Intel X25-M vreemde atto resultaten na FW update

Pagina: 1
Acties:

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Hoi mensen.

Ik heb dus van de week even de Firmware van mijn ssd geupdate.
Nu was ik benieuwd waar het verschil hem inzat en dat leek in 1ste instantie alleen in de kleine writes.

Maar opeens werd de schijf merkbaar anders .. juist bij het copieeren van grote bestanden werd hij snel
en bij het lezen van kleine bestanden werd hij ook trager ... merkte het eigenlijk aan de manier waarop windows draaide.

Dus heb de testen nog eens gedraaid , en idd blijkt dat ik gelijk had..

Hieronder dus het screenshot van de test.

Test 1 (links) = net na de firmware upgrade.
Test 2 (rechts) = 3 dagen later

Kan iemand verklaren waarom het gedrag ( veel trager reageren in praktijk ) opeens zo verandert is ?

Overigens is de schijf een Kingston SSDNow X25-M ( staat verder wel intel op en de fw ook )

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/04/24/1240571218-440.jpg

edit ...

Het systeem waarop deze ssd draai is een Acer Aspire 5630.
Intel i945GM , ICH7 , proc is een T7600 en 4GB 667 DDR2

Als OS gebruik ik Vista Home Premium

[ Voor 8% gewijzigd door Turbo-Puppy op 24-04-2009 13:39 ]

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-10-2025
Firmware bij SSDs kan de performance 180 graden omgooien. Verder is van SSDs bekend dat ze over tijd trager worden, ze worden in zekere zin vol omdat ze data die jij in de prullenbak gooit niet van de chips verwijderen totdat er iets anders geschreven moet worden.

Intels SSDs zijn met kop en schouders de beste SSDs voor consumenten die er zijn. Maar welke firmware gebruik je en heb je die al gegoogled? Ik weet dat Intel onlangs een nieuwe firmware heeft uitgebracht die geweldig schijnt te zijn, klik.

Het is vreemd dat je random reads zo slecht zijn, read blijft eigenlijk steeds goed en moet over de gehele linie echt veel hoger zijn, ik heb benchmarks gezien waar reads van 280MB/s gehaald werden vanaf 8kb. Heb je al geprobeerd de oude firmware er weer op te zetten en kun je misschien wat meer details geven over de rest van je systeem? Ik vind de performance erg aan de lage kant..

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Ik ben het geheel met je eens , echter vanaf het begin heb ik die waardes nooit gehaald en waarom weet ik niet want heb echt alle forums afgelopen om de software zo optimaal mogenlijk te krijgen.

echter is het probleem nu dat de performance echt droevig is ..( lees : gemiddelde 7200rpm hdd )

De firmware die in jou articel staat heb ik dus ook nu FW v.8820

Overigens is bovenstaande met een verse vista installatie ook nog.
ik heb schrijfcache aan , en geavenceerde prestaties uit. indexeren heb ik ook uit gezet
Dit is zoals men het als "optimaal" ervaart volgens diverse forums.

en nu heb ik virtueel geheugen ook uitgeschakeld dit lijkt iets sneller te zijn dan als het door windows beheerd wordt.

maak ik dan toch een grovve fout ergens of lijken jullie deze instellingen ook correct ?

Vervolg

Heb nu even zitten testen met de instellingen , als ik geavenceerde prestaties aanzet dan lijkt hij wat stabieler te benchen. windows voelt dan ook iets soepeler aan.

Helaas nog steeds niet de snelheden die ik voorheen haalde :|

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/04/24/1240575524-730.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Turbo-Puppy op 24-04-2009 14:43 ]

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-10-2025
Je instellingen lijken me correct, maar de beste prestaties worden op een desktop gehaald met de nieuwste hardware, je laptop is ietsjes minder krachtig, maar geloof me, je hebt echt betere prestaties dan met een HDD. Maar het lijkt me niet dat je laptop de prestaties zo ver omlaag brengt, want misschien kan je laptop geen 250MB/s aan, je snelheden horen toch wel iets hoger te liggen.

Als we bij je eerste benchmark negeren dat je niet de maximale readsnelheid krijgt door je laptop, ziet het er vrij normaal uit. Maar bij de 2e bench is het toch wel erg traag, zeker met de nieuwe firmware die dat probleem hoort te verhelpen.

