Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:16
Ik wil een kleine upgrade aan mn pc geven, wat meer geheugen, een andere cpu....de pc is nog te jong om nu al helemaal te overhaulen, dus nu even voor weinig geld een stukje pimpen. Dan kan ik er weer een tijdje tegen aan.

Ik zit te kijken naar een AMD64 X2 5600+. Daar staan er 2 (eigenlijk 3, maar 2 ervan is het verschil alleen in de packaging) van in de Pricewatch, maar de verschillen zijn zo klein onderling, dat ik me afvraag wat nu het beste resultaat geeft. Misschien dat iemand hier even wat duidelijkheid in kan scheppen.

Het gaat om de volgende:
5600+, 2,8GHz, HT 1000MHz, 1MB cache
en
5600+, 2,9GHz, HT 2000MHz, 512kB cache

De eerste heeft een iets lagere klok en een lagere HT dan de tweede, maar wel een hogere cache. Ze zijn beide boxed en qua prijs ontlopen ze elkaar vrijwel niks (een euro of 2-3). Dus de vraag is wat dan het slimste is. Ik neig naar een hogere cache, maar weet het niet zeker.

Er staat ook nog een 6000+ in de Pricewatch voor ongeveer dezelfde prijs, maar die is (na telefonische navraag) vrijwel niet leverbaar.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 11:24

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Wat voor moederbord heb je nu? Anders is misschien de Athlon 7750 misschien iets voor je.
Hierzo: pricewatch: AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:44

Dhrax

Prog Lord

Ik zou dan (als je voor de reguliere X2 serie gaat) kijken naar een 6000 of 6400+

Deze draaien toch een stukje vlotter dan de 5600 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

De HT-bus is in beide gevallen gelijk, namelijk 1000MHz. Alleen de HT-link is 16bits breed. Dus een betere kwalificatie van de snelheid van de HT-bus zou zijn: 2000MT/s. :)

[ Voor 5% gewijzigd door _the_crow_ op 24-04-2009 13:11 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
Dijkertje schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 12:53:
Wat voor moederbord heb je nu? Anders is misschien de Athlon 7750 misschien iets voor je.
Hierzo: pricewatch: AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition
Een Gigabyte GA-M55S-S3 (rev. 2.0). Die 7750 duikt niet op de supported CPU list zie ik nu. Kan ook zijn dat ze die niet regelmatig meer updaten, ik kan het niet echt een recent moederbord noemen.
AM2+ kan wel draaien op die moederborden, kwestie van even het BIOS upgraden.
Vreemd genoeg wordt de snelheid van de 7750 op de AMD Comparison site lager aangegeven dan in de Pricewatch.
Nu heeft die dan weer een lagere klok dan beide 5600+, maar hij heeft dan wel weer 2MB L3 cache. Het maakt de keuze er niet makkelijker op.
belfrink schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 13:02:
Ik zou dan (als je voor de reguliere X2 serie gaat) kijken naar een 6000 of 6400+

Deze draaien toch een stukje vlotter dan de 5600 :)
Klopt, alleen de 6000+ is voor rond diezelfde prijs nauwelijks verkrijgbaar en van de 6400+ zie ik alleen een Black Edition staan die ineens een euro of 30 duurder is dan bovengenoemde modellen.
_the_crow_ schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 13:11:
De HT-bus is in beide gevallen gelijk, namelijk 1000MHz. Alleen de HT-link is 16bits breed. Dus een betere kwalificatie van de snelheid van de HT-bus zou zijn: 2000MT/s. :)
Ah, een stukje duidelijkheid, dank u. :) Ik heb deze info even direct van de PW overgenomen voor het gemak.

[ Voor 59% gewijzigd door Theimon op 24-04-2009 13:19 ]

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Theimon schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 13:12:
Vreemd genoeg wordt de snelheid van de 7750 op de AMD Comparison site lager aangegeven dan in de Pricewatch.
Ehrm, 7550 is niet gelijk aan 7750 ;)
Nu heeft die dan weer een lagere klok dan beide 5600+, maar hij heeft dan wel weer 2MB L3 cache. Het maakt de keuze er niet makkelijker op.
De 7750BE heeft een K10 core ipv K8. Alhoewel de kloksnelheid lager ligt, is de 7750BE wel een stuk sneller omdat hij meer per kloktik uitvoert.

