• Mose
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-04-2022
Beste Tweakers,

Mijn collega en ik hebben een discussie al een paar dagen over het verschil tussen DVI en HDMI. Wat we natuurlijk weten is dat over DVI alleen beeld gaat en geen geluid zoals HDMI. Maar hij is er van overtuigd dat DVI even hoge resoluties en beeldkwaliteit kan halen als HDMI. En volgens mij kan dat niet aangezien je zover ik weet met DVI GEEN Full HD Films kan bekijken op 24" lcd scherm.

Tevens wat zijn nou ongeveer de verschillen?

Hopelijk kunnen jullie ons verlossen van deze strijd, hahaha!

Groetjes,
Mose

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mose schreef op donderdag 23 april 2009 @ 18:32:Maar hij is er van overtuigd dat DVI even hoge resoluties en beeldkwaliteit kan halen als HDMI.
En volgens mij kan dat niet aangezien je zover ik weet met DVI GEEN Full HD Films kan bekijken op 24" lcd scherm.
Right.. een Full HD film is 1920x1080 en mijn scherm (2560x1600) is toch echt aangesloten via dvi :z

Waarom kijk je niet gewoon even op wikipedia?

DVI:
# WQXGA (2560 × 1600) @ 60 Hz with CVT-RB blanking (2 × 135 MHz)
# WQUXGA (3840 × 2400) @ 33 Hz with GTF blanking (2 × 159 MHz)
HDMI 1.3:
Maximum resolution over single link at 24-bit/px[B] 2560×1600p75
Voor de verdere verschillen kijk je zelf maar op de desbetreffende wiki-pagina's ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 23-04-2009 18:37 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:32

mace

Sapere Aude

Mose schreef op donderdag 23 april 2009 @ 18:32:
En volgens mij kan dat niet aangezien je zover ik weet met DVI GEEN Full HD Films kan bekijken op 24" lcd scherm.
Dat kan wel, afhankelijk van wat je wilt kijken.

Als de film die je wilt kijken voorzien is van een vorm van DRM dan kan het niet over DVI als deze poort niet is uitgerust met HDCP, als dat wel zo is dan kan het wel.

Dus:

Wel DRM, geen HDCP > Geen beeld
Wel DRM, wel HDCP > Wel Beeld
Geen DRM > Wel beeld (in alle gevallen)
Groetjes,
Mose
Groetjes zijn overbodig hier. ;)

• Fluxcyrus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09-2020
Je kunt zelfs full HD films kijken over VGA, dus waarom niet over DVI :o?

Je kunt niet altijd zeker zeggen wanneer DVI of HDMI beter is, het hangt af van de situatie waarin je het wilt gebruiken. DVI stuurt ook analoog signaal mee, dus mocht je alleen een VGA aansluiting hebben dan zou je het altijd nog kunnen "omvormen". HDMI daarentegen is enkel digitaal.

Het grootste verschil tussen DVI en HDMI is het feit dat HDMI ook geluid mee kan sturen en DVI niet. Daarom is HDMI heel erg aantrekkelijk als TV aansluiting. Voor je monitor kun je meestal al genoegen nemen met DVI, want het beeldkwaliteit zal niet verschillen.

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:35
Als ik het goed begrijp (correct me if i'm wrong) is met dvi (dual link dvi, en nee dat kost geen 2 poorten) dus een hogere resolutie haalbaar dan met hdmi.

Dus:

DVI-D single of dual link digitale video
DVI-I single of dual link digitale video + analoge video
HDMI single link digitale video (gelijk aan dvi-d single link) + audio
HDCP is over zowel hdmi als dvi mogenlijk mits bijde devices het ondersteunen.

[ Voor 21% gewijzigd door martijnve op 23-04-2009 18:56 ]

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb mijn LCD aangesloten via HDMI (mbv. verloopstekker DVI->HDMI) waarmee audio+video is aangesloten. De DVI connector laat dus wel degelijk audio "door". De stelling dat DVI geen audio aan kan, lijkt me dus sterk...

• Mose
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-04-2022
Waarom weer zo een grote smoel open trekken ik verplicht je toch niet om te antwoorden, maar oke daarvoor lees ik tweakers forum meer dan dat
Gizz schreef op donderdag 23 april 2009 @ 18:36:
[...]

Right.. een Full HD film is 1920x1080 en mijn scherm (2560x1600) is toch echt aangesloten via dvi :z

Waarom kijk je niet gewoon even op wikipedia?

DVI:

[...]

HDMI 1.3:

[...]

Voor de verdere verschillen kijk je zelf maar op de desbetreffende wiki-pagina's ;)
Waarom weer zo een grote smoel open trekken ik verplicht je toch niet om te antwoorden, maar oke daarvoor lees ik tweakers forum meer dan dat ik hier wat post.

Maar het verschilt dus per situatie maar per definitie is er geen groot verschil?

• Fluxcyrus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09-2020
het is allebei digitaal en levert dezelfde kwaliteit over het algemeen.
Jah alleen het feit dat HDMI geluid meestuurt dus.

DVI is alleen wat veelzijdiger dan een HDMI uitgang op je Gfx-kaart bijv.

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:35
Mini-me schreef op donderdag 23 april 2009 @ 19:03:
Ik heb mijn LCD aangesloten via HDMI (mbv. verloopstekker DVI->HDMI) waarmee audio+video is aangesloten. De DVI connector laat dus wel degelijk audio "door". De stelling dat DVI geen audio aan kan, lijkt me dus sterk...
De DVI standaard(!) ondersteund geen geluid. Je videokaart kan het wel om er voor te zorgen dat hij via een verloopblokje hdmi met geluid kan produceren. Maar je zult geen enkel apparaat vinden wat geluid ovder dvi binnenkrijgt.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:31
Er zijn veel belangrijkere verschillen tussen hdmi en dvi hoor.

hdmi 1.3 geeft bijvoorbeeld hd audio door en dat doet dvi niet. Denk aan dolby true hd en dts hd over 5.1 of 7.1 op de blu-ray schijfjes.
hdmi1.3 heeft ook een lip-sync correctie zodat je geen problemen krijgt dat beeld en geluid niet gelijk lopen.

Dan heb ik het nog niet over Deep Color of xv color, super audio cd.
Pagina: 1