Toon posts:

CPU Upgrade zinvol?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.233 views

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal... na een jaar of 6 geen gebruik meer te hebben gemaakt van het forum heb ik besloten toch maar weer terug te keren... Woon inmiddels 4 jaar in Thailand en ben dus niet meer werkzaam bij de ICT van de gemeente waar ik werkte... Maar goed, dit boeit niemand...

Een kort vraagje wat ik zo 1,2,3 niet kan vinden in de search...

Ik heb een setup met een Core 2 E6750 en 4Gbyte geheugen. Draai Vista 64 ult. en heb een nieuwe videokaart gekocht. de 295 van asus...

Mijn vraag is of een cpu upgrade zinvol is om de framerate in games nog verder omhoog te drukken? of zal ik dit amper merken?
Zit te denken aan de Q9550s of de Q9650s...
De videokaart heeft me al 350 euro in de gekost, is het het waard om nog eens 300 euro in de CPU te investeren? draai trouwens op een P5Q Premium moederbord van Asus....

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:18
Dat is geld weggooien. De meeste games zijn namelijk niet geoptimaliseerd voor meer dan twee cores (zoals World of Warcraft). Het verschil ga je niet merken, tenzij je super veel multitasked.
Ik persoonlijk raad je aan om te wachten en over een aantal maanden over te stappen op de I7.

Verwijderd

Topicstarter
ok klasse, dit is eigenlijk alles wat ik wilde weten :-)

Heb overwogen om naar de i7 te gaan, maar nu de i5 ook bijna verkrijgbaar is betwijfel ik of het een slimme zet is... i5 en i7 beide op een andere socket, en ik denk dat Intel de i7 in een beperkt aantal uitvoeringen uitbrengt, terwijl de i5 in een groooooot aantal modellen te krijgen zal zijn die helemaal door ontwikkeld zullen worden en makkelijk over te klokken zijn zodat de ze prestaties van de i7benaderen... en dat allemaal veel goedkoper dan de i7 natuurlijk...
Denk dat een overgang naar i7 voor 2e kwartaal 2010 geld weggooien is...

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:22
Het heeft zeer zeker zin om je cpu te upgraden met zo'n videokaart. Ik zou als ik jou was niet direct nee zeggen tegen de i7's. Het zijn gewoon bloedsnelle cpu's voor hun geld, echter zal je dan wel meer kwijt zijn aangezien je moet upgraden naar socket 1366, 3 of 6Gb DDR3 (kost je de kop niet meer tegenwoordig) en uiteraard de cpu zelf nog. De vraag is dan ook of je echt zo die-hard gaat gamen dat je het nodig hebt. Een game als GTA4 heeft echt 100% baat bij een (veel) snellere processor zoals oa de i7.

Als je gaat upgraden maar niet teveel uit wilt geven, kun je beter even kijken naar een leuke Q9xxx ofzo voor je socket 775 moederbord. Wil je toch helemaal je kaart kunnen benutten dan kom je niet onder een i7 uit denk ik...

één is geen, twee is één

Verwijderd

Topicstarter
hmmm.. beetje tegenstrijdig wat er nu gezegt wordt....

Heeft een upgrade naar een Q9xxx nu wel of geen zin?
Ga ik deze upgrade merken? of alleen meten?
speel o.a. crysis, cod4, cod5, gta4, manhunt

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

In CoD 4 en 5 sowieso niet, maar in Crysis zal het denk ik wel nut hebben. Welke framerates haal je nu en op welke resolutie en andere instellingen is dat?
Verder denk ik dat je voor gamen beter een snelle Phenom II kunt kopen dan een i7, aangezien de i7 niet geoptimaliseerd is voor games.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:09

ResuCigam

BOFH

TKing schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 07:53:
Verder denk ik dat je voor gamen beter een snelle Phenom II kunt kopen dan een i7, aangezien de i7 niet geoptimaliseerd is voor games.
bron?

We do what we must because we can.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuw P5Q-Premium moederbord... Upgrade naar I7 of AMD is geen optie...
Vraag is ook alleen of een cpu upgrade van E6750 naar Q9550 icm een 295 gpu merkbaar betere prestaties neerzet...
Dat een I7 dat doet of een phenom geloof ik wel... maar dat is geen optie

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Welke CPU is er wel 'geoptimaliseerd' voor games? :?

