DDS4 tape uitlezen

Pagina: 1
Acties:

• icejuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-10-2024
De server van een (nieuwe) klant van mij is gecrasht. 2 Harde schijven van een raid-5 constructie zijn gecrasht, waardoor de data verloren is.

De server is een oud beestje, een HP tc3100 met daarop (redhat of suse linux). Daarnaast zat er een hp surestore dat 40 tapestreamer in. Nu werd er braaf elke dag een backup gemaakt met de tapestreamer. Of dit ooit gewerkt heeft, geen idee. De tapjes zijn DDS4 (40 gb)

Ik heb een freecom usb dat-72 tapestreamer geleend om de gegevens uit te lezen (de server is inmiddels afgeschreven).

Ik wil graag de data van de recentste tape afhalen, maar ik loop vast. Ik heb basiskennis van linux, en ik kan me redden, maar daar houdt het dan ook mee op. In Windows heb ik met ntbackup geprobeerd het tapeje te lezen, daar krijg ik niets te zien.

Vervolgens heb ik via knoppix gekeken of ik via mt & tar de gegevens kon uitlezen. Hoewel de tapestreamer wel reageerde, kon tar geen gegevens vinden, ik kreeg een i/o error.
Daarna nog in windows geprobeerd via barracuda yosemite backup software de tape te lezen, deze gaf aan dat de tape nog niet beschreven was (blank media). Ik ben nu arcserve trial software aan het downloaden, of ik daar iets mee kan is onbekend.

Voordat ik nog meer uren er in stop, heb ik toch even een zetje in de juiste richting nodig. Ik heb weinig ervaring met tapestreamers. Moet ik in Windows (of linux met tar) in ieder geval kunnen zien dat er data op de tape staat ? Zoja, hoe kan ik dat dan het beste doen ?

Ik heb geen idee hoe de backup gemaakt werd, of hij uberhaupt liep en wat er op de tapes staat.

#hidw

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:52

TheBorg

Resistance is futile.

In Linux gebruik je de mt en tar commando's om met een tapedrive te werken.
http://www.cyberciti.biz/...mt-and-tar-command-howto/

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-02 12:10
Het hangt er helemaal vanaf met welke software de tape beschreven is. Volgens mij gebruikt elk programma een ander bestandsformaat. Zelf gebruik ik Bacula (www.bacula.org) om m'n data op tape te zetten. Die tapes kan ik niet met tar lezen. Daar heb ik toch echt bacula zelf voor nodig.
Hopelijk kun jer er achter komen met welke software ze de tapes beschreven hebben. Anders zou het nog wel eens een lastig klusje kunnen worden.

• icejuh
Mja, dat is het probleem ook eigenlijk. Ik heb geen idee hoe de backup geschreven werd.
Het enige wat ik weet is dat de tapes in linux beschreven werden.

Om kosten te besparen is deze (oude) server aangeschaft bij een bedrijf dat handelt in kantoormeubelen. De systeembeheerder die destijds de server geplaatst heeft is al een tijdje ontslagen, de nieuwe weet niets van de systemen die hij gebruikte. Al met al een beetje lastig (voor mij althans).

Overigens geeft tar en mt de volgende meldingen :

code:
1
2
3
4
5
6
7
- mt -f /dev/st0 status
drive type = 114
drive status = 637534208
sense key error = 0
residue count = 0
file number = 0
block number = 0

code:
1
2
3
4
- tar -tzf /dev/st0
tar : /dev/st0 : Cannot read : Input/Output error
tar : At beginning of tape, quitting now
tar : Error is not recoverable : exiting now

code:
1
2
mt -f /dev/st0 fsf 1
mt : /dev/st0 : rmtioctl failed : Input/output error

Op diverse fora bovenstaande meldingen gezocht, bij de 1 is de tape vies en wordt het verholpen met een cleaning tape (ik gebruik een nieuwe streamer )

Hoe dan ook, is er een manier waarop ik in ieder geval kan zien dat de tape beschreven is? Dat er iets op staat ?

#hidw

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

Weet je heel zeker dat de tape niet gewoon rot is? Bedoel als de server oud was en de tapestreamer ook, dan is de kans wel heel groot dat men nooit tapes heeft vervangen en maar gewoon blij elke dag gewisseld heeft.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Hmm, ik heb geen ervaring met tape units onder linux, maar zou het misschien willen lukken om met het dd commando de eerste paar kb's eraf te lezen, om deze vervolgens met hexedit te bekijken, in de hoop daar iets van een vendor name oid handigs aan te treffen?

dd if=/dev/st0 of=/tmp/tape_headers bs=512 count=16

hexedit /tmp/tape_headers

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:08

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Je kunt misschien voor de zekerheid een paar tapes nemen en die met een dd zoals hierboven (maar dan zonder 'count') in zijn geheel veilig stellen.

Kun je daarna rustig kijken naar welke backup software is gebruikt.

• icejuh
LauPro schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 20:02:
Weet je heel zeker dat de tape niet gewoon rot is? Bedoel als de server oud was en de tapestreamer ook, dan is de kans wel heel groot dat men nooit tapes heeft vervangen en maar gewoon blij elke dag gewisseld heeft.
Nee, dat weet ik niet, helaas. De server was inderdaad oud, de tapestreamer dateert van hetzelfde jaar.
De tapes zullen ooit wel vervangen zijn, maar wanneer dit is weet ik niet. Ik ga er in ieder geval van uit dat dit de afgelopen 2 jaar niet gebeurd is.

Tuurlijk, het eerste wat ik wil is die backup zien terug te krijgen. Daarnaast moet ik weten of die backup uberhaupt gedraait heeft, zo niet dan moet mijn klant proberen schade te verhalen op zijn leverancier (zover en of dat mogelijk is)
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 20:22:
Hmm, ik heb geen ervaring met tape units onder linux, maar zou het misschien willen lukken om met het dd commando de eerste paar kb's eraf te lezen, om deze vervolgens met hexedit te bekijken, in de hoop daar iets van een vendor name oid handigs aan te treffen?

dd if=/dev/st0 of=/tmp/tape_headers bs=512 count=16

hexedit /tmp/tape_headers
Daar had ik nog niet eens aan gedacht, zo zie je maar weer. Daar ga ik morgen mee bezig, thnx.

#hidw

• icejuh
Het lag dus wel aan de tapes, na 6 tapes geprobeerd te hebben hield ik het eigenlijk wel voor gezien. Vandaag de laatste tape geprobeerd en meteen resultaat.

Tar gaf nog wel wat charset foutmeldingen, maar een volledige dump did the trick.

#hidw

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:08

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Maar nu is de vraag hoe oud die data is.

• icejuh
Q schreef op zondag 26 april 2009 @ 20:38:
Maar nu is de vraag hoe oud die data is.
Heb nog 2 tapes opgehaald, maar de data is allemaal verouderd, alles dateert uit sep-nov vorig jaar.

#hidw

Pagina: 1