Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:48
Goedemiddag,

Ik heb een vraag over het inleveren van een leaseauto bij einde leasecontract of bij het ontslag nemen.
Klopt het dat je een leaseauto weer volledig schadevrij in moet leveren?
Met schadevrij bedoel ik dus ook dat alle kleine krasjes en deukjes zijn gerepareerd voor zover dit kan. Ik heb namelijk geconstateerd dat er aan de deur bij de passagierszijde een klein deukje zit en een paar kleine krassen (waarschijnlijk heeft iemand zijn deur tegen de mijne aangegooit). Ook zit er nog ergens anders een klein deukje.

Verder is de auto nog in een prima staat, ik vraag mij dus alleen af of deze kleine schadegevallen bij het inleveren nog kunnen worden doorberekend aan mijzelf of dat het verstandiger is dit eerst nog te laten repareren. Ik neem aan zolang ik nog in dienst en ben het leasecontract niet afgelopen is ik dit gratis kan laten herstellen. In dit geval gaat het om ING Car Lease.

Bedankt voor de reacties.

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-11 12:38

bord4kop

maximaal 100KB!

BEL ING car lease zou ik zeggen...

Toen ik hem inleverde bij mn vorige baan waren kleine krasjes <10 cm éénmalig per deel (portier, klep, etc) geen probleem.
Maar hoe andere leasemaatschappijen hiermee omgaan weet ik niet.
Bel ze gewoon op en leg het voor :)

| Security Management |

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Er is niets vreemds aan dat de auto in goede staat moet zijn. Vaak zijn hier duidelijke regels voor opgesteld. Zie als voorbeeld LeasePlan: http://www.leaseplan.nl/downloads/inleveren_geel.pdf

Xbox360 gamerprofile

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hangt waarschijnlijk ervanaf wat voor afspraken jouw werkgever met de leasemaatschappij heeft.

Wij hoeven dit bijvoorbeeld niet, hij word bij ons ingenomen, gecontroleerd op schade, en alle schade boven bepaalde normen worden verrekend met je salaris (rekening houdend met dingen als eigen risico-constructies etc).
Ik neem aan zolang ik nog in dienst en ben het leasecontract niet afgelopen is ik dit gratis kan laten herstellen.
Hangt ervanaf of jullie een eigen risico-clausule hebben.

Virussen? Scan ze hier!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
Mijn vader in iedergeval niet, alle reparaties vallen bij hem, onder het lease contract. Als het goed is moet dat ook in het contract staan, of heb je een eigen risico tot een bep. bedrag?
Bel je ING Car lease toch even. :?
of gewoon laten repareren en doen alsof je neus bloed dat het contract bijna afloopt.

[ Voor 8% gewijzigd door BAS80 op 23-04-2009 17:20 ]

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Check trouwens ook het Innameprotocol van ING Car Lease. Staat precies in wat voor schade acceptabel is.

edit: oeps, dit was als edit op mijn vorige reply bedoeld...

[ Voor 13% gewijzigd door wildhagen op 23-04-2009 17:21 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ze zullen inderdaad waarschijnlijk wel een bepaalde norm hebben.

Ik kan me voorstellen dat een auto in 4 jaar best een aantal kleinere krasjes en/of verbruikssporen kan oplopen.

Burp

Verwijderd

Verbruik jij een auto dan? :+

Het lijkt me iig niet realistisch om een as new auto in te leveren. Zo'n ding is nou eenmaal overgeleverd aan de elementen en het verkeer. Alles groter dan dat natuurlijk wel.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
Wii4all schreef op donderdag 23 april 2009 @ 17:21:
Ze zullen inderdaad waarschijnlijk wel een bepaalde norm hebben.

Ik kan me voorstellen dat een auto in 4 jaar best een aantal kleinere krasjes en/of verbruikssporen kan oplopen.
Gebruikersschade is acceptabel, kleine deukjes etc na 4 jaar kan je geen splinternieuwe auto verwachten. Zelf onlangs de auto ingeleverd met kleine schades en nooit meer wat van gehoord :)

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 14:47
descon schreef op donderdag 23 april 2009 @ 17:34:
[...]