Heb je bij de verse Vista install ook een complete drive sweep gedaan (lees een format, dit kan met een tooltje van intel). Dan wordt de SSD teruggezet naar nieuwstaat, dus echt helemaal leeg. Als je dit gedaan hebt, is het vrij normaal dat de SSD prestaties iets teruglopen, maar niet zo veel.

Ik zou het toch even proberen met de andere firmware, want ik kan zo 1,2,3 niet iets vinden wat jij verkeerd doet..

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Ja ik had hem idd via een intel tooltje geformateerd.

Niet wetende dat hij in nieuwstaat terug zou keren dan trouwens , meer omdat ik dat al eerder eens gelezen had.

Ben een beetje aan het proberen nu , en met de nieuwe firmware moet in sommige instellingen juist anders zetten dan voorheen om hem stabiel te krijgen . heb nu weer virtueel geheugen aangezet ( windows beheerd ) en de geavenceerde optie laat ik ook maar aan.

dit is even met Crystal Disk Mark net gemaakt om ook maar eens een ander verglijk te hebben .

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/04/24/1240576347-570.jpg

Wat wel raar is , is dat ik bij geen enkele read meer die 200mb /sec haal. zoals te zien is kan me laptop het wel en voorheen was het heel normaal dat hij dat haalde bij grote bestanden , en dat is nu echt maximaal 134mb /sec dus er zit gewoon nog ergens wat verkeerd.

leuk is als je kijkt (laatste test atto) .. dat de read limiet precies 134217kb is .. en 3x achtereen volgend wordt bereikt.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
Die crystalmark ziet er prima uit imho.
Je laptop heeft een ICH7M, die doet maar SATA1 en daarom zul je nooit verder komen dan 150MB/s. Niet dat dat uit maakt, want het gaat om de random read en write speeds. Daar behaal je je winst.

Voelt je systeem wel sneller aan?
Wist je dat je SSD zich aan de hand van wat hij te verwerken krijgt een bepaalde strategie er op nahoudt, en je met al je benchmarks je SSD aardig van de wijs kunt brengen?

Wat ik dus wil zeggen: Aan die crystalmark te zien is je SSD zo snel als hij kan zijn in die laptop, geniet ervan en houd je niet zo bezig met de cijfertjes. Die zeggen lang niet alles, SSD's benchmarken is een vak apart.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Ik wist idd dat sata1 die limiet had , echter ging hij daar voorheen makkelijk overheen.
normaal gesproken haalde ik continu 175/180mb /sec en piekte hij op 200 / 205 mb /sec

en dat was ook op deze laptop met dezelfde vista en nota bene me oude T5200 proc. er in dus ik vind het echt heel raar dat hij zich nu opeens ver onder die 150mb sata limiet houdt.

opzich voelt de laptop inmiddels iets vlotter aan als daarnet maar nog niet zoals eerder.
misschien heeft dit te maken met al die benches die ik sinds gisteren draai.
zal dan wel weer bijtrekken hoop ik.

mocht er nog iemand suggesties hebben dan hoor ik het graag.

• P5ycho
Hmm, het is idd geen laptop. Dan is het ook geen ICH7M, en kun je wel SATA2.
Staat je controller op IDE of AHCI?

[ Voor 19% gewijzigd door P5ycho op 24-04-2009 16:06 ]

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Het is wel een laptop hoor ! :P
en de controller staat onder IDE / ATA en is een ICH7-M Ata Storage 82801Gxxxx
Deze staat in U-dma mode 5. ( en udma mode aangevinkt )

De schijf zelf staat gewoon als "ata device" in ata mode.

nu ik er over nadenk .. volgens mij stond mijn schijf of controller bij de vorige vista install als SCSI apparaat . :?

[ Voor 5% gewijzigd door Turbo-Puppy op 24-04-2009 16:57 ]

• P5ycho
ik heb nog nooit een ICH SATA controller als scsi apparaat gedetecteerd gezien.
Het lijkt me ook sterk dat je meer dna 150MB/s gehaald hebt ooit, dat is gewoon onmogelijk met de ICH7M.

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Ik ben maar even naar een kennis geweest met de laptop en zijn mening gevraagd.

Volgens hem heb ik niet de origineele intel ahci / drivers geinstalleerd tijden de windows installatie.
Ik was altijd van mening dat dat met vista niet nodig was maar blijkbaar wel.

