eindversterker 'opgeblazen'?

Pagina: 1
Acties:

• jaapgvk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-06-2024
Pas voor een appel en een ei een flinke eindversterker op de kop kunnen tikken.
Het betreft een bgw 250b als iemand dat toevallig zegt, zijn tussen 1975 en 1980 geproduceerd volgens mij.

Iig, ding heeft altijd lekker gelopen tot ik er vanmiddag een mengpaneel tussen wou koppelen.

Ergens is er iets mis gegaan, ik zou eerlijk gezegd niet kunnen zeggen wat. Ik heb iig maar heel even de input op het mengpaneel gehad en er toen weer meteen uitgetrokken omdat de versterker de speakers vol aan het versterker was omdat ik een schuif per ongeluk was vergeten terug te zetten.

Nu kan ik hem aanzetten en dan komen er ongeveer een seconde een beetje plopjes en electrische "versterkings" geluidjes uit de speakers en vervolgens slaat hij uit. Als ik muziek aanheb, hoor ik het nog wel, het wordt maar een klein beetje versterkerkt.

Dat is eigenlijk alles, meer kan ik er niet over vertellen. Weet iemand wat er eventueel mis zou kunnen zijn en of het nog te fixen valt?

Afbeeldingslocatie: http://i17.photobucket.com/albums/b61/jaapgvk/tn_SDC10002.jpg

Op zich...

Verwijderd

Je zou eventueel de zekeringen na kunnen kijken mochten deze erin zitten.

• TheModeR
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-01 23:42
Multimeter in DC stand op de luidsprekeraansluitingen.... als je meer meet dan 10mV is er wat aan de hand met de eindtrap. Je moet dit meten voordat de versterker in protect gaat, want hoogstwaarschijnlijk is dat de reden dat ie in de protect gaat.

[ Voor 34% gewijzigd door TheModeR op 23-04-2009 18:05 ]

• jaapgvk
TheModeR schreef op donderdag 23 april 2009 @ 18:03:
Multimeter in DC stand op de luidsprekeraansluitingen.... als je meer meet dan 10mV is er wat aan de hand met de eindtrap. Je moet dit meten voordat de versterker in protect gaat, want hoogstwaarschijnlijk is dat de reden dat ie in de protect gaat.
Die gaat er dus VER boven. Mijn testspeaker (weggooiding) ruikt ook een beetje verbrand.

Da's dus niet goed... :(

Ik neem dus aan dat mijn eindtorren de geest hebben gegeven ofzo? Vergeef me mijn beperkte kennis, maar is dit ook te meten?

Op zich...

• TheModeR
jaapgvk schreef op donderdag 23 april 2009 @ 18:15:
[...]

Die gaat er dus VER boven. Mijn testspeaker (weggooiding) ruikt ook een beetje verbrand.

Da's dus niet goed... :(

Ik neem dus aan dat mijn eindtorren de geest hebben gegeven ofzo? Vergeef me mijn beperkte kennis, maar is dit ook te meten?
Dan komt waarschijnlijk de volledige voedingspanning op de uitgang te staan. Over het algemeen betekent dat de eindtorren dan doorgeslagen zijn. Dit kun je meten met de doorgangsmeting (diode-meting), dit is meestal de stand waarin de meter piepsignaal geeft. Voor een betrouwbare meting zul je de eindtoren los moeten solderen en dan meten, het kan zijn dat er bijvoorbeeld rmaar eentje kapot is.

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02-2023
Ai, mijn vader heeft exact hetzelfde eens meegemaakt met zijn ouwe BGW. Kon 'ie meteen de laagunits van z'n speakers bij het grof vuil gooien... :(

Sterkte!

• jaapgvk
TheModeR schreef op donderdag 23 april 2009 @ 18:36:
[...]

Dan komt waarschijnlijk de volledige voedingspanning op de uitgang te staan. Over het algemeen betekent dat de eindtorren dan doorgeslagen zijn. Dit kun je meten met de doorgangsmeting (diode-meting), dit is meestal de stand waarin de meter piepsignaal geeft. Voor een betrouwbare meting zul je de eindtoren los moeten solderen en dan meten, het kan zijn dat er bijvoorbeeld rmaar eentje kapot is.
Oke, ik heb het even gedaan zonder ze los te solderen, daar heb ik vandaag geen tijd meer voor.
Set a digital multimeter to diode test and an analogue multimeter to a low resistance range such as × 10, as described above for testing a diode.

Test each pair of leads both ways (six tests in total):
The base-emitter (BE) junction should behave like a diode and conduct one way only.
The base-collector (BC) junction should behave like a diode and conduct one way only.
The collector-emitter (CE) should not conduct either way.
Dat heb ik gedaan, ik hoop dat dit de juiste methode is.