Gebruikersschade is acceptabel, kleine deukjes etc na 4 jaar kan je geen splinternieuwe auto verwachten. Zelf onlangs de auto ingeleverd met kleine schades en nooit meer wat van gehoord :)
Same here, mijn ervaring is dat ING niet geweldig moeilijk doet over lichte gebruiksschade. Zelfs over brandgaten werd niet gepiept, ondanks dat niet "niet acceptabel" is volgende de eerder geposte policy (mooie link btw!).

[ Voor 14% gewijzigd door Taigu op 23-04-2009 17:48 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:51
BAS80 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 17:19:
of gewoon laten repareren en doen alsof je neus bloed dat het contract bijna afloopt.
Jij denkt dat een schadeherstel bedrijf zomaar gaat knutselen aan een auto zonder toestemming van de lease maatschappij ?
Dit kun je simpelweg vergeten, grote kans dat bij een auto die er bijna uit gaat de lease maatschappij geen toestemming geeft voor reparatie(s)

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 14:47
ninjazx9r98 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 22:30:
[...]

Jij denkt dat een schadeherstel bedrijf zomaar gaat knutselen aan een auto zonder toestemming van de lease maatschappij ?
Dit kun je simpelweg vergeten, grote kans dat bij een auto die er bijna uit gaat de lease maatschappij geen toestemming geeft voor reparatie(s)
Ze keuren het wel goed, alleen moet je wel een schadeformulier invullen. Het laten repareren kost je gewoon je eigen risico, hetzelfde bedrag dat je moet betalen als ze de schade bij inname ontdekken.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Schadeherstel doet niks zonder toestemming van de leasemaatschappij. Met de leasemaatschappij maken ze een inschatting van de huidige boekwaarde van de auto en de reparatiekosten. Als dat onvoordelig is, wordt er niet gerepareerd, maar wordt wel vaak je eigen risico tevoorschijn gehaald.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• ninjazx9r98
buddhole schreef op donderdag 23 april 2009 @ 23:01:
[...]

Ze keuren het wel goed, alleen moet je wel een schadeformulier invullen. Het laten repareren kost je gewoon je eigen risico, hetzelfde bedrag dat je moet betalen als ze de schade bij inname ontdekken.
Vreemd aangezien ik praktijk gevallen ken bij collega's waar helemaal niets meer gerepareerd mocht worden omdat de auto tegen het einde van het lease contract begon aan te lopen.
In een van de gevallen moest de auto zelfs met een afgereden linker buitenspiegel blijven staan bij het schade bedrijf omdat deze niet meer gerepareerd mocht worden en werd een huurauto tijdelijk ingezet.
Zelf heb ik overigens ook een auto van ING Car lease en mij is nul komma nul bekend over eigen risico en ook betalen voor schade bij inleveren is voor zover mij bekend niet van toepassing.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ninjazx9r98 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 23:16:
[...]

Vreemd aangezien ik praktijk gevallen ken bij collega's waar helemaal niets meer gerepareerd mocht worden omdat de auto tegen het einde van het lease contract begon aan te lopen.
Klopt, bij de laatste beurt word vaak bijna alles geweigerd wat niet wettelijk verplicht is. En zelfs bij dat laatste word nogal eens de norm ruim genomen: zelfs banden die nog maar nét op de wettelijke minimumdiepte zitten qua profiel mogen soms niet eens meer worden vervangen bij de laatste beurt, omdat het contract dan vaak al ten einde loopt.

Virussen? Scan ze hier!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

buddhole schreef op donderdag 23 april 2009 @ 17:43:
[...]

Same here, mijn ervaring is dat ING niet geweldig moeilijk doet over lichte gebruiksschade. Zelfs over brandgaten werd niet gepiept, ondanks dat niet "niet acceptabel" is volgende de eerder geposte policy (mooie link btw!).
Inderdaad, mijn vorige leaseauto heb ik ingeleverd met een dikke kras in het achterscherm en een licht gescheurde en bekraste voorbumper. Dit was ook bij ING Car Lease, en ik heb er nooit meer iets over gehoord.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
wildhagen schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 07:10:
[...]

