Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Relais aansluiten op Arduino

Pagina: 1
Acties:

• Dimby
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-07-2024
Hallo,

Ik probeer een relais (6volt) te schakelen met mijn Arduino.
Als ik de Gnd en de 5V op de relais zet werkt die gewoon.
De bedoeling is dat ik de relais later kan aansturen dus ik heb hem aangesloten op een digitale uitgang. Helaas werkt het dan niet meer :(.

Werkt:
code:
1
2
3
4
     _____
GND-|     | ...
    |     |
5V--|_____| ...

Werkt niet:
code:
1
2
3
4
                         _____
GND---------------------|     | ...
                        |     |
Digital output Arduino--|_____| ...

Voor de lol heb ik het ook met een transistor geprobeerd maar dat werkt ook niet :( De schakeling zelf werkt wel met een simpele LED

Pin 2 = Digital uitgang Arduino
R1 = 1K (Heb ook zonder geprobeert, werkt met LED)
T1 = C547B W83

code:
1
2
3
4
5
               _
5V------------| \         ____
Pin2-|R1|-----| |T1  GND-|    |...
          |---|_/        |    |
          |--------------|____|...

Wat moet ik doen zodat ik de relais kan schakelen met mijn Arduino?

Paul

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Ik vermoed dat de transistor nog steeds te weinig vermogen levert.

http://www.glacialwanderer.com/hobbyrobotics/?p=9

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
vergeet sowieso de vrijloopdiode over de relaisspoel niet, zal niet zorgen dat het ineens werkt, maar zorgt wel voor het behoud van je microcontroller...

bij in of uitschakeling van het relais krijg je piekspanningen die hoger zijn dan je voedingsspanning, waarmee je je ic om zeep kan helpen, geen overbodige luxe om er een diode bij te plaatsen dus.

je zet deze antiparallel met de relaisspoel

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inderadad, ik zou even checken of die output niet door een inductie-gerelateerde spanningspiek is gemold.

• Dimby
Ik heb een nieuwe transotor gepakt en een diode toegevoegd, alles volgens deze schakeling: http://www.glacialwanderer.com/hobbyrobotics/?p=9 maar nog werkt het niet. De transitor heb ik trouwens goed aangesloten. Ik heb het Voltage gemeten en kreeg te volgende uitkomsten:

5v pin -> GND : 4,75 volt
Digitale pin -> GND : 4,75 volt
De digitale pin aangesloten aan de relais -> 3.6 Volt

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe heb je die diode nou staan??

Op zich zijn die voltages gewoon goed (alhoewel wat laag).

Alhoewel die digitale out aan het relais wat raar is. Volgens mij staat iig je diode verkeerd ;).

5-(2*0.7) == 3.6 ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 24-04-2009 16:46 ]

• Dimby
Jep opgelost :) Diode fout om, ik was vergeten dat die een polariteit hadden _/-\o_ 8)7

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mooi dat het opgelost is. Eén tip nog n.a.v. de volgende opmerking:
nick_haak schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 14:49:
vergeet sowieso de vrijloopdiode over de relaisspoel niet, zal niet zorgen dat het ineens werkt, maar zorgt wel voor het behoud van je microcontroller...

bij in of uitschakeling van het relais krijg je piekspanningen die hoger zijn dan je voedingsspanning, waarmee je je ic om zeep kan helpen, geen overbodige luxe om er een diode bij te plaatsen dus.
..........
Die piekspanningen kunnen afhankelijk van het type relaisspoel tot enkele tientallen keer zo hoog zijn als de voedingsspanning. Menigeen die met relais experimenteert heeft de behoorlijk gevoelige prik gevoeld bij achteloos aanraken van de voedingsdraden. En niet voor niets krijg je vaak een nogal heftige vonk als zo'n vrijloopdiode achterwege blijft.
M.a.w. onderschat die pieken niet!

• ken536
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 14:52
Wel een transistor gebruiken, maar de relais tussen de 5V en de collector zetten.
Emitter gewoon aan de GND.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

ken536 schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 18:45:
Wel een transistor gebruiken, maar de relais tussen de 5V en de collector zetten.
Emitter gewoon aan de GND.
Waarom is dat eigenlijk?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Waarom?
Omdat je met het relais achter de emiter, het tegenovergestelde dus van het voorstel van ken536, een spanning op de basis nodig hebt gelijk aan de benodigde relaisspanning (emitervolger). Met de belasting in het collectorcircuit is bij een goede versterkingsfactor van de transistor maar een kleine stuurspanning nodig.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Met je relais in de collector stuur je de tor in verzadiging. Daardoor krijg je een hele lage Vce (0.2V iirc). Dat is voor je relais en je tor wel zo lekker.

Zoals je het nu hebt is zit je met een Vbe van ongeveer 0.6/0.7V. Is de spanning over je relais nog maar 4.3V, imo wat krap voor een 6V type.
Pagina: 1