Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• f2ostie
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-03 16:07
De laatste tijd heb ik mij al meerdere keren afgevraagd als er geen manier bestaat om te investeren in spin-offs van universiteiten. Naar wat ik gelezen heb zijn die ondernemingen een bijna bodemloze put die gevuld moet raken met risicokapitaal. Dus mijn eerste gedachte was dat het wel niet zo moeilijk zou zijn om een manier te vinden om in die ondernemingen te investeren, rechtstreeks of via een fonds. Maar ik heb nog niets gevonden, misschien omdat ik slecht zoek, misschien omdat die mogelijkheid niet bestaat. Weten jullie misschien als en hoe je kan investeren in zo'n ondernemingen?

Ik vind spin-offs van universiteiten zeer interessant om te investeren, al was het maar omdat je mag aannemen dat, als slimme mensen die onderzoek naar bepaalde onderwerpen doen geld en moeite investeren in iets, je wel mag aannemen dat dit geen bankroet in wording is.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Ik weet niet de grote van je budget wat je wilt gebruiken ter investering maar neem in gedachte dat universiteiten ook in NL enorme budgetten hebben en als een spin-off interessant is deze vaak via de uni makkelijk geld kunnen aantrekken. Daarnaast beschikken goede universiteiten ook naast enorme budgetten ook over ongekende netwerken in de zakelijke en bureaucratische wereld waardoor mij als je een buitenstaander het lastig zal zijn om een voet binnen de deur te krijgen en daarnaast preferentie over reeds aanwezige relaties.

• Christian_Ku
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-11 20:27
Misschien kun je beginnen bij de universiteiten zelf, de universiteit Delft bijvoorbeeld heeft een incubator program voor techno-starters. Via hen kun je vast wel achterhalen hoe dat in zijn werk zou gaan als je een van hun bedrijfjes financieel zou willen steunen. Vergeet dat het vaak via banken gaat, daarom snap ik ook niet helemaal dat je daar geen fondsen hebt gevonden.

Desalniettemin, hier de link voor Delft: Yes!Delft

[ Voor 10% gewijzigd door Christian_Ku op 23-04-2009 17:13 ]

Criticism is prejudice made plausible.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:15

Qwerty-273

Meukposter

f2ostie schreef op donderdag 23 april 2009 @ 17:04:
Ik vind spin-offs van universiteiten zeer interessant om te investeren, al was het maar omdat je mag aannemen dat, als slimme mensen die onderzoek naar bepaalde onderwerpen doen geld en moeite investeren in iets, je wel mag aannemen dat dit geen bankroet in wording is.
Onderzoek is leuk om te doen - of daar vervolgens iets uitrolt wat kostendekkend in de markt gezet kan worden is vaak maar de vraag.
Een optie zou natuurlijk zijn om direct contact op te nemen met de spin-off zelf om te kijken of ze geintresseerd zijn en wat ze kunnen bieden voor jou als investeerde. Eventueel hebben ze zelf al contact met een bureau wat bemiddelt voor durfinvesteerders en kan je daar vervolgens contact mee opnemen.

De Uni heeft vaak zelf ook info over welke spin-offs ze contacten mee hebben. Bijvoorbeeld verschillende faculteiten van de TU Delft hebben zo'n lijst beschikbaar, bv.:
http://www.lr.tudelft.nl/...96cb-f5808876d775&lang=en
http://www.tnw.tudelft.nl...8a05-18f4d0e00eb6&lang=en

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
[...]Weten jullie misschien als en hoe je kan investeren in zo'n ondernemingen?

In het algemeen zijn het bijvoorbeeld high tech bedrijven, biotech, nanotech etc. Allemaal opgestart met een briljant idee, maar lang niet allemaal zullen succesvol zijn. Tegenover je aanname "geen bankroet in wording" kun je stellen dat het allemaal hoog-risico investeringen zijn. Aandelen gelden an sich al als hoog risico, private equity wellicht nog meer dan mid caps en large caps die meestal op de beurs worden verhandeld en starters al helemaal.
Bovendien is de verhandelbaarheid van je investering beperkt en zul je vaak een lange adem moeten hebben voordat die dikke cash flow er is.

Dat gezegd hebbende, zou ik ook liever mijn geld in een dergelijke startup hebben dan in veel van de andere bedrijfjes die mensen beginnen. Maar je suggestie dat spin-offs van universiteiten wel succesvol moeten zijn omdat er zulke slimme mensen werken, moest ik wel even nuanceren.

