Monitor met zo min mogelijk inputlag

Pagina: 1
Acties:

• Jwn
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
Dag Tweakers, ik ben op zoek naar de ideale monitor voor mijn toekomstige systeem. Als fighting-gamer is reactievermogen het belangrijkste wat er is. Dit gaat verder dan bij FPS en dergerlijke: enkele miliseconden maken het verschil tussen winnen of verliezen.
Daarom is het belangrijkste aspect dat de monitor minimale respons tijd heeft (5 ms lijkt het laagste op de markt), en ook zo min mogelijk input lag.
Ook moet de monitor de volgende eisen hebben:

- Ondersteuning VGA resolutie (640x480). Ik begrijp dat een hoop modere monitoren deze klassieke resolutie niet meer ondersteunen? Dit wil ik dus wel.
- Ondersteuning 1680x1050 en / of 1900x1200. Ik wil er namelijk ook graag films op kunnen kijken.
- Stevig. Ik heb reviews over de Samsung Synchmaster gelezen, en die bleek te wiebelen op onstabiele tafels. Als ik letterlijk zit te beuken met mijn arcade pad, wil ik niet dat het beeld heen en weer trilt. De monitor moet steven op de ondergrond kunnen staan.
- Leverbaar. De Philips 220CW8FB leek uitstekend, maar de 2 zaken die deze nog verkopen (volgens de pricewatch) zijn niet zo best.

Mijn budget is max 400 euro, inclusief pixelgarantie.

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-05 17:00
Jwn schreef op donderdag 23 april 2009 @ 15:27:
Daarom is het belangrijkste aspect dat de monitor minimale respons tijd heeft (5 ms lijkt het laagste op de markt)
Ze zijn er ook nog van 2ms hoor :) Dat is volgens mij meer dan genoeg in fps games.

[ Voor 5% gewijzigd door Nolani op 23-04-2009 15:46 ]

Flickr!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:05

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

640x480 ondersteuning is beetje relatief. Zolang je videokaart er een signaal uit plopt op 60hz zal je scherm het wel weergeven, ook afwijkende (onder de HD) resoluties. meestal kan je bij je videodrivers instellen of hij moet scalen naar fullscreen of niet.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Toen ik op zoek ging naar een monitor wilde ik ook geen inputlag, daarom kwam ik uit op een monitor met S-IPSpaneel, die blijken namelijk geen inputlag te hebben.
Inmiddels heb ik een aantal monitoren met S-IPSpaneel (HP LP3065, Dell 2007FP en Dell 2007FPW) en die hebben niets geen last van inputlag. S-IPS is alleen niet het goedkoopste, maar binnen je budget moet het lukken.
Van die Dell 2007FPWs weet ik dat ze netjes terug kunnen schalen (1:1 of aspect) naar lagere reso's (dus 640*480 gaat prima). Er zijn vast nog wel meer monitoren die dat kunnen, dat ligt niet echt aan het paneel volgens mij, eerder aan de electronica die in de monitor zit :)

[ Voor 36% gewijzigd door TERW_DAN op 23-04-2009 15:56 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

TERW_DAN schreef op donderdag 23 april 2009 @ 15:53:
Toen ik op zoek ging naar een monitor wilde ik ook geen inputlag, daarom kwam ik uit op een monitor met S-IPSpaneel, die blijken namelijk geen inputlag te hebben.
Zo zwart/wit kun je dat toch niet stellen? Zo heeft een Dell 3008WFP ook een S-IPS-paneel, maar alle beelden moeten wel eerst door de scaler heen, waardoor het niet meteen op je scherm kan staan.

Niet dat ik het in de praktijk echt merk, maar als je gaat meten zal het zeker niet 0ms zijn :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gizz schreef op donderdag 23 april 2009 @ 15:55:
[...]

Zo zwart/wit kun je dat toch niet stellen? Zo heeft een Dell 3008WFP ook een S-IPS-paneel, maar alle beelden moeten wel eerst door de scaler heen, waardoor het niet meteen op je scherm kan staan.

