• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-12 10:45
Iedereen heeft volgensmij wel eens koolzuurgas van frisdrank door zijn neus gekregen. Ik vroeg me af, waarom geeft dat zo'n scherp, irriterend gevoel?

Ik heb hier een fermentatievat met 25 liter inhoud staan en ik werd weer herinnerd aan deze eigenschap van koolzuur toen ik het deksel hiervan opende. *uche* *hoest* Maar waardoor komt dat nu precies?
CO2 is namelijk een verre van lichaamsvreemde stof. Het komt namelijk gewoon voor in bloed en weefsels als afvalprodukt van onze stofwisseling...

Weblog | Straling!

Verwijderd

Niet in de concentraties als die jij nou inademt. Dat zal het verschil maken.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

TNW schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 03:22:
Iedereen heeft volgensmij wel eens koolzuurgas van frisdrank door zijn neus gekregen. Ik vroeg me af, waarom geeft dat zo'n scherp, irriterend gevoel?
CO2 in waterige oplossingen vormt een zuur (H2CO3), wat dan als H+ en HCO3- bestaat, dwz het geeft een lage zuurgraad. En zuur is een irritant.
CO2 is namelijk een verre van lichaamsvreemde stof. Het komt namelijk gewoon voor in bloed en weefsels als afvalprodukt van onze stofwisseling...
Zoals HlpDsk al zegt, in heel andere concentraties. Verder wordt CO2 ook gebruikt door bacterien in je spijsverteringskanaal.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.