Het verschil tussen de 2 5600+'s die jij noemt is dus de snelheid (2,8GHz vs 2,9GHz) en cache (2x 1MB vs 2x 512KB). De 2,9GHz variant is nieuwer, ik ben benieuwd of de oude nog wel leverbaar is eigenlijk. In ieder geval heeft 100MHz meer invloed dan wat meer cache bij AMD.

Overigens zou ik even zoeken. Je bord ondersteund namelijk wel X3's en X4's met de K10 core en zelfs nieuwe Phenom II's met K10.5 core. Misschien dat je contact kan opnemen, want de 7750BE is absoluut een veel betere keuze.

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 24-04-2009 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
GENETX schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 13:22:
[...]

Ehrm, 7550 is niet gelijk aan 7750 ;)

Whoops :O

[...]

De 7750BE heeft een K10 core ipv K8. Alhoewel de kloksnelheid lager ligt, is de 7750BE wel een stuk sneller omdat hij meer per kloktik uitvoert.

Het verschil tussen de 2 5600+'s die jij noemt is dus de snelheid (2,8GHz vs 2,9GHz) en cache (2x 1MB vs 2x 512KB). De 2,9GHz variant is nieuwer, ik ben benieuwd of de oude nog wel leverbaar is eigenlijk. In ieder geval heeft 100MHz meer invloed dan wat meer cache bij AMD.

Overigens zou ik even zoeken. Je bord ondersteund namelijk wel X3's en X4's met de K10 core en zelfs nieuwe Phenom II's met K10.5 core. Misschien dat je contact kan opnemen, want de 7750BE is absoluut een veel betere keuze.
Klinkt inderdaad interessanter, die 7750. Ik ga hier even mee aan de slag.

[ Voor 20% gewijzigd door Theimon op 24-04-2009 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
Ik ben de enige in de wereld die deze combinatie wil proberen lijkt het wel. Er is geen fluit over te vinden.
Ik heb Gigabyte gistermiddag gebeld, maar dat is ook een grap. Die kerel wilde gewoon snel weekend gaan vieren, dus ik moest maar mailen en dan zou ie volgende week wel even kijken of die samenstelling kon (het was 14:00 uur).
Ik heb ze wel gemaild, maar ik verwacht niet bijster snel een antwoord.

Ik ben nu eerder geneigd om het gewoon te proberen, we zitten toch op Tweakers.net ;) Werkt het niet, stuur ik 'm wel weer terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.nolles
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-09 20:45
Ik ben in het bezit van het zelfde moederbord en wil hier misschien ook een Athlon 7750BE in doen. Helaas niets kunnen vinden hier over.

Ik ben daarom heel erg benieuwd of die voor jou gaat werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
j.nolles schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 19:40:
Ik ben in het bezit van het zelfde moederbord en wil hier misschien ook een Athlon 7750BE in doen. Helaas niets kunnen vinden hier over.

Ik ben daarom heel erg benieuwd of die voor jou gaat werken!
Als eerste heb ik het BIOS van versie FC via FF naar FI gebracht (in stappen wordt aangeraden door Gigabyte. FI is de meest recente voor dit bord).
Daarna eerst mn RAM ge-upgrade van 2GB naar 4GB, zelfde type Kingston geheugen als eerst, maar nu 2x2GB i.p.v. 2x1GB. 32bits Gentoo Linux met PAE dus 4GB beschikbaar.