BE en BC kloppen maar CE geleid allebei de kanten op (mijn digitale-multimeter zegt 11mv).

Betekend dit dat ze kapot zijn? Of moet ik ze toch echt eerst los solderen?

Op zich...

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-02 10:57

Part

Helemaal niets.....

Een service manual kun je hier vinden:
http://www.hifiengine.com/manuals/bgw/250d.shtml
Het kan zijn dat je moet registreren (gratis).

Er staat een manual van de BGW 250D en E.

Het versterkergedeelte is erg eenvoudig en bestaat uit grofweg uit 3 delen.

1e
Een opamp.

2e
Versterker gedeelte uit 4 transistoren (Q1 en Q3 Q4 Q5) met 1 transistor voor de rust stroom instelling Q2

3e
De eind trap bestaande uit 3x MJ15015 en 3xMJ15016 (Het kan een iets ander type zijn in de B versie)

Omdat je nog wel iets geluid kan horen tijdens het aanzetten denk ik dat de Opamp en de eerste 4 transistoren nog wel goed zijn.

Het probleem zit hem waarschijnlijk in 1 of meerdere eind torren. Om ze goed door te meten moet je ze loshalen.

Maar voor je dit doet meet eerst de voedings spanning na. Doe dit wel voorzichtig er staat 2x 55 volt = 110 volt over de elco's. Deze spanning kan gevaarlijk zijn en bij sluiting kun je brandwonden of oogletsel oplopen.

[ Voor 68% gewijzigd door Part op 23-04-2009 20:38 ]

• jaapgvk
Allereerst: TheModeR en Part, bedankt voor de hulp tot dusver!

Mijn desoldeerdraad is op dus ik lig helaas ff stil tot volgende week.

De transistoren van mijn eindtrap zijn iig wel anders dan van het bgw 250d-type. Zes dezelfde aan beide kanten maar ik kan via de nummers die er op staan niks vinden.

Afbeeldingslocatie: http://i17.photobucket.com/albums/b61/jaapgvk/tn_SDC10003.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i17.photobucket.com/albums/b61/jaapgvk/tn_SDC10004.jpg

Op zich...

• TheModeR
Die methode die je op internet hebt gevonden is de juiste methode. Eigenlijk kun je enkel meten of de tor een grove kortsluiting heeft als ze in de schakeling zitten. Voor een betrouwbare meting zul je ze toch los moeten halen. Let er wel even op dat de juiste tor op de juiste plek terugplaatst, maar dat spreekt eigenlijk voor zich.

Je hebt trouwens te maken met de geweldig gecodeerde eindtorren van RCA. Daar kun je weinig info over vinden. Hoogstwaarschijnlijk zijn het wel MJ1500** achtige torren, deze worden vaak gebruikt in PA bakken.

• Part

Part

Helemaal niets.....

Ik denk dat je helaas niet veel gaat hebben aan de service manual van de D serie.
In de B serie zitten 6 NPN eindtoren zie ik nu:
http://www.audiokarma.org...e/index.php/t-178997.html

• jaapgvk
Ik heb contact gehad en ze hebben mij verteld dat de eindtorren niet orgineel zijn. Bij inspectie van het soldeersel bleek idd dat ze ooit een keer vervangen zijn. Ze zouden mijn een pdf-je met de handleiding toesturen maar die heb ik nog niet binnen.

De voeding het ik nagekeken en die lijkt prima in orde. Hij geeft 2x 52.6 volt.

Ik heb alle transistors van de eindtrap iig nagekeken en ze bleken allemaal in orde.

Daarna heb ik voor -zover ik het weet- ook maar de transistors van het 'versterker gedeelte' gemeten. Zeg maar de twee onderste op mijn foto met de koelvinnen. Ook van de onderstaande foto de twee bovenin met de heatsinks en die boven/midden met de drie losse draden.

Afbeeldingslocatie: http://i17.photobucket.com/albums/b61/jaapgvk/SDC10108.jpg

Onderstaande link voor een grote versie
http://i17.photobucket.com/albums/b61/jaapgvk/SDC10108-1.jpg

Die zijn iig ook allemaal in orde.

De opamp kan ik niet echt vinden, of is dat dat ding helemaal in het midden van de printplaat :?

Ik moet nog iets vertellen. Deze versterker kun je ook 'bruggen' en als mono-block gebruiken. Op de achterkant zit ook een schakelaar stereo-mono.

In de handleiding van de 250D zag ik staan dat, wanneer je hem in mono mode gebruikt, je alleen het linkerkanaal aangesloten mag hebben. Het zou kunnen dat ik de versterker per ongeluk op mono heb gezet en vervolgens met beide kanalen aangesloten aan heb gezet. Zou dit ook de situatie kunnen veroorzaken waar ik nu in zit. Zoals ik in de OP al aangaf weet ik niet meer precies hoe het gebeurt is.

