom zit er dan een sticker op en waarom ziet de CD-R er dan zo gebruikt uit.

[ Voor 84% gewijzigd door One_Gandalf op 25-04-2009 10:24 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
One_Gandalf schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 10:19:
Ik heb al uitgebreid via internet onderzoek gedaan naar herstelmethodes. Ik wil echter eerst proberen te achterhalen of er wel wat op staat. Anders zou ik de CD-R mogelijk voor niets onherstelbaar beschadigen.
  • CDRoller schrijft niets naar de CD-R, leest alleen de data
  • Ook als er wel nog naar de CD-R geschreven wordt, zijn data uit vorige schrijfsessie gewoon te lezen; er wordt namelijk niets overschreven

• Room42
  • Niet online
Wat zegt een labeltje nou? En die krassen, ik weet niet hoe oud de CD is, maar als er al flink mee gesleept is, krijg je krassen, ja. Dat zegt dus helemaal niks.

Een sticker is sowieso lekker handig bij 52 speed :o

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

One_Gandalf schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 10:19:
[...]

Ik weet zeker dat hij geen grap met me uithaalt.

[...]

[...]

De klassiek user fout die jij beschrijft behoort inderdaad tot de mogelijkheden. Mijn broer is hiertoe wel in staat ;) . Maar dan blijft het vreemd dat er een sticker op is geplakt met de tekst 'FOTO' en dat de brandzijde krassen vertoont. Als de CD-R geen foto's bevat waarom zit er dan een sticker op en waarom ziet de CD-R er dan zo gebruikt uit.
Hoe kan je zien dat een CD-R gebruikt is volgens jou?
Krassen krijg je niet door het lezen van de cd maar door er niet zuinig mee om te gaan (laten slingeren etc)

Waarom er een sticker op zit? Omdat hij dat mooi vond misschien?
Als ik een lege CD pak en er een sticker op plak staat er ook niet automagisch data op.

Bekijk de CD-R nog eens met DVDINFO pro of doe een raw copy met bv. BlindRead.

Als je aan de onderkant ook geen kleurverschil ziet en een brandprogramma zegt dat het een Blank CD is heb je volgens mij toch echt gewoon een bekraste onbeschreven CD-R in de handen.

• One_Gandalf
Henk007 schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 10:26:
  • CDRoller schrijft niets naar de CD-R, leest alleen de data
  • Ook als er wel nog naar de CD-R geschreven wordt, zijn data uit vorige schrijfsessie gewoon te lezen; er wordt namelijk niets overschreven
Ok, ik nam aan dat het om een fysieke methode ging. Softwarematig kan natuurlijk geen kwaad. Ik zet deze tool op mijn lijstje van kandidaten.
Room42 schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 10:27:
Wat zegt een labeltje nou? En die krassen, ik weet niet hoe oud de CD is, maar als er al flink mee gesleept is, krijg je krassen, ja. Dat zegt dus helemaal niks.

Een sticker is sowieso lekker handig bij 52 speed :o
Klopt.
Verwijderd schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 10:32:
Hoe kan je zien dat een CD-R gebruikt is volgens jou?
Krassen krijg je niet door het lezen van de cd maar door er niet zuinig mee om te gaan (laten slingeren etc)

Waarom er een sticker op zit? Omdat hij dat mooi vond misschien?
Als ik een lege CD pak en er een sticker op plak staat er ook niet automagisch data op.

Bekijk de CD-R nog eens met DVDINFO pro of doe een raw copy met bv. BlindRead.

Als je aan de onderkant ook geen kleurverschil ziet en een brandprogramma zegt dat het een Blank CD is heb je volgens mij toch echt gewoon een bekraste onbeschreven CD-R in de handen.
Ik zet de programma's DVDINFO pro en BlindRead op mijn lijstje.

[ Voor 58% gewijzigd door One_Gandalf op 25-04-2009 10:43 ]

• Room42
  • Niet online
One_Gandalf schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 10:40:
[...]

Ok, ik nam aan dat het om een fysieke methode ging. Softwarematig kan natuurlijk geen kwaad. Ik zet deze tool op mijn lijstje van kandidaten.
Hahaha! Dat vind ik wel een geweldige aanname! _/-\o_ Jij dacht zeker aan een variant van deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.vivideo.org/winkel/components/com_virtuemart/shop_image/product/1795661a98e203caf3c0ef9ff51d799d.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 25-04-2009 10:43 ]

• One_Gandalf
Room42 schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 10:42:
[...]

Hahaha! Dat vind ik wel een geweldige aanname! _/-\o_ Jij dacht zeker aan een variant van deze:

[afbeelding]
Ja zoiets :X .

• One_Gandalf
CDRoller
Viruswarning tijdens download. Foutmelding tijdens setup. Niet kunnen installeren.

DVDInfo Pro
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
                            Media Information                            
Manufacturer Media Code                                     Not Specified
Format Capacity                                                Blank Disc
Free Blocks                                                     736966656
Free Capacity                                             702.83MB/736.97
Media Type                                                           CD-R
HD-BURN Certified                                                      NO
Available Write Descriptor                           CLV 32.0x   4800KBps
Available Write Descriptor                           CLV 24.0x   3600KBps
Available Write Descriptor                           CLV 16.0x   2400KBps
Available Write Descriptor                           CLV 12.0x   1800KBps

BlindWrite
CD-R, leeg

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:12

Tys

Klinkt als een lege disc. Ik zou zeggen, probeer er wat op te branden. Normaal gezien zou een brandprogramma zoals nero dan melden dat de CD al gebrand (of juist leeg) is. Als het een multisession is dan zal het programma gewoon data 'bijbranden', dan zou je originele data dus ook ergens rond moeten zwerven. Maar ik denk dat je een lege CD hebt. :)

My flight statistics: (449.638km in 124 flights) Next trips: Estonia, Latvia, Lithuania

• One_Gandalf
Probleem opgelost
Ik heb 100 MB aan foto's op de CD-R geschreven. Dit verliep zonder problemen. Er is nu een smalle cirkelvormige band zichtbaar van het midden naar buiten toe. Tevens zijn de foto's van de CD-R prima te lezen.

Blijkbaar heeft mijn broer zich vergist 8)7

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-02 00:48
Je broer heeft wel een vooruitziende blik. Er staan nu tenslotte foto's op de cd en dat had hij er al op geschreven.

• One_Gandalf
Dancing_Animal schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 12:06:
Je broer heeft wel een vooruitziende blik. Er staan nu tenslotte foto's op de cd en dat had hij er al op geschreven.
Ik wilde hem niet teleurstellen 8)
Pagina: 1