Advies over NAS m.b.t. e-mail

Pagina: 1
Acties:

• b.k.dijkstra
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-11-2025
Ik ben op zoek naar een NAS, aangezien ik een laptop en desktop pc heb en graag op beide dezelfde bestanden beschikbaar wil hebben.
Nu wil ik ook graag mijn e-mail delen via de NAS en mijn eerste gedachte was om het .pst bestand te delen via de NAS, maar na wat zoekwerk op het forum kwam ik er achter dat dit niet de beste oplossing is.

Nu zag ik dat bij Synology een mailserver is ingebouwd en wou ik graag weten of deze ook geschikt is om e-mail van planet/KPN binnen te halen en dat ik deze vervolgens op mijn laptop/pc kan zien.
Verder wou ik graag weten of dit ook mogelijk is op andere NAS apparaten of dat je dit bijvoorbeeld zelf kan installeren.

Alvast bedankt

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-02 16:20

Joran

<3 natalee

Als allebei de werkstations internet hebben, waarom dan niet gewoon allebei naar de pop/imap server van je e-mail-provider wijzen? Of bewaar je alles lokaal?

Send me your gameboys

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:13
pop op beide pcs ophalen is geen succes, want je kan die mail maar 1x ophalen. daarvoor is ook imap uitgevonden :p

Ik weet niet precies wat voor mailserver er in die NAS zit, maar ik denk dat het wel moet kunnen. (zal wel een kleine linux install zijn die er op draait)

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Je hebt ook QNAP met XDove.

• b.k.dijkstra
Ik nu op beide de pop server van de provider ingesteld, alleen als ik nu mijn laptop meeneem mis ik een hoop e-mails die wel op mijn desktop pc staan en dat is lastig.

De optie van QNAP zal ik ook nog even bekijken, die had ik nog niet gevonden

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

stoerjonkje schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 14:40:
Ik nu op beide de pop server van de provider ingesteld, alleen als ik nu mijn laptop meeneem mis ik een hoop e-mails die wel op mijn desktop pc staan en dat is lastig.

De optie van QNAP zal ik ook nog even bekijken, die had ik nog niet gevonden
Je mail via google apps laten lopen is ook een optie, dan doe je imappen op elke bek.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Misschien nog een andere optie, gmail gebruiken?

Bij gmail kan je ook de mail op laten halen van andere mail accounts en je kan gewoon via imap verbinden dus je hebt dan een mail account die je overal kan gebruiken met daarbij een hele goede spam filter.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:13
arvidbeheerder schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 11:19:
pop op beide pcs ophalen is geen succes, want je kan die mail maar 1x ophalen.
Das niet zo, je kan ze gewoon laten staan. Enige nadeel is dat je geen folder en (on)gelezen synchronisatie hebt.

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Aangezien het *nix based dingen zijn, kun je geen mailserver installeren zodat je bv mail van je eigen domain daar kan ontvangen? Lokale IMAP werkt prettiger en sneller dan IMAP ergens op een mailserver van een provider.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

In principe moet het geen probleem zijn om op meerdere computers via een POP-client je mail op te halen. MITS in al die clients voor alle accounts/aliassen de optie "Leave mail on server" of hoe het ook mag heten aangevinkt staat bij de opties van het e-mail ophalen.

Ik vermoed dat de default instelling van die optie nog steeds bij de meeste/alle clients uit staat. Naar mijn bescheiden mening zijn de programmeurs die dat in de tegenwoordige tijd nog doen op zijn zachtst gezegd 'een beetje dom'. Met die optie uit kun je je mail maar één keer ophalen want dan wordt die opgehaalde mail prompt van de server gewist zodra dat gebeurd is en dan kun je het dus niet meer met een andere computer ophalen.

Dom hè. Daar heb je dan mailboxen met een capaciteit van een GB per stuk of zo voor en dan gaan ze die direct weer leeghalen elke keer dat je je mail ophaalt.

*Zucht*

8)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:16
Nee, die programmeurs zijn niet dom. Het protocol heet nou eenmaal "Post Office Protocol". Heb jij ooit voor de tweede keer hetzelfde pakketje kunnen afhalen bij het postkantoor? Die leave mail on server optie is erbij ingehackt zodat mensen die geen IMAP server ter beschikking hebben, toch mail op meerdere clients kunnen ontvangen.
Voor het delen van mail tussen verschillende clients hebben ze IMAP uitgevonden.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als die clients zo ingesteld waren dat ze ook als default IMAP gebruikten en alle ISP's dat ook altijd al aangeboden zouden hebben en je mail niet achteloos weggegooid zou worden dan zou dat opgaan. Maar dat is bij mijn weten niet het geval.