Niet dat ik het in de praktijk echt merk, maar als je gaat meten zal het zeker niet 0ms zijn :)
Maar de 3008WFP blijkt single link DVI te gebruiken en daardoor wat foefjes uit te halen om wel de gewenste resolutie te krijgen. Mijn HP LP3065 heeft dat niet, dat is gewoon dual link en dat geeft geen inputlag (althans, niets merkbaars, ook niet in snelle shooters).

• Jwn
TERW_DAN schreef op donderdag 23 april 2009 @ 15:53:
Inmiddels heb ik een aantal monitoren met S-IPSpaneel (HP LP3065, Dell 2007FP en Dell 2007FPW) en die hebben niets geen last van inputlag. S-IPS is alleen niet het goedkoopste, maar binnen je budget moet het lukken.
Van die Dell 2007FPWs weet ik dat ze netjes terug kunnen schalen (1:1 of aspect) naar lagere reso's (dus 640*480 gaat prima). Er zijn vast nog wel meer monitoren die dat kunnen, dat ligt niet echt aan het paneel volgens mij, eerder aan de electronica die in de monitor zit :)
S-IPS, die term zal ik even onthouden. Helaas heeft de Dell 2007FPW 16ms responstijd, wat al veel te veel is voor mij. Ook lijkt het lastig om aan de genoemde monitoren te komen.
Nolani schreef op donderdag 23 april 2009 @ 15:45:
[...]
Ze zijn er ook nog van 2ms hoor :) Dat is volgens mij meer dan genoeg in fps games.
2ms is alleen gray to gray geloof ik. Anders zou ik zoizo niet minder willen.

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:44
TERW_DAN schreef op donderdag 23 april 2009 @ 15:58:
[...]

Maar de 3008WFP blijkt single link DVI te gebruiken en daardoor wat foefjes uit te halen om wel de gewenste resolutie te krijgen. Mijn HP LP3065 heeft dat niet, dat is gewoon dual link en dat geeft geen inputlag (althans, niets merkbaars, ook niet in snelle shooters).
De 3008WFP kan wel via Single-link DVI aangesloten worden, maar dan heb je maar max 1920x1200 resolutie. Voor 2560x1600 MOET je Dual-link hebben.

Mijn 3008WFP heb ik een keer in Clone mode naast m'n oude 22" CRT scherm gemeten met de bekende stopwatch-applicatie, foto's maken, en dan kun je letterlijk zien wat het tijdsverschil is in weergave tussen de CRT en de aangesloten TFT.

In geval van mijn 3008WFP was het gemiddelde daaruit zo'n 31 of 32 ms inputlag. Voor de TS dus VEEL te veel.

@ TS: overweeg een CRT, heb je precies wat je wil hebben :)
Jwn schreef op donderdag 23 april 2009 @ 16:20:
[...]

2ms is alleen gray to gray geloof ik. Anders zou ik zoizo niet minder willen.
Zover ik weet is gray-to-gray een belangrijkere waarde dan black-to-white. Die laatste is namelijk of helemaal aan, of helemaal uit. Dat is voor het scherm veel makkelijker met lomper geweld als het ware aan te sturen. Gray-to-gray vereist veel meer nauwkeurigheid en dus meer tijd. Daarom zijn G2G waardes belangrijker dan B2W waardes.

[ Voor 21% gewijzigd door Knightwolf op 23-04-2009 16:33 ]

• Jwn
Knightwolf schreef op donderdag 23 april 2009 @ 16:32:
[...]
@ TS: overweeg een CRT, heb je precies wat je wil hebben :)
Dat heb ik zeker overwogen, maar ik kan nergens informatie vinden over max resolutie van CRT monitoren. Ik ben wel op zoek naar minstens 1680x1050.
Ook vindt ik een TFT scherm beter voor de ogen, dus als het even kan liever geen CRT.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

CRT monitoren hebben in elk geval niet een native resolutie zoals TFTs dat hebben. Maar meestal staat het wel aangegeven wat die dingen aankunnen. Wil je 1680*1050 dan zul je op zoek moeten gaan naar een breedbeeld CRT. Ze zijn er wel, maar ga er vanuit dat je die niet nieuw meer vindt, maar alleen nog 2ehands.
Pagina: 1