Klopt, bij de laatste beurt word vaak bijna alles geweigerd wat niet wettelijk verplicht is. En zelfs bij dat laatste word nogal eens de norm ruim genomen: zelfs banden die nog maar nét op de wettelijke minimumdiepte zitten qua profiel mogen soms niet eens meer worden vervangen bij de laatste beurt, omdat het contract dan vaak al ten einde loopt.
Klopt, had ik ook bij mijn laatste beurt, na aandringen heb ik toch mijn bandjes gekregen :)

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 16:12
Roncom schreef op donderdag 23 april 2009 @ 17:14:
Ik heb een vraag over het inleveren van een leaseauto bij einde leasecontract of bij het ontslag nemen.
In theorie wel, want dat is zo bepaald in het leasecontract. In praktijk is het antwoord meestal neen, want als de wagen niet in orde is, dan gaat de leasemaatschappij dit eigenhandig laten repareren en laten ze jou voor de kosten opdraaien. Maar als de schade echt enorm is tot in het extreme(echt een ravage) dan kan men u misschien wél aanklagen..in praktijk gebeurt dit bijna nooit.
Met schadevrij bedoel ik dus ook dat alle kleine krasjes en deukjes zijn gerepareerd voor zover dit kan. Ik heb namelijk geconstateerd dat er aan de deur bij de passagierszijde een klein deukje zit en een paar kleine krassen (waarschijnlijk heeft iemand zijn deur tegen de mijne aangegooit). Ook zit er nog ergens anders een klein deukje.
Er is een verschil tussen gebruikersschade(schade die spontaan ontslaat bij het gebruik) en schade veroorzaakt door ongevallen/accidentjes. Maar die grens is vrij dun. Een kras is meestal gebruikerschade. Een klein deukje ook. Maar natuurlijk hangt het van de expert af. Hoe groot mag een deuk zijn? Dit is vatbaar voor interpretatie. Indien men u een factuur stuurt voor kleine deukjes en wat krassen en je weigert die te betalen en houdt halstarrig vol tot in het oneindige, dat verliest de maatschappij praktisch altijd.
Verder is de auto nog in een prima staat, ik vraag mij dus alleen af of deze kleine schadegevallen bij het inleveren nog kunnen worden doorberekend aan mijzelf of dat het verstandiger is dit eerst nog te laten repareren.
Nooit iets repareren als je twijfelt of het wel echte schade is. Als jij het niet repareert, en de Lease oordeelt anders, dan zullen zij de wagen wel repareren en de factuur naar jou doorsturen.

PS. In feite geef ik je hier "slechte" raad. ;) Ze moeten ALTIJD kunnen bewijzen dat JIJ de schade veroorzaakt hebt. Dus ALTIJD je verzetten tegen een factuur "achteraf", met wat geluk, ontbreken er papieren in jou dossier. Laat de leasemaatschappij maar wat aan het werk dan. ;) Geen bewijzen = niet betalen.

[ Voor 13% gewijzigd door makila op 24-04-2009 11:05 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het lijkt mij dat je leasecontract pas afgelopen is als je de auto hebt ingeleverd en zij eventuele schade verhaald hebben op jou. Het kost je gewoon je eigen risico of de schade hersteld wordt voordat je hem hebt ingeleverd of pas hersteld wordt nadat je de auto heb ingeleverd.
Het is voor de leasemaatschappij nog voordeliger ook om schade te herstellen nadat je hem hebt ingeleverd omdat ze dan geen vervangend vervoer hoeven te regelen.