IMAP is meer voor 'Tweakers'. POP is meer voor 'gewone mensen'. ;)

Als iemand jou een brief stuurt die je bij het postkantoor ophaalt of die bij jou bezorgd wordt verwacht je ook niet een melding te krijgen nadat je hem geopend hebt in de trant van: "This message will self destruct in ten seconds". Zelfs zonder garantie dat je hem ook al gelezen hebt.

Mag ík nog even uitmaken wat er met aan mij gerichte post gebeurt? En ik wil die grote mailboxen dus gebruiken als automatische backup. En dan heeft een of andere programmeur het denken niet vóór mij te doen heel graag dankuwel alstublieft.

Van die dingen ja. :)

8)

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

CaptJackSparrow schreef op zondag 26 april 2009 @ 01:00:
Als die clients zo ingesteld waren dat ze ook als default IMAP gebruikten en alle ISP's dat ook altijd al aangeboden zouden hebben en je mail niet achteloos weggegooid zou worden dan zou dat opgaan. Maar dat is bij mijn weten niet het geval.

IMAP is meer voor 'Tweakers'. POP is meer voor 'gewone mensen'. ;)
IMAP geeft een _veel_ hogere server load en voor de meeste gebruikers alleen maar nadelen. Ik kan mij dus heel goed voorstellen dat ISP's het niet aan willen of zelfs maar aanbieden.
Als iemand jou een brief stuurt die je bij het postkantoor ophaalt of die bij jou bezorgd wordt verwacht je ook niet een melding te krijgen nadat je hem geopend hebt in de trant van: "This message will self destruct in ten seconds". Zelfs zonder garantie dat je hem ook al gelezen hebt.
Als je de mail niet verwijderd uit de inbox staat ie er nog hoor? En als je hem markeert als "ongelezen" staat dat er ook weer netjes bij.

Je vergelijking slaat nergens op.

Om de vergelijking realistisch te maken, je verwacht toch ook niet dat als je s'morgens bij postkantoor A een pakje ophaalt dat s'middags datzelfde pakje netjes geopend bij postkantoor B ligt?
Mag ík nog even uitmaken wat er met aan mij gerichte post gebeurt? En ik wil die grote mailboxen dus gebruiken als automatische backup. En dan heeft een of andere programmeur het denken niet vóór mij te doen heel graag dankuwel alstublieft.

Van die dingen ja. :)

8)
Heeft weinig met die "een of andere programmeur" te maken, het heeft te maken met de standaard mailbox grootte van een paar megabyte bij de meeste ISP's. Dat er tegenwoordig ook grote mailboxen zijn wil niet zeggen dat het handig is om het standaard aan te zetten, bij een gewone mailbox van een standaard ISP heb je echt niet zoveel ruimte hoor. Paar van die leuke "powerpoint" bijlages en vakantiefoto's en zo'n mailbox zit vol. Mensen hebben niets door en vragen zich af waarom ze geen mail krijgen, ISP krijgt klachten, etc...

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Wolfboy schreef op zondag 26 april 2009 @ 01:11:
Als je de mail niet verwijderd uit de inbox staat ie er nog hoor? En als je hem markeert als "ongelezen" staat dat er ook weer netjes bij.
Ik ben niet van plan hier een uitgebreide discussie over dit onderwerp te gaan voeren. Dat is ook niet het topic van deze thread. Ik ben alleen nog even nieuwsgierig wat voor inbox je hier nou eigenlijk bedoelde.

8)

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Je lokale inbox uiteraard, dat maakt de analogie compleet ;)

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Juist. Dan heb je het dus over IMAP terwijl ik het heb over een issue met POP omdat dat is wat de OP op dit moment gebruikt. Dat bij IMAP mail op de server pas verwijderd wordt als je het uit je lokale in-box verwijdert verandert niets aan het feit dat bij POP domweg alle mail van de server gewist wordt zodra je die met je client opgehaald hebt als je "leave mail on server" niet van de default uit-stand zelf aangezet hebt.

Het enige dat ik wil is dat die optie tegenwoordig of als default aan staat, of beter nog dat mensen bij installatie gevraagd wordt hoe ze dat ingesteld willen hebben (met een beetje uitleg erbij). Ik ben nl. van mening dat mensen zelf behoren te beslissen hoe ze willen dat er met hun mail wordt omgegaan en dat dit niet door de programmeur van de client bepaald wordt. Een weinig extreem standpunt lijkt me en een die wel eens door velen met mij gedeeld zou kunnen worden.

