Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DriessenDev
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-10 09:55
Beste Tweakers,

Ik ben een scholier (Medewerker Beheer ICT), 18 jaar oud en zit al een tijdje met een idee.
Het is zo dat ik al een hele tijd mij bezig houd met webdesign (ong. 5 jaar),
Heb wel eens websites gemaakt voor bekenden, kennissen en via fora.
Echter ging dit altijd informeel en zijn er nooit vaste prijzen gehanteerd.
Ik wil alles via de officiële weg gaan doen (KVK-nummer, BTW nummer de hele meuk),
Maar vraag me af of dit wel rendabel is.

Ik denk mij te kunnen onderscheiden door een goed gevoel voor design,
creativiteit in de websites en stricte toepassing van (X)HTML/CSS i.c.m. PHP en mySQL (o.a.)
Vooral in het gebied waar ik woon zijn het vooral 'Magix Website Maker-types'.
Ik heb het idee dat het niveau van diensten wat ik kan leveren hoger is.

De diensten die ik wil verlenen:
  • Webdesign
  • Webshops
  • Complete websites (CMS)
  • Hosting*
* Over de hosting twijfel ik nog of ik dit zelf moet gaan doen of een server moet huren.
Het 2e ligt misschien meer voor de hand.

Dit is het stappenplan wat ik nu in mijn gedachte heb.
  1. Bedrijfsplan opstellen
  2. KVK/BTW nummer aanvragen
  3. Website maken (met portfolio, diensten, prijzen e.d.)
  4. Reclame maken
Wat betreft het kostenplaatje wou ik het zo laag mogelijk houden als startende onderneming,
Dit wil ik bereiken door bijv. gebruik te maken van gratis open-source software ipv dure programma's als Adobe programma's.

Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? Tips, ervaringen, informatie?

Met vriendelijke groet,

Dennis.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

beany

Meeheheheheh

DennizZMeister schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 11:22:
Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? Tips, ervaringen, informatie?
Waar je rekening mee moet houden is dat er al enorm veel webdesign ondernemingen zijn. De concurentie is dus enorm. Breng dat eens in kaart. Niet alleen uit je omgeving, maar breder. Een onderneming uit Groningen kan prima een webdesigner in Maastricht inhuren(al probeert iLocal dit te bestrijden).

Probeer te bepalen of er nog ruimte is voor jouw onderneming.

En reclame maken: ik denk dat het zonde is van je geld. Een betere kickstart zal zijn om een netwerkje op te zetten waaruit je klanten kan halen. Dat werkt vaak veel beter. Ga dus in je omgeving van vrienden/kennissen/bestaande klanten/etc zoeken en kijk aan de hand daarvan of het aantal verwachte klanten overeenkomt met je verwachting.

p.s.: Wij doen het op het forum permanent iedereen de groeten, weet je dat ook voor volgende topics :)

[ Voor 5% gewijzigd door beany op 24-04-2009 11:26 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je kan je misschien eens verdiepen in de bestaande topics. Staan tig tips in. Ook een bezoekje aan het higherlevel.nl forum valt aan te raden.

Verwijderd

Het mooie van dit soort ondernemingen is dat er weinig financieel risico bij komt kijken, als je de hosting utibesteedt hoef je alleen maar development software en misschien wat hardware te kopen + de marginale kosten bij de KvK en eventueel de kosten van een eigen portfolio website. (Dus geen bedrijfspand, voorraad, reclamecampagnes e.d.).

Ik weet niet of het je plan is om dit full-time te gaan doen maar ik dat het misschien slim is om er wel een vaste baan naast te hebben (eventueel part-time) en dan in je vrije tijd dit op poten te zetten, gaat je bedrijf echt goed lopen dan kun je altijd nog je vaste baan opzeggen.

Maar ik zou zeggen, gewoon doen, je kunt je er geen (financiele) bult aan vallen :)

• DriessenDev
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 15:03:
Het mooie van dit soort ondernemingen is dat er weinig financieel risico bij komt kijken, als je de hosting utibesteedt hoef je alleen maar development software en misschien wat hardware te kopen + de marginale kosten bij de KvK en eventueel de kosten van een eigen portfolio website. (Dus geen bedrijfspand, voorraad, reclamecampagnes e.d.).

Ik weet niet of het je plan is om dit full-time te gaan doen maar ik dat het misschien slim is om er wel een vaste baan naast te hebben (eventueel part-time) en dan in je vrije tijd dit op poten te zetten, gaat je bedrijf echt goed lopen dan kun je altijd nog je vaste baan opzeggen.

Maar ik zou zeggen, gewoon doen, je kunt je er geen (financiele) bult aan vallen :)
Ik ben nog scholier, dus doe samen met mijn studie.
Mocht het onverwachts erg goed gaan lopen dan kan ik nog altijd die stap nemen.
De lage kosten en dus het kleine risico maken de drempel aanzienlijk kleiner.