[ Voor 3% gewijzigd door jaapgvk op 28-04-2009 19:32 ]

Op zich...

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat ding het midden kan wel eens een opamp zijn ja.

Is dat nou een octal buisvoet die ze als connector voor het een of het ander hebben misbruikt? :P

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-02 15:06

R-B

Blokkert

Waarschijnlijk is dat ding in het midden een opamp ja, door de behuizing in deze vorm kan hij iets meer warmte afvoeren dan een normale chip :)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Verwijderd

Maakt niet uit

Hij gebruikt dan meestal alleen het linkse kanaal, rechts doet niets
In de auto heeft dat geen effect of je ze aansluit of niet dus dit lijkt me zelfde principe

Als je de ohmse weerstand meet van de speaker, hoeveel geeft deze dan?
Meestal is dit 4ohm voor speaker (enkele 2ohm), is dit totaal anders dan is je speaker overleden, dit kan ook een kortsluiting veroorzaken waardoor de boel in protect springt/raar gaat doen

• jaapgvk
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 15:46:
Maakt niet uit

Hij gebruikt dan meestal alleen het linkse kanaal, rechts doet niets
In de auto heeft dat geen effect of je ze aansluit of niet dus dit lijkt me zelfde principe

Als je de ohmse weerstand meet van de speaker, hoeveel geeft deze dan?
Meestal is dit 4ohm voor speaker (enkele 2ohm), is dit totaal anders dan is je speaker overleden, dit kan ook een kortsluiting veroorzaken waardoor de boel in protect springt/raar gaat doen
Het staat expliciet in de handleiding dus het lijkt me dat het weldegelijk iets uitmaakt.

Het heeft niks met de speakers te maken. Mijn testspeaker is al weggesmolten door toedoen van de versterker :P

Op zich...

• jaapgvk
Ik heb de manual van bgw gekregen.

Als iemand hem toevallig wil bekijken:
http://uploading.com/files/SMEU2L8X/Manual_250B.pdf.html

Het is een hele simpele versterker maar ben geen expert op het gebied van elektronica (maar leer snel)

Alle transistoren die ik heb gechecked zijn in orde. (6 van de eindtrap, 5 van de voorversterker). De voeding is in orde. Maar ergens maakt hij sluiting want hij stuurt genoeg stroom uit om ervoor te zorgen dat een speaker letterlijk verbrand.

Ik begin te denken dat het iets heel simpels moet zijn maar ik kan er niet uit komen wat...

Zou het eventueel nog in de opamp kunnen zitten? En zo ja, is er ook een manier om die door te meten?

Op zich...

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:27
De opamp is inderdaad de metalen behuizing met 8 pennen in het midden, het schema zegt een LM318. Deze is nog gewoon nieuw te koop.
R-B schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 15:43:
Waarschijnlijk is dat ding in het midden een opamp ja, door de behuizing in deze vorm kan hij iets meer warmte afvoeren dan een normale chip :)
Dat dacht ik ook, maar de datasheet geeft iets anders aan.
devices in the H08 package must be derated based on a thermal resistance of 160°C/W, junction to ambient, or 20°C/W, junction to case. The thermal resistance of the
dual-in-line package is 100°C/W, junction to ambient.
De opamp nameten kan, maar daarvoor zou je eigelijk een scoop moeten hebben. Je kunt dan snel zien of je op de uitgang van de opamp signaal terug vind. Maar aangezien er een terugkoppeling in zit vanuit de uitgang van de amp zal dit zonder eindtorren niet goed werken.

• jaapgvk
Jeronimo, bedankt voor je antwoord.

Sinds mijn laatste berichtje heb ik ook al heel wat bijgeleerd. Ik heb de opamps zelfs al vervangen omdat ze idd nog gewoon goed verkrijgbaar en goedkoop zijn en ik zelf niet de middelen had om ze te meten.

Maar daar ligt het ook niet aan...

Ik heb nu alles weer in elkaar zitten en ben tot de conclusie gekomen dat het defect maar in één kanaal zit. Ik heb zeg maar per kanaal een modululair blok. Als ik alleen het goede blok aansluit werkt dat kanaal gewoon en als ik het defecte blok aansluit schiet hij meteen in de beveiliging. Als ik het goede blok op het andere kanaal aansluit doet hij het ook gewoon goed dus het zit echt in één zo'n blok.

Er is nog een verschil. In het begin speelde hij nog een paar seconde (met allerlei elektronisch geplop e.d.) door voordat hij in de beveiliging sprong, maar nu schiet hij er meteen in op het moment dat ik hem aanzet. Wellicht wil dat ook wat zeggen?

