Toon posts:

Nieuwe pc wil niet booten van harde schijf.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik zit momenteel dus met het volgende probleem:
Ik heb een nieuwe computer van mijn werk.(niet nieuw maar een oude van mijn werk dus) Het en is HP.
En deze worden geheel gewist, in verband met gevoelige data.
Tot zover prima allemaal.
De harde schijf die er in zat was een 40gb maxtor diamondmax 8.
In mijn oude computer zit een 80gb diamondmax 10.
Ik dacht dus, ik zet gewoon die harde schijf om, windows(xp) opnieuw activeren en klaar, zo had ik dit al eens eerder gedaan namelijk.
Maar tot mijn verbazing wil de nieuwe computer op een of andere manier niet booten van harde schijf. Terwijl hij deze schijf in het bios dus wel herkent.
Daarna heb ik geprobeert via de windows cd de herstelconsole te starten, en dat ging prima. Ik kon ook gewoon door mijn schijf bladeren, en heb een fixboot gedaan. Mocht niet baten.
Dus toen de windows installatie gestart, dat ging eerst goed, hij kopieerde bestanden van de cd naar de schijf, en ging opnieuw opstarten. Daarna moest hij dus die windows installatie vervolgen door te booten van de harde schijf. Wat dus ook weer niet wilde...:S

Ik weet niet meer wat ik moet doen met deze pc. Of kan het zijn dat alleen die 40gb schijf die er in zat het doet i.c.m. deze pc?:S Want als die kapot is moet hij toch ook vervangen worden...

Ik hoop dat iemand een idee heeft wat dit is.

Met vriendelijke groeten,

Ingmar

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

> OM

Je zult in geval van een nieuwe pc toch een reinstall moeten doen, anders gaat het nooit lekker werken.
Staat je bootvolgorde overigens goed ingesteld? En heb je ook de juiste hdd aangegeven?

Geef sowieso eens volledige specs.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 18:24
Gewoon even je gegevens backuppen, en opnieuw formateren, NTFS indelen en opnieuw een xp installatie aangaan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de bootvolgorde op: 1. cd 2. hdd, 3. fdd
Het is een p4 2.66 ghz met 512 mb ram. moederbord weet ik zo even niet.
Hij herkent de schijf dus wel gewoon in het bios.
Ik heb overigens wel de ervaring dat als je een harde schijf in een andere computer druk dat hij dan wel boot. Dat het allemaal gelijk vlekkeloos zal werken is een 2e natuurlijk.
Maar hij wil dus gewoon niet booten van deze harde schijf. Zelfs niet half in de windows installatie(na de eerste keer rebooten)
Indeling is nu overigens NTFS
Afbeeldingslocatie: http://images0.speurders.nl/images/46/4680/46802130_1.jpg
Dit is een plaatje van het soort computer.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2009 08:36 ]

• jetix189
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-11-2025
misschien een master/slave probleem?

Verwijderd

Topicstarter
Er zit maar 1 apparaat op die kabel, namelijk de harde schijf. Ingesteld als master. Hij herkent hem ook, en ik kan hem gewoon benaderen in dos of knoppix.

Maar kan het zo zijn dat ik in die computer niet zomaar elke harde schijf kan gebruiken? of is dat niet mogelijk?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2009 08:42 ]

• jetix189
als de HD er al bij zat.
ik heb ook eens zo'n pc gehad met ook een 40 GB HD,
dus ik denk dat ie er wel bijhoort

Verwijderd

Topicstarter
Er zat inderdaad een 40GB harde schijf in.
Dit heb ik er dus uit gehaald en er 1 van 80 in gezet.
Zou het hier aan kunnen liggen dan?

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:09
Je moet een hele nieuwe installatie doen. Booten vanaf xp CD, die 80gb formatteren als ntfs en windows er opnieuw opzetten. Alleen dan zal het werken.

Verwijderd

Topicstarter
Oke dan ga ik dat zometeen eerst proberen.
Bedankt voor de reacties en ik laat weten hoe het is afgelopen!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:31

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dat zijn toch van die HP/Compaq kastjes?

Die heb ik wel eens vaker opgelapt voor medestudenten jaren terug.
Nieuwe harde schijf erin moet geen probleem zijn... heb er destijds schijfjes van 120GB ingezet.

Schone installatie scheelt je veel gedonder denk ik.. :)

edit: enige apparaat op kabel... zit er geen 'single' jumperinstelling op? Die moest ik hebben bij de Western Digital schijven destijds :)

[ Voor 21% gewijzigd door Michael Knight op 24-04-2009 09:01 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• jetix189
toen ik zo'n pctje had zette ik er ook andere hardeschijven in maar niet groter dan 40 GB,
probeer anders een keer te booten van die 40 GB HD.
probeer is met F8 te kijken of je in het windows boot menu kan komen,
misschien houdt windows er wel mee op nog voor dat je iets van windows ziet.
BIOS reset?

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Omdat de Windows op jouw schijf geïnstalleerd is op een andere hardware en daar de nodige drivers voor geïnstalleerd zijn die heel anders kunnen zijn dan die van de 'nieuwe' machine waar je hem in overzet zal zo'n installatie meestal niet werken zonder dat je een 'repair install' uitvoert. Als het moederbord een zelfde chipset heeft en andere overeenkomsten (videokaart) kan het evt. nog wel lukken om te booten op een ander systeem met een 'vreemde' Windows installatie.

Tijdens die repair install doorloopt de installatieprocedure een hardware detectie fase waarin alle voor de hardware benodigde drivers worden geïnstalleerd. Je installeert Windows dus over zichzelf heen. Daarbij moet (in principe) alle geïnstalleerde software intact blijven maar daar zijn uitzonderingen op mogelijk dus een back-up van je eigen data (Mijn Documenten en zo) is zeer verstandig.

Je moet zo'n repair install uitvoeren van de CD waar je de oorspronkelijke installatie mee hebt gedaan mits die SP-2 of hoger bevat. Dan kun je zo'n repair install uitvoeren als je van de CD boot.

8)

• Crazyclaws
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-02 21:31
Wat voor mobo zit er in? Ik herken het wel een beetje, misschien heb je hier wat aan: Compatibiliteit Maxtor SATA schijven met o.a. nForce4

Bij mij was dit het probleem, andere hardeschijf en probleem was verdwenen.

Onder de grote rots, naast die kleine

Pagina: 1