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het enige dat ik je mee kan geven is het volgende:
Bedenk goed waar je je klanten vandaan denkt te halen. Hoeveel websites kun je realistisch gezien slijten het komende jaar? En tegen welke prijs/uurtarief? Heb je een groot netwerk met eventueel ondernemers of beslissers bij organisaties, die hierover beslissen? Het is leuk als je 100 vrienden hebt die allemaal een website willen, maar die gaan jou niet meer dan 100 euro per website betalen. Je zult je dus moeten onderscheiden op verschillende gebieden, en niet op 'want ik heb gevoel voor design'. Designers zijn er ook genoeg, en let's face it, die zijn waarschijnlijk nog beter dan jij ook. Nofi :)

Hoe je dan een bedrijfje start? Stel 1 ding centraal: de klant. Er is geen beter reclameplatform dat niets kost dan je eigen klanten. Lever dus goed werk, maar laat het daar niet bij: bouw een goede relatie op met je klant. Denk met de klant mee, probeer niet ieder uurtje te factureren, luister naar wat hij/zij wil, zorgt dat je 'in zijn organisatie' staat: zo ben je een vanzelfsprekendheid, en zullen er meer klussen voortvloeien uit je eerste opdracht. En kom afspraken na. :)

Dat is eigenlijk het belangrijkst. Dat je de beste designer van de wereld bent zal Visboer de Platvis een worst wezen :). Dat je met hem meedenkt over hoe hij zich het best kan profileren op het internet, daar heeft hij wat aan, want daar weet hij zelf te weinig van.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Met hosting zou ik opletten, hier komt echt veel bij kijken, en de kans dat je het met een klein aantal klanten goedkoper kan doen dan de vele hostingsbedrijven die al bestaan is klein.

Als je echt goed vertrokken bent kan je de berekening nog altijd opnieuw maken..

Succes!

You don't need eyes to see, you need vision

• driaker
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 23:09
Ik zou niet eens een server huren, maar gewoon normale accounts voor je klanten aanmaken. Bij de meeste hosting partijen kun je een reseller account openen waardoor je nog wat korting krijgt.

Verder zou ik ook 'onderhoudsabonnementen' verkopen, waarbij je voor een bepaald jaarlijks/maandelijks bedrag bepaalde simpele werkzaamheden voor je klanten doet (foto's aanpassen, teksten toevoegen, dat soort dingen), daarmee heb je gelijk een basisinkomen. Het hangt ook een beetje af van je doelgroep, maar de meeste kleine klanten hebben niet eens zin om te leren hoe een CMS werkt...

watte?

• DriessenDev
driaker schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 22:32:
Ik zou niet eens een server huren, maar gewoon normale accounts voor je klanten aanmaken. Bij de meeste hosting partijen kun je een reseller account openen waardoor je nog wat korting krijgt.

Verder zou ik ook 'onderhoudsabonnementen' verkopen, waarbij je voor een bepaald jaarlijks/maandelijks bedrag bepaalde simpele werkzaamheden voor je klanten doet (foto's aanpassen, teksten toevoegen, dat soort dingen), daarmee heb je gelijk een basisinkomen. Het hangt ook een beetje af van je doelgroep, maar de meeste kleine klanten hebben niet eens zin om te leren hoe een CMS werkt...
Wat bedoel je met gewoon normale accounts aanmaken?
Gewoon 'normale' pakketten die je zou bestellen voor je eigen website?
If yes, is reseller geen goedkopere optie in dat geval.

Verwijderd

DennizZMeister schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 10:50:
[...]

Wat bedoel je met gewoon normale accounts aanmaken?
Gewoon 'normale' pakketten die je zou bestellen voor je eigen website?
If yes, is reseller geen goedkopere optie in dat geval.
Als reseller kan je losse accounts maken met de daarbijbehorende disk space/traffic. Erg handig, want je kan op die manier ook FTP uitdelen aan de user zodat hij wellicht het e.a kan aanpassen. Reseller hoeft niet duur te zijn, maar persoonlijk zou ik daar het meeste geld in steken. Jouw resellerpakket en de kwaliteit van hosting komt ook weer uit op die van je klant, dus als jij bij wijze van 150 euro per jaar kwijt bent voor een basis pakket maar wel met 99.9% uptime en geen gekloot wat betreft de hoster zelf, is dat zeer zeker de moeite waard.

Onderhoudsdienst is erg belangrijk, want het verzekert je van een vaste stroom aan inkomen, vooral als sommige maanden krap worden. Geef daarom een klein beetje korting in het totaal prijsje als je maar een onderhoudsdienst erbij kan afsluiten.

• driaker
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 23:09
Wat Jism zegt bedoel ik :)

watte?

Pagina: 1