[DNS] Reverse dns verhaal

Pagina: 1
Acties:

• mazz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-06-2025
Ik ben me wat aan het verdiepen op gebied van dns en wil nu een reverse lookup zone maken.

De situatie zit alleen wat raar in elkaar.

We hebben dus een linux bak waar directadmin op draait. Hier is het hoofddomein blabla.nl op ingesteld en daar draait de site ook op. Als je blabla.nl dus pingt kom je uit op de linux bak.

Nu heeft blabla.nl ook een windows 2003 server met teriminal services waar iedereen dus op inlogt remote. Hier vandaan worden ook emails verzonden via outlook met exchange. In directadmin wijst dus het A record mail naar de windows bak en het mx record wijst dus naar mail.blabla.nl.

Nu probeer ik dus op de windows bak een reverse lookup zone te maken en heb ik een ptr record gemaakt. Het probleem is alleen dat als ik via een site of rdns werkt, dat niemand het kan resolven.

Bij de netwerk adapter staan de ip`s als volgt ingesteld:
127.0.0.1
ns1.blabla.nl (ip van linux bak)
ip van coloprovider

20 jaar, en wat had ik bereikt?

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:35
"dat niemand anders het kan resolven" ? Bedoel je vanop Internet ?
reverse-mapping kunnen enkel gedaan worden door de "owner" van de IP space die jij in leen hebt.
Ik denk niet dat je zelf IP-space (van RIPE bijvoorbeeld) hebt bekomen maar eeder gewoon 1 of meerder IP's van een coloboer hebt ?

Je kan mischien wel zelf je DNS server draaien, maar het administreren van reverse-ptr records zijn dus een taakje van de coloboer, tenzij die jouw DNS-server als delegated heeft staan voor een klein subnet ofzo.

• mazz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-06-2025
ja ik heb het al door inderdaad.
Bedankt voor je bericht

20 jaar, en wat had ik bereikt?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
jvanhambelgium schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 13:18:
Je kan mischien wel zelf je DNS server draaien, maar het administreren van reverse-ptr records zijn dus een taakje van de coloboer, tenzij die jouw DNS-server als delegated heeft staan voor een klein subnet ofzo.
Of slechts voor in je eigen netwerkje, als alle PC's in dat netwerk gebruik maken van je eigen DNS-server. Maar uiteraard heb je daar van buitenaf zo weinig aan en ik vraag me ook af wat het nut van een slechts intern werkende PTR-RR is :P