Dan je vraag hoe je kunt investeren. Een belangrijk voordeel dat deze bedrijven hebben t.o.v. andere starters is dat het eerste stuk van het lange onderzoekstraject door de universiteit wordt voorgefinancierd. Pas op het moment dat wetenschappelijk onderzoek plaatsmaakt voor toepassingsgericht onderzoek, wordt het ondergebracht in een bedrijf. In de periode daarna komen de fondsen uit ontwikkelingsmaatschappijen (een soort maatschappelijk betrokken poldermodel variant op private equity fondsen). Soms uit reguliere investeringsmaatschappijen of wat vreemd vermogen uit banken. Wil je daartussen komen, dan moet je zorgen dat je de directie van het bedrijfje kent. Dan kun je misschien instappen met een onderhandse investering.

Verwijderd

De laatste tijd heb ik mij al meerdere keren afgevraagd als er geen manier bestaat om te investeren in spin-offs van universiteiten. Naar wat ik gelezen heb zijn die ondernemingen een bijna bodemloze put die gevuld moet raken met risicokapitaal.
Waarom wil je in een bodemloze put gaan investeren?
Dat is in het algemeen niet waar. In mijn ervaring, ik ben gepromoveerd in de informatica, is een zeer beperkt deel van de onderzoekers daadwerkelijk produktief. Voor buitenstanders van een vakgebied is niet in te schatten hoe goed een onderzoeksgroep functioneert. Net als in de industrie zijn connecties veel belangrijker dan prestatie. Ik heb heel erg slecht functionerende collega's gehad die nu bij bekende onderzoeksinstituten werken.

Bovendien is er een lange weg van een al dan niet geslaagd onderzoeksproject naar een succesvol product in de markt. Zelfs als een product technisch haalbaar is, wordt er door dit soort bedrijven vaak te weinig in marketing geinvesteerd om succesvol te kunnen zijn.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:18
Het is maar zeer de vraag of spin-offs / incubators bij een universiteit zitten te wachten op kleine priveinvesteerders. De investeringen betrokken bij venturing tot het moment van een eerste klant vallen over het algemeen relatief mee.Fondsen bij universiteiten kunnen dat prima financieren. Betrekt men er toch kapitaal bij dan wil men vaak een partij die ook in andere opzichten meerwaarde biedt varierend van een netwerk tot vers kapitaal in de toekomst.

Als je dit soort investeringen wilt doen dan zul je je als priveinvesteerder denk ik moeten richten op de onafhankelijke innovators zonder sterke backing. Het is echter maar de vraag of je je daar aan wilt wagen. In dergelijke gevallen zul je namelijk vaak heel erg vroeg in moeten stappen, bijvoorbeeld nog voordat een eerste prototype of uberhaupt first customer in zicht is, en dan zijn de overlevingskansen van een bedrijf toch wel heel erg miniem.

Ik werk op een research instituut en heb enkele spinoffs zien ontstaan en uiteindelijk verkocht zien worden aan investeerders, maar dat is de uitzondering en niet de regel ondanks dat het allemaal slimme mensen zijn :)

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 23-04-2009 20:12 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Rukapul schreef op donderdag 23 april 2009 @ 20:10:
Het is maar zeer de vraag of spin-offs / incubators bij een universiteit zitten te wachten op kleine priveinvesteerders. [...]
Ik ging er impliciet vanuit dat het niet om een kleine priveinvesteerder ging maar een (relatief) grote. Als je niet al ruimschoots fondsen hebt verdeeld over aandelen, obligaties, deposito's en eventueel andere beleggingscategorieen, lijkt het me niet verstandig om je hele kapitaaltje in venture capital te stoppen. Het soort belegging is qua koersrisico's en qua onvoorspelbare looptijd en beperkte courance te riskant om een groot deel van je vermogen te alloceren.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:57

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je hebt wel investeerders die geld steken in universitaire spin-offs, maar ik vermoed dat je wel zelf genoeg geld mee moe brengen voor je voor zo'n club interessant wordt. Een voorbeeld waarvan ik weet dat er geinvesteerd wordt in nieuwe, aan universiteiten gelieerde ondernemingen is TIIN - dat heeft een TechFund dat hier wat verder beschreven wordt :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1