[ Dell Inspiron 8600 ] Problemen met display / cdrom / hdd

Pagina: 1
Acties:

• DrJamez
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:39
Na veel gezocht en gelezen te hebben, en het een en ander te hebben geprobeerd, weet ik niet meer wat het kan zijn. Ik heb dit expres niet in het Grote Dell Inspiron 8600 topic gezet, omdat de laatste post uit 2007 was.

Ik heb een Dell Inspiron 8600. Het apparaat heeft echter de volgende kuren:
- LCD scherm geeft alleen wit beeld (vanaf het moment dat ik hem aanzet). Ik kan het beeld wel feller en minder fel maken met de toetsen op het toetsenbord.
- Harde schijf wordt niet herkend.
- DVD-speler geeft de melding "The device in the system modular bay cannot be identified".
- Fans gaan niet draaien

LCD
Het LCD scherm heb ik niet werkend gekregen tot nu toe. Echter als ik het pinnetje van de klep van het scherm ingedrukt hou, en ik boot, dan krijg ik op een extern beeldscherm wel beeld. Ik heb de volgende dingen al geprobeerd:
- Connector loshalen en vastmaken aan de kant van het moederbord
- Connector loshalen en vastmaken aan de kant van het scherm
- Videokaart er uit halen (laptop start helemaal niet meer op)
- Videokaart terugplaatsen

HDD
De harde schijf wil niet werken. Ook in de BIOS wordt hij niet herkend. Als ik naar de schijf luister, hoor ik dat hij niet opspint. Ik heb al geprobeerd er een andere schijf in te zetten, zonder succes. Ook deze spint niet op (beide schijven werken wel in een externe behuizing). Het koppelstukje tussen de schijf en de laptop lijkt geen mankementen te vertonen.

DVD-speler
Als ik de speler in de laptop laat zitten, dan krijg ik de volgende melding:

The device in the system modular bay cannot be identified. It may not be completely inserted or may have some other problem. Please read and complete te following steps in order:
1) Press the device completely and firmly into the bay.
2) Press the ESC key--wait for the system to power down.
3) Press the power button to retry detecting the device.

Deze stappen heb ik al geprobeerd, helaas zonder succes.

Fans
De fans van zowel de processor als de videokaart gaan niet draaien. Ook niet als ik boot vanaf de USB-drive en via de Dell diagnostics voor DOS probeer ze te testen. Ook in Ubuntu draaien ze niet, ook niet wanneer ik een testscriptje draai en de temperatuur op zie lopen tot 71 graden Celsius (waarna ik het scriptje onderbroken heb).

Verder heb ik ook nog:
- De foutwizard op de site van Dell geprobeerd
- Gezocht op GoT
- Gezocht op google

Overige zaken die wel werken:
- Ik heb de BIOS geflashed van A14 naar A14 (hij heeft hem nogmaals overschreven). Zonder resultaat helaas.
- Memtest gaf geen problemen met het geheugen.
- FN + power-knop runt de diagnostics. Ik krijg daarbij een foutmelding (1000-0141) die aangeeft dat er geen harde schijf aanwezig is.
- Ubuntu boot prima, ik kan gewoon (via het externe scherm) prima werken op de USB drive en alles (wat ik niet genoemd heb dat niet werkt :P) lijkt prima te functioneren.

Ik heb echt geen flauw idee wat ik nog kan proberen om de LCD / DVD / HDD / Fans werkend te krijgen. Iemand nog ideëen wat ik kan proberen / waar het aan zou kunnen liggen? :)

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

• Fluxcyrus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09-2020
Heeft hij ooit gewerkt? Want je hebt wel heel veel problemen :p waarschijnlijk is het ergens heel erg mis op 1 punt. Heb je nog garantie?

• DrJamez
Fluxcyrus schreef op donderdag 23 april 2009 @ 21:49:
Heeft hij ooit gewerkt? Want je hebt wel heel veel problemen :p waarschijnlijk is het ergens heel erg mis op 1 punt. Heb je nog garantie?
Ik heb hem gekregen, omdat ie niet meer werkte (met deze symptomen :P). Maar ik repareer graag dingen, dus ben druk bezig geweest om hem aan de praat te krijgen :). Ik heb op de Dell site vernomen dat de garantie in april 2004 verlopen is, dus dat zal er niet in zitten :P

Verwijderd

neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. zitten de harde schijf en de dvd speler toevallig op één IDE kabel? omdat ze allebei kapot zijn zou het misschien de kabel kunnen zijn. Verder verdenk ik de accu.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2009 07:45 . Reden: linkje ]

• DrJamez
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 07:43:
neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. zitten de harde schijf en de dvd speler toevallig op één IDE kabel? omdat ze allebei kapot zijn zou het misschien de kabel kunnen zijn. Verder verdenk ik de accu.
Helaas, het is een laptop, dus er zijn geen IDE-kabels aanwezig. Het systeem draait "prima" op de accu (zie topicstart wat ie wel doet :P). Ik ben met met een voltmeter aan het kijken geweest, en ik heb de volgende dingen gevonden:
- Laptop schijf krijgt geen spanning, op pin 41 en 42 zou 5 volt moeten staan maar de meter geeft 0 aan
- CPU fan krijgt 1,07 volt, terwijl er op de fan 5 volt zou moeten staan

Weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn (kortsluiting, iets waar ik op zou kunnen letten op het moederbord) ?

[ Voor 0% gewijzigd door DrJamez op 26-04-2009 22:02 . Reden: Iets beter geformuleerd ]