Een x86 CPU is best een generieke processor (in tegenstelling tot een GPU bijvoorbeeld), die met een aantal instructiesets werd uitgebreid (SSE[1-4], 3D Now!, MMX, etc.) om op bepaalde gebieden sterker te presteren (bijvoorbeeld multimediaplayback).

Om te spreken over een CPU die 'geoptimaliseerd' is voor games daarom is wel heel erg voorbarig. Zelfs al geeft een gamer vergeleken met een typische consument zoveel meer uit aan een PC, dan nog vormen ze een veel te klein publiek om rendabel te zijn voor een CPU-bakker als doelpubliek.

Dat AMD zijn Athlon64 lijn aanprees als dé gaming-PC is niet meer dan marketing van een sterk product. Als je CPU beter is dan de concurrentie, dan zal die ook beter presteren in games (dat is een logisch gevolg). Maar om daaruit de conclusie te trekken dat AMD die lijn ontworpen had met gamers in het achterhoofd is wel heel erg optimistisch.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Als je deze benchmark bekijkt, zie je dat op bijna alle punten de i7 de Phenom II's ruim verslaat. Behalve op gamen. Wel eventjes alleen kijken naar de i7 920 ;)
De i7 is sneller op lagere resolutie's, maar op hogere resoluties is de Phenom II sneller of even snel.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 920€ 246,95€ 246,95
1MSI X58 Pro€ 177,-€ 177,-
1OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1333LV6GK€ 71,89€ 71,89
ImporterenTotaal€ 495,84

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955€ 227,57€ 227,57
1MSI 770-C35€ 76,53€ 76,53
1OCZ Platinum OCZ3P13334GK€ 57,01€ 57,01
ImporterenTotaal€ 361,11

En ja, dit is 4GB vs. 6GB geheugen, maar AMD lijkt mij hier de beste bang for the buck te bieden :)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik betwist je punt over betere prestaties hoegenaamd niet. Wel je hoogst discutabele stelling dat een CPU geoptimaliseerd zou zijn voor games.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 20:15
Ik zou zeggen, maak eens wat benchmarks van je PC nu (E6750 + 295) en klok daarna je E6750 eens over, is het verschil heel erg groot, dan heb je een CPU bottleneck, zo niet, dan is een Quad helemaal niet zo erg nodig wat games betreft. een E6750 op 3,5Ghz+ kan echt nog wel heel veel hebben, vergis je er niet in ;)

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Borromini schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 08:38:
Ik betwist je punt over betere prestaties hoegenaamd niet. Wel je hoogst discutabele stelling dat een CPU geoptimaliseerd zou zijn voor games.
Ik bedoelde er alleen mee dat hij loeisnel is op alle punten, maar in games vergelijkbaar met anderen. Ik formuleerde het alleen een beetje slecht, blijkbaar :X

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:40
omgwtfbbq schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 08:45:
Ik zou zeggen, maak eens wat benchmarks van je PC nu (E6750 + 295) en klok daarna je E6750 eens over, is het verschil heel erg groot, dan heb je een CPU bottleneck, zo niet, dan is een Quad helemaal niet zo erg nodig wat games betreft. een E6750 op 3,5Ghz+ kan echt nog wel heel veel hebben, vergis je er niet in ;)
Je zou inderdaad al een heel stuk verder komen als je je CPU inderdaad overclokt naar pak em beet 3.5Ghz... Punt is dan wel weer dat je een betere koeler nodig hebt, ik neem aan dat nu nog de stock koeler er op zit ;)

Of je moet gewoon inderdaad upgreaden naar een Q9x50.. Je kunt er helaas geen 1 via Vraag & Aanbod hier halen, ik denk dat de meesten een verzending naar Thailand niet accepteren :P

[ Voor 12% gewijzigd door Stefanovic45 op 25-04-2009 09:51 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 20:15
StefanvanGelder schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 09:49:
[...]
Je zou inderdaad al een heel stuk verder komen als je je CPU inderdaad overclokt naar pak em beet 3.5Ghz... Punt is dan wel weer dat je een betere koeler nodig hebt, ik neem aan dat nu nog de stock koeler er op zit ;)
Nieuwe CPU koeler is goedkoper dan nieuwe CPU :Y

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:40
omgwtfbbq schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 10:07:
[...]

