Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjenl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 19:29
Lieve GoT'ers,

Ik heb al gezocht en gezocht en gezocht, maar ik kom er niet uit. De computer van een vriendin van me heeft een overlijdende harddisk (PATA, 80GB). Ik ben even in haar computer gedoken en zag SATA-aansluitingen zitten. Een blik in de manual van het moederbord leerde me dat dit 2 SATA-150 aansluitingen zijn.
Dus hebben we een SATA-schijf besteld (Seagate, 500 GB, SATA-300) en die aangesloten op het moederbord.
De Promise FastTrak 376 controller op het moederbord die verantwoordelijk is voor SATA laat na het BIOS POST-scherm braaf zien dat hij de 500GB-schijf herkent en in een array heeft gezet in z'n eentje. Dat gaat dus allemaal prima. Installatie van Windows XP gestart, even wat problemen met de drivers, maar uiteindelijk herkende'ie 't allemaal en heeft hij de noodzakelijke setupbestanden overgezet naar de 500GB-schijf zonder een foutmelding te geven.
Vervolgens moet de computer echter gaan booten van de SATA-schijf. En daar gaat het mis.
Nergens, maar dan ook nergens in de BIOS kan ik vinden hoe ik van SATA kan booten. In de FastTrak-BIOS kan ik wel aangeven welke array "bootable" moet zijn, en die ene array heb ik als bootable geselecteerd, maar dan nog wil hij er niet aan.

Ik zit een beetje met m'n handen in m'n haar, ik kan BIOS updaten maar dat doe ik liever niet en in de Changelog van de nieuwe versies zie ik niets over dit probleem staan.

Heeft iemand van jullie een idee/oplossing? :)

"Do not worry about your difficulties in mathematics; I can assure you that mine are still greater" - Albert Einstein (1879-1955)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoe staat je bootsequence in de bios?
Logischerwijs zou je SCSI vooraan moeten zetten bij dit bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjenl
SCSI boot geeft de standaard BIOS-fout dat hij geen boot-device heeft gevonden, druk op enter om het nog eens te proberen.. exact dezelfde melding als die je krijgt bij een willekeurig andere boot-optie die niet is aangesloten.

"Do not worry about your difficulties in mathematics; I can assure you that mine are still greater" - Albert Einstein (1879-1955)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Als ik de manual begrijp zijn de raid controlers verbonden via ide3 dus wellicht dat je daar verder komt.
Hard Disk RAID Connectors: IDE3, SER1 & SER2 (Optional)
The mainboard has 3 IDE RAID connectors, which are controlled by Promise 20376.
IDE3 is a 32-bit Enhanced PCI IDE and Ultra DMA 66/100/133 controller
that provides PIO mode 0~5, Bus Master, and Ultra DMA 66/100/133
function. You can connect to 1 hard disk drive, CD-ROM, 120MB Floppy
(reserved for future BIOS) and other devices.
The mainboard also provides optional dual high-speed Serial ATA interface
ports, SER1 & SER2. Each supports 1st generation serial ATA data
rates of 150 MB/s. Both connectors are fully compliant with Serial ATA 1.0
specifications. Each Serial ATA connector can connect to 1 hard disk device.
Please refer to Serial ATA Raid manual for detail software installation
procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjenl
In de BIOS kan ik kiezen uit HDD-0, HDD-1, HDD-2 en HDD-3 (naast Floppy, CDROM, SCSI, USB-FDD, USB-HDD, etc. etc. etc.).
Al die opties heb ik geprobeerd en allemaal doen ze het niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Kun je een biosupdateje doen, wellicht dat die wat extra support toevoegt.
Dus mocht die S-ATAcontroller bootable zijn, kan het daarmee wellicht opgelost worden.
Een andere mogelijkheid is om die disk even in S-ATA150 mode te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
Zoiets dacht ik al na het lezen van de manual. Zeker als SCSI niet gaat werken (wat meestal de aangewezen kandidaat is met onboard externe raidcontrolers) ben ik bang dat het sata gebeuren in dit geval alleen middels software onder windows gaat werken 8)7

EDIT ^^ met Terw_dan HDD middels tool van fabrikant in 150 mode zetten wil nog wel eens helpen.

[ Voor 16% gewijzigd door Xorsist op 23-04-2009 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjenl
Mja, ik kan een BIOS update doen.. Al ben ik daar nooit zo'n groot fan van sinds ik ooit een BIOS om zeep heb geholpen daarmee.. :p

En ik zou het echt heel vreemd vinden als SATA alleen via Windows gaat werken. Dat zou overigens daarnaast ook best vervelend zijn :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjenl
Oh, hoe gaat dat in-150-modus-zetten in z'n werk? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
bartjenl schreef op donderdag 23 april 2009 @ 23:05:
Oh, hoe gaat dat in-150-modus-zetten in z'n werk? :$
D'r zit achterop zo'n jumpertje (naast de S-ATA connector). Op de disk of in de specsheets staat vast wel hoe die precies moet staan.
bartjenl schreef op donderdag 23 april 2009 @ 23:04:
Mja, ik kan een BIOS update doen.. Al ben ik daar nooit zo'n groot fan van sinds ik ooit een BIOS om zeep heb geholpen daarmee.. :p

En ik zou het echt heel vreemd vinden als SATA alleen via Windows gaat werken. Dat zou overigens daarnaast ook best vervelend zijn :p
Ach, als je niets vreemds doet sloop je heus niet zomaar een bios.
Verder kan het wel zijn dat de controller niet bootable is, zeker omdat dit nog een ding is op een aparte chip. Al weet ik dat niet uit m'n hoofd voor alle bordjes + controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
hier kun je de downloads van seagate vinden en dus ook het tooltje om die hdd in 150 mode te zetten.

Heb ook even naar de bios updates gekeken maar daar word met geen woord gerept over evt. boot middels sata :'(

EDIT ook na het doorspitten van de manual LIJKT het er op dat boot vanaf SATA niet ondersteund word.

[ Voor 15% gewijzigd door Xorsist op 23-04-2009 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:35

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Werkt het wel als je in je BIOS alle Boot Devices (1st, 2nd, 3rd) op Disabled zet en dan Boot Other Device (daar onder) op Enabled?

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjenl
TERW_DAN schreef op donderdag 23 april 2009 @ 23:08:
[...]

D'r zit achterop zo'n jumpertje (naast de S-ATA connector). Op de disk of in de specsheets staat vast wel hoe die precies moet staan.
Ja, maar een "normale" jumper (moederbord-jumper en PATA-schijven-jumper) past daar niet op, kan dat kloppen?

[ Voor 3% gewijzigd door bartjenl op 23-04-2009 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjenl
Mad Marty schreef op donderdag 23 april 2009 @ 23:16:
Werkt het wel als je in je BIOS alle Boot Devices (1st, 2nd, 3rd) op Disabled zet en dan Boot Other Device (daar onder) op Enabled?
Hm, dat zou ik eens kunnen proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
bartjenl schreef op donderdag 23 april 2009 @ 23:54:
[...]

Ja, maar een "normale" jumper (moederbord-jumper en PATA-schijven-jumper) past daar niet op, kan dat kloppen?
Kan kloppen, dan moet je een wat kleinere hebben. Zit er niet standaard eentje op.

Overigens, je kunt de editknop gebruiken om je post aan te passen als je er nog wat aan wil toevoegen, zodat je niet continu je topic moet kicken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, gewoon even opzoeken en jumper ompleuren, heb dit ook een paar keer gehad.
Pagina: 1