Dat was naar alle waarschijnlijkheid nl. ook de bron van het probleem van de OP. Hij gebruikt POP en kreeg het niet voor elkaar om ALLE mail op meerdere computers binnen te halen. Dat heeft hij dus hoogstwaarschijnlijk te danken aan het feit dat die programmeurs vóór hem besloten hebben dat hij dat niet kan doen door die optie als default uit te zetten. Je moet er dus al achter komen dat die optie bestaat en hoe die je mogelijkheden om met je mail om te gaan beïnvloedt voordat de dingen eindelijk werken zoals jij dat wilt. Da's dus niet handig. Dat kan beter. Simpelweg door die vraag met een beetje uitleg tijdens installatie van de client. En als iets voor hetzelfde geld beter kan en je implementeert dat niet dan ben je dus 'een beetje dom'.

Het feit dat de OP er een topic over moet openen om een probleem op te lossen illustreert dat deze werkwijze blijkbaar problemen veroorzaakt. De mensen bij installatie van de client even voorlichten en zelf de keuze geven zou dat probleem waarschijnlijk voorkomen hebben. Dat is naar mijn mening een (veel) betere aanpak dan zoals nu niets vertellen en niets vragen en die optie maar gewoon uit laten staan.

Ik ben benieuwd hoe die optie bij de OP ingesteld staat op de verschillende computers en of het veranderen van die optie voldoende is om zijn probleem op te lossen. Wellicht kan hij ons dat nog even laten weten.

8)

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

CaptJackSparrow schreef op maandag 27 april 2009 @ 09:58:
Juist. Dan heb je het dus over IMAP terwijl ik het heb over een issue met POP omdat dat is wat de OP op dit moment gebruikt. Dat bij IMAP mail op de server pas verwijderd wordt als je het uit je lokale in-box verwijdert verandert niets aan het feit dat bij POP domweg alle mail van de server gewist wordt zodra je die met je client opgehaald hebt als je "leave mail on server" niet van de default uit-stand zelf aangezet hebt.
Nee, je begrijpt mijn reactie verkeerd. Het verdwijnt niet uit je _lokale_ inbox als je het niet verwijderd uit je _lokale_ inbox. Als je de mogelijkheid wil om op meerdere apparaten je mail binnen te halen (wat zeker 90% van de mensen niet zouden gebruiken) kan je IMAP gebruiken of "leave mail on server" aanzetten.

Maar omdat een paar mensen die feature standaard aan willen hoeft dat nog niet voor al die andere mensen aan te staan. Die mensen vragen zich af waarom ze geen mail meer ontvangen, gaan klagen bij de ISP dat het niet werkt en die zegt dat ze mail moeten weggooien. Waarop de gebruikers hun lokale mail weggooien wat het probleem niet oplost want het verdwijnt niet op de server...
Het enige dat ik wil is dat die optie tegenwoordig of als default aan staat, of beter nog dat mensen bij installatie gevraagd wordt hoe ze dat ingesteld willen hebben (met een beetje uitleg erbij). Ik ben nl. van mening dat mensen zelf behoren te beslissen hoe ze willen dat er met hun mail wordt omgegaan en dat dit niet door de programmeur van de client bepaald wordt. Een weinig extreem standpunt lijkt me en een die wel eens door velen met mij gedeeld zou kunnen worden.
Het lijkt me prima om een vinkje bij het aanmaken van een mail account te geven, maar om bovenstaande redenen lijkt het me niet handig om dit standaard te maken. Sowieso begrijp ik niet waarom iemand die deze features wil niet gewoon IMAP gebruikt, POP is hier niet voor bedoeld en absoluut niet geschikt voor.

Dat er meer voorlichting moet zijn ben ik het overigens helemaal mee eens, maar een default procedure wijzigen geeft alleen maar vrij veel problemen. Als iemand deze features wil/nodig heeft dan kan hij beter een IMAP server regelen. POP is gewoon niet geschikt hiervoor en elke poging om dit wel te doen met POP is dan ook een hack met grotere kans op problemen...

• b.k.dijkstra
@CaptJackSparrow
Leave mail on server heb ik mijn laptop al aan staan, op mijn desktop nog niet, maar dat komt vooral omdat dan nogal snel vol is omdat er bij planet, ik dacht 25MB beschikbaar is.

Verder gaat het mij er vooral om dat mijn e-mails gesynchroniseerd zijn, zonder daar software voor op de pc en laptop te installeren. Omdat ik ook graag bestanden wil delen tussen de pc en laptop leek mij een NAS (met de mogelijk van een mailserver) daarvoor het meest geschikt.
Pagina: 1