Toon posts:

M87 Geen geluid bij gebruik HDMI2 + 2x Tulp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb al een jaar een Samsung M87 en heb mn computer aangesloten via DVI>HDMI op HDMI2.
Het geluid gaat via de 2 tulp aansluitingen naast HDMI2 en dit heeft ruim een jaar probleemloos gewerkt.
Nu heb ik onlang een nieuwe videokaart (GTX260) aangeschaft en geinstalleerd echter hierna is er probleem ontstaan.

Ik krijg met geen mogelijkheid geluid van de PC naar de TV.
ik heb via een 3.5 jackplug splitter mijn pc boxen en tv aangesloten en mijn boxen werken prima de tv niet.
Ik heb drivers gedeinstalleerd en opnieuw geinstalleerd mocht niet baten.
Ik heb de kabels vervangen mocht niet baten.
ik heb in het tv menu gezocht maar kan geen instellingen vinden waar dit aan zou kunnen liggen.

ik ben ten einde raad iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

bvd

JJ

Sorry dit bericht had geen nieuw topic moeten zijn maar had in
[LCD TV] Samsung LCD TV`s (alle series) Deel 13 geplaatst moeten worden
ik weet alleen niet hoe ik dit wijzig

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2009 09:33 ]

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:31
Videokaarten hebben tegenwoordig de mogelijkheid om audio via de dvi-hdmi te sturen.

Zelfs al gebruik je dit niet, kan dit voor problemen zorgen. Zorg dat dit uit staat en dat de instellingen van de videokaart goed staan.

Je kan voor de zekerheid de kabels in je stereo stoppen, dan weet je zeker dat er geen instelling van de tv verkeerd staat. Als je hier geen geluid uit hoort, dan moet je in de videokaart instellingen duiken.

Je hebt niet per ongeluk de audio van de pc uitgezet, gewoon in Vista of whatever. Misschien dat dit is gebeurd toen je de drivers/kaart installeerde.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat de videokaart eveneens geluid kan door sturen alleen mijn moederbord heeft geen spdif out header
ik kan daarom ook geen geluid via mijn video kaart door lussen.

tevens zat er geen dvi>hdmi adapter bij de videokaart.

het geluid doet het want mijn pc speakers doen het wel de tv en de boxen zitten samen op 1 audio uitgang
met een 3.5" jackplug splitter

maar inderdaad misschien moet ik iets in de instellingen van mijn videokaart veranderen mischien dat er toch geluid word doorgegeven? (kan dit eigenlijk wel met een DVI-I>HDMI kabel?)

ik ga hiernaar ff kijken

thnx

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-02 10:38

Flotter

Pelipper!

Ik vermoed dat je videokaart een signaal mee kan sturen "wel/geen audio" en dat je tv daarop reageert.
Wel audio (ookal is't niet aangesloten) -> geluid van hdmi
Geen audio -> geluid van analoge ingang

Aangezien geluid niet voorkomt in de dvi-standaard zal een dvi->hdmi kabel geen geluid doorsturen lijkt me, maar het "wel/geen audio"-signaal zal wel doorkomen.

Kun je op je tv niet handmatig de analoge ingang voor hdmi2 kiezen?

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Ferry34
Precies. Het kan zo zijn dat er een signaal wordt gestuurd door de videokaart over de hdmi. De tv reageert hierop en verwacht audio over hdmi (en blokkeert de analoge input) maar krijgt hier niets door.

Moet je in de instellingen van de tv niet aangeven dat audio door de 3.5 mini jack komen?

Ik zal s kijken in de handleiding

Heb je de 2 tulpjes in de goede ingang gedaan, meteen links van de hdmi en niet die ernaast?
Is de splitter wel goed? Kan je niet ff proberen om de het geluid van de pc direct op de tv aan te sluiten, zonder de splitter?

[ Voor 29% gewijzigd door Ferry34 op 24-04-2009 16:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb nog eens op het net rondgezocht en het schijnt dat er erg veel mensen last hebben van dit probleem en is nog niet opgelost door nvidia

in ieder geval bedankt voor jullie reacties

• Ferry34
Weet je dat zeker? De reden dat ik van dat probleem af weet, is omdat iemand anders een soortgelijk probleem had. Daaruit bleek dus dat de videokaart een signaal door de hdmi stuurde waardoor de tv de audio van de hdmi verwachtte.

Die kwam niet en dus was er geen geluid uit de tv te horen omdat de analoge ingang niet aanging. Volgens mij was een driver update voldoende om het probleem de wereld uit te keilen ;)

Ik probeer het nog te zoeken, maar de kans is groot dat het hier op gathering bij de oude posts staat.

Verwijderd

Topicstarter
heb van het weekend mn pc geheel opnieuw geinstalleerd en heb de laatste drivers gebruikt maar nog steeds geen audio op de tv als er nu een tabblad audio beschikbaar was in het configuratiescherm van nvidia waar je spdif kan uitzetten zou dat perfect zijn

@ferry ik hoop dat je dat bericht nog kan vinden?

Verwijderd

Topicstarter
beste tweakers,

bedankt voor jullie reacties,

Ik heb het probleem inmiddels opgelost ;) door middel van een driverhack hierdoor word de hdmi aansluiting als dvi gezien en worden er geen audio signalen meegezonden waardoor de analoge input van de tv weer werkt.

zie voor een handleiding:
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=58483&st=60

let op! bij de nieuwere drivers moet je nv_disp.inf editen in dit bestand komt [nv_SoftwareDeviceSettings] echter 4x voor de toe te voegen regel moet dus eveneens 4x ingevoegd worden.

• Ferry34
Mooi!

Dus toch dat audio signaal wat de tv denkt binnen te krijgen en daardoor de analoge input uitschakelde waardoor er geen audio te horen was.

Blij dat het is opgelost!
Pagina: 1