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

PS. In feite geef ik je hier "slechte" raad. ;) Ze moeten ALTIJD kunnen bewijzen dat JIJ de schade veroorzaakt hebt. Dus ALTIJD je verzetten tegen een factuur "achteraf", met wat geluk, ontbreken er papieren in jou dossier. Laat de leasemaatschappij maar wat aan het werk dan. ;) Geen bewijzen = niet betalen.
Dat laat me aan nog iets denken. Ik heb mijn leaseauto ingeleverd bij de garage waar ik mijn volgende auto heb opgehaald. De leasemij zou die daar dan weer gaan oppikken. Ondertussen stond dat ding daar dus wel een tijdje, waarbij de sleutels in bezit van de garagehouder waren. Die garagehouder is met mij om de auto heengelopen (maar deed zich niet echt veel moeite) om te controleren op schade, we hebben afgetekend dat die er niet was en toen ben ik weer vertrokken. Stel nu dat de leasemij dan achteraf nog schade constateert, dan kunnen ze dat toch nooit meer op mij verhalen? Wie weet wat er bij die garage/het transport is gebeurd, en ik heb zelfs een ondertekend formulier van de garagehouder dat er geen schade op zat. Volgens mij kunnen ze dat dus helemaal niet bewijzen?

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 16:12
Stoffel schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 11:16:
[...]

Dat laat me aan nog iets denken. Ik heb mijn leaseauto ingeleverd bij de garage waar ik mijn volgende auto heb opgehaald. De leasemij zou die daar dan weer gaan oppikken. Ondertussen stond dat ding daar dus wel een tijdje, waarbij de sleutels in bezit van de garagehouder waren. Die garagehouder is met mij om de auto heengelopen (maar deed zich niet echt veel moeite) om te controleren op schade, we hebben afgetekend dat die er niet was en toen ben ik weer vertrokken. Stel nu dat de leasemij dan achteraf nog schade constateert, dan kunnen ze dat toch nooit meer op mij verhalen? Wie weet wat er bij die garage/het transport is gebeurd, en ik heb zelfs een ondertekend formulier van de garagehouder dat er geen schade op zat. Volgens mij kunnen ze dat dus helemaal niet bewijzen?
Je hebt een dubbeltje gekregen van dit papier waarop staat dat er geen schade was en dat je de wagen in goede staat hebt binnengeleverd? Zo ja, dan kunnen ze jou inderdaad nog weinig maken. Meestal zeggen leasemaatschappijen wel : Zolang de wagen niet bij de Lease staat, blijft de wagen jou verantwoordelijkheid. Maar in praktijk is dat onzin. Van het moment dat je aftekent, is het voor hen onbegonnen werk.
(Notie : Enkel als je de wagen NIET afgetekend hebt en de wagen zomaar ergens achtergelaten hebt, dan blijft de wagen inderdaad jou verantwoordelijkheid tot de expert ernaar gekeken heeft.)

[ Voor 15% gewijzigd door makila op 24-04-2009 11:24 ]

Verwijderd

Een tipje mijnerzijds:

Werk alle krasjes weg met een poetsmiddeltje, zo zullen ze een acceptable deukje eerder toelaten.
Als je hele auto vol zit met acceptabele deukejs en krasjes, dan is uiteindelijk niet acceptable snapje.

Maak hem ook ff schoon van binnen en buiten, zo lever je gewoon een nette auto in en dat ene deukje of krasje valt dan wel onder de norm.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik heb meerdere auto's ingeleverd (LeasePlan met name), en die deden nooit moeilijk. Kleine schades als krasjes en kleine deukjes, nooit iemand over gehoord.

• ninjazx9r98
TrailBlazer schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 11:10:
Het is voor de leasemaatschappij nog voordeliger ook om schade te herstellen nadat je hem hebt ingeleverd omdat ze dan geen vervangend vervoer hoeven te regelen.
Waarbij je er voor het gemak maar even vanuit gaat dat vervangend vervoer per definitie onderdeel is van een lease contract ;)

Verwijderd

ninjazx9r98 schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 14:32:
[...]