Nieuwe CPU koeler is goedkoper dan nieuwe CPU :Y
Dat is zeker waar, een CPU koeler kost 30-40 euro, een nieuwe CPU al snel €250 euro :) (Q9550)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Verwijderd

Inderdaad gewoon even je CPU tijdelijk wat overclocken, als dit is wat je wil, en ook het gewenste resultaat oplevert(eventueel extra koeling). Als je daar geen baat bij hebt zou ik voor de Q9550 gaan:

pricewatch: Intel Core 2 Quad Q9550

Nu ben ik geen diehard gamer, maar ik weet wel dat het enige spel wat ik speel(UT3) het meeste baat heeft bij een krachtige processor met veel cache. Die Q9550 is wat dat betreft een betaalbaar beest, en doet het in UT3 zelfs beter dan mijn i7 920:

http://www.tomshardware.c...ment-3-1680x1050,819.html

Je kunt ook besluiten om een heel nieuw platform te nemen(Phenom 2 of X58 i7), maar ik denk niet dat dat echt nodig is en of dat hetgeen is wat je echt wilt.

Vraag jezelf goed af wat je wilt, en ga benchmarks op internet bekijken om te zien wat nu het beste is voor jou. Post trouwens ook eens wat meer info over je spellen en framerates..

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:59
Is het geen idee als de TS eens even wat benchmarks zou gaan draaien :? Ik denk dat als je wat benches draait en deze vergelijkt je al een heel stuk verder komt. Draai bijvoorbeeld eens een Vantage of 3DMark'06 en vergelijk je score online met een ander systeem met de GTX295. Als je een beduidend lagere score hebt, zou je dit inderdaad kunnen verwijten aan de CPU.

Ik denk eigenlijk dat een nieuwe CPU wel degelijk de moeite waard is, als je meer performance wilt. Hoeveel dit is en of deze extra snelheid de prijs rechtvaardigd is aan jezelf. Overclocken kan natuurlijk ook, zoals hierboven al gezegd. Wel moet je je realiseren dat niemand het verschil gaat merken tussen, pak hem beet, 75 FPS of 200 FPS.

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-03 21:17
CPU overklok zegt niet per se iets over multi-threaded performance. Vaak is het bij quads zo dat 2 cores uit hun neus eten, terwijl de andere 2 op 100% staan. Voordeel van quads is dat ze vaak veel hogere minimum FPS halen dan dual cores, omdat ze op de zwaardere momenten nog flink wat overhead aan cpukracht hebben.

Q9550 lijkt me een wat dure upgrade, begrijp me niet verkeerd, het is een geweldige cpu, maar je zou ook 100 euro in je zak kunnen steken en een Q6600 kopen. Bovendien houdt je geld over voor een goede CPU koeler, dan kun je overklokken en dan krijg je de Q6600 euro wel sneller dan Q9550, en het scheelt je 5 tientjes.

CPU overklok zal zeker helpen, maar geeft imho niet per se weer wat de resultaten met een quad zijn. Ook heeft een quad meer kracht om een 295 aan te sturen, systemen met meerdere GPU's vragen meer processorkracht, maar over het algemeen scheelt dat niet zo onwijs veel geloof ik.

Maar wat ik denk dat je beste kan doen:

~50 euro max => koop goede CPU koeler en ga overklokken (mijn persoonlijke voorkeur is Noctua U12P/C12P of TRUE)

~200 euro max => koop een Q6600 en een goede CPU koeler. Q6600 is al paar jaar oud, maar met meerdere threads is je systeem toch weer wat sneller (lijkt me niet beste oplossing als je kijkt naar prijs/kwaliteit)

~500-600+ koop een i7 systeem, dan ben je lekker futureproof, hoewel je na verloop van tijd de GTX 295 weer moet vervangen als DX11 gaat aanslaan...