Op de printplaten van allebei de blokken zit rond een paar (dezelfde) transistors wel een beetje zwarte aanslag maar die heb ik doorgemeten en hebben nog gewoon de juiste waarden.

Waar zou er nog sluiting kunnen zitten als het niet in de transistoren en op-amp zit? Er blijft niet veel meer over...

Voordeel is dat ik nu wel een goed blok ter referentie heb :)

Op zich...

• Part

Part

Helemaal niets.....

Waar je nog naar kan kijken zijn de elco's
Dit zijn de 3 zilverkleurige buisjes C9, C10 en C?. Let daar bij wel op het voltage (100volt) en de polariteit.
Oude elco's willen nog wel eens stuk gaan.

Wat je ook nog kan doen is elk component ohms doormeten als de versteker uit staat en deze meetwaarde vergelijken met de goede module.
Defecte condensatoren ga je daar meestal niet mee vinden maar wel defecte weerstanden, sluiting etc.

[ Voor 55% gewijzigd door Part op 05-05-2009 21:49 ]

• jeronimo
Hoe merk je dat de foute eindtrap in beveiliging gaat? Als ik het schema bekijk zijn er maar 2 beveiligingen. Een thermostaat schakelaar in serie met de primaire van de trafo die bij een te hoge temperatuur de trafo afschakeld. Als het hele koelblok zo warm was geworden had je dat wel gemerkt.
En een dc beveiliging (het circuit rond CR6-CR9) die een crowbar laat vallen over de voedingsrails. Thyristor SCR1 krijgt dan een trigger en sluit de voeding over een kleine weerstand kort, waarna de zekering CB1 uitschakelt. Deze beveiliging had er voor moeten zorgen dat je geen DC op je luidspreker krijgt. Dat klopt weer niet met je eerdere post dat je testspeaker weg gesmolten is. :?

Heb je ook gecontroleerd of er geen sluiting zit tussen een van de transtoren en je koelblok? Ook de transistor die op z'n kop boven de opamp (Q3) zit mag geen elektrisch contact maken met je koelblok.

• Part

Part

Helemaal niets.....

Als C9 of C10 niet werkt of onvoldoende capaciteit heeft krijg je ook een DC spanning op de uitgang.
Beveiliging misschien defect?

[ Voor 13% gewijzigd door Part op 05-05-2009 22:36 ]

• jeronimo
Part schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 22:33:
Als C9 of C10 niet werkt of onvoldoende capaciteit heeft krijg je ook een DC spanning op de uitgang.
Beveiliging misschien defect?
Ja, als de lekweerstand van C9, C10 of C2 dramatisch laag is geworden kan de opamp dat niet meer weg regelen. Echter de crowbar had dan aan moeten spreken. Daarom zou het handig kunnen zijn om de DC spanning op de uitgang van de opamp en op de uitgang van de versterker te meten.

Elco's zijn gevoelig voor veroudering, dus na een jaar of 30 zou er wel een nietzo veel van over kunnen zijn, de capaciteit is gedaald, de lekweerstand is slechter geworden.
Mocht de fout gevonden worden zou je ook de bekerelco's C19 en C20 eens moeten meten. Schrik niet als de capaciteit flink gedaald is.

• jaapgvk
Het is al laat dus ik lees jullie reacties morgen nog eens goed door en reageer dan gepast.

Het lijkt me praktisch onmogelijk dat er transistors sluiting maken met het koelblok, ik heb er met het terugzetten extra op gelet.

En het klopt idd dat de versterker in het begin nog een paar seconde aan bleef (en mijn speaker smolt) maar per poging steeds sneller uitschakelde en nu op het moment dat ik hem aanzet meteen weer uitschakelt. :?

[ Voor 26% gewijzigd door jaapgvk op 06-05-2009 10:16 ]

Op zich...

• jaapgvk
Ik heb het opgegeven.

Er was idd een elco die het niet meer trok (c? zeg maar), maar dat was niet de bron van de sluiting. Ik kwam er ook achter dat sommige weerstanden vervangen waren met weerstanden met afwijkende waarden en dat er zelfs een npn tor was vervangen door een pnp tor.

Ik had ff wat elco's van mijn goede module losgesoldeerd om te vergelijken en bij het terug solderen heb ik er per ongeluk eentje verkeerd om op gesoldeerd (zondagmorgen :| ) Toen ik die weer aangesloten had blies ik een transistor en een paar weerstanden op. Het is in mijn opinie de moeite nu niet meer waard.

Jammer maar helaas. In ieder geval iedereen bedankt voor de goede hulp! Ik heb weer veel bijgeleerd _/-\o_

Op zich...

Pagina: 1