Toen de 7750 erop geschroefd met een Zalman koeler erop en /proc/cpuinfo zegt het volgende:
processor : 0
vendor_id : AuthenticAMD
cpu family : 16
model : 2
model name : AMD Athlon(tm) 7750 Dual-Core Processor
stepping : 3
cpu MHz : 2713.666
cache size : 512 KB
physical id : 0
siblings : 2
core id : 0
cpu cores : 2
apicid : 0
initial apicid : 0
fdiv_bug : no
hlt_bug : no
f00f_bug : no
coma_bug : no
fpu : yes
fpu_exception : yes
cpuid level : 5
wp : yes
flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush mmx fxsr sse sse2 ht syscall nx mmxext fxsr_opt pdpe1gb rdtscp lm 3dnowext 3dnow constant_tsc nonstop_tsc pni monitor cx16 lahf_lm cmp_legacy svm extapic cr8_legacy abm sse4a misalignsse 3dnowprefetch osvw ibs
bogomips : 5427.33
clflush size : 64
power management: ts ttp tm stc 100mhzsteps hwpstate

processor : 1
vendor_id : AuthenticAMD
cpu family : 16
model : 2
model name : AMD Athlon(tm) 7750 Dual-Core Processor
stepping : 3
cpu MHz : 2713.666
cache size : 512 KB
physical id : 0
siblings : 2
core id : 1
cpu cores : 2
apicid : 1
initial apicid : 1
fdiv_bug : no
hlt_bug : no
f00f_bug : no
coma_bug : no
fpu : yes
fpu_exception : yes
cpuid level : 5
wp : yes
flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush mmx fxsr sse sse2 ht syscall nx mmxext fxsr_opt pdpe1gb rdtscp lm 3dnowext 3dnow constant_tsc nonstop_tsc pni monitor cx16 lahf_lm cmp_legacy svm extapic cr8_legacy abm sse4a misalignsse 3dnowprefetch osvw ibs
bogomips : 5427.18
clflush size : 64
power management: ts ttp tm stc 100mhzsteps hwpst
Werkt dus prima :) Heb m nu net aan de gang dus ik heb nog niet lopen klokken, het belangrijkste was om de boel draaiend te krijgen. En dat gaat dus als een zonnetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
Toch even een kleine aanvulling: dit moederbord snapt het concept L3 cache niet. Het wordt niet herkend in BIOS en OS. Ik weet niet of het dan alsnog wordt aangesproken of niet (lijkt me niet). Voor de rest werkt het volgens mij wel naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Het is onmogelijk dat de L3-cache niet gebruikt wordt. Indien de L3 geheel uitgeschakeld zou worden dan zou het onmogelijk worden om data van de geheugencontroller via de L2 en L1 cache in de registers te krijgen. Kortom, de CPU zou geen enkele instructie uit kunnen voeren.

Het bovenstaande is een direct gevolg van de manier waarop de L3 cache is geïmplementeerd in de Phenom (7750+ is gebaseerd op de Phenom).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
Ah, vandaar ook mijn opmerking dat ik niet zeker weet/wist of het aangesproken wordt.
Je kan in ieder geval nergens terug zien of het L3 cache actief is, of überhaupt aanwezig. Het BIOS rept er met geen woord over, net zo min als het OS. Maar toch goed om te weten dat het dan toch gewoon werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.nolles
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-09 20:45
Laat cpu-z het ook niet zien dan? En hoe valt een prestatie-test met bijv. SiSoftSandra uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:46

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik heb zelf de 7750, ben er flink tevreden over kan elke game volledig draaien. de prijs/kwaliteitverhouding van deze processor is volgens mij zeer goed in vergelijking met andere dual core processors. Ik heb hem voor 73 eu op de kop getikt, en kan alles nu prima draaien omdat er toch nog geen (nauwelijks) software op quad core draait. De hippe scores in 3dmark zijn leuk met intel machines maar zolang je geen dual core software gebruikt is het effect in games nihil ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
j.nolles schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 09:53:
Laat cpu-z het ook niet zien dan? En hoe valt een prestatie-test met bijv. SiSoftSandra uit?
Cpu-Z werkt niet op linux. Ook niet via Wine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Hier staat een cpu-z achtig programma voor linux, misschien dat je daar wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
Een verzamelscript voor de gangbare linux commands wat betreft hardware info voor zover ik zie. Ook hier wordt niet gerept over L3.

Ik heb de cpu nu op een Asus M4N78 geplugged. L3 staat netjes in het BIOS. Bootlogs en system info blijven echter stil wat dat betreft. Nu is in de linux kernel geen specifieke support voor de K10 core (niet eens thermal info), dus ik denk dat als die er uiteindelijk wel in wordt gebouwd, dat de boel beter wordt herkend.

Pagina: 1