Waarbij je er voor het gemak maar even vanuit gaat dat vervangend vervoer per definitie onderdeel is van een lease contract ;)
meestal na 24 uur ja. kleine schades worden altijd daarbinnen geregeld. gewoon op afsrpaak

dus het is echt niet voordeliger voor de leasemij, zelfs duurder omdat ze dan zelf de auto moeten (laten) brengen\halen

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 13:56

Beaves

Usque ad Finem

Ik heb laatst bij Myleasecar ook een auto ingeleverd met een aantal parkeerdeuken en krasjes in het algemeen (zwarte auto :X) en daar heb ik ook niets meer van gehoord.

Wat wel helpt is de auto schoon (van binnen en van buiten) inleveren. Dat wordt erg weinig gedaan werd mij verteld bij de inname van de vorige auto en dan is een leasemaatschappij ook niet zo makkelijk met kleine schades denk ik.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• ninjazx9r98
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 14:44:
[...]

meestal na 24 uur ja. kleine schades worden altijd daarbinnen geregeld. gewoon op afsrpaak

dus het is echt niet voordeliger voor de leasemij, zelfs duurder omdat ze dan zelf de auto moeten (laten) brengen\halen
Hoezo meestal wel ?
Het ligt er maar net aan wat voor contract vorm er afgesproken is tussen de werkgever en de lease maatschappij.
Bij een vorige werkgever had ik bijv een lease auto waarbij het contract zeer beperkt was.
Dat hield dus in geen vervangende auto bij werkzaamheden/servicebeurten ed, wilde je die wel dan kreeg de werkgever gewoon een factuur voor het huren van een auto.
Brandstofpas was ook iets dat geen onderdeel was van het lease contract, brandstof werd geregeld dmv een maandelijks voorschot en aan het eind van het jaar werd dat dan verrekend aan de hand van de gereden kilometers en de gemiddelde brandstofprijs van dat bewuste jaar.

Verwijderd

Ik heb ooit eens een enorme hoeveelheid gezeik gehad met een vergelijkbaar geval. Dat was, volgens mij, bij ALH (die bestaan niet meer, weet niet wat het geworden is).

Anyway, ik had op een bepaald moment een lichte kop-staart botsing gehad. Keurig schadeformulier ingevuld, maar stom genoeg, een klein deukje in de motorkap over het hoofd gezien, dus op het schadeformulier gezet "geen schade".
Een half jaartje later liep mijn leasecontract af en toen de auto nog eens door de wasstraat gehaald en toen hij weer blinkend schoon was, zag ik dat deukje dus wel. Gelijk leasemij gebeld en het verhaal (naar waarheid) verteld. Er werd toen gezegd "Geen probleem, dat regelen we wel". Auto ingeleverd en bij het inleveren werd het deukje ook opgemerkt en genoteerd.
3 of 4 maanden later: belletje van de leasemij: "We hebben geen schadeformulier van die schade bij het inleveren gekregen", verhaal weer uitgelegd, "Oh ja, ik zie het hier in de computer staan, alles is geregeld". Weer een maandje later, zelfde verhaal. Nog een maandje later, boekhouder van werkgever belt: "We gaan 750 euro inhouden van je salaris"... Toen kon de leasemij ineens niks meer terugvinden in de computer, de verzekeringsmij zei "te laat gemeld, jammer voor je"... uiteindelijk heeft, na heel veel gezeur, mijn werkgever de rekening betaald.

Lessons learned: 1. Kijk auto goed na na een ongeval (was 'm desnoods direct, of ga er ook als je niks ziet mee naar een schadebedrijf); 2. Vul een schadeformulier in, ook als de leasemij zegt dat het niet meer nodig is. 3. Vraag een naam en liefst ook schriftelijke bevestiging als je dingen beloofd worden en 4. Accepteer niet zomaar dat zoiets van je salaris wordt ingehouden.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 15:23:
Ik heb ooit eens een enorme hoeveelheid gezeik gehad met een vergelijkbaar geval. Dat was, volgens mij, bij ALH (die bestaan niet meer, weet niet wat het geworden is).
Auto Lease Holland (ALH) is alweer een tijdje terug opgegaan in Leaseplan :)

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1