• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:28
Lang geleden dat ik nog eens een probleem had, maar hier kom ik niet uit.

Sinds enkele weken start de pc van mijn ouders automatisch op als de knop van de stekkerdoos wordt omgedraaid. De tijd en datum zijn dan gereset en de bootvolgorde is veranderd. Prima dacht ik, ff andere CMOS batterij er in en het is weer allemaal opgelost. Maar nee, dat wilde niet baten. Toen nog een 2 tal batterijen geprobeerd(waaronder die uit mijn pc die zeker werkt), maar dit lukt nog niet?? Het contact heb ik schoongeblazen en is zeker niet geroest oid(pc staat al 6 jaar op dezelfde plaats, dus komt nooit in aanraking met water)

specs:

P4 3 ghz
1 GB RAM
ATI x600
300 watt Tybotech
80 GB Hitachi
Mobo: Intel D915GAV

Ik kan niets anders verzinnen dan dat deze problemen worden veroorzaakt door het batterijtje. Dat hij automatisch opstart staat zo ingesteld als de bios op Default komt te staan.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Hmm misschien achtelijk, maar ik heb het ook een keer gehad. Ik heb simpel weg het een en ander geprobeerd, waaronder de bios resetten, nieuw batterijtje enz. Als laatse heb ik nog eens geprobeerd om de schakelaar te vervangen, en het werkte! Misschien is dit bij jou ook wel het geval. Die schakelaar wordt natuurlijk al 6 jaar elke dag ingedrukt.
Ik hoop voor je dat het werkt...

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:19

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ook wel 'ns 'n voeding als oorzaak voor dit fenomeen gezien...

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Check eens de soldeerverbindingen van het batterijhoudertje. Heb zo ook eens een drumcomputer die zijn instellingen niet onthield kunnen repareren.

8)

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:28
Soldeerverbindingen kan ik nog inkomen. Maar voeding en schakelaar vervangen?

http://specs.tweak.to/16567

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als dat schakelaartje evt. vast zit in de Aan-stand kan ik me er wel iets bij voorstellen. Je zou het connectortje van die schakelaar naar het mobo evt. los kunnen halen. Als ie dan niet automagisch aanspringt verdient dat nader onderzoek.

En als een voeding onzuivere, onstabiele, niet-netjes-afgevlakte, of hoe dan ook gecorrumpeerde energie het mobo in pompt dan heb je waarschijnlijk een "all bets are off" situatie. Als het bij iemand proefondervindelijk gewerkt heeft verdient het enige overweging.

Computer troubleshooting is nu eenmaal een proces van eliminatie. Je kunt het grotendeels vermijden door dan maar een nieuw systeem aan te schaffen maar als je dat niet wilt dan zul je dat vaak tijdrovende en frustrerende proces moeten doorlopen. Hoezeer het je ook al spoedig de keel uit begint te hangen.

Ik weet er alles van. En met mij heel wat anderen hier denk ik.

Gedeelde smart... ;)

8)
Pagina: 1