Toon posts:

apache problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een server met Cent0s en Direct Admin draaien. Nu doet continu het volgende probleem zich voor.

1. ik upload joomla naar de map van bestemming
2. geef die map 777 rechten
3. installeer alles.
4. geef daarna de mappen de juiste rechten(777)

Als ik dan via het admin menu -> algemene instellingen de SEF wil aanzetten krijg ik de error dat configuration.php niet de juiste rechten heeft. Dan wil ik die op 777 zetten blijkt dat apache die rechten heeft en niet de eigenaar van de website.

Dit heb ik dus daarna met alles wat ik via joomla wil uploaden,bv een template die ik via de installatie upload krijgt als eigenaar apache en niet de eigenaar van de website(ftp eigenaar).

Ik hoop echt dat iemand mij uit de problemen kan helpen want ik begin er behoorlijk chagarijnig om te worden.

Op deze server komen vanaf juni dit jaar behoorlijk wat websites te draaien van mede weeramateurs en ik kan ze toch moeilijk allemaal rootaccess geven om via het chown commando de mappen weer de juiste eigenaar te geven.

• j_v_malsen
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-01 16:06

For rent

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik snap het hele verhaal niet, het enige wat ik eruit kan halen is dat jij ergens 777 permissies ( "de juiste permissies" ) wilt geven, maar "moeilijk iedereen rootrechten kan geven".
Het effect voor de beveiliging van de websites onderling is volgens mij hetzelfde...... verdiep je eens in permissies op unix filesystems, en bedenk je nog eens of 777 wel is wat je wilt.

Ik denk dat je ervoor moet zorgen dat je de juiste gebruikers voor de juiste taken gebruikt, en niet botweg de hele boel moet openzetten.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

777 lijkt me nooit de bedoeling.

Kun je de juiste gebruikers niet in de zelfde groep gooien, zodat apache en de ftp gebruikers geen ruzie krijgen?

Verwijderd

Topicstarter
mijn probleem is dat apache overal de eigenaar van wordt zodra ik via Joomla iets upload. En dat moet niet, niet hij maar de ftp eigenaar moet de rechten krijgen.

Ik blijf chownen om de eigenaar weer goed te zetten. Het heeft dus niets met chmod te maken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2009 @ 15:28:
mijn probleem is dat apache overal de eigenaar van wordt zodra ik via Joomla iets upload.
Dat is logisch.
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2009 @ 15:28:
En dat moet niet, niet hij maar de ftp eigenaar moet de rechten krijgen.
Simpel op te lossen. Google maar eens op: sgid on directories ;)

• NTAuthority
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:43
Hiervoor kun je het beste een Apache-module als mod_ruid/vergelijkbaar installeren, hiermee heeft niemand (de gebruikers, en de beheerder) geen last van enige rechtenproblemen met webapplicaties. :)

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:55

aKra

Intentionally left blank.

De server heeft al suPHP als ik me niet vergis, als de PHP onder een andere user wordt uitgevoerd krijgt die user dan ook de rechten, dus als het PHP script door user 'pietje' wordt uitgevoerd, en dat PHP script geeft toestemming voor een upload wordt het dus onder user 'pietje' geüpload. Correct me if i'm wrong, heb eigenlijk ook geen flauw idee waarom hij het hier niet doet :X (terwijl de rest van m'n installs geen problemen geven).

Intentionally left blank.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor dit probleem zijn idd oplossingen als fastCGI+suexec en suPHP. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan fastCGI+suexec, aangezien je hier nagenoeg geen snelheid bij verliest in tegenstelling tot met suPHP. Verder is mod_fastcgi threadsafe, wat als voordeel heeft dat je de worker mpm kunt gebruiken zonder problemen.
Pagina: 1