krankzinnig netwerkprobleem: wel draadloos, niet bekabeld?

Pagina: 1
Acties:

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:00

Blauw

De Schreeuw

Topicstarter
Volgende is het geval hier in mijn studentenhuis:

Motorola modem -> Router sitecom dc 207 verbonden met:

- Blauwe wireless router
- 3 computers van huisgenootjes.

Wat is nu t geval: de 3 computers kunnen op een gegeven moment niet meer internetten. Het internet lijkt er 'random' tussenuit te vallen. Vanaf die computers kun je dan niet meer verbinden met de modem (192.168.100.1)

Maaarrrrr..de wireless verbinding blijft wel gewoon werken en die kan wel gewoon connecten naar de modem.

Nog even wat dingetjes:

De blauwe wireless router krijgt IP 192.168.123.123 en de rest heeft
192.168.123.155 en 192.168.123.191 en 192.168.123.199

Iemand een reden of ideeën hoe ik dit op kan lossen? Nogmaals: het werkt soms wel, maar veel vaker ook niet, en dan lijkt t vooral dat ie geen DNS server meer kan vinden. Hij blijft wel verbonden aan de router (dus geen meldingen ala: netwerkkabel niet aangesloten).

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
[rant mode]
Het probleem heet sitecom ;) zet een fatsoenlijke linksys, asus, 3com router neer en je bent denk ik van je problemen af. Onderbouwing? Sitecom is een C merk. Het kost geen drol en ja mag je dan meer verwachten?
[/rant mode]

Okay heb je de router al gereset? Wil nog wel eens helpen

[ Voor 17% gewijzigd door Xorsist op 23-04-2009 22:20 ]

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-03 16:14
Xorsist schreef op donderdag 23 april 2009 @ 22:18:
[rant mode]
Het probleem heet sitecom ;) zet een fatsoenlijke linksys, asus, 3com router neer en je bent denk ik van je problemen af. Onderbouwing? Sitecom is een C merk. Het kost geen drol en ja mag je dan meer verwachten?
\[/rant mode]

Okay heb je de router al gereset? Wil nog wel eens helpen
Sorry maar vind dit een nogal loze opmerking, ik weet niet of je heel bekend bent met Linksys maar die hebben ook wel het één en ander blauws verkocht de laatste jaren... Misschien dat je beter aan de TS kunt vragen welk merk het is ;)

Ontopic; jullie hebben de router niet toevallig naast een magnetron staan oid hè? Dat vinden ze meestal niet zo leuk namelijk maar aangezien je zegt dat het vaker niet werkt dan wel zal waarschijnlijk niet door een magnetron komen ookal is het een studentenhuis :+

Toch lijkt het probleem wel in de kabels te zitten, je zou de kabels eens na kunnen lopen of je daar rare dingen aan ziet of eventueel er apparatuur dicht tegenaan/bij staat, die kunnen nog wel eens storen.

Heb je verder ook al eens geprobeerd om 2 van de bekabelde computers uit te trekken en te kijken hoe dat gaat? Zo zou je alle 3 de aansluitingen kunnen testen om te kijken of het ergens bij 1 kabel of computer mis gaat.

• Xorsist
7(8)7 @ hierboven zit waarschijnlijk te slapen en heb over die 2e BLAUWE router heen zitten kijken :$

Maagoed desalniettemin word er aangegeven dat de modem in het 192.168.100 netwerk zit en de wireless verbindingen in het 192.168.123 netwerk. De computers die uitvallen hangen die in het 100 netwerk (de sitecom?) of het 123 netwerk (de blauwe?)

[ Voor 54% gewijzigd door Xorsist op 23-04-2009 23:31 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Xorsist schreef op donderdag 23 april 2009 @ 22:18:
[...]
Onderbouwing? Sitecom is een C merk. Het kost geen drol en ja mag je dan meer verwachten?
[...]
En dat noem je onderbouwing :Z

Sowieso weet een Tweaker dondersgoed dat je nooit af moet gaan op merk, maar op individueel product. Sitecom staat misschien niet bovenaan een populariteitslijst, maar dat wil niet zeggen dat deze specifieke router goed of slecht is.

Weet je concreet dat de Sitecom DC-207 specifieke issues heeft? Ga dan niet zo onnodig vaag blaten en geef duidelijk aan wat de problemen zijn die bekend zijn met dit type. Weet je niks? Ga dan niet loos stemmingmaken :o

Oslik blyat! Oslik!

• Xorsist
:$ I stand corrected :$

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:00

Blauw

De Schreeuw

Topicstarter
@Xorsist de computers die uitvallen hangen in het 100 netwerk (dus die van de sitecom). Wat betreft bekabeling: ik vind het wel vreemd dat e.e.a wel prima functioneert voor een uurtje, maar op een gegeven moment domweg stopt.

Er staan overigens wel wat (2) koelkasten en een magnetron in de buurt van de router. Kan dat uitmaken?

• Xorsist
Indien je draadloze verbinding uit zou vallen zou ik zeggen ja maar omdat het je bedrade verbindingen zijn lijkt het me niet dat die magnetron of koelkasten een probleem mogen zijn.

