2 Schermen + Ubuntu + Compiz problemen met Xinerama

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdvleon
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-06-2023
Hallo iedereen,

Ik heb vandaag Ubuntu 9.04 op mijn pc gezet. Ziet er goed uit werkt ook mooi.
Maar ik heb wel een probleempje. Namelijk, op mijn pc heb ik 2 schermen (allebij 1280x1024).
Ik draai dit op een 8800GTS.

Het probleem is nu het volgende, dmv. Xinerama kan je de 2 schermen als '1' scherm zien. Dat kan je gewoon vensters tussen de 2 schermen slepen, maar... Als xinerama aan staat werkt Compisite niet meer, die is nodig om vele effecten van compiz te kunnen draaien.

Hoe zou ik het dan toch voor elkaar kunnen krijgen om:
- wel 2 schermen als 1 te zien
- wel compiz (vette effecten, maar is bijv. ook nodig om Docky (Gnome Do) te draaien).

Kan iemand mij op weg helpen, van wat op internet staat word ik niet echt wijzer :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Werkt Nvidia niet met dat TwinView van ze? AFAIK heeft Nvidia zich nog nooit aan de originele Xinerama manier van dualscreen instellen gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

TwinView gebruiken is inderdaad verstandiger, dan werkt het ongetwijfeld wel, zelfs met compiz :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdvleon
Hoe moet ik dat in Xorg.conf dan instellen. Ik zette bij beide schermen Option "Twinview" "1" maar hier gebeurde helemaal niets mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik ben nog redelijk nieuw met linux, maar heb je geen nvidia x server settings programma onder system --> administration? Daarmee heb ik het ook zo ingesteld met twinview en Compiz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xinerama wordt sinds 2007/2008 niet meer onderhouden, en is vervangen door xrandr. En zelfs je xorg.conf hoef je niet meer zelf in te stellen. Ik zou als ik jou was je xorg.conf even leeg gooien en nvidia-settings er 1 voor je laten genereren. Dit kun je doen door bij Display configuration twinview aan te zetten en vervolgens op apply en "save to x configuration file" te klikken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2009 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:00

BoAC

Memento mori

xrandr wordt ook door ubuntu ondersteund via een gui onder administration.

Xorg RandR howto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

* Pim. heeft eergisteren nog een presentatie gehouden met twinview en het werkt echt prima. Ideaal voor dat werk is het kunnen wisselen van het hoofdscherm.

Zoals gezegd: Administration --> NVidia X server settings --> X server Display Configuration

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdvleon
Ik krijg met de nvidia-settings tool altijd de melding, Failed to parse existing config file '/etc/X11/xorg.conf' Dus kan niet meer met die tool werken (werkte eerst wel :S )

[EDIT]
Het is gelukt. Op een of andere manier wilde nvidia-settings de instellingen weer aanpassen, en ik heb de twinview optie gevonden ;p Bedankt allemaal!

[ Voor 31% gewijzigd door vdvleon op 24-04-2009 17:52 ]

Pagina: 1