• huarru
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:57
Hallo mede-Tweakers,

Dit is de eerste keer dat ik post, maar ik weet even niet meer waar ik anders terecht moet voor mijn hardware problemen. Ik heb deze week alle onderdelen binnen gekreten om mijn NAS te bouwen. Hier zat ik al ongeduldig op te wachten, dus kon niet wachten om het in elkaar te zetten.

Tijdens het installeren van FreeBSD liep de computer vast en het scherm vertoonde artifacts. Nu heb ik geprobeerd om het probleem te lokaliseren en ben ik tot het volgende gekomen:

-CPU temperatuur is 25-30 graden
-Het probleem blijft zich ook voordoen als ik de motherboard alleen aangesloten heb aan de voeding+kast+ monitor+keyboard.
-Zelfs in de BIOS krijg ik na enige tijd(10-30min) een vastloper + artifacts te zien.

Het enige wat ik kan bedenken is dat of de onboard 780G Chipset gaar is of dat het geheugen niet goed werkt met de motherboard. Ziet het er naar uit dat ik mijn motherboard/geheugen maar moet terug sturen? Of is er een andere mogelijke oorzaak van me probleem? :?

Het systeem heeft de volgende hardware specs:
-AMD Sempron LE-1300 2.3GHz 512kB AM2 Box
-GA-MA78GM-UD2H
-Antec Powersupply Earthwatts 380W
-Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 TwinX
-Seagate 80GB ATA100 5400rpm 8MB, ST980815A
-Western Digital 1TB SATA300 32MB, WD10EADS

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:34
Je kan Memtest 86+ draaien. Zie google hoe dit moet.
Loop even de http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/705492 Hangen en opstart troubleshooting door. Met memtest kun je uitsluiten dat je geheugen de boosdoener is. (Laat dit programma wel een uur of 8 draaien.) Geeft Memtest geen fouten dat zou het richting je videokaart gaan wijzen.
Wat je ook nog kan doen is de voeding vervangen door een zwaardere.

• huarru
Het lijkt me geen probleem qua voeding, het systeem moet redelijk zuinig zijn. En ik krijg problemen met alleen al de motherboard+geheugen aangesloten te hebben.

Nu heb ik toch maar Memtest86+ geprobeerd en ik kreeg al vrij snel deze error:

Afbeeldingslocatie: http://i626.photobucket.com/albums/tt341/Huarru/DSC_0001klein.jpg

Mij is het nog steeds niet duidelijk of dit veroorzaakt is door de motherboard of geheugen. Ik kan de fout vermelding die Memtest86+ geeft in ieder geval niet terug vinden op hun site.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als memtest fouten geeft dan kun je ervanuitgaan dat het geheugen brak is.

Vervang het spul eens en kijk wat het doet. Je videokaart maakt immers gebruik van het systeemgeheugen, dus als dat brak is liggen artefacts voor de hand. Jouw plankje heeft geen sideport geheugen dat mogelijk brak kan zijn als ik me niet vergis, dus daar zal het niet aan liggen.

• huarru
Ik zal de geheugen stripjes nog afzonderlijk testen om te kijken bij welke stripje het probleem specifiek ligt. Hopelijk is alleen het geheugen brak, dan kan ik morgen nog plaatsvervangende kopen :)