Geaarde laptop adaptor en in niet geaard stopcontact.

Pagina: 1
Acties:

• Mubi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-06-2024
Hey,

Ik heb een HP pavilion dv5075EA laptop met een geaarde laptop adapter.

Mijn vraag is heel simpel (toch heb ik er geen uitsluitend antwoord op gevonden met google).

Wat gebeurd er als ik men adaptor in een niet geaard stopcontact steek?

Ik heb van horen zeggen dat laptops op zichzelf niet geaard zijn en dat de aarding enkel voor de adapter is. Klopt dit en wat houd dit juist in met betrekking tot veiligheid?

Bij voorbaat dank :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De aarde geldt natuurlijk ook voor de notebook zelf. Maar het maakt weinig uit, het is alleen aan te raden een geaarde stekker te gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door TERW_DAN op 24-04-2009 17:52 ]

• Mubi
Je zegt dat het weinig uitmaakt, dus het aarden is een soort van extra veiligheid. En normaal gaat de laptop er niet stuk van?

[ Voor 57% gewijzigd door Mubi op 24-04-2009 17:56 ]

Verwijderd

Ik heb zelf ook ergens nog een laptop adaptor met aarde liggen, maar de aarde is voor het adaptor blok, de laptop zelf heeft alleen de 'plus/min' aansluitingen.
Ik heb zelf alleen een geaarde contactdoos in mijn keuken, en daar gebruik ik niet vaak een laptop.
Als je geen rare dingen doet met je laptop kun je hem prima, en zonder zorgen op een aarde loop stopcontact gebruiken.

• Mubi
Ok dank u allen voor de reacties :)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:05
Om inhoudelijk verder te gaan: De aarde zorgt ervoor dat eventuele lekstroom kan weglopen naar de aarde. In principe zou lekstroom niet voor mogen komen, de energie die er in gaat (op de +, of bij je stopcontact de fase) zou door het apparaat moeten worden verbruikt zodat aan de uitgang (-, of bij je stopcontact de nul) geen joules meer over zijn.

Echter komt het wel eens voor dat er wat lekt, dat kan dan met de aarde weglopen. Als je die niet hebt werkt het apparaat gewoon, maar kan het soms wat nadelen hebben zoals storing op de audiouitgang. Bij een laptop zul je niet zo snel last hebben als je en plastic behuizing hebt (geleid niet), maar bij een kast wel. De aarde is met name belangrijk bij onder andere je wasmachine. Van een beetje stroom op je pc kast gaat het alleen even kriebelen als je het aanraakt (wel eens gehad bij een ongeaarde PC), bij je wasmachine kan het dodelijk zijn.

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik gebruik mijn laptop bijna altijd op een ongeaard stopcontact. Dit omdat ik actieve monitors gebruik en dit haalt de buzz uit de speakers. Mijn laptop doet niet raar of geeft geen vonkjes af, zodus!
Pagina: 1