(wat betreft een Phenom II systeem, prima als je nieuw systeem wilt kopen, maar omdat TS al het een en ander heeft is een intel quad goedkoper en vergelijkbaar qua prestaties)

Als ik jou was zou ik nu een goede CPU koeler kopen en wat gaan overklokken, dat houdt je PC voorlopig wel up to date en zodra er wat leuke nieuwe hardware uit is (DX11 kaarten, 32nm Core i7, Core i5 of nog verder), kun je erover denken je systeem even een flinke update te geven, maar dat is nu nog niet nodig.

Tip van Bitage is een goede, blijkt dat jouw systeem ondermaats presteert, dan houdt iets in het systeem de extra FPS tegen.

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 06:43:
ok klasse, dit is eigenlijk alles wat ik wilde weten :-)

Heb overwogen om naar de i7 te gaan, maar nu de i5 ook bijna verkrijgbaar is betwijfel ik of het een slimme zet is... i5 en i7 beide op een andere socket, en ik denk dat Intel de i7 in een beperkt aantal uitvoeringen uitbrengt, terwijl de i5 in een groooooot aantal modellen te krijgen zal zijn die helemaal door ontwikkeld zullen worden en makkelijk over te klokken zijn zodat de ze prestaties van de i7benaderen... en dat allemaal veel goedkoper dan de i7 natuurlijk...
Denk dat een overgang naar i7 voor 2e kwartaal 2010 geld weggooien is...
Het is in jouw geval raadzaam om op de i5 te wachten. De i7 is behoorlijk aan de prijs en de game-prestaties liggen amper/niet hoger dan bij de s775 en AMD Phenom II platformen. Iets zegt me dat je Intel minded ben, wan tanders zou ik zeggen: is dit niks voor je ?

AMD Phenom II X4 940 BE - € 178,76
Gigabyte GA-MA790X-UD4 - € 73,26
OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK - € 49,-

Dan haal je voor een krappe 300 euro een hele boel gamepower in huis. En nee, upgrade-pad neem ik niet mee als variabele. Kijk bijv. maar naar jezelf; wat heb jij allemaal üpgraded met dat mobo wat je nu hebt ? Ik denk weinig.
DjDuivert schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 23:21:

~500-600+ koop een i7 systeem, dan ben je lekker futureproof, hoewel je na verloop van tijd de GTX 295 weer moet vervangen als DX11 gaat aanslaan...

(wat betreft een Phenom II systeem, prima als je nieuw systeem wilt kopen, maar omdat TS al het een en ander heeft is een intel quad goedkoper en vergelijkbaar qua prestaties)
Upgradepad naar een i7 of AMD Phenom II platform is identiek, daarom snap ik dat verhaal "tussen haakjes"niet goed. Wat je over de Phenom II zegt, telt net zogoed voor de I7 (of I5, for that matter).

De quadcore s775 zal niet veel winst geven, dat klopt. De 300 euro die je daaran uitgeeft, heb je al zo'n Phenom II setje voor, die prima game-prestaties neerzet.

[ Voor 23% gewijzigd door Madrox op 26-04-2009 01:36 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Het enige wat ik kan zeggen is dat ik zou gaan voor de optie die Madrox aandraagt of anders voor de optie die ikzelf aandroeg. Ga lekker voor Phenom II :) Beste bang for the buck.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ondertussen hebben we het al gehoord mbt de Phenom II...

Los daarvan, TS, voor dit soort dilemma zijn benchmarks uitgevonden. De antwoorden van anderen zijn tegenstrijdig omdat jij je eisen niet duidelijk definieert. Welke games? en welk resolutie?

Je hebt een high-end VGA, dat betekent inderdaad dat veel spellen CPU-limited gaan zijn op lagere resoluties. Maar niet alle spellen, en niet bij alle resoluties. Zoek dus gewoon een voor jou representatieve spel, en zoek daarvoor benchmarks op de native reso van je scherm met de GTX295. Een beetje review kijkt daarbij naar CPU scaling. Dan kun je snel genoeg zien wat de meerwaarde is van een andere CPU.

Mogelijk heb je dit al gedaan en kom je er niet uit, maar dergelijke eigen inzet is nergens in dit topic terug te lezen, dus gaat hij dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.