Ik heb van mijn broer een CD-R gekregen met daarop een plakkertje met de tekst 'FOTO'. Volgens mijn broer staan er foto's op de CD-R. Mijn broer heeft mij gevraagd om de foto's die volgens hem op de CD-R staan te redden.
Onderzoeksresultaten
Ik heb de volgende vragen:
Vraag 1 : Zijn bovenstaande onderzoeken juist en volledig?
Vraag 2 : Welke manieren zijn er nog meer om te bepalen of er iets op de CD-R staat?
Vraag 3 : Kan ik de CD-R veilig proberen te branden om er op die manier achter te komen of de CD-R reeds beschreven is?
Onderzoeksresultaten
- De CD wordt door brandprogramma's gedetecteerd als Sony (dat klopt) en er wordt aangegeven dat de CD-R leeg is (blank CD).
- Als ik kijk naar de 'brandzijde' van de CD-R dan zie ik geen kleurverschil die er op kan duiden dat de CD-R is beschreven. Normaal zie je een cirkelvormige band van het midden naar buiten toe. Ik heb dit ook vergeleken met een van mijn eigen gebrande CD-R's van hetzelfde merk en daar zie ik wel duidelijk een cirkelvormige band.
Ik heb de volgende vragen:
Vraag 1 : Zijn bovenstaande onderzoeken juist en volledig?
Vraag 2 : Welke manieren zijn er nog meer om te bepalen of er iets op de CD-R staat?
Vraag 3 : Kan ik de CD-R veilig proberen te branden om er op die manier achter te komen of de CD-R reeds beschreven is?