memory timings

Pagina: 1
Acties:

• tinker23
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik heb een vraagje. Ik heb een celery 300@464 op een Asus P2B met 128 MB PC-100 ECC geheugen.

Als ik in de bios het geheugen op "By SPD" zet krijg ik de volgende instellingen:

Cas latency: 3
Ras to Cas: 2
Ras Precharge: 2
Dram idle timer: 10

als ik zelf de instellingen zet op resp. 2 -2 - 2 - 8 werkt alles ook perfect. Nu komt de vraag: als je deze instellingen te snel zet, komen er dan miscalculaties waardoor uiteindelijk alles toch langzamer gaat, en worden deze fouten opgevangen door de ECC op de geheugenmodules?

• The Wizard
  • Nu online

The Wizard

Moderator Mobile
De ECC op de geheugenchips werkt alleen als je enkelvoudige bitfouten hebt, als de instellingen te snel worden gezet, krijg je ook meervoudige bitfouten, waardoor de computer toch vast loopt. Zolang met deze instellingen de compie goed loopt zou ik het zo laten. Je kunt het verschil nl. wel merken als je bijv. SETI draait of koetjes laat grazen :)

Dus ook met andere geheugen intensieve proggies.

The Wizard

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• tinker23
  • Laatst online: 24-12-2025
oke, Thanx wizard!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Even een kleine update: ECC kan ook meervoudige fouten aan !! Het voorheen gebruikte parity kon alleen enkelvoudige fouten aan. Het zit namelijk zo dat ECC werkt met een CRC code e n deze veranderd ook als er meervoudige fouten zijn. Parity telde allen maar de bits op en kende daar een 1 of 0 aan toe (even/oneven). Als er dus 2 fouten waren gaf dat opgeteld weer hetzelfde en dus crashte je computer. Met ECC heb je hier dus geen last van !!

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• The Wizard
  • Nu online

The Wizard

Moderator Mobile
Oh, ik loop al weer achter :(

Maar goed, als het geheugen te snel loopt loopt het geheel toch vast.

The Wizard...

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Als je geheugen de timings niet bij kan benen dan loopt de boel inderdaad zo vast als een huis. Gelukkig gebeurt dit heel snel zodra je geheugen intensieve dingen gaat doen zoals Win opstarten :) . Mijn advies: gewoon prutsen ! Ofwel iedere keer een stapje sneller; draait je systeem vast; gewoon reset en terugzetten. Mijn ervaring is dat je je geheugen hier niet mee sloopt, dus ...( O ja en als je ECC geheugen hebt ? AANZETTEN !!!!!)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Pagina: 1