Ga nu even kijken hoe ik die drivers er in krijg zonder herinstallatie.
Helaas werkte het truckje van MS zelf niet om hem te activeren ..mijn bios heeft niet de optie om ahci aan of uit te zetten :(

• P5ycho
Je postte eerder dat je controller in IDE mode staat, en je schijf als ata device gedecteerd wordt (udma mode 5). Dan heb je AHCI dus uit staan. Als je bios dan geen keuze biedt tussen IDE en AHCI, zul je nooit AHCI kunnen gebruiken.

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Nou AHCI staat inmiddels aan.

Het is overigens een Acer laptop .. ik kan de AHCI noch enige SATA instellingen niet wijzigen.
Deze staan wel aan !
Dit weet ik omdat de oude HDD wel voorheen als sata device herkent werd en zoals MS al aangeeft
dan dus om "vaage" redenen als SCSI device herkent zullen worden ... zo gek was mijn geheugen toch nog niet ;) .

Nu komt het.

op IDE ( udma mode 5 controller , mode 6 de ssd ) haalde ik dus een max van 134MB / sec en read 110MB / sec

nu met AHCI aan haal ik 120MB /sec maar zijn de reads ook continu + 120MB /sec.
daarbij voelt windows ook meer respontief. ( is dat het juiste woord ? )

Met AHCI aan en write back cache uit haal ik write 240 a 260 MB /sec write en 90 soms 96 MB /sec voor read.

Hoe kan dat ? mijn Sata 150 interface ( sata1 dus ) kan toch nooit hoger dan die voorgaande 150MB /sec komen ? en toch doet hij dat nu keer op keer met gemak .. maar dan wel enkel met de ich7-m drivers en alleen geladen via een verse install.

dus de vraag is .. heb ik dan toc heen brakke sata2 bus ... of zit die SSD me south bridge echt vreselijk op ze huid ?

overigens voelt de SSD bij 260MB /sec write resultaten niet sneller dan bij de resultaten op udma.
dit terwijl ook mijn 4k tot 8096 writes en read allemaal in factor 2 mee stijgen.

oftewel ... als is de schijf over de geheele linie 2 x zo snel in de ahci mode vanaf een verse installatie .. hij voelt absoluut minder snel aan als de udma mode die windows standaard hem toewijzt.

wie o wie kan me verder helpen .. want ik voel echt heel veel meer potentie in deze ssd ... maar ik doe gewoon wat fout denk ik .

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Mijn vriendin heeft ook een Acer Aspire 5633 met ICH7M. Nieuwste bios 3.60 staat erop, optie AHCI aan of uit zit er niet tussen. Hoe krijg jij het voorelkaar om deze aan te zetten?

• Fiander
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01 11:00
Weet iemand of bij dit type laptop toevallig de sata controller niet via de pci bus aangesproken word ? ( max 133MBs )

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

• P5ycho
Fiander schreef op woensdag 29 april 2009 @ 07:39:
Weet iemand of bij dit type laptop toevallig de sata controller niet via de pci bus aangesproken word ? ( max 133MBs )
De Southbridge hangt direct aan de northbridge, zonder tussenkomst van een PCI bus. De PCI bus zit naast de SATA controller op de southbridge (ICH7M)

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
330d schreef op woensdag 29 april 2009 @ 07:30:
Mijn vriendin heeft ook een Acer Aspire 5633 met ICH7M. Nieuwste bios 3.60 staat erop, optie AHCI aan of uit zit er niet tussen. Hoe krijg jij het voorelkaar om deze aan te zetten?
idd je kunt hem niet aanspreken .. ook in de nieuwste versie v3.60 niet.
echter staat hij wel altijd aan !

ik heb diverse windows cd's hier die het niet voor elkaar krijgen een schijf te herkennen tijdens installatie.
alleen met Vista en XP uit een later stadium.

( ik heb trouwens ook een 5633 wlmi om precies te zijn )

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
ik heb idd ook daar gezocht naar die 133MB grens maar zoals P5ycho zegt , vind er geen tussenkomst plaats dus zou ik alsnog de theoretische 150mb moeten kunnen halen ... en dat gebeurt dus niet.

gekker wordt het zelfs dat ik zelfs 200+ mb / sec resultaten weet te halen maar nu dus niet meer.

• Fiander
P5ycho schreef op woensdag 29 april 2009 @ 08:11:
[...]
De Southbridge hangt direct aan de northbridge, zonder tussenkomst van een PCI bus. De PCI bus zit naast de SATA controller op de southbridge (ICH7M)
Dit sluit mijns inziens nog steeds niet uit dat de sata-controller via een pci bus aan de southbridge zit.
Er kunnen gewoon meerdere pci bussen in een systeem zitten, mischien dat TS in device management even kan kijken onder welk device tree de SDD controller zit ? daarvoor moet je wel eerst de view op devices by connection zetten. Als je sata controller via een pci bus aan de southbridge zit, wat gewoon normaal is, dan heb je daar je beperking van 133MBs.

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

• P5ycho
Fiander schreef op woensdag 29 april 2009 @ 20:04:
[...]

Dit sluit mijns inziens nog steeds niet uit dat de sata-controller via een pci bus aan de southbridge zit.
Er kunnen gewoon meerdere pci bussen in een systeem zitten, mischien dat TS in device management even kan kijken onder welk device tree de SDD controller zit ? daarvoor moet je wel eerst de view op devices by connection zetten. Als je sata controller via een pci bus aan de southbridge zit, wat gewoon normaal is, dan heb je daar je beperking van 133MBs.
Alls Intel ICH7M zijn anders hetzelfde.
Op dit plaatje is duidelijk te zien dat de PCI bus los staat van de SATA controller:
Afbeeldingslocatie: http://edc.intel.com/App_Shared/Pix/Block-Diagrams/Atom-N270.gif
Het maakt verder niet uit dat dit een Atom-layout is overigens.

Dat kun je dus uitsluiten.

• Fiander
P5ycho schreef op woensdag 29 april 2009 @ 20:28:
[...]

Alls Intel ICH7M zijn anders hetzelfde.
Op dit plaatje is duidelijk te zien dat de PCI bus los staat van de SATA controller:
[afbeelding]
Het maakt verder niet uit dat dit een Atom-layout is overigens.

Dat kun je dus uitsluiten.
Nee, er is in dat plaatje alleen zichtbaar dat de losse pci bus niet gebruikt word voor de sata.
Afbeeldingslocatie: http://i195.photobucket.com/albums/z198/MystikIncarnate/Screens/DeviceManagercompare.png?t=1241030891
Zoals hier duidelijk te zien is, word de sata wel degelijk door middel van pci aangestuurt, en of dat nou via de losse bus is of via een interne bus, doet niet terzake. Zolang de southbridge niet zelf de hardeschijven aanstuurt, zal de communicatie via een bus gaan, en dat is waarschijnlijk een pci bus.

Laat TS het eerst maar controleren. gewoon naar devices gaan in computer management, en daar de view : devices by conection kiezen.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
moest de controller via een PCI bus werken, kan je theoretisch 133MB/s halen, dit is wel inclusief het protocol en dergelijke en kan je in de praktijk maximaal zo'n 100MB/s halen met een harddisk
dit lijkt duidelijk niet het geval

Windows zet alle functies van de southbridge onder PCI bus incl. de PCI Express bus, daar zou ik mij dus niet blind op staren

• Turbo-Puppy
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Kun je hier misschien iets mee ?

( is al ouder maar hetzelfde als er nu staat .. )

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/05/03/1241351189-070.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Turbo-Puppy op 03-05-2009 14:14 ]

• P5ycho
Fiander schreef op woensdag 29 april 2009 @ 20:53:
[...]

Nee, er is in dat plaatje alleen zichtbaar dat de losse pci bus niet gebruikt word voor de sata.
[afbeelding]
Zoals hier duidelijk te zien is, word de sata wel degelijk door middel van pci aangestuurt, en of dat nou via de losse bus is of via een interne bus, doet niet terzake. Zolang de southbridge niet zelf de hardeschijven aanstuurt, zal de communicatie via een bus gaan, en dat is waarschijnlijk een pci bus.

Laat TS het eerst maar controleren. gewoon naar devices gaan in computer management, en daar de view : devices by conection kiezen.
En jij denkt dat windows precies weet hoe die chip van binnen aan mekaar zit? Er zijn wel meer truukjes om voor het OS het een en ander te laten lijken zoals het is, terwijl het intern heel anders zit. De SATA controller zit gewoon niet achter de PCI bus, dus latern we er over ophouden.

Pagina: 1