Als de verbinding weggevallen is kun je dan nog wel bij de router vanaf de machines die aan de blauwe router hangen? Dus de beheerpagina's?
Dan zou je kunnen kijken of er eventuele meldingen hier of daar terug te vinden zijn in eventuele logfiles indien aanwezig.

Daarnaast kun je even kijken of de lease tijd van je dhcp server niet toevallig op een uur staat want dan lijkt het er op dat de lease niet verlengt kan worden. Eventueel verlengen naar een dag of langer in het dhcp gedeelte indien mogelijk.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:02
@Blauw
De magnetron en koelkasten zullen storen in het geval van het draadloze signaal, niet op het bekabelde signaal. Dus dat moet niet zoveel uitmaken.

Wat jij eens zou moeten kijken is hoe de PC's zijn ingesteld voor wat betreft de TCP/IP instellingen (netwerkeigenschappen van de netwerkkaart). Als het goed is moeten die ingesteld staan op automatisch een netwerkadres krijgen.

Je router (draadloos) en de computers (alles dus wat met kabel aan de sitecom is verbonden) krijg in elk geval een IP-adres in dezelfde range, wat er wel op wijst dat dat op de goede manier is aangesloten. Wat je kan proberen is om de computers die met de kabel zijn aangesloten op de router een vast ip-adres te geven, en de DNS server instellen op het IP van de bekabelde router.

Verder is het met deze informatie niet heel gemakkelijk om je te helpen, bijvoorbeeld:
- Heeft de draadloze router ook ingangen voor bekabelde aansluitingen?
- Welk type draadloze router heb je, welk type bekabelde router (we weten dat die van sitecom is, maar ook daar zitten wel verschillende varianten bij)?
- Hoe heb je ze aangesloten? (in 't geval van de draadloze router, op welke poort/ ingang (ervan uitgaande dat deze ook bekabelde ingangen heeft) is de "internetverbinding" aangesloten)

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Blauw schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 09:45:
@Xorsist de computers die uitvallen hangen in het 100 netwerk (dus die van de sitecom). Wat betreft bekabeling: ik vind het wel vreemd dat e.e.a wel prima functioneert voor een uurtje, maar op een gegeven moment domweg stopt.

Er staan overigens wel wat (2) koelkasten en een magnetron in de buurt van de router. Kan dat uitmaken?
Laatst bijna hetzelfde meegemaakt met een Linksys router. Na een tijdje viel alleen draadloos weg en moest je bekabelt werken, en dat viel dan ook na een paar minuten spontaan weg. Hele vreemde problemen.

Ik vermoedde direct dat de configuratie corrupt geraakt was en heb toen het modem een reset naar fabrieksinstellingen gegeven en even snel opnieuw geconfigureerd.
Hiermee was het probleem verholpen.

Probeer dit ook eens met de Sitecom :)
Kan het misschien zijn dat de draadloos router een vast IP ingesteld heeft in het subnet van de sitecom? Dan kan de Sitecom DHCP misschien blijven hangen en alle IP's releasen. Het vast ingestelde IP blijft dan werken en draadloos ook dan.

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:25
Dat blauwe ding is niet toevallig een Linksys WRT54G ?
Vanaf versie V5 is dat model redelijk berucht om soortgelijke problemen, vooral als er naar verhouding redelijk wat verkeer doorheen gaat.
Heeft iets te maken met een buffer waarin alle connecties worden opgeslagen voor vijf dagen.
Loopt deze buffer vol binnen vijf dagen is er geen overflow functie oid maar loopt het hele ding gewoon vast.
Even google naar "wrt54g hang" oid en je zult redelijk wat info tegen komen.

Is voor mij iig de reden geweest om de Linksys ding hier weg te doen en dat ding staat ondertussen iets van twee jaar probleemloos te draaien bij m'n broer die veel minder gebruik maakt van z'n internet.

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ontopic; jullie hebben de router niet toevallig naast een magnetron staan oid hè? Dat vinden ze meestal niet zo leuk namelijk maar aangezien je zegt dat het vaker niet werkt dan wel zal waarschijnlijk niet door een magnetron komen ookal is het een studentenhuis
Hah, ik heb net een praktijktest gedaan voor dit probleem: kreeg alleen maar verminderde bandbreedte...wanneer ik de laptop *bovenop* de magnetron zette.

• Jurrr
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-03-2025
Gezien het feit dat je twee IP-ranges hebt (192.168.100.x en 192.168.123.x) ga ik er vanuit dat je ook twee DHCP-servers actief hebt. Je hebt het ook over twee routers.

Dat draaien van twee DHCP-servers binnen een netwerk wil ook nog wel eens voor de nodig problemen zorgen. Kan het niet zo zijn dat de lease van jouw bekabelde PC afloopt, een nieuw IP-adres aanvraagt en dat je dat krijgt van je wireless router. Op dat moment kan je waarschijnlijk geen verbinding meer maken met je Sitecom omdat die in een andere range zit.

Als je inderdaad twee DHCP-servers hebt draaien zou ik eens proberen om er een uit te zetten (bijv. op de wireless router) en alle ip-adressen (en bij behorende DNS-servers) door een router uit te laten delen. Als het goed is krijgen dan ook alle PC's een IP-adres in de 192.168.